Jump to content

Motstånd till högtalare för att sänka volymen

kaptenperre

Recommended Posts

Jag är inte jätte intresserad av ljud, men reggade mig här främst för att fråga denna fråga. Jag har 2st högtalare från Proson och en bashögtalare som jag kopplat såhär:

Dator->förstärkare->bas->högtalare

Förstärkaren är rätt kraftig och basen drivs av den (ingen ström utifrån). Mitt problem är att basen låter grymt mkt mindre än mina andra högtalare. Köte dem separat, är väl troligen därför. Jag har temporärt ställt in i mjukvaran så att 20-77hz ska låta lite mera och 78-20000 ska låta mkt mindre. På så sätt har jag fått det hyffsat. Men det är svårt att få till det så att ljudet blir bra. Men då tänkte jag att om man sätter motstånd mellan basen och de vanliga högtalarna så att de låter mindre också så borde man kunna få till det bättre. Förstärkaren är rätt kraftig. Brukar vrida på till 1/3 när jag har riktigt högt och 1/6 när jag lyssnar på musik som vanligt.

Kan man göra så här? Och vad tror ni man ska ha för motstånd ungefär? Motstånd brukar ju vara billiga, så jag kan köpa några olika att testa med. Bara jag vet ungefär vad jag bör ha.

Om jag skrivit i fel forumsdel eller brutit mot någon regel ursäktar jag mig för detta. Min först post här.

Jag skulle jag vara i dina skor, skulle jag inverstera i en bra och billig subwoofer. XTC har jag för mej fått bra omdömen även för deras billigare subbar. Då kan du reglera volym och delningsfrekvens helt själv efter humör och skiva.

Problemet är att jag är student och nyss köpt mobil och dator, så jag ligger back en del. Har inte råd att köpa en billig subwofer ens. Men om man kan lösa det genom att köpa 2 motstånd för 20kr så skulle det vara perfekt eftersom den subwoofer jag har fungerar och ger hyffsat ljud från sig, bara väldigt låg volym. Har fått ett svar på ett annat forum där jag brukar vara (som inte är tänkt för hi-fi) där en tror att 2-3 ohm och 5-10W borde bli bra. Men jag har ingen aning. Väntar på fler svar innan jag testar.

Hej,

ett bra alternativ skulle vara att köpa en förstärkare till. Det går att hitta begagnade på t.ex en loppmarknad för runt 100kr som faktiskt fungerar och låter helt okej för priset. Tror att det skulle vara ett bättre alternativ än att ha det serie eller parallellkopplat så som du har det nu.

Kopplingen blir då:

begagnad förstärkare ==> Högtalare

/

Dator=(Y-Kablel)=>

\

nuvarande förstärkare ==> baslåda

Om du hellre vill använda din nuvarande förstärkare till högtalarna så kan du göra det istället.

mvh/ bogren

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter; har du en separat bashögtalare? Ska/vill du dämpa dina andra högtalare som är - vadå? diskant/mellan?? Dämpa varje element för sig eller dämpa "hela lådan"?

OM du absolut vill dämpa med motstånd kan du gå in på HiFi-kits eller Ljudias (??) hemsida och leta efter gratis beräkningsprogram. Åtminstone HiFi-kit har (haft) ett enkelt program där man beräknar dämpled efter hur mycket dämpning du ska ha och högtalarimpedansen.

Ett dämpled består av ett serie- och ett parallellmotstånd.

Hej,

ett bra alternativ skulle vara att köpa en förstärkare till. Det går att hitta begagnade på t.ex en loppmarknad för runt 100kr som faktiskt fungerar och låter helt okej för priset. Tror att det skulle vara ett bättre alternativ än att ha det serie eller parallellkopplat så som du har det nu.

Kopplingen blir då:

begagnad förstärkare ==> Högtalare

/

Dator=(Y-Kablel)=>

\

nuvarande förstärkare ==> baslåda

Om du hellre vill använda din nuvarande förstärkare till högtalarna så kan du göra det istället.

mvh/ bogren

Lät som en ganska bra ide. Ska kolla ifall jag hittar nåt billigt begagnat. Har lite plats över bredvid datorn ändå. Men annars fick jag också ett annat tips:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=513

Kan det vara ett alternativ som fungerar? De går ju att ställa in själv efter hur mkt det behövs.

Följdfråga:

Om jag har 2st Y-kablar för att dela upp det till förstärkare1 förstärkare2 och mitt headset, blir det svagare signal eller något annat att tänka på då? Blir ju trots allt delat upp till 3st saker då.

EDIT: Kom på att eftersom baslådan inte tar ström utifrån utan från förstärkaren så kanske det är svårare att hitta en billig som passar. Tror det blir lättast att köpa 2st 50w delar från sidan jag länkade till för 100kr ifall de passar?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter; har du en separat bashögtalare? Ska/vill du dämpa dina andra högtalare som är - vadå? diskant/mellan?? Dämpa varje element för sig eller dämpa "hela lådan"?

Jo, jag har en baslåda och 2st vanliga högtalare som vardera har diskant och mellanregister. Det är båda de högtalarna med både diskanten och mellanregistret jag vill dämpa.

Att sätta ett motstånd framför en högtalare är aldrig bra.

a) Det kommer gå mycket effekt genom den och det blir en dyr historia

b) Det kommer påverka delningsfiltret negativt, och basen kommer få helt andra arbetsförhållanden.

Det kommer alltså låta skit.

Jag rekommenderar dig att köpa ett begagnad Zacry D-250 slutsteg, de brukar ligga runt 1000-lappen. Just nu finns det ett på www.hifimagasinet.se för 900:-. Koppling som Bogren föreslår.

Att sätta ett motstånd framför en högtalare är aldrig bra.

a) Det kommer gå mycket effekt genom den och det blir en dyr historia

b) Det kommer påverka delningsfiltret negativt, och basen kommer få helt andra arbetsförhållanden.

Det kommer alltså låta skit.

Jag rekommenderar dig att köpa ett begagnad Zacry D-250 slutsteg, de brukar ligga runt 1000-lappen. Just nu finns det ett på www.hifimagasinet.se för 900:-. Koppling som Bogren föreslår.

Om jag måste köpa något för 1000kr så är det bättre att köpa en ny baslåda. De högtalare jag har kostade 600kr/st = 1200kr och baslådan 200kr. Så det är inte läge att köpa något så dyrt för den anledningen. Dessutom har jag som sagt lite pengar nu.

a) varför kommer det bli en dyr historia? Tror du att det jag länkade till fungerar? Isåfall blir det ju billigt.

b) Tror du att det kommer låta sämre? Nu låter det lite märkligt eftersom att jag har ändrat i EQn i mitt musikprogram så pass mkt. Har väl volymen på allt annat än de låga basfrekvenserna på ungefär 1/3 av ljudet.

Men det kanske inte är någon ide att göra så här. Flera av er säger att jag borde köpa bas/förstärkare. Kanske får leva med att det är så här ett tag och köpa nytt sen när jag får råd, typ efter sommaren.

Förlåt om jag låter sur, men jag trodde den här iden skulle fungera :/

Det är nog det bästa alternativet ja, att vänta och köpa en ny aktiv bas alternativt en förstärkare.

Skulle jag varit som du nu skulle jag ha kopplat bort basen helt och hållet och lyssnat till dina proson, tror du får ut mest välljud då.

mvh

bogren