calm Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Jag har länge funderat på att återuppta mitt tidigare avsomnade intresse för vinyl. Senast jag gjorde ett seriöst försök måste ha varit någon gång under mitten av 90-talet då nålen till min sista pickup helt sonika gick av förmodligen under städning. Utredning pågår fortfarande vem den skyldiga kan vara men det finns en huvudmisstänkt. Pickupen är en Shure V-15 Type II Improved. Gjorde några tappra försök att hitta en reservnål då men gav upp eftersom så få handlare i Stockholm hade intresse av vinyl under en period. Nu har tiderna förändrats radikalt när en ny generation börjar efterfråga grejorna och det finns affärer som seriöst satsar igen. Nåväl, jag har sedan den tiden en väl fungerande spelare som när det begav sig ansågs vara en bra utrustning för ändamålet, nämligen Unamco T1. Denna skivspelare var svensktillverkad. En skivtallrik fjäderupphängd med ett par kilo i skivtallriken. Remdriven med hastighetsväxel ala gammal remdriven svarv om ni vet vad jag menar dvs en arm som för remmen upp på olika drev. Själva tonarmen är 11 tums med ett nålupphängt lager i vertikalled medan det finns en pinnbult med en plastkon som roterar i horisontalled. Fästet för pickuppen är vridet/sidförskjutet för minskning av vinkelfel. Längst in på tonarmen finns en löst vikt hängande i ståltråd som går mot en graderad upphängning av antiskatingvikten. Jag fick hjälp av Robert på Audioconcept att byta pickupen till en Dynavector DV-10X5 och även löda om kontakterna till RCA. Hade tidigare DIN koppling till min Quad 33/303. Har även fått låna en Dynavectror phonoförstärkare P-75 för att ha något att börja med. Kabeln från skivspelaren är orginal och från phonoförstärkaren till ASR:en fick jag låna ett par kablar av Roberts egen tillverkning. Började med uppställningen av skivspelaren. Placerade fyra lager i fem högar av refflade gummiplattor, av den typ som Svalander brukar ha på mässorna, under skivspelaren. Har då en dämpning i varje hörn och en i mitten under navet på skivtallriken. Allt vilar på en 4 cm tjock granitplatta. Bör bli en bra dämpning mot underlag och skakningar. Vägde in spelaren med vattenpass. Kollade i instruktionen om nålvikt som rekommenderas till mellan 1,8-2,2 gram. Mycket i relation till min gamla Shure som klarade spårning på 3/4 gram. Så jag börjar på den lägre skalan så får vi se vad som händer. Lägger om skatingvikten till denna nålvikt. Detta är utgångspunkten för första testlyssningen som jag återkommer till i nästa avsnitt Quote
Guest Peo Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Va kul calm, det blir spännande att följa med! Jag går själv i väntans tider och skall snart återuppta min gamla vinylkärlek på nytt. Jag la av för ganska länge sedan, mitten på 90-talet nångång om jag minns rätt. Lyckligtvis var jag inte så dum att jag gjorde mig av med alla skivor, de har stått och dammat i en bokhylla sedan dess.. Snart får de börja spinna på nytt. Quote
Guest asimov66 Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Intressant och trevlig läsning, många har återgått till vinylen och jag är inget undantag Quote
calm Posted September 16, 2007 Author Posted September 16, 2007 Steg 2 Efter första uppställningen upptäckte jag att kablarna var lite för korta så att jag var tvungen att ställa phonoförstärkaren ovanpå ASR:ens nätdel vilket inte är optimalt, pallade därför upp denna på ytterligare gummiplattor som jag nu kollade på Svalanders hemsida heter Novibra. Detta för att inte nätdelen inte skall påverka det hela elektromagnetiskt. Fick lite problem med själva inkopplingen till förstärkaren tills jag upptäckte att jag hade kopplat CD:n till en direktingång i ASR:en som blockerar alla övriga ingångar. Fick därför sätta CD:n i obalanserad CD 1 ingång och phonoförstärkaren till Phono trots att min Emitter II inte har någon inbyggd phonoförstärkare. Det finns en sådan att köpa till men den passar inte eftersom jag valt att ta en extra linjeutgång för att kunna ansluta en hörlursförstärkare. Tanken med inkopplingen är att lättare kunna göra A/B-test med Patricia Barbers; Live a fortnight in France som jag köpt i vinyl enkom för detta test. Återkommer till detta senare. Kör intrimning och test av balans och fasning med en gammal testskiva som heter An Audio Obstacle Course, Shure Trackebility Test Record for Stereo Cartridges. Konstaterar att höger kanal inte låter lika som vänster. Grumlig och inte av samma styrka som vänster. Behöver därför köra igenom systemet för att finna felet. Återkommer Calm Quote
