Jump to content

Nytt amatör-audiofreak behöver hjälp med skivspelare & tillbehör.

reffee

Recommended Posts

Okay, long story short, har på senare tid (2 månader sen ungefär) blivit riktigt intresserad av att börja spela vinylskivor. Har ingen tidigare erfarenhet av vinylskivor & skivspelare överhuvudtaget, eftersom när jag började intressera mig för musik så hade CD sedan länge varit standard. :p

Men, hur som helst, intresset har växt nått kopiöst nu så hade jag tänkt införskaffa en skivspelare, komplett med förstärkare & högtalare, givetvis.

Har kollat runt lite på olika webshopper, och bestämt mig för vad jag ska beställa. Men det jag är intresserad av att fråga här är, behövs det något annat, som man kanske inte tänker på om man inte sysslat med detta tidigare?

Har kollat in förstärkare, golvhögtalare och skivspelare. Extern RIAA-förstärkare? Behövs det för denna? Ser inte något om en PHONO-ingång på beskrivningen, nämligen.

Vad behövs för kablar? RCA+högtalar kabel? Något mer?

Tack!

Har kollat in förstärkare, golvhögtalare och skivspelare. Extern RIAA-förstärkare? Behövs det för denna? Ser inte något om en PHONO-ingång på beskrivningen, nämligen.

Det framgår inte från tillverkarens spec, så du kan nog förmoda att så inte är fallet! - men skicka dom ett e-mail och fråga : info@proson.se (Pioneeren för samma pengar har dock inbygd phonoingång..)

Vad har du tänkt dig för spelare? -- budget spelarna från Lenco och Pioneer som Fynda säljer har ju inbygd RIAA, medan Sherwood och Lenco L3807 saknar detta..

Vad behövs för kablar? RCA+högtalar kabel? Något mer?

I princip inte.. Men en bra skivborste kan vara ett sunt tillbehör..

Om du lägger upp hela kedjan av grejjor som du tänkt dig så kanske vi kan spåna lite mera!

/ptr

Det framgår inte från tillverkarens spec, så du kan nog förmoda att så inte är fallet! - men skicka dom ett e-mail och fråga : info@proson.se (Pioneeren för samma pengar har dock inbygd phonoingång..)

Vad har du tänkt dig för spelare? -- budget spelarna från Lenco och Pioneer som Fynda säljer har ju inbygd RIAA, medan Sherwood och Lenco L3807 saknar detta..

I princip inte.. Men en bra skivborste kan vara ett sunt tillbehör..

Om du lägger upp hela kedjan av grejjor som du tänkt dig så kanske vi kan spåna lite mera!

/ptr

Tack för svaret,

Självklart kan jag göra det;

Dynavoice M-65 + RV 2050 (Stereopaket i Black Oak).

Lenco L3807.

Högtalarkabel CS 4 mm².

Proson Dubbel RCA Kabel 1 m (Crystal Smoke).

Ohmega RIAA-Förstärkare.

Tittade på budgetspelare först men bestämde mig för att köpa något lite "rejälare" direkten - eftersom jag känner mig själv väl nog för att veta att jag om 3-5 år kommer uppgradera budgetversionen. Så var lika bra att "satsa" på en gång, om man säger så.

skulle man få lov att rekommendera en annan spelare med samma pris inklusiver PU?

Rega p1:

http://www.netonnet.se/

kan man finna den på tex.

Okay, var inte säker på det, men trodde tonarm och pickup ingick på den jag tittat ut, naiv som man är. Aja... :p

Har inte kollat så mycket på netonnet än, men får väl göra det! Tack för tipset!

Guest justaudiomagic
jag tror tonarm och pickup eventuellt ingår i priset av din lenco, men ville endast föreslå regan som ett mer prisvärt val.

Kan bara hålla med ang mer prisvärt

Jag håller helt klart med Asimov66 att en Rega P1 är en mycket bättre skivspelare än alla tänkbara Lenco, L3807 ser ut att vara en kopia på den klassiska Technics SL1200 som mer eller varit standardspelaren i DJ sammahang dom senaste 30 åren, denna representerar ingen ultrafidelitet, har aldrig hört Lencon så det är svårt att bedömma vad den går för..

