Jump to content

Ljudkort till datorn?


oLjud

Recommended Posts

Ha tänkt att uppgradera mitt ljudkort till datorn till något bättre då jag lyssnar mest på musik datorn till stereon.

Men vad finns det för alternativ?

Vill ju helst bara ha 2-kanals ljudkort eftersom jag inte använder fler kanaler...

Vad har ni för ljudkort och vad tycker ni om dem?

MVH Mikael

Link to comment
Share on other sites

lite frågor först Mikael!

Vad har du för dator och vad är den behäftad med för portar?

Vill du ha ett internt eller externt ljudkort?

Vad tänker du ansluta det till, rca eller xlr? - analogt eller digitalt?

och inte minst viktigt, vad har du för budget?

Själv använder jag ett par olika RME ljudkort eftersom dom har en jäkligt bra avvägning mellan pris och kvalitet. Deras ljudkvalitet är suverän!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag har:

MSI K8N SLI-FI nForce4 | Athlon 64 X2 4200+ 2,2Ghz | XFX GeForce 7900 GTX 512MB | Corsair Value PC3200 2048MB | Samsung 300GB SATA2 | Hiper ATX 480W

och Creative Soundblaster Audigy SE...

Helst internt

rca

budget? bra fråga upptill-10 000kr kanske...

Edit: la till ljudkortet jag har nu

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget konkret tips då det var rätt många år sen jag var aktiv på området.. Men ska du ha ett BRA ljudkort ska det absolut inte under några omständigheter vara internt.. Kika på Firewire eller USB-lösningar, det är enda sättet. Inuti en dator finns alldeles för mycket störningar för att kunna uppnå riktig hiffi.

En idé är att kika på www.empiricalaudio.com. De får mycket fina omdömen från audiofiler. Jag har precis köpt deras USB Off-Ramp Turbo 2, men har inte haft tid att testa den än. Fördelen som jag ser det är att du går förbi ljudkort helt och hållet och matar en extern box via USB, som klockar om signalen och matar sedan en DAC. Rätt gjort bör det vara svårslaget.

Men det beror ju på vad du ska använda det hela till - gäller det enbart uppspelning av musik tror jag på mitt förslag, i övriga fall är nog ett ljudkort at föredra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt var god erfarenhet av kort från tyska RME (som jag använder själv) och amerikanska Lynx, ljudmässigt tycker jag inte att det är så stor skillnad, däremot så är RMEs mjukvara mycket enklare att använda (även om man bör läsa manualen för att kunna få ut mesta sitt ljudkort!).

Jag skulle rekomendera att du kikar på ett Hammerfall DSP 9632 (kostar runt 5000:-), jag kör ett sådant själv (via XLR), den enda nersidan är kanske att RCA-kontakterna på breakoutkablarna inte är helt "high-end"... Motsvarande kort från Lynx är deras L22 (Kostar runt 7000:-), tyvärr så verkar det inte som om dom har några RCA i sin breakoutkabel...

Det är möjligt att man kan hitta andrahanstillverkade breakoutkablar, men det har jag inte kikat på..

/ptr

Ps / RME hittar du i dom flesta musikaffärer (4sound, musikbörsen, e-music) Lynx säljs av Leymann Music...

Pps / ett bra Budgetkort är EMU 0404

Link to comment
Share on other sites

Om du enbart ska använda koret för att spela musik, varför inte köpa en squeezebox?

Provade skälv en hel del ljudkort för något år sedan, i den billigare klassen. Mitt slutliga vart ett M-Audio revolution inbyygt i en exträn låda med battridrift. Det var ok, men inte bra.:)

Tänkte man skulle köpa en squeezebox och se vad den kan göra.

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

Om du enbart ska använda koret för att spela musik, varför inte köpa en squeezebox?

Provade skälv en hel del ljudkort för något år sedan, i den billigare klassen. Mitt slutliga vart ett M-Audio revolution inbyygt i en exträn låda med battridrift. Det var ok, men inte bra.:)

Tänkte man skulle köpa en squeezebox och se vad den kan göra.

MVH Magnus

tänker oxå på samma sak för dig oLjud faktiskt. Har själv en klämlåda som är moddad av Bolder Cables.

Lät inte särskilt bra från början men efter extreeeeeeemt lång inspelningstid så lossnade det.

Bra faktiskt, riktigt bra men inte absolut toppklass.

Enligt BC-folket är en uppgraderad strömförsörjning ett absolut måste, synd bara att BC egen PSU kostar massor med flis.

En annan (lite vanligare) variant är att skaffa en sjyst DAC till. Men de kostar ju oxå en del.

Jag har beställt ett PSU från Welborