Engelholm Audio Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Från tråden om tunga butiker fortsätter vi här en ny tråd i ämnet kring akustikregleringens vara eller icke vara, främst vid demonstration. Min syn på det hela: I mina ögon är det bäst att kunna dema hifi i bästa tänkbara miljön så man vet hur långt man kan nå. Man slipper också höra säljare klaga över akustiken eller rummet. Nästa steg är att komma så långt som möjligt i kundens hemmamiljö med så kallade gratismetoder (högtalarplacering, möblering, etc). Ett ev nästa steg är akustikreglering i den grad som ges möjlighet till. Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Jag tycker som sagt att man inte ska dema högtalare med akustikreglering, men det är min åsikt. Ska man ha en utsällning eller liknande så är det en annan sak. De flesta som köper högtalare (Och övriga utrustning självklart) har inte någon som helst akustikreglering hemma. (Bortsett från det man får från normala möbler, soffor, mattor etc etc Quote
Ekman Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Jag hålller med Engelholm fullständigt det finns inget som säger att butikens hemmiljö? ens på något sätt är lik den man själv har det är bättre att koppla från så gott det går akustikens påverkan så man lyssnar på HÖGTALAREN inte kombinationen högtalare och någon annans rum det säger absolut ingenting om hur det kommer låta hemma hos mig sen. Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Det är väldigt intressant att se vilka skillda meningar det finns i detta ämnet... Quote
EuphoniC Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Det jag menade i den andra tråden var att dema i en miljö som inte är fördelaktig akustiskt sätt varpå man köper högtalaren och spelar den hemma introducerar 2 fel: - du lyssnar till den distortion som demorummet introducerar - du lyssnar till den distortion som ditt rum introducerar Märk väl att det påverkar ljudet på helt olika sätt beroende på byggmaterial och konstruktionstyp av väggar, golv och tak, ytskikt, volym, utformning, möblering mm mm mm, listan kan bokstavligen göras oändlig. Om demon sker i ett rum med god akustik introducerar du 1 fel: - du lyssnar till den distortion som ditt rum introducerar I det fallet kan du i varje fall, efter du konstaterat att det inte låter bra nog, göra något åt saken så att högtalaren låter lika bra som den gjorde vid demo. Har du lyssnat som i första exemplet, på två "fel" så har du egentligen ingen hum om hur högtalaren egentliga kvalitetet (grov generalisering, man hör förstås potential). Självklart så finns inget perfekt rum då den teoretiska perfekta akustiken lämnar utrymme för personliga preferenser så i praktiken blir det 2 fel hur än man bär sig åt Således, jag vill höra högtalare (anläggningar) i så optimal akustisk miljö som möjligt för att kunna avgöra hur bra anläggningen är, inte kombination mellan anläggning och rum. Tänk om vi på mässor fick den möjligheten, va trevligt det skulle vara att lyssna på allt. Som det är nu så är det några anläggningar där man har lagt lite möda på akustiken medans många av de andra inte alls låter speciellt övertygande. Quote
EuphoniC Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Precis... Så om du då lyssnar på en högtalare i ett optimalt akustikreglerat rum så låter den kanske bra, när du sen får hem den i det "neutrala" rummet så låter det hemskt. Flytta gärna till andra tråden I ditt exempel hade du, om demon hade skett i liknande miljö, dömt ut högtalaren som dålig - varpå du istället hade köpt en högtalare med typiskt eufoniska kvaliteter, som hellre medvetet håller tillbaka för att tillfreställa/passa fler istället Inget fel med det, beror mycket på vad man är ute efter, om man vill mjölka ut bra ljud till max eller om vill ha en högtalare att ... trivas med. Quote
mayro Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Jag gillar inte dessa acustikdöda rum jag besökt genom åren riktigt...Eller haft själv.. Men men. Är öppen att ändra uppfattning då någon spelat i ett sådant rum och jag hört MUSIK . Men tills dess så.. Vanligt möblerat rum är enligt mig bäst. Menar inte kala designade vita rum som påminner om ett "dårhus utan vita rockar"... Utan hemtrevligt varmt möblerat... Fast jag gillar ju regleringsmöjligheter på stärkaren ,,eller typ på filter ( tex elektroniskt) till högtalaren. Det är ju även det en viss form av acustiktrix man kan utföra där fast UTAN att ta bort saker som ingår i musiken.. Accustiktrixande är ju inte direkt pinpoint enligt mitt förmenande.. Med "otyg" följer även toner man VILL ha kvar..... sådant selekteras ju inte.... Quote
