Bebop Posted September 24, 2007 Posted September 24, 2007 I avvaktan på lite nya prylar till mitt musikrum, så är det ju svårt att sitta alldeles stilla. I vårt TV-rum, eller hembio kanske man skall säga, eftersom det är mest filmer vi ser, gjorde jag en liten twist för ett par år sedan. Jag fick tag på ett par alldeles nyuppdaterade Carlsson OA 51.3. Jag slängde ut mina tidigare satelithögtalare (utom subben från Audio-Pro). Jag blev helnöjd med 2.1. Så här har det blivit. Men som ni kanske ser är det en svart låda under TV'n. Fick blodad tand när jag hjälpte en kompis installera en filmanläggning, så jag åkte ut och provade lite högtalare som kunde passa till Carlsson. Monitor Audio, Dynaudio och Spendor blev utvalda. Det jag trodde minst på var faktiskt Dynaudio som kan vara lite tröga att få liv i med mindre förstärkeri. Till slut fastnade jag trots allt för Dynaudio Audience 122 center som låter alldeles utmärkt tillsammans med Carlsson OA 51.3 Det blev dessutom Dynaudio's nya 42 SAT som sateliter. Det är ju lite mindre känsligt där, men jag vill inte blanda mer än nödvändigt mellan tillverkarna, så det fick bli Dynaudio där också. Quote
Bebop Posted September 24, 2007 Author Posted September 24, 2007 Sateliterna har också utfrästa spår baktill som gör kabelhanteringen lite elegantare (uppifrån eller underifrån). Så här ser dom ut på väggen ... Ytterligare en bild från uppställningen ... TV'n är en 37 tums Sharp Aquos. En förnämlig apparat. Slutligen en bild på filmkällan som består av Pioneer VSX-D814 och DVD DV-575A. Till detta har jag också en nyinköpt JVC för amerikanska filmer (på bilden är det dock en Philips som gick åt pepparn förra veckan). Anläggningen håller inte till kritisk musiklyssning, men till filmer är det helt OK. Kanonskott, knirrande dörrar och annat fanstyg de har på filmerna blir tillräckligt upplösta. Musiklyssning är något helt annat, men det har jag annan utrustning för. Bebop Quote
Bebop Posted September 24, 2007 Author Posted September 24, 2007 Fick inte med elektroniken. Den kommer här: Bebop Quote
calm Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 Förefaller vara ett riktigt trevligt system och att Carlsson kommit till heders i ett sådant här sammanhang.Hur är sateliterna placerade? Trevliga tavlor förresten. Förmodar att du köpt dem i samband med festivalbesök. Calm Quote
Guest justaudiomagic Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 Varför sätter du inte tvn på väggen? Bänken hade sett så mycket "renare" ut då Quote
IcedEarth Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 åhå.....Discovery HD Mycke HD i Canada? //rillo Quote
Kent_n Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 Hej, snygg TV anläggning. jag funderar oxå på nya fronthögtalare till min TV anläggning, och har liksom du haft funderingar på Carlsson, vad upplever du som den störrsta förändringen med Carlssom mot "vanliga" högtalare ? Quote
Bebop Posted September 25, 2007 Author Posted September 25, 2007 Förefaller vara ett riktigt trevligt system och att Carlsson kommit till heders i ett sådant här sammanhang.Hur är sateliterna placerade? Trevliga tavlor förresten. Förmodar att du köpt dem i samband med festivalbesök. Calm Yes, jag har alla affischer från jazzfestivalen i Kristianstad/Åhus och på 70- och 80-talet köpte jag alltid affischer i samband med konserter. Idag är det mer sällan. Bob Dylans senaste var dock köpvärd, så den ligger för inramning. Sateliterna sitter på sidoväggarna ca 50 cm bakom vår lyssningsposition. Höjdmässigt något högre än vår öron eftersom högtalarna är vinklade neråt. Tanken är att ha en linje från diskanten som går ca 1-1,5 dm över öronhöjd. Lite off axis tycker jag blir bättre. Bebop Quote
Bebop Posted September 25, 2007 Author Posted September 25, 2007 Varför sätter du inte tvn på väggen? Bänken hade sett så mycket "renare" ut då Du har helt rätt. Den enda anledningen är att vi inte vill göra mer åverkan än nödvändigt eftersom vi skall bara bo här fram till nästa höst. Sedan går flyttlasset hem till Sverige igen. Då kommer det att bli andra och mer definitiva lösningar. Bebop Quote
Bebop Posted September 25, 2007 Author Posted September 25, 2007 åhå.....Discovery HD Mycke HD i Canada? //rillo Vi har 8 kanaler HD, men det finns några till att hyra. HD Discovery och National Geographic är de mest kända, kanske, men även Fox, ABC, CBS och PBS finns på HD. Även de största kanadensiska kanalerna. Tittar dock inte så mycket på det. Jag klarar inte reklamavbrotten. En film tar ca 3 timmar att titta på. Första 20 minuterna är det lugnt, men sen sätter det igång. Sista halvtimmen avbrott var 8:e minut. Det klarar inte jag. Sportsändningar är lite bättre men även här förstör dom spänningen. T ex OS i Italien när Sverige tog 2 medaljer i sprinten, bröt dom ca 100 meter före mål och kom tillbaka när loppet var kört med en slow motion repris sista 3 metrarna. Bäst är PBS från USA som är reklamfritt. CBC från Kanada och HD Discovery går också an. Quote
Bebop Posted September 25, 2007 Author Posted September 25, 2007 Hej, snygg TV anläggning. jag funderar oxå på nya fronthögtalare till min TV anläggning, och har liksom du haft funderingar på Carlsson, vad upplever du som den störrsta förändringen med Carlssom mot "vanliga" högtalare ? Först och främst är OA 51.3 en bra högtalare. Dom kan bära upp ett helt lyssningsrum med rätt möblering och kringutrustning. Ljudbilden är imponerande bra - bredd och höjd. Dom försvinner helt i lyssningsrummet. Därmed har de inte den klassiska stereodefinitionen om man önskar den. Dessutom ser dom bra ut och det känns bra att äga ett par Carlsson - 70talets stora ikon och hjälte. Bebop Quote
Kent_n Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 . En film tar ca 3 timmar att titta på. Första 20 minuterna är det lugnt, men sen sätter det igång. Sista halvtimmen avbrott var 8:e minut. Det klarar inte jag. Jag som gnäller över våra svenska reklamavbrott, var 8 minut...suck..hoppas det aldrig blir så i sverige Quote
Kent_n Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 Dessutom ser dom bra ut och det känns bra att äga ett par Carlsson - 70talets stora ikon och hjälte. Bebop Larsen som har byggt carlsson högtalare i sverige har brytit med Carlsson sällskapet och upphört med att tillverka Carlsson högtalare...men..har börjat producera egna högtalare under namnet Larsen som är byggda enligt Carlsson principen, han har just släppt 2 nya modeller som är påfallande lika OA 58 fast högre. Det är antagligen lådvolymen som skiljjer dom två modellerna åt, hur elementen skiljer sig åt vet undertecknad ej. Carlsson har blivit Larsen. Quote
Recommended Posts