Lika svårt är det att säga nått om högtalar/förstärkarkombinationen, annat än att den nog är ganska svårslagen för dom pengarna även om man kollar på begagnatmarknaden... Fast hade jag din budget (6000:-) så hade jag kanske satsat lillebrorspaketet (Dynavoice Magic + RV-2050) + en Rega P1 och lagt mellanskillanden på ett bättre RIAA (som en CAMBRIDGE 540P) och lite bättre högtalarkablar (tex Supra Ply 2,0 mm2* regan har fasta kablar om jag minns rätt och dom kan man börja med..)

Jag kan tänka mej, att när du känner behova av att uppgradera så är det Proson Recivern och sedan högtalarna som kommer att gå i turordning! P1an är en spelare som man kan leva med länge!

/ptr

Jag håller helt klart med Asimov66 att en Rega P1 är en mycket bättre skivspelare än alla tänkbara Lenco, L3807 ser ut att vara en kopia på den klassiska Technics SL1200 som mer eller varit standardspelaren i DJ sammahang dom senaste 30 åren, denna representerar ingen ultrafidelitet, har aldrig hört Lencon så det är svårt att bedömma vad den går för..

Lika svårt är det att säga nått om högtalar/förstärkarkombinationen, annat än att den nog är ganska svårslagen för dom pengarna även om man kollar på begagnatmarknaden... Fast hade jag din budget (6000:-) så hade jag kanske satsat lillebrorspaketet (Dynavoice Magic + RV-2050) + en Rega P1 och lagt mellanskillanden på ett bättre RIAA (som en CAMBRIDGE 540P) och lite bättre högtalarkablar (tex Supra Ply 2,0 mm2* regan har fasta kablar om jag minns rätt och dom kan man börja med..)

Jag kan tänka mej, att när du känner behova av att uppgradera så är det Proson Recivern och sedan högtalarna som kommer att gå i turordning! P1an är en spelare som man kan leva med länge!

/ptr

Okay. Har definitivt ändrat mig vad det gäller själva skivspelaren, får bli en Rega P1. Som sagt - har ingen större erfarenhet, men inte bara låter den bättre genom er, den är definitivt även mer estetiskt tilltalande. :p

Frågan är bara om jag ska fixa resten från NetOnNet också, för smidighetens skull, eller om jag ska hålla mig till Fynda när det gäller RIAA/Förstärkare/Högtalare.

Funderar just nu på om jag ska göra som du föreslår, satsa på någon billigare form av förstärkare/högtalare, för att sedan uppgradera om några år - när jag förhoppningsvis också fått lite mer insikt på vad jag vill ha och satsa på!

Dessutom, tack än en gång för alla era svar och ert tålamod!

Det enda jag inte tycker om är högtalarna... Har aldrig tyckt om Dynavoice, men det är en smaksak :)

Visst, men för dom pengarna har man inte så många alternativ!

Och om man väljer Proson eller Dynavoice kan väll gå på ett ut, men det kanske finns andra (läs bättre) alternativ i denna prisklassen som vi inte upptäkt?? Kom med förslag!

/ptr

Guest asimov66

Jag har dynavoice till datorn har haft det över ett år och tycker det fungerar bra til ldet priset faktiskt. Har dynavoice Magic S4 (tror jag de heter). Har haft proson med i mina dagar och skillnaden är väl att proson umpar mer luft medan dynavoice låter lite bättre (undantaget Proson 66 något för de låter bra med).

det paketet under 3000 för både högtalare och stereoförstärkare tror jag är riktigt prisvärt.

Guest justaudiomagic
Hmm, kanske låter som en till dum fråga, men... :p

RIAA-Förstärkare, betyder det att jag behöver mer/annan kabel, utöver 1x RCA samt högtalarkabel? Isf vilken?

Du får ha en kabel från förstärkaren till Riaa och sen från Riaa till P1, alltså två par RCA

Guest asimov66

Tror rega P1 har en fast RCA kabel i sig(har den det?) så du behöver en rca mellan riiat till förstärkaren. Om den ej har det så är Justaudiomagics svar alldeles förträffligt.

Det är viktigt att ha en bra skärmad kabel och med tanke på din budget rekommenderar jag Supra dual rca från hembiobutiken (de har gratis frakt).

1 meter ligger på 399 och 2 m ligger på 439.

Kolla upp om du behöver 1 eller 2 kablar först, jobbigt att saknas en eller ha en kabel för mycket.