Timbre™ Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Tänk om vi på mässor fick den möjligheten, va trevligt det skulle vara att lyssna på allt. Som det är nu så är det några anläggningar där man har lagt lite möda på akustiken medans många av de andra inte alls låter speciellt övertygande. Trevligt skulle de' va' men samtidigt är det nog svårt att optimera hyrda rum inför en mässhelg och ibland verkar det tillräckligt stressigt att bara få hifiprylarna på plats. Dessutom påverkas ju återgivningen av hur många personer som för tillfället befinner sig i rummet. Quote
eliot Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Jag gillar inte dessa acustikdöda rum jag besökt genom åren riktigt...Eller haft själv.. Men men. Är öppen att ändra uppfattning då någon spelat i ett sådant rum och jag hört MUSIK . Men tills dess så.. Vanligt möblerat rum är enligt mig bäst. Menar inte kala designade vita rum som påminner om ett "dårhus utan vita rockar"... Utan hemtrevligt varmt möblerat... Precis min uppfattning //Eliot Quote
Ekman Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Fast nu är det väl ingen här som har pratat om akustikdöda rum utan om akustikreglerade som till exempel det som Audio Concept har. Quote
mayro Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Trevligt skulle de' va' men samtidigt är det nog svårt att optimera hyrda rum inför en mässhelg och ibland verkar det tillräckligt stressigt att bara få hifiprylarna på plats. Dessutom påverkas ju återgivningen av hur många personer som för tillfället befinner sig i rummet. Sedan är ju inte ett typiskt tex "medel" hotelrum sämre än något kalt rum med modern design.. Utan snarare tvärt om enligt mitt förmenande.. Att dessa ofta "hotelrum" skulle vara så "dåliga" är nog något som är enkelt att säga då grejorna har andra problem egentligen... Dessutom massa folk så dämpade är dom så det räcker och blir över... Bara jag bidrar ju med 100 Kg absorbation ju... :cool: Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Jag gillar inte dessa acustikdöda rum jag besökt genom åren riktigt...Eller haft själv.. Men men. Är öppen att ändra uppfattning då någon spelat i ett sådant rum och jag hört MUSIK . Men tills dess så.. Vanligt möblerat rum är enligt mig bäst. Menar inte kala designade vita rum som påminner om ett "dårhus utan vita rockar"... Utan hemtrevligt varmt möblerat... Precis det jag vill komma fram till, tack Mayro Quote
Golfen Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 ja jag håller med justaudiomagic helt och hållet att en icke akutik reglerat rum är mer representativ i ljudet än med ett rum som är det ...tycker jag iaf har en anekdot till er. var på arken mässan förra året( hmm vem var inte det tro ) och i ett rum på nedre plan där Jamo och Klipsch kunde avlyssnas och där stod det dom nya jamo-909 som har dubbla 15" bas h-talare och sedan stod det RF-63 och RF 52 på plats...för lyssning och demo visades oxå ( där stod alla klipsch modeller nästan ) Demon startar : först ut var jamo 909( c:a 1½ meter höga kostar 80.000 par väger över 50kg) och den omedelbara rektionen var att basen var platt som en sten...jag hade väntat mej ett betydligt bättre ljud från dessa bjässar...visst rumet var väldigt stort och akustik är ju inte att tala om (betong golv och väggar) måste säga att detta var en riktigt besvikelse ..minst sagt ..och varför blev det så här? JO det behövdes ett akutik reglerat rum för att dom skulle funka? alltså man måste ha ett rum som är fixat för dyra pengar och sedan punga ut 80.000 till för dessa högtalare?? Sen kom Klipsch: dom små rf-52 spelas , och vad hände nu jo dom små rackarna inte bara låter mer levande utan dom små fyller hela rummet med ljud utan problem närvaron är minst sagt påtaglig tyckte jag , och sen när man körde dom stora Rf-63(17.900kr par) så kände jag som att jag satt intill högtalaren för nu blev närvaron betydligt större ändå....och bas i massor , man kände ljudet