Jump to content

Ino Audio pi60 & i14

Martin

Recommended Posts

Efter lång väntan har jag äntligen fått hem mina nya högtalare.

Tänkte lägga upp lite foton på lödning av filter och sånt, kanske någon som tycker det är intressant :)

Lite info om själva burkarna:

pi60

Baselement: 1 st 17,3 cm

Diskantelement: 1 st 2,8 cm

Impedans: 7Ω (försedd med konjugatlänk: 8Ω +/-1 >400 Hz)

Placering: Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg. En odämpad vägg renderar större avstånd.)

Kontinuerlig effekt: 100 W

Max effekt: >5 kW (över 400 Hz)

Känslighet: 88 dB-2,83 V

Tonkurva -3dB/typ. linjäritet: 25 - 22 000 Hz / ±1 dB

Rek.först.effekt: 15-300 W

Deln.fre./Branthet: 3 kHz faslinjärt och fashomogent.

Högsta ljudtryck: 115 dB/par, 100 Hz (125 W)

Dimension(b*h*d)/Vikt: 30*94*32 (90,2/60,7 lit)/22,8 kg

i14

Samma som pi60, dock ska den inte spela någon bas. Min ska användas som centerhögtalare.

Så här såg det ut idag när jag fick hem dom:

pi60 med i14 på topp. Har torkat dom med våt trasa därav strecken. Finishen är oklanderlig.

182959.jpg

En närmare titt på i14.

182960.jpg

En närbild på finishen som är mattsvart knotterlack. Här är det funktion före form som gäller. Knotterlacken är den minst reflekterande ytan i sortimentet, valde den därför att högtalarna ska stå bredvid projektorduken och jag vill inte att det ska blänka.

182986.jpg

Så diskanten är alltså en Ino Audio-utvecklad produkt. Produceras den i Sverige... :?:

Seriöst bildupplägg!

Jag vet inte vad det är för tillverkare på diskanten faktiskt, ska kolla lite närmare när jag kommer hem.

Dock så ju alla element som används specialtillverkade enligt Öhmans konstruktion.

Basarna är denna gången tillverkade från Vifa såg jag men det varierar visst.

Ska höra lite med någon Ino-expert och komma med ett bättre svar lite senare :)

Nu fick jag mig ett litet svar på frågan jag slängde ut också, citerar så att om något är fel tar jag inte på mig skulden ;)

Diskanten tillverkas av Dynaudiio, eller gjordes förr i alla fall.

I de allra flesta fall gör Vifa baselementen, i några fall Seas.

Sen tillverkas ju elementen efter Ino Audios specifikationer och det är tydligen en hel del som skiljer sig.

Där kom det en rättelse via pm också, tur att jag kunde skylla ifrån mig :)

Såg din tråd på euphonia ville bara säga att i dagsläget görs inga diskanter av Dynaudio till pi60 eller dess olika derivat, den gamla pi60 (pre 2006) hade dock Dynaudiodiskant.

Den som sitter i nya pi60 görs av Vifa och är Öhmans konstruktion (alltså inte tillverkad enligt specifikation, det är ju en stor skillnad på de två fallen)

Jag kollar också in här här ..... :) Så kör på bara.. Inoburkar är ju inte så ofta man får följa i ihopmonteringen.. Så intresant detta...

Nej det är verkligen inte ofta man får se några "byggbilder" så jag tyckte det vore intressant att ta lite foton under vägen :)

Tack ska ni ha grabbar :)

Inte i klass med Timbre dock men ge mig några år till så smyger jag kanske ikapp :cool: :kiss:

Fortfarande tisdag som står på schemat, då blir det kladd med kontaktlim., smältlim med limpistol, trixa med lödstation och annat som jag inte kan alls. Ska bli roligt!

Liknar då man träffar en dam det där.. Man Limmar först och sedan löder man på... För till sist stoppa in grejorna o låddan. Och sedemera kommer det ut musik..För att sedan sluta i uppgraderingshysterin i tex åratal framöver..(18 år tex).. :cool:

Jättetrevligt reportage o fina bilder!

Vad är det för högtalarmodell på sista bilden med 3 element?

Det är i28, ett av Inos toppsystem. Inte byggda för att spela någon lågbas utan skall alltid ackompanjeras av 2 eller fler basmoduler. Ju fler dessto bättre :)

Låter helt otroligt bra :mm:

Står alltså hemma hos Wolfie (Niklas) som hjälpte mig bygga ihop allting. Han har 4 st profundus X basar, samma som mig alltså.

Ask and you shall receive :)

Här är en bild hemma hos mig, dags att lägga lite krut på det estetiska nu känner jag när uppsättningen äntligen är komplett!

Det som syns på bilden är alltså följande:

Ino Audio pi60 som frontar

Ino Audio i14 som center

Ino Audio profundus X-4 som bassystem

185268.jpg