calm Posted September 16, 2007 Author Posted September 16, 2007 Här kommer mitt första försök till lite bildillustration. Quote
calm Posted September 16, 2007 Author Posted September 16, 2007 S Sonen har under eftermiddagen lärt mig hur man hanterar bilder. Så här kommer lite bilder i efterhand. Uppställningen av phonoförstärkaren. Skulle behövt dammvippan ser jag. Calm Quote
Timbre™ Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Skulle behövt dammvippan ser jag. Det brukar bli mer naturligt med dammet på plats men onekligen upptäcker man saker på bild som man kanske inte tänker på i vardagen. Det här är nostalgi och jag har en Audio S Ljudkatalog -79 där Unamcon är med... :cool: Quote
mayro Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 minnen...... Jag tror jag var bland dom första att ha en unamkogramofon en gång numera för länge sedan. OBS så ingen misstolkar nu. BLAND dom första med försiktig gissning.Inte först.... Oj vad mallig ja var... Men gudars vad förbannad jag var på att locket INTE hade gånggärn..... Asså hur många plattor man sabbade då bärsen runnit ner och öset var på för fullt vet jag inte.. Men många var det...Ser din verkar vara en tidig modell också utan gängjärnen.. Sedan nåt år senare såg jag att gångjärn fanns där. Men då hade den åkt ut och en Jänkare hade inköpts så vart det raggarsvängen i nåt år i stället som prio 1... Som sagt. Minnen...... ... Quote
calm Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Denhär T1 har faktiskt gångjärn men syns inte på bilden. Vad jag minns så sprack huven så den gick i soporna. Gångjärnen funkade inte så väl dom var alldeles för klena i fjädringen. Hade spelaren i en hylla med en krok på ett snöre som hängde ner från hyllplanet över så att jag kunde ställa upp locket på det sättet. Vad jag minns så gick min mer på sprit än bärs, bättre vinyltvätt om man skippade groggvirket. Calm Quote
calm Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Då åter till testet del 3 och avslutningen. Fick till slut ordning på höger kanal med lite trixande med nålvikt, antiskating och med massor av CRC elektronikrengöring. Förmodligen oxider på picupkontakterna. Valde ut två låtar på Patricia Barber-vinylen som jag tyckte var bra ur testsynpunkt. En instrumental och en vokal. Fastnade för Withcraft och Norwegian Wood på C-sidan av vinylen. Praktiskt att ha låtarna efter varandra. Körde testet så att jag spelade ett system i taget annars skulle jämförelsen bli alltför orättvis som att jämföra en Folka med en Ferrari. Körde så många gånger så att jag kände att jag behärskade karaktären på respektive och detaljerna. Går inte in på detaljerna för att inte trötta ut er. Vinylen: Det första spontana intrycket var att det fanns en närvarokänsla, konsertsalen kunde förnimmas märktes främst vid pianoattacker och vid applåder. Diskanten kändes luftig men tyvärr lite för ljus och sprucken i toppen. Cymbaler, klockor och höga vokaltoner med för mycket ssss. Patricias röst verkade komma lite långt från mikrofonen. Detaljerna på plats men spelade lite för mycket i högtalarna. Fick inte den där känslan av pianot som kommer av övertonerna och som ger den där extra luftigheten som utmärker riktigt bra system. Mellanregistret var ok, men inte den där varma tonen som ger rösten ett djup och kropp. Basen rumlig och alltför odefinierad. Märktes främst på efterklangen, men ok vid anslaget på basen. Det samlade intrycket var att ljudbilden spelade lite för mycket i högtalarna och var inte så väldefinierad eller homogen för den delen heller. Inget större djup. Dynamiken lite återhållen och inte så snärtig. Tonbalansen sådär. ARC CD 7: Samma känsla av närvaro. Här var pianot helt outstanding. Luftigt och med rikligt av övertoner helt tredimensionellt. Patricias