Jump to content

Recommended Posts

Guest asimov66
Posted

Hej.

Har ett dilemma i kabelfrågan.

Måste beställa ett par rca kablar igen och är lite fundersam.

Har Supra dual rca kablar för 400kr/m som jag finner gör sitt jobb bra men funderar på att lägga upp lite mera denna gång.

Problemet är detta, jag vet inte om det är nödvändigt att köpa dyrare kablar egentligen då det sitter folk på alla möjliga forum och lödar sina elfa signalkablar till höger och vänster och tycker att kablar över 200 spänn är rena rånet.

Jag är därmed förvirrad, tänkte köpa en till supra dua rca,kabel men det finns ju tex EFF-ISL som skall vara bättre (har haft en själv men det var länge sen),

Skall använda kabeln mellan försteg och slutsteg, längd 2 m.

Jag finner att supra kabeln har goda kontakter och skärmen är fullgod men undrar om det kan lyfta mitt system mera.

Jag har supra dual rca på 4 platser till just nu.

Skall beställa kabel idag eller imorgon så ett hyffsat snabbt svar hade varit bra.

Tacksam

//A

Guest justaudiomagic
Posted
Hej.

Har ett dilemma i kabelfrågan.

Måste beställa ett par rca kablar igen och är lite fundersam.

Har Supra dual rca kablar för 400kr/m som jag finner gör sitt jobb bra men funderar på att lägga upp lite mera denna gång.

Problemet är detta, jag vet inte om det är nödvändigt att köpa dyrare kablar egentligen då det sitter folk på alla möjliga forum och lödar sina elfa signalkablar till höger och vänster och tycker att kablar över 200 spänn är rena rånet.

Jag är därmed förvirrad, tänkte köpa en till supra dua rca,kabel men det finns ju tex EFF-ISL som skall vara bättre (har haft en själv men det var länge sen),

Skall använda kabeln mellan försteg och slutsteg, längd 2 m.

Jag finner att supra kabeln har goda kontakter och skärmen är fullgod men undrar om det kan lyfta mitt system mera.

Jag har supra dual rca på 4 platser till just nu.

Skall beställa kabel idag eller imorgon så ett hyffsat snabbt svar hade varit bra.

Tacksam

//A

Hej

Jag förstår ditt dilemma när det gäller att köpa kablar eller löda själv. Ska du löda själv måste du verkligen kunna din sak med tanke på allt som kan gå fel. Många säger att löda eget blir bättre men jag tror till viss del att dom tycker så för att man gjort det själv och lyfter gärna fram det undermedvetet. Finns kablar i alla möjliga prisnivåer, det beror mycket på vad du har för övrig anläggning, om det är en anläggning som behöver lyfta fram bas eller om du vill få fram diskant mer etc etc

Men någon större skillnad med en kabel som kostar 800-900 ist för den du har för 400 kommer du inte märka, det krävs lite mer än så för att höra skillnad

Vad har din anläggning för egenskaper idag tycker du?

Guest asimov66
Posted

Tack för svaret.

Jag kan löda så det är lugnt.

Håller med dig totalt om att det sitter mycket i det undermedvetna för man gjort det själv.

Söker egentligen inte kabel för att det skall lyfta fram något utan jag vill ha en neutral kabel.

Min anläggning idag saknar lite dynamik som är på väg att fixas "as we speak".

Så jag vill mest ha en bra kabel som sköter sitt jobb och ej tappar något på vägen.

Det låter ju bra att man ej vinner så mycket att det är lönt at byta just nu, då kan jag fortsätta att köra med det jag har och sedan byta till flera steg upp.

Sen bör det väll tilläggas att jag även har andra kablar i mitt system som VDH oehlbach osv men som övergång mellan för/slutsteg så finner jag att dessa supra har fungerat tillfredställande även om man inte vet om gräset är grönare på andra sidan kabeldjungeln :D

Tack

Guest justaudiomagic
Posted
Tack för svaret.

Jag kan löda så det är lugnt.

Håller med dig totalt om att det sitter mycket i det undermedvetna för man gjort det själv.

Söker egentligen inte kabel för att det skall lyfta fram något utan jag vill ha en neutral kabel.

Min anläggning idag saknar lite dynamik som är på väg att fixas "as we speak".

Så jag vill mest ha en bra kabel som sköter sitt jobb och ej tappar något på vägen.

Det låter ju bra att man ej vinner så mycket att det är lönt at byta just nu, då kan jag fortsätta att köra med det jag har och sedan byta till flera steg upp.

Tack

Hej

Det tycker ja du gör rätt i. EFF-ISL, som du själv var inne på, är en väldigt bra kabel, men något stort lyft från den du har idag är det inte. Mitt tips är att vänta, precis som du själv säger, tills du byter upp dig ett antal steg.

Vi kommer få hem kablar från Stereovox om en vecka eller två, du skulle kunna ta med din Supra kabel och jämföra skillnaden

Här är en test på signal- och högtalarkabeln som jag även hänvisa till under tråden minimässa Test

Guest asimov66
Posted

spännande.

skall läsa på mig nu, tack för det.

Tror jag gör som du säger och kör på de gamla tills jag bytar upp mig det är ju inte så länge till :)

Posted

Vad säger du Engelholm, detta är ju egentligen slirigt i stora diket? (vi som just haft diskussion i ämnet :) )

Justaudiomagic: reklamen känns en smula pinsam. I all vänlighet.

mvh

.

Guest justaudiomagic
Posted
Vad säger du Engelholm, detta är ju egentligen slirigt i stora diket? (vi som just haft diskussion i ämnet :) )

Justaudiomagic: reklamen känns en smula pinsam. I all vänlighet.

mvh

.

Ber om ursäkt för det, hade det inte varit så att jag och asimov66 skrivit PM förut hade jag heller inte gjort "reklam" för det här.... I all vänlighet. :)

Guest asimov66
Posted

Inte reklam i mina ögon jag bad ju om det. Om jag satt någon i klistret ber jag om ursäkt.

Tror jag precis har en strategi om hur jag skall reda upp kabelträsket.

Posted

Tack! :)

jag är måhända inte mannen som kan leka ordningsman, det är svåra gränsdragningar och säkert ovant att vara tvungen att se sig som företagare när man har ett brinnande privat intresse och bara vill hjälpa. Men tänk tanken att alla skall in och hjälpa och förslå sina egna produkter... Det skulle bli en soppa utan like.

mvh

Posted

Hej asimov66.

Ja jag vet hur du menar och efter ha pratat mycket med dig så vet jag att du inte tar vad som helst till kablar, även om du är nyfiken på annat så vet du hur det ska låta i din anläggning, så ditt val av supra är förståligt med tanke på din anläggning .

Vet att på en liten anläggning så är skillnaderna kanske inte knappt märks på vilken kabel man tar till RCA ...men så finns det kablar som gör ett bra jobb och lyfter fram hela anläggningen och ger det där ljudet man vill ha och visst kan det bli väldigt dyrt och att frågan kommer upp om den lilla skillnaden väger upp mot priset är inte så konstigt heller....jag förstår ditt dilemma verkligen .

jag gjorde mitt val efter en lång tids fundering och för mej så landade det på VIABLUE kablar som absolut inte är det billigaste valet men ger ändå så mycket i form av hög kvallitet i kabeln, iom så blir priset inte så farligt ändå....

Idag har jag alla kablar i Viablue och det ger ju en helhet oxå då det blir samma resultat i hela anläggningen , men vi är olika och till sist så ska man gå efter vad man själv känner är bra och hur resultatet blir i ens egna öron genom att testa sig fram iaf...

Hoppas att det löser sig för dej med detta asimov66....

mvh Golfen :)

Guest asimov66
Posted

Tack för de orden, man skall fundera länge och hårt innan man bestämmer sig så jag kör vidare på supra under tiden jag lyssnar runt.

Mvh

//A

Posted

Asimov66

Bara på kul så kan du besöka närmaste biltema och "offra" 69 kr och köpa deras 1,5 m gröna RCA kabel....med aningen tur kan det kan bli den billigaste samt bra uppgradering du kan finna på..

Annars såg jag du undrade om Viablue också på annat forum om jag inte misstar mig... Där får man med deras rätt nya kabel dom kommit med en klart prisvärd kabel.. Snygg också. Ulf här på forumet har en liten testråd där en sådan jämförs med ofta rekomenderade (mycket) dyrare saker... Och den klarade sig kanon även i sådan jämförelser...

Sist men enligt mig viktigast (tror jag).. Det är INTE priset .. utan att konstruktionen samt egenskaperna är rätt... Så med priset som nosriktning kan du hamna exakt lika fel ljudmässigt som du kan göra vid varenda felmatchhning annars...Och detta är nog en sanning tyvärr till sista "pocenten som helge sa"..I alla fall enligt mig.. ;)

Edit. Kollade på creativs hemsida och jag är osäker om den RCA som står där är densamma som jag har tex.. Tror inte det faktiskt.. Men fråga wolfgang om detta. För det är den nya jag rekomenderar dig att i alla fall prova... Det är den Ulf testade och tror även beställde sig en...

Guest asimov66
Posted

Uppskattar era svar och allt skall kollas.

Biltemas kommer testas också viablue skall testas.

Techlink har jag ej testat men det skall det göras. Var kan man hitta en sådan?

Mayro: håller fullt med dig att konstruktionen spelar störst roll när man väljer en kabel.

Posted

ja Myro du har helt rätt där, men jag har faktiskt provat den nya för ett bra tag sedan ...och då testade jag 2 single wire rca mellan min teac och reciver och den är inte fel alls utan har en bra uppbyggnad verkligen , men NF-A7 dual rca är inte sämre alls utan skillnaden är ganska liten , båda kablarna är anloga dessutom....

Sen får vi inte glömma att att dom flesta VIABLUE kablarna har dessutom låsning vid hylsan vilket inte ens dom jätte dyra har ibland...så ja uppbyggnaden och kvalliten är väldigt hög på viablue kabel...och tittar man sedan på priset så blir det väldigt mycket kabel för pengar, tycker jag iaf...

mvh Golfen

Posted
Sen får vi inte glömma att att dom flesta VIABLUE kablarna har dessutom låsning vid hylsan vilket inte ens dom jätte dyra har ibland.

En ganska viktig egenskap i praktiskt användande enligt mina erfarenheter. På en del äldre Denon-slutsteg kan RCA-honorna släppa om kontakten nyper för hårt.

Posted
Techlink har jag ej testat men det skall det göras. Var kan man hitta en sådan?

Finns hos diverse stora kedjor, även hos diverse mindre handlare, skall inte förväxlas med Techlinks billigare signalkabel för 130:- ungefär, XS-kabeln är i mina öron bra mycket bättre och kostar 450:-.

Guest asimov66
Posted

Jättebra tack för det Stickan.

Håller med att kablar (om man har ett öppet sinne) kan vara hur kul som helst.

Tur att alla på Euphonia har ett öppet sinne så vi kan snacka även billiga kablar :app:

Ännu en sak som gör detta forum till ett av de bästa jag är medlem på.

Guest justaudiomagic
Posted
Ännu en sak som gör detta forum till ett av de bästa jag är medlem på.

Instämmer !

Min första "riktiga" kabel var en Tara Labs - Tror den kosta 250 :-

Guest justaudiomagic
Posted
Tara labs, där sa du något !

Absolut inga dåliga kablar men tycker dom håller för högt pris till vad man får

Posted

Hade själv en Taralabs-kabel för många år sen som jag i efterhand - naturligtvis - förstod var jättebra. :(:D

Köpte den beggad men nypriset låg runt en tusenlapp.

Guest justaudiomagic
Posted

Allt är beroende på vad man har för övrig anläggning och naturligtvis kriterium på musik. Många är nöjda med en kabel som ligger på 1500 :- medans andra inte nöjer sig med kablar i 15 000 :- klassen. Gäller att prova sig fram som det sagts tidigare i tråden.

Posted

hehe.. Tara labs ja.. på 90 talet köpte jag först en billig sådan.. sedan en dyr.. svindyr tyckte jag... :D Och tara labs är väl det kabelmärke som aldrig igen fått ens chansen att reversera sig...Fast många anser dom numera bra...Man borde kanske titta lite på dessa idag igen... :)

Guest asimov66
Posted

Precis min tanke, det finns ju nuförtiden i alla prisklasser med.

Det måste provas.

Posted

Föresten har vi ju även "vår" numera internationellt framgångsrika kabelkille jormas billigare sortiment som kanske bör provas också??!!

Där är jag tyvärr inte kunnig om hur dom "uppför sig"... Men om dom skulle visa sig fungera kanon så är det väl roligt att främja en lokal tillverkare i sverige kan man tycka.. Det verkar ju tyvärr aningen dåligt med åsikter om hans billigare saker oftast...

Så ta med dom då du ändå går ut på kabelresans roliga vändningar.... Och minns att INGET är hugget i sten. Byter man en komponent i sitt system kan den kabel som förr va sämst bli bäst och tvärt om... Så du tänker på detta.. Labba även med olika nätkablar samtidigt... Synergier är vanligare än ovanligare kan jag av många års provande av just kablar anse såsom för mig i alla fall "fakta"... Men som sagt. Inget är hugget i sten är en bra tanke att i alla fall ha med sig på sin kabelresa...

Ha skoj... Och prova mycket och olika konfigrationer... Och skriv görna och berätta om dina tankar du framkommer till... Tror många tips om fler olika sätt att växla runt mm kommer från flera kabelerfarna under tiden du berättar om dina rön du kommer fram till...

MVH

Tobbe

Guest asimov66
Posted

Ja det skall testas friskt men detta kommer ta tid och bör ta tid också. Skall först bestämma en budget som jag skall hålla mig til loch sen rada upp dem jag skall testa.

Så får det bli.

Lite nyfiken på The Chord company också.

Posted

Ajajaj. Du skriver saker så man vill skriva igen ju.. :D

Genom att prova ÄVEN dyrare produkter kan du ju finna konstruktioner som även har billigare varianter av liknande konstruktion ute på marknaden. Så ta även med dyrare och billigare i ett samelsurium av olika prisnivåer... Och se inte priset som en parameter utan försök se vad konstruktionen i en ev dyr kabel och sök sedan en mer din prisnivå om det blir den dyra du gillar bäst men inte her råd eller lust att erlägga dom pengarna...

På så sätt kan du göra din "sökning" bredare och ha mer chans att finna ut för dig rätt..

Och råkar det då bli så att en dyr är så enligt dig bäst så får du göra som vi hifisnubbar alltid gjort.. Käka ris och hårdbröd till du äger det du VILL ha ock inte det du bara kan ha... Om du förstår hur jag menar... ;)