Haydn Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Hej! Flyttlasset till vår nya villa går nästa vecka och en dröm kommer att gå i uppfyllelse, nämligen ett rum i gillestugan där jag får härja fritt och som enbart skall användas till musiklyssning och cigarrökning... dä´ni Efter den långa meningen så lyder frågan: - Hur skall jag göra för att få bästa möjliga akustik? Jag vet att jag borde ta dit en konsult som mäter osv., men sambon och jag har inte riktigt samma prioriteringsordning inför flytten, varför detta inte får bli en allt för stor "grej" om ni förstår vad jag menar! Tidigare erfarenheter säger; minska fladderekot mha. absorbtion, men jag talade med en mycket kunnig man i ämnet och han sade att jag enbart skall ösa på med massor av diffusionsmaterial, "skippa skärmväggar m,m om du skall ha rummet för Hi-Fi" Vad tror ni om det? Tilläggas skall att rummet är 4 X 4,6 m med helstäckningsmatta och relativt lågt till tak. (Det visste dock inte personen som jag frågade...) Några förslag? Sitter idag med ganska mycket absorbtionsskivor samt 2 golden horn. Tack på förhand, bild reportage utlovas så fort jag har börjat komma igång! Mvh, Wilhelm Edit pga. vilseledande rubrik /Wilhelm Quote
Kent_n Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Du kan låta Svanå eller någon annan utföra en mätning av rummet, för att få en vägledning i hur du skall använda dina absorbtionsskivor samt 2 golden horn. bara mäta är relativt billigt. Hur som lycka till Quote
orpheus Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Mycket att tänka på i en flytt! Om jag skulle vara du så skulle jag ställa absorbenterna bakom högtalarna,Golden hornen vid första sidoreflexen o sedan jobba med högtalarplacering o lyssningspossition. Med dessa åtgärder kommer du en bra bit på vägen o efter en tid när du har "lärt dig hur det låter i ditt nya rum"så går du vidare men lite mätningar o dyl. Jag skulle låta det ta tid då man vid en flytt oftast inte är 100 procentig hur man vill ha rummet möblerat etc.. Skynda långsamt är mitt råd:) Patrik Quote
Merkurius Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 Gratisråd kan bli dyrköpta råd i slutändan. Akustik är ett komplext område och det går att få till det bra på egen hand, om är mycket kunnig, har tid och pengar. Jag skulle alla dagar i veckan hyra in Ingvar Öhman för att få styr på det hela. Jag hoppas och tror att din tjej inte tycker att det är en för stor grej om du bara förklarar vad han ska göra och att även hon får vara med när det gäller att hitta en lämplig lösning på akustikproblemen. ..men jag talade med en mycket kunnig man i ämnet och han sade att jag enbart skall ösa på med massor av diffusionsmaterial, "skippa skärmväggar m,m om du skall ha rummet för Hi-Fi" Vad tror ni om det? Jag tycker det låter lite konstigt, minst sagt. Det låter som något som Svanå skulle "propagera" för. Än så länge har jag inte sett eller hört att Svanå har någon djupare kunskap i ämnet psykoakustik... Min rekommendation är att ringa Öhman Quote
Haydn Posted September 20, 2007 Author Posted September 20, 2007 Tack för alla råd och tips! Det blir nog en kombination av fri lek med absorbenter och golden horn till att börja med, för att sedan på sikt hyra in en konsult! Som sagt tack för tipsen! mvh, Wilhelm Quote
Engelholm Audio Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 Hej! : : Tidigare erfarenheter säger; minska fladderekot mha. absorbtion, men jag talade med en mycket kunnig man i ämnet och han sade att jag enbart skall ösa på med massor av diffusionsmaterial, "skippa skärmväggar m,m om du skall ha rummet för Hi-Fi" Vad tror ni om det? Bitvis en fråga om tycke och smak, men också ett välvilligt råd för att det skall bli bra på ett enkelt sätt. För att få bort fladdereko behöver du inte absorbera, det funkar utmärkt med diffusion. Detta kan du åstadkomma med tavlor, hyllor, böcker på hyllor men självklart även produkter specifikt avsett för just diffusion. Mitt stalltips* är att använda just sådana diffusionsprodukter vid kritiska platser/punkter i rummet, medan resten av rummet kan möbleras med tavlor, hyllor, etc. *) om ekonomi och estetiken sätter käppar i hjulet för "full akustikreglering" Quote
Björn-Ola Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 Problemet med absorption är att du får betydligt mer dämpning i de övre registren än i de lägre vilket lätt kan döda ljudet. Med diffusion undviker du det problemet helt och hållet och du kan i princip plocka in hur många golden horn som helst, det blir bara bättre. Quote
Engelholm Audio Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 Problemet med absorption är att du får betydligt mer dämpning i de övre registren än i de lägre vilket lätt kan döda ljudet. Kanske en liten överkurs-information men men... Ett förtydligande är att absorbtion visst kan funka i hela registret, men praktiskt är det svårt att få bra absorbtion i dom lägre registrerna. Har man sen dålig kunskap i absorbtion och kanske heller inte har datat för absorbenterna är det bäddat för att bli precis så som Björn-Ola skriver, det blir sned-dämpat i ena eller andra registret. Quote
Timbre™ Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 Skynda långsamt är mitt råd:) Du kan ju alltid börja med att fylla upp rummet med alla textilier, möbler, prydnadsföremål, rumsväxter och allt annat som du ändå har tänkt att ha där. Därefter kör du en marathonlyssning och kallar sedan in expertis om det finns ett behov. Quote
