Jump to content

Vad använder ni för kablar idag?


Guest justaudiomagic

Recommended Posts

Ström

  • Bachmann Classic nätlist moddad med ölflexkabel och nån audiovariant stickpropp
  • En Ölflex DIY med audiovarianter av stick- och IECpropp
  • Resten: apparatleverantörernas medskickade

Signal

  • CD->förstärkare: Nordic Concept XLR
  • radio -> förstärkare: MarcusCables Bifrost
  • förstärkare -> subb: ViaBlue NF-B subbkabel
  • resten: lakritssnören

Högtalare

  • ViaBlue SC-4 Bi-Wire

Och så lite antenn- och scartkablar av varieriande ursprung

/Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Har inte skrivigt på en tid mest snokat runt och läst! Har iaf dessa:

Cd dp 55>Stärkare E-408: Accuphase egna balanserade

Spelare Thorens TD850> RIAA Ear 834 p: Audioquest Amazon

Högtalarekablar: Purist Audio Design Musaeus

Har väl inte så mycket kunskap om kablar!

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Högtalare:

Xindak FS-Gold

Squeezbox->Zell

Acoustic Research nåt...

Trodde inte att kablarna gjorde någon skillnad tills jag fick mina FS-Gold. Helt otroligt att en kabel kan göra en så stor skillnad.

Kabelträsk, kabelträsk here I come

Vad hade du för kablar innan din FS-Gold?

Link to comment
Share on other sites

Innan FS-GOLD som jag fick i fredags :) hade jag ett par andra också kinesiska kablar av märket Swans.

Orangea och tjocka som jag egentligen var nöjd med. Dem var bara lite fula.

Trodde egentligen inte att kablar kunde göra skillnad men jag hade fel som tur är för dem var inte billiga :)

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Innan FS-GOLD som jag fick i fredags :) hade jag ett par andra också kinesiska kablar av märket Swans.

Orangea och tjocka som jag egentligen var nöjd med. Dem var bara lite fula.

Trodde egentligen inte att kablar kunde göra skillnad men jag hade fel som tur är för dem var inte billiga :)

Huvudsaken är att du är nöjd med dom :)

Vad har du för övrig anläggning?

Link to comment
Share on other sites

Digital

TagMclaren FS-10

Analog signal

TagMclaren 2 st mellan för och slutsteg

Högtalarkabel Front: Purist Audio Design Elementa Rev B biwire 2X2.5 m

Högtalarkabel Center: Purist Audio Design Elementa Rev B singlewire 1X2.5m

Högtalarkabel surround: Supra Ply 3.4

Har testat en del kablar de senaste månaderna och kommer troligen att byta inom snar framtid.

Det som har utvärderats tidigare är PAD´s jubileums kabel Aqurieus både signal och högtalare. Det blev ett äkta haksläpp när signalen kopplades in mest för att man nu har så sunkiga snören men jädrar va bra dom var, dock aningen dyra.

Sen har jag provat högtalar kabel från Transparent men av en äldre modell. Den gjorde sitt jobb men funkade inte riktigt bra förän jag kopplade in PAD´s signal då föll allt på plats.

Och nu håller jag på och testar en uppsättning Stereovox kablar.

Signal: Colibri RCA 1.0m

Högtalare: Firebird 3.0m

Har spelat på dom nu i några veckor och kan inte sätta fingret på vad dom gör riktigt bra men inte heller på nåt dåligt, skulle möjligen säga att dom är neutrala fast samtidigt på ett litet tråkigt sätt. Kan vara att jag haft PAD´s utomordentliga "sound" i bakhuvudet, de satte liksom en ny standard hemma hos mig.

/Daniel.

Link to comment
Share on other sites

Signalkablar är Silver Renaissance Master signatur och Silver Renaissance Blue signatur.

Högtalarkablar, Kimber 8tc

Nätkablar, Silversonic Power Plus

Kommer nog aldrig byta signalkablar, men högtalarkablarna tåls nog att se över. Dock så sitter jag nöjd som det är :)

Mvh, Daniel

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Och nu håller jag på och testar en uppsättning Stereovox kablar.

Signal: Colibri RCA 1.0m

Högtalare: Firebird 3.0m

Har spelat på dom nu i några veckor och kan inte sätta fingret på vad dom gör riktigt bra men inte heller på nåt dåligt, skulle möjligen säga att dom är neutrala fast samtidigt på ett litet tråkigt sätt. Kan vara att jag haft PAD´s utomordentliga "sound" i bakhuvudet, de satte liksom en ny standard hemma hos mig.

/Daniel.

Kul att du provar Firebird, berätta gärna vilka erfarenheter du fått. Själv kör vi Firebird till våra Viper IA med Jumpers. Som du själv säger så ger det ett väldigt neutralt ljud, som kablar faktiskt ska göra. De ska varken tillföra eller ta ngt ifrån karraktären på ljudet.

Tänk oxå på att det är viktigt att spela in kablar från Stereovox

Link to comment
Share on other sites

Idag ramlade Viablue tillbaks som singelwire med brygga av DIY snitt... Samt RCA kabeln från samma tillverkare... Och det är faktiskt så att jag undrar om inte min cd var rätt oinspelad då jag fick den fast den var beg . För jädrar i min låda vad det spelar gott...... :o

Kul med överaskningar ibland..Att hitta inspelningsliknande fördelar på en beg cd är fasiken rätt överaskande.... Att sedan Jackson Brown är en go platta med massa tung suggestiv musik gör inte saken sämre...

Kanske dax sätta tillbaks Ultra khan "The statment" nätkabeln också nån dag framöver på cd spelaren....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...