på ett annat sätt än dom jamo högtlarna kunde få fram...så vad blir kontentan av detta ? tja Klipsch klarar utan problem dåligt akutik förberedda rum med glans....och att en dyrare och större inte klarar detta utan kräver att rummet är OK.....så eftekten av detta kan bli åt andra hållet oxå : ett fixat rum som är ljud dött..sedan ha ett par h-talare för att klara detta och låter bra..sen kommer kunden hem och det låter lika platt som en pannkaka....bara för denna person ville ha dessa h-talare men han ska ha dom i ett vanligt rum ...men upptäcker till sin förvåning att det låter skit istället...inte roligt .. och med tanke på hur många( dom flesta) vardagsrum ser ut så är det knappast särkilt bra att bara ha demo visning i ett akustik reglerat rum alltid, utan dom som demar i hemmamiljö ger en mer korrekt ljud bild som kunden kommer att få hemma....och för mej har detta stämt väldigt bra än så länge iaf... detta är mina personliga upplevelser och mina åsikter och vi alla har en sådan . Quote
mayro Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Demon startar : först ut var jamo 909( c:a 1½ meter höga kostar 80.000 par väger över 50kg) och den omedelbara rektionen var att basen var platt som en sten...jag hade väntat mej ett betydligt bättre ljud från dessa bjässar...visst rumet var väldigt stort och akustik är ju inte att tala om (betong golv och väggar) måste säga att detta var en riktigt besvikelse ..minst sagt ..och varför blev det så här? JO det behövdes ett akutik reglerat rum för att dom skulle funka? alltså man måste ha ett rum som är fixat för dyra pengar och sedan punga ut 80.000 till för dessa högtalare?? helt tvärtom är det.. Dom hade behövt mindre rumsfix än dom andra.. MEN dom hade behövt kunnigare personal att ställa upp och justera in dom.. En fel uppställd dipol är att skrämma folk... En rätt är att få folk hifiintreserade... Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 och varför blev det så här? JO det behövdes ett akutik reglerat rum för att dom skulle funka? alltså man måste ha ett rum som är fixat för dyra pengar och sedan punga ut 80.000 till för dessa högtalare?? och med tanke på hur många( dom flesta) vardagsrum ser ut så är det knappast särkilt bra att bara ha demo visning i ett akustik reglerat rum alltid, utan dom som demar i hemmamiljö ger en mer korrekt ljud bild som kunden kommer att få hemma....och för mej har detta stämt väldigt bra än så länge iaf... Vill man sen akustikreglera på det så kan man prova sig fram till vad som låter bäst. Låter det sämre med akustikreglering så varför ha det då? Quote
Kent_n Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Problemet med speciella aukustikrum är att om högtalaren låter bra där, så vet jag hur den absolut inte kommer låta hemma hos mig. Mitt rum är nog ett ganska vanligt rum men ur aukustik synpunkt har många fel och brister, men det är en bostad. Måste även tänka på att fler än jag skall trivas i rummet. Så ur mitt perpektiv tycker jag att lyssning i normala rum är bäst Quote
Ekman Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 och hur vet du att ett annat "normalt" rum låter ens i närheten av som ditt rum gör? Quote
Engelholm Audio Posted September 19, 2007 Author Posted September 19, 2007 Jag gillar inte dessa acustikdöda rum jag besökt genom åren riktigt...Eller haft själv.. Men men. Är öppen att ändra uppfattning då någon spelat i ett sådant rum och jag hört MUSIK . Men tills dess så.. Vanligt möblerat rum är enligt mig bäst. Menar inte kala designade vita rum som påminner om ett "dårhus utan vita rockar"... Utan hemtrevligt varmt möblerat... Fast jag gillar ju regleringsmöjligheter på stärkaren ,,eller typ på filter ( tex elektroniskt) till högtalaren. Det är ju även det en viss form av acustiktrix man kan utföra där fast UTAN att ta bort saker som ingår i musiken.. Accustiktrixande är ju inte direkt pinpoint enligt mitt förmenande.. Med "otyg" följer även toner man VILL ha kvar..... sådant selekteras ju inte.... Vem har sagt nått om akustikdöda rum? Det hörs på namnet att det är nått dåligt. Quote