SMT Posted September 21, 2007 Posted September 21, 2007 Ja du Merkurius att du tror jag far land och rike runt och "propagerar" for diffusorer så undrar jag om du inte gör skäl för ditt namn och bor på en annan planet. Det är naturligtvis alla mina kunder som sprider budskapet hur mina produkter fungerar i olika lyssnings miljöer. Denna tråd och repotage i andra svenska och snart i amerikanska forum visar detta Så fort det är någon form av musikprogram på TV så är chansen stor att diffusor paneler skymtar förbi. Svanå panelerna sitter nu i så många mixningsstudior för film och musik i Europa så det finns möjlighet att få exakt den akustik i ditt lyssningsrum som din favorit skiva/film hade vid inspelningstillfället tex DTS filmmixning i London och nordiska filmer (Trollywood i Trollhättan) Bra produkter säljer sig själva (har inte lagt en krona på anonnskostnad sedan starten -95) Att jag inte vet något om psykoakustik tar jag som en komplimang eftersom uttrycket för mig mer associerar till ormolja ,mjuka absorbenter som ska lösa basproblem ,Hitchcockfilmer , heltäckningsmattor, märkliga stenar mm. Om vi talar om Pshycological Acoustic Perception så finns det för nuvarande ett 50 -tal vetenskapliga dokument som visar på fördelen att ta vara på de sena reflexerna på rätt sätt, dvs diffusera dessa bredbandigt. När jag startade utvecklingen så fanns det inte mycke forskning gjord utan jag lät ett antal musiker testa de olika prototyperna och det entydiga svaret var diffusorer och mer diffusorer som jobbade bredbandigt. Enligt SMT koncept som nu finns i ett antal level3 rum ( första hos Wiman och senaste hos Audio Concept och två i Chicago)) är att med hjälp av SMT olika diffusorer blanda det bästa av två världar, frifältets resonansfria akustik med rummets så viktiga reflexer som ger oss bla övertoner ,microdetaljer, ambience 3d ljudbild mm för att göra musikupplevelsen fullkomlig. Detta har inte gått tidigare beroende på att diffusorerna ej varit bredbandiga samt att de samtidigt måste kunna fungera som basabsorbenter . I dessa rum maskerars ingenting så resonaser dist och dåliga inspelningar hörs tydligt vilket gör att jag rekommenderar att första reflexerna har valbar akustik så absorbenten kan svängas fram för att dölja en del av felen i inspelning och anläggning. Tidigare demo i USA och på mässor i Europa gjorde att Svanå fick i uppdrag i somras att reglera 2 rum i chicago som var ritat av Rives Audio och som kunden tyckte var livlöst och bumligt. En container fylldes med bara basabsorberande diffusorer och monterades i de två rummen under tio dagar Alla detaljer var ej på plats men att se reaktionerna hos några av de mer respekterade hifi profilerna i Usa var grymt . Vid andra rummet test sprang snickaren iväg och hämtade näsdukar i fall reaktionen skulle bli som vid provlyssning i det första rummet. The Swedish Room Enhancer (någon som sett Austin Powers förstår deras skämt på hemsidan www.ultimateaudio-video.com) om ni vill följa the Magic Acoustical Tour som de kallde mitt besök SÅ Öhmans välförtjänta besök I Stereophile kommer med största sannolikhet följas upp inom kort av ett repotage hur diffusorer förändrade rummen Kul om jag fick låna Öhmans Stereophile kavaj till detta tilfälle! Hälsningar Matts Quote
calm Posted September 21, 2007 Posted September 21, 2007 Det enda råd man kan ge, flytta in och möblera som du vill ha det. Kör systemet i test och kolla hur det låter. Därefter kan du modifiera rummet efter akustiska ofullkommligheter. Det kollar du genom t.ex. en mätning från Svanå. Problemet är annars att du förmodligen får släpa ut en del av akustikmateralet eller möblerna. Calm Quote
Haydn Posted September 22, 2007 Author Posted September 22, 2007 Tack för alla svar! Det lutar åt en beställning av ett gäng Golden Horn. Oavsett hur det blir med det andra så verkar det ju inte kunna bli för mycket diffusion! Trevlig Helg! /Wilhelm Quote
Ekman Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 det KAN faktiskt bli för mycket diffusion men det krävs sånna enorma mängder att det kommer man inte i närheten av i normala rum. Quote
Timbre™ Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 Under militärlivets glada sjuttiotalsdagar hade jag tillgång till ett mindre förrådsrum (har för mig att det var insprängt i berget) som var mycket välfyllt med sjukvårdsartiklar. Förutom en känsla av absolute silence var det oerhört dämpat och det var faktiskt jobbigt att vistas där en längre stund. Quote
Absolute Audio Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 Under militärlivets glada sjuttiotalsdagar hade jag tillgång till ett mindre förrådsrum (har för mig att det var insprängt i berget) som var mycket välfyllt med sjukvårdsartiklar. Förutom en känsla av absolute silence var det oerhört dämpat och det var faktiskt jobbigt att vistas där en längre stund. Det är väl det diffusion gör bättre än absortion? Att du slipper den där tryckkammar-känslan som gärna blir i en studiorum. Quote
Timbre™ Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Det är väl det diffusion gör bättre än absortion? Att du slipper den där tryckkammar-känslan som gärna blir i en studiorum. Här handlade det om fyllda kartonger av alla möjliga storlekar. Quote
Recommended Posts