röst närmare mikrofonen med luft och salivljud utan att vara påträngande. Cymbaler och klockor spröda och klara. Applåder med riktig rumskänsla. Mellanregistret behagligt med kropp och volym åt rösten. Basen väldefierad och tight utan rumlighet. Ljudbilden helt utlagd både i bredd och djup. Kunde orientera instrumenten, högtalarna inte närvarande någon gång. Dynamiken mycket bra och snärtig. Tonbalansen mycket bra. Sammanfattning: Detta var naturligtvis inte en rättvis jämförelse, men ändå intressant att göra. Har närt drömmen att kunna återvända till vinylen, men kan kallt konstatera att denna spelare kommer aldrig upp till de krav som jag ställer på ett system. Det finns spår av detta men förmodligen måste man upp rejält för att komma i närheten av det min ARC presterar. Kan tänka mig att vi pratar Avid, Clearaudio eller Airtangent med lämplig puppa t.ex Lyra för att komma upp på de magiska nivåerna. Har hört detta magiska ljud några gånger men tyvärr alltför sällan. Vad jag irriterar mig på är brus och knäppningar. Kom på mig själv att detta var en av anledningarna till att jag la ner vinylspelandet. Hur kan man tänka bort ett missljud för att uppnå ett annat välljud? Slutsatsen måste tyvärr bli att bättre satsa på en bra CD än en halvbra vinylrigg. Tror att man får mycket mer för pengarna nu när de bästa CD:na spelar på vinylens hemmaplan. Mycket intressant experiment, men Robert och Gunnar ni får tillbaka grejorna i veckan. Tack för lånet och tack för ett trevligt helgprojekt! Det här slog hål på en alltför orealistisk dröm. Calm Quote
calm Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Här kommer bilden på en av de bästa CD-spelare jag någonsin hört. Uppställd på 5 Cerapuc, kablage Nordost Tyr och PS-Audio The Statement nätkabel. Calm Quote
Hans-Tommy Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 Här kommer bilden på en av de bästa CD-spelare jag någonsin hört. Uppställd på 5 Cerapuc, kablage Nordost Tyr och PS-Audio The Statement nätkabel. Calm Hej Calm jag undrar varför du har just fem cerapuc? Har du testat med tre, fyra och fem eller hur har du gjort? undrar tommy Quote
eliot Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 Hej Calm jag undrar varför du har just fem cerapuc? Har du testat med tre, fyra och fem eller hur har du gjort? undrar tommy Tre punkter definierar ett plan Quote
Guest Audio Concept Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 Calm, kul att du begav dig in i vinylens värld - om än för en kortare tid..:-) Nästa gång du känner vinylsuget så ser vi framemot att få utrusta dig med en spelare där "bäst före" datumet inte ännu är passerat :-). Skämt åsido - det viktigaste idag när det gäller vinyl är inte drivverket. T.ex. rekommenderar vi alla som kommer in med en äldre modell Thorens att behålla den och istället lägga större vikt vid pickup och phonosteg, vilket brukar vara ett välsmakande recept. Anledningen är givetvis att det under senaste decennierna till störst grad har skett en utveckling av dessa enheter. Visst har drivverken också utvecklats, men många äldre drivverk kan fortfarande göra ett utmärkt jobb. Är man på din nivå vad gäller välljud, som måste sägas vara helt i toppklass av vad man kan åstadkomma i hemmiljö idag, så måste man upp några pinnhål ytterligare vad spelare, pickup och riaa för att matcha det du har - oavsett märke. Först då kommer en riktigt intressant match att utspelas. Mvh, Audio Concept Quote
lindvall Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 Jag fick hjälp av Robert på Audioconcept att byta pickupen till en Dynavector DV-10X5 och även löda om kontakterna till RCA. /// Har även fått låna en Dynavectror phonoförstärkare P-75 för att ha något att börja med. Diskanten kändes luftig men tyvärr lite för ljus och sprucken i toppen. Cymbaler, klockor och höga vokaltoner med för mycket ssss. Patricias röst verkade komma lite långt från mikrofonen. Detaljerna på plats men spelade lite för mycket i högtalarna. Fick inte den där känslan av pianot som kommer av övertonerna och som ger den där extra luftigheten som utmärker riktigt bra system. Mellanregistret var ok, men inte den där varma tonen som ger rösten ett djup och kropp. Basen rumlig och alltför odefinierad. Märktes främst på efterklangen, men ok vid anslaget på basen. Nu är jag långt från en vinylexpert, men jag har oxå en Dynavector 10xv5 och jag har en teori om att det eventuellt kan vara en del inspelning som behövs, för den kan vara lite rå i början och det högupplösta grammofonsteget släpper igenom den råheten. Dessutom är inte ordet "varm" det första som far igenom huvudet när jag ska beskriva 10xv5:an... Bummelbasen kan nog bero på själva spelaren, den vet jag faktiskt inget om. Quote
