Jump to content

Marten-demo hos Audiconcept

calm

Recommended Posts

Hade nöjet att tillbringa en eftermiddag med demo av Martens högtalare nya Bird och kända Miles III hos Robert på Audioconcept. Uppställningen var följande:

I Svanårummet demo av nya Bird en trevägs golvhögtalare bestyckad med fyra element, diskant, mellanregister och 2 baselement. Kabinettet i utsökt faner och en tillbakalutad front för balans mellan elementen. Stående på fyra väl tilltagna fötter med spikes som verkar vara desamma som övriga högtalare i samma serie. Uppställningen var tå-in dvs något vinklade in mot lyssningplatsen dock inte fullt ut. Elektroniken var Weiss CD-transport och dac. Försteg och slutsteg dualmono från Boulder. Lyssning på jazzspår från Enrico Ravi The Words And The Days. Italiensk jazz med trumpet, trombon, piano, bas och trummor. Spelade spår 3-5 som är väldefinierade inspelningar av lungnare karaktär av bra kvalitet från ECM. Lyssningsintrycket är en tight ljudbild med djup och en välbalanserat omfång från bas till diskant. Detta låter mycket artigt och välbalanserat med allt man förväntar sig av en high-end högtalare i denna prisklass något under 200-strecket. Musikvalet gav inte tillfälle till några uvärderingar vad gäller högtalarens förmåga att förmedla dynamiska förlopp i musiken. Intressant bekantskap som kräver mer än några skivspår för att bestämma karaktär och förmåga, men en sann musikförmedlare kan jag konstatera. Tekniken får någon annan beskriva.

I stora rummet demo av gamla bekantingen Miles III som funnits på en del mässor utan att lämna betående lyssningsintryck efter sig. Nu i kombination av MBL-elektronik i Nobel Line serien. Fastnade för denna kombination som ger högtalaren vad som behövs för att dom skall blomma fullt ut. Luft och rymd kring instrumenten mer pinpointad ljudbild utan att för den skull vara vass och kantig. Speciellt pianomusik klingade vacker och luftigt. Vokalinslag med närvarokänsla och en bra balans i hela registret. Naturligtvis inte fullt ut i de nedre oktaverna men fullt tillräcligt för att göra bastonerna i Patricia Babers Modern Cool full rättvis. Körsången på Let it rain med balans och definierbara röster. Basen i Postmodern Blues mycket tight och välartikulerad. Måste omvärdera denna högtalare som ett bra val kring 80-90 sträcket.

Tack Robert och Gunnar för en trevlig eftermiddag toppad med två koppar espresso av bästa märke! Skall nu äntligen testa vinyl efter lån av Dynavectors phonförstärkare som jag hoppas skall få liv i min gamla Unamco T1 med Dynavector 10X - puppa. Det var säkert tio år sedan jag gjorde ett seriöst försök att återuppliva min vinylsamling. Skall bli spännande och se vad som döljer sig i skåpet.

Calm

Hejsan!

Är det inte fler som har hört denna Bird högtalare hos Audiconcept och kan berätta hur de låter?

Är det någon som vet om Martens högtalare nya Bird kommer till Malmö och deras Hifimässa nu i höst

Undrar

Göran J

Hade nöjet att tillbringa en eftermiddag med demo av Martens högtalare nya Bird och kända Miles III hos Robert på Audioconcept. Uppställningen var följande:

I Svanårummet demo av nya Bird en trevägs golvhögtalare bestyckad med fyra element, diskant, mellanregister och 2 baselement. Kabinettet i utsökt faner och en tillbakalutad front för balans mellan elementen. Stående på fyra väl tilltagna fötter med spikes som verkar vara desamma som övriga högtalare i samma serie. Uppställningen var tå-in dvs något vinklade in mot lyssningplatsen dock inte fullt ut. Elektroniken var Weiss CD-transport och dac. Försteg och slutsteg dualmono från Boulder. Lyssning på jazzspår från Enrico Ravi The Words And The Days. Italiensk jazz med trumpet, trombon, piano, bas och trummor. Spelade spår 3-5 som är väldefinierade inspelningar av lungnare karaktär av bra kvalitet från ECM. Lyssningsintrycket är en tight ljudbild med djup och en välbalanserat omfång från bas till diskant. Detta låter mycket artigt och välbalanserat med allt man förväntar sig av en high-end högtalare i denna prisklass något under 200-strecket. Musikvalet gav inte tillfälle till några uvärderingar vad gäller högtalarens förmåga att förmedla dynamiska förlopp i musiken. Intressant bekantskap som kräver mer än några skivspår för att bestämma karaktär och förmåga, men en sann musikförmedlare kan jag konstatera. Tekniken får någon annan beskriva.

