Jump to content

Recommended Posts

Guest justaudiomagic
Posted
Biwiring!

Följdfråga... Märker du någon större skillnad på single och biwirat?

Guest justaudiomagic
Posted
Biwiring uppfanns av någon som säljer kabel på rulle...

För en given summa pengar köp hellre en bra än två halvbra.

mvh

Jag kan bara hålla med... Jag kör hellre två single än en biwirad

Guest asimov66
Posted

Mejlade min högtalarkonstruktör och frågade vad de rekommenderade.

Trots biwire kontakter körs det singlewire.

Posted

Biwiring + Biamp.

Här ger det en öppnare ljudbild, med bättre kontroll och ett mer markant djup.

Ang Sladds kommentar......

Det är bara att lyssna och avgöra själv, svårare än så är det inte ! :)

Lurad av kabel tillverkarna eller inte, jag upplever en definitiv skillnad :):app::)

//-- Tompa --

Posted

Kör single-wire, testade Bi-wire under ett halvår men märkte ingen större skillnad så jag sålde andra paret..

Min erfarenhet är att matchningen av högtalarkablen till den högtalare man har, betyder vidare mer än om man hänger dubbla längder mellan terminalerna..

/ptr

Posted
Biwiring uppfanns av någon som säljer kabel på rulle...

För en given summa pengar köp hellre en bra än två halvbra.

mvh

Mina kablar är "custom made" i Schweiz och kostar mig inte ett öre :app:

- Om jag inte missminner mig så var det en klart hörbar skillnad, inte dramatisk men en uppskattad förbättring.....

Posted

Jag håller med Sladd att det är bättre med en bättre single wire kabel än en sämre biwire.

Det är också beroende på hur högtalarna är konstruerade. Det är inte alltid givet att en högtalare med biwireterminaler fungerar bäst med biwirekablar, och jag får en känsla av att det ofta är en modegrej att hänga på biwireterminaler på högtalarna.

Mårtens högtalare är det bäst med biwirekablar, men det är ändå oftast bättre med en bättre singlewirekabel och bra jumpers än en sämre biwirekabel.

2 singlewirekablar istället för en biwire är i fallet med mina kablar att slänga pengarna i sjön, då det blir dyrare än en biwire och det är bättre att kablarna är samanfogade i samma kontakt på förstärkarsidan än att ha separata kontakter som stackas på varandra eller om fäörstärkaren har dubbla utgångar med fler kontakter inblandade.

Med dom Coltrane jag har hemma så kör jag Primekablage och har ingen budget att hålla så då är det biwire som gäller.

Ljudbilden blir lite djupare och med bättre definition med biwire, men vi talar inte om jätteskillnader.

Men i en no-budjet anläggning så är det ändå den bit bättre som jag och en del andra letar efter.

Om vi snackar bi-amp så är det en helt annan historia och skall inte blandas ihop med biwiring där det är en förstärkarkanal per högtalare.

Posted
Med dom Coltrane jag har hemma så kör jag Primekablage och har ingen budget att hålla så då är det biwire som gäller.

Jorma, använder du inte ditt eget kablage?

Guest justaudiomagic
Posted

Själv kör jag single med Jumpers! När jag eventuellt kör Biwiring blir det två single

Posted

Själv kör jag biwire vid aktiv delning, annars singlewire. Har testat nån gång med ev skillnader var så små att jag valt att fokusera på antingen andra delar i systemet eller satsa på en bra singlekabel.

Jorma - har du information om vad i en högtalare som ger känslighet eller imunitet för/mot biwire?

Allmän fråga: som kund, önskar man sig att det låter bäst med single-wire eller bi-wire? :)

Posted
Själv kör jag biwire vid aktiv delning, annars singlewire. Har testat nån gång med ev skillnader var så små att jag valt att fokusera på antingen andra delar i systemet eller satsa på en bra singlekabel.

Jorma - har du information om vad i en högtalare som ger känslighet eller imunitet för/mot biwire?

Allmän fråga: som kund, önskar man sig att det låter bäst med single-wire eller bi-wire? :)

Det är hur delningsfiltret är uppbyggt. Detaljer får du fråga Leif Marten om.

Som kund av kablar innan jag började bygga mina egna var det single wire som gällde.

Därför att budjeten var begränsad och jag fick bättre ljud för samma summa pengar med single wire istället för biwire.

Posted
Det är hur delningsfiltret är uppbyggt. Detaljer får du fråga Leif Marten om.

Som kund av kablar innan jag började bygga mina egna var det single wire som gällde.

Därför att budjeten var begränsad och jag fick bättre ljud för samma summa pengar med single wire istället för biwire.

Syftar detta den självklarheten att filtret för bi-wire skall vara delat?

Nån som kan ge mer input?

Guest justaudiomagic
Posted

Jag som kund, men även som ÅF, säger definitivt single :)

Posted

singelwire med bra högtalar kabel tror jag är bättre än biwire med med sämre kablar, men att ha en högtalare som endast har singelwire så att man inte kan biampa är ju ett heltklart sämre alternativ för fler sluteg än 1 är alltid bättre

Posted

Engelholm Audio:

Personligen ser jag det som ett plus när högtalaren enbart har enkel anslutning. Det säger givetvis inget om ljudet och styr inte mitt val av högtalare men jag har en förkärlek till enkla konstruktioner och få kompromisser. Genom att använda biwire-anslutningar så uppstår en kompromiss, då vissa kunder kan komma att använda singlewire med byglar/jumpers, andra att använda biwire och en tredje biampning.

Rent subjektivt känns det som att en högtalare enbart försedd med SW-anslutningar innehåller ett mer genomarbetat filter, rakt igenom avsett för användning med SW-kablage. Likväl håller denna lösning signalen intakt så långt det bara går med passiv delning. Du håller också ned antalet kontaktytor vilket också borde verka gynnsamt för signalen.

För att svara på trådfrågan så använder jag paradoxalt nog biwire för tillfället och är på intet sätt missnöjd med det. Har högtalare med dubbla terminaler och jag vill gärna slippa använda kontaktblecken. Men det blir helt enkelt mer "bang for the buck" med singlewire.

Mvh Erik

Posted
Engelholm Audio:

Personligen ser jag det som ett plus när högtalaren enbart har enkel anslutning. Det säger givetvis inget om ljudet och styr inte mitt val av :

:

:

terminaler och jag vill gärna slippa använda kontaktblecken. Men det blir helt enkelt mer "bang for the buck" med singlewire.

Mvh Erik

Tack för svar!

Jag blev lite fundersamt, för som jag ser det bör det ju vara ett mål att kunna erbjuda bästa möjliga ljud med minsta möjliga kabel. Ibland får jag för mig att bi-wire är något som ger högre status för högtalaren i fråga, när jag själv tycker det är tvärtom: ett tillkortakommande.

Posted

jag följer denna debatt som pågår här :) och intressant hur alla resonerar egentligen ..visar tydligt hur olika vi tycker faktiskt i denna fråga...säljare förspråkar single wire..många ggr tydligen ...och visst om den högtalaren har bara det så blir kanske resultat bättre? men efter ha både kört just single wire på högtalare som har bi-wire så blev resultat betydligt bättre med bi-wiringen , framför allt då det satt bleck istället för jumpers...och att sedan sätta dit viablue bi-wiring gjorde inte saken sämre....resultat? Jo väldigt skillnad och det som kom att utmärka sig var just mellan och diskanten som fick ett väldigt mycket mer framträdande ljud , sedan så tyckte jag att hela högtalaren blommade ut ordentligt ... så vad använder jag? Jo Viablue SC-4 bi-wiring på Klipsch Rf-63 och för mej blev detta en väldigt upplevelse. har faktiskt provat AQ med bi wiring men viabluen är betydligt mer framträdande än AQ...visst den ger en varm och mjuk ljud känsla...men den har inte den framträdande ljud bilden som viabluen har...detta enligt mel iaf..

ja Techlink är inte så dåliga men då lägger jag hellre pengarna på viablue eller supra än Techlink :) ...men igen detta är min uppfattning och som bekant så tycker vi väldigt olika i denna fråga samt upplever ljud olika oxå...så detta är min personliga reflektion över detta.

Blitema grejer? tja ..inte skiftar jag från viablue till biltema iaf ...så förstår ni vad jag tycker om dom. Oh ja jag har testat nartuligtvis..

jag fick iaf ett betydligt bättre ljud med bi-wire och jag hamnar antagligen på " bra kablar till bra h-talare" om detta har något med ljudet vet inte jag ...men i mina öron så låter det kanon.iaf och för mig är detta det viktigaste av allt...ATT JAG gillar det jag hör...allt annat är mindre intresant egentligen , men tips och råd är ju alltid bra att ha...vilket man gärna bistår med :)

Posted

Engelholm Audio:

Jo men då är vi överens för rent subjektivt så känns biwire tillkrånglat och inte som något egentligt behov, förutsatt du inte tänkt köra med biamp och aktiv delning, det är något helt annat. Ber om ursäkt om jag var lite luddig i mitt svar, vart nyss hemkommen från en utekväll.

Det jag menade är att då jag för tillfället har högtalare med biwireanslutning så använder jag biwirekabel. Detta för att jag trots allt tror mer på biwire än att använda guldplätterade kontaktbleck. Hade personligen hellre använt singlewire tillsammans med jumpers. Jag tror som sagt på att bryta upp musiksignalen så sent som möjligt, rätta mig om jag har fel. Är det några oklarheter utreder jag gärna mer.

Jag ifrågasätter däremot inte att vissa har fått övergripande förbättringar vid användning av biwire, sådant ska man aldrig göra då ljud uppfattas så olika som det gör. Golfen här ovan har ju uppenbarligen stött på förbättringar och det är helt klart en intressant iakttagelse.

Mvh Erik

Posted
Engelholm Audio:

Jo men då är vi överens för rent subjektivt så känns biwire tillkrånglat och inte som något egentligt behov, förutsatt du inte tänkt köra med biamp och aktiv delning, det är något helt annat. Ber om ursäkt om jag var lite luddig i mitt svar, vart nyss hemkommen från en utekväll.

Det är helt OK och jag tyckte inte du var speciellt otydlig! :)

Jag ifrågasätter däremot inte att vissa har fått övergripande förbättringar vid användning av biwire, sådant ska man aldrig göra då ljud uppfattas så olika som det gör. Golfen här ovan har ju uppenbarligen stött på förbättringar och det är helt klart en intressant iakttagelse.Mvh Erik

Klart det kan bli förändringar och förbättringar. Frågan som jag blir väldigt intresserad av är hurvida man vid konstruktion av högtalaren skall sikta på bi-wire'ing eller försöka optimera för SW. :)