calm Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Tre punkter definierar ett plan För mig handlar det alltid om att testa och tweaka sig fram till olika lösningar. När det gäller min gamla ARC CD 3 körde jag fyra vilket verkade optimalt på denna. Har aldrig haft några problem att väga in spelaren eftersom jag kan hantera stenplattan på vilket spelaren står, så det handlar om hur jag kan komma att få spelaren att prestera på topp ljudmässigt. I fallet ARC CD 7 gjorde jag helt enkelt så att jag började på minimum dvs 3 och kom att hamna på 5. Spelaren är konstruerad så att du kan ersätta de medlevererade fötterna med andra och i denna spelare är försedd med tre fötter i bakkant förmodligen för att kunna köra 3 eller 4 valfritt. Jag kom av en händelse att testa 5 som jag tycker lät bättre än både de andra alternativen. Spelaren är tyngst i gumpen dvs bak, det kan möjligen vara en förklaring till att det blir andra resonanser då. Skulle jag ha en annan bänk och underlag än den hylla jag har blir förmodligen resultatet ett annat. Detta är den enkla förklaringen. Calm Quote
calm Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Nu är jag långt från en vinylexpert, men jag har oxå en Dynavector 10xv5 och jag har en teori om att det eventuellt kan vara en del inspelning som behövs, för den kan vara lite rå i början och det högupplösta grammofonsteget släpper igenom den råheten. Dessutom är inte ordet "varm" det första som far igenom huvudet när jag ska beskriva 10xv5:an... Bummelbasen kan nog bero på själva spelaren, den vet jag faktiskt inget om. Jag tror att jag skrev att mellanregistret inte var varmt, så där delar jag din uppfattning rörande karaktären på puppan. Den här puppan har gått ett antal dagar i ett annat system med samma spelare, så jag tror inte att den saknade inspelning. Calm Quote
Timbre™ Posted September 17, 2007 Posted September 17, 2007 Bummelbasen kan nog bero på själva spelaren, den vet jag faktiskt inget om. Min gamla SME-arm kändes trög. Har du kollat upp tonarmslagret... Quote
calm Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Calm, kul att du begav dig in i vinylens värld - om än för en kortare tid..:-) Nästa gång du känner vinylsuget så ser vi framemot att få utrusta dig med en spelare där "bäst före" datumet inte ännu är passerat :-). Skämt åsido - det viktigaste idag när det gäller vinyl är inte drivverket. T.ex. rekommenderar vi alla som kommer in med en äldre modell Thorens att behålla den och istället lägga större vikt vid pickup och phonosteg, vilket brukar vara ett välsmakande recept. Anledningen är givetvis att det under senaste decennierna till störst grad har skett en utveckling av dessa enheter. Visst har drivverken också utvecklats, men många äldre drivverk kan fortfarande göra ett utmärkt jobb. Är man på din nivå vad gäller välljud, som måste sägas vara helt i toppklass av vad man kan åstadkomma i hemmiljö idag, så måste man upp några pinnhål ytterligare vad spelare, pickup och riaa för att matcha det du har - oavsett märke. Först då kommer en riktigt intressant match att utspelas. Mvh, Audio Concept Jag instämmer helt med detta och kan med testet bara konstatera att utvecklingen gått mycket framåt sedan jag senast var med i vinylracet. Vore därför kul att testa riktigtiga grejor för att se hur dessa funkar istället. ASR Basic och toppmodellen av phonoförstärkare hos ASR:en lär vara milsvidd mot vad jag testade. Eller en phonoförstärkare från ARC med lämplig spelare och någon topp-puppa vore modellen för nästa test? Jag återkommer. Calm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.