Engelholm Audio Posted September 19, 2007 Author Posted September 19, 2007 Som jag sa förut, majoriteten bryr sig inte ens om att akustikreglera något över huvud taget. Jag tycker det är fel att "enbart" sikta in sig på de som akustikreglerar hemma Är inte det konstigt att det är så? Trots potentiellt stora pengar på stereon gör man ändå inte något åt det som alla klagar på på mässor eller skyller på om en "favorithögtalare" låter dåligt i ett nytt rum? Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 och hur vet du att ett annat "normalt" rum låter ens i närheten av som ditt rum gör? Det låter nog mer likt det än vad ett akustikreglerat rum gör Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Är inte det konstigt att det är så? Trots potentiellt stora pengar på stereon gör man ändå inte något åt det som alla klagar på på mässor eller skyller på om en "favorithögtalare" låter dåligt i ett nytt rum? Precis som det sades ovan, så ska mer än en person bo i hushållet - T ex fru och barn. Hur stor är WAF på ett akustikreglerat rum då? Quote
Ekman Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Det är en generalisering som jag tror du ska akta dig för att göra. Quote
kaffekoppen Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Det låter nog mer likt det än vad ett akustikreglerat rum görDet kan man aldrig veta. Quote
bogren Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Precis som det sades ovan, så ska mer än en person bo i hushållet - T ex fru och barn. Hur stor är WAF på ett akustikreglerat rum då? Det kan väl vara mycket hög WAF på ett akustikreglerat rum. Har sett några stycken som man antagligen skulle kunna slappna av i ordentligt, och jag tror minsann att kvinnofolket med tycker att det är ganska skönt? Om jag inte minns fel så var Audionord killen som byggde ett akustik rum i källaren som såg trevligt ut.. Jag ställer mig dessutom till skaran som vill få högtalarna demade i ett akustikreglerat rum då man får höra högtalaren prestera och inte rummet. Då vet man hur bra det kan bli hemma om man bara skulle sätta igång med regleringen någon gång mvh bogren Quote
Timbre™ Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Dessutom massa folk så dämpade är dom så det räcker och blir över... Bara jag bidrar ju med 100 Kg absorbation ju... :cool: Visst levande absorbenter kan nog vara bra, speciellt vintertid... Däremot har ju förutsättningarna ändrats när folk strömmar till jämfört med när högtalarna justerades in. Quote
Golfen Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Vill man sen akustikreglera på det så kan man prova sig fram till vad som låter bäst. Låter det sämre med akustikreglering så varför ha det då? Precis..... Quote
Ekman Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Om det blir sämre av akustikreglering så får man nog läsa igenom sin akustik for dummies bok en gång till alternativt köpa vettiga prylar. Quote
Golfen Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 helt tvärtom är det.. Dom hade behövt mindre rumsfix än dom andra.. MEN dom hade behövt kunnigare personal att ställa upp och justera in dom.. En fel uppställd dipol är att skrämma folk... En rätt är att få folk hifiintreserade... Tja det kan hända mayro att det hade varit bättre med kunnigare folk...jag upplevede faktiskt inte jätte glädje vid demon av folket....och att det var Jamofolk var det ingen tvekan om ... dom är ju otroligt ströga H-talare för det behövdes dubbla stärkare för att köra dessa ....frågade en av säljarna vad som krävdes och svaret jag fick vad att inte ens Macintosh kunde driva dessa och att dom hade problem att ens få igång dom med något men så tog dom 2st Onkyo i stället och då gick det hmm...så det behövs massor av pulver för dessa bjässar...så du har en poäng vad gäller upptällandet och framförandet men resultatet från dessa som ändå stod tydligt framför oss och vinklade någorlunda rätt ,men ändå så blev resultat så otroligt dåligt är lite talande, och med en prislapp på 80.000 tycker jag att sådana problem inte ska finnas.....framför allt inte när man demar 60.000 kr billigare h-talare brevid som soppar golvet med dessa jamo...h-talare...så ja smart av säljare var det inte för det gjore inte jamo någon hjälp iaf bra att vi fram detta i denna demon som var där då... mvh Golfen Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Det kan man aldrig veta. Inte det? Jag tror nog att mitt och grannens rum låter mer likt än mitt och ett akustikreglerat rum Quote
Recommended Posts