I stora rummet demo av gamla bekantingen Miles III som funnits på en del mässor utan att lämna betående lyssningsintryck efter sig. Nu i kombination av MBL-elektronik i Nobel Line serien. Fastnade för denna kombination som ger högtalaren vad som behövs för att dom skall blomma fullt ut. Luft och rymd kring instrumenten mer pinpointad ljudbild utan att för den skull vara vass och kantig. Speciellt pianomusik klingade vacker och luftigt. Vokalinslag med närvarokänsla och en bra balans i hela registret. Naturligtvis inte fullt ut i de nedre oktaverna men fullt tillräcligt för att göra bastonerna i Patricia Babers Modern Cool full rättvis. Körsången på Let it rain med balans och definierbara röster. Basen i Postmodern Blues mycket tight och välartikulerad. Måste omvärdera denna högtalare som ett bra val kring 80-90 sträcket.

Tack Robert och Gunnar för en trevlig eftermiddag toppad med två koppar espresso av bästa märke! Skall nu äntligen testa vinyl efter lån av Dynavectors phonförstärkare som jag hoppas skall få liv i min gamla Unamco T1 med Dynavector 10X - puppa. Det var säkert tio år sedan jag gjorde ett seriöst försök att återuppliva min vinylsamling. Skall bli spännande och se vad som döljer sig i skåpet.

Calm

Guest Audio Concept

Stort tack till alla besökare och Marten som var på plats och demade Bird, Miles och Duke under två mycket trevliga dagar. Vi använde i övrigt elektronik från Boulder, MBL och Weiss. Kablarna vi använde var från japanska Nanotech.

En kort summering av besökarnas alla intryck är en mycket positiv förvåning över de inneboende kvaliteter som uppställningarna erbjöd. Av dessa kommentarer kan man lätt förstå de utmärkelser som Marten nu har gjort sig förtjänt av – som t.ex. Golden Ear Award och Product of the Year som efter vad vi vet skall hämtas av Leif personligen i England inom kort.

Vi var själva också mycket nöjda med de kombinationer vi provade, och Martens högtalare kommer att finnas permanent hos oss för provlyssning och påseende. Den hantverksmässiga kvaliteten är också utmärkt.

Under kommande vecka kommer även BIRD att finnas kvar hos oss för de av er som vill höra mer av den, alternativt uppleva den i någon specifik kombination.

Ps.

Fredag morgon började lätt ångestfylld eftersom vår mycket pålitliga och eminenta espressomaskin som i världsrekord-liknande-tempo under relativt kort tid har pressat ur sig nästan 8000 koppar espresso, fick någon form av hicka som vi inte omedelbart kunde diagnostisera. Upplivningsförsök påbörjades omedelbums men under dessa avgörande minuter steg enbart vår förtvivlan och vi kände att katastrofen var nära om vi under helgen skulle hänvisas enbart till bryggkaffets mer grumliga kvaliteter och avsevärt mindre centralstimulerande effekt… T.ex. hade Gunnar vid den här tidpunkten långt ifrån fått morgonens dos av kaffe. Inte jag heller för den delen. Krisen var ett faktum.

Lätt panik utbröt i företagets köksregioner, krafttuttrycken haglade och upplivningsförsöken gick från finstämd till brutalt. Inget hjälpte. Personen med allra mest sinnesnärvaro av oss (en kvinna givetvis), satte dock, efter att ha skådat hennes manliga kollegers ynkliga tillstånd direkt igång med den enda vettiga räddningsaktion. Inom en timme stod där en ny och skinande blank Jura av bästa Schweiziska kvalitet, redo att förse alla med elixiret som sätter guldkant på varje ljudupplevelse. Ordningen återställdes således och om vår gamla espressomaskin var fantastisk så är den nya faktiskt ännu bättre, vilket kommer att glädja alla er som gillar espresso, latte mm.

Fler kvinnor inom hifi!

Välkommen in!

Mvh, Audio Concept

Jag var och lyssnade i lördags på Marten Bird i Svanårummet. Slutsteg och försteg var Boulder men cd-spelaren var en Mbl istället för weiss. Tror att cd-spelaren var en i Noble serien som heter 1531, rätta mig om jag har fel.

Detta spelade väldigt bra. Jag blev imponerad över hur välupplöst och rappt det spelade. Dynamiken var oxå mycket övertygande.

Riktigt kul att en svensk högtalartillverkare lyckas så bra. Mycket gott kaffe oxå!

mvh Krelle

Även jag var där o lyssnade i Lördags (tittade in en snabbis på Fre förmiddag, hammnade mitt i kaffeautomathistorien)

Blev imponerad över Mårten f´låt Marten,s stora högtalare, spelade User,s nya testskiva, mkt bra föresten, inte tråkig utan riktigt bra, lyssnar på den hemma ochså, och där finns ett par grymma låtar som verkligen sätter högtalarna på prov..

Spelade rappt, torr fin ljup bas, härligt klingande mellanregister, och mkt bra diskant.

En högtalare i högsta divisionen helt klart, possetivt överraskad.

Mårten himself, mkt trevlig med en stor ödmjukhet o härlig inställning.

Kul att denna högtalare finns i Sthlms området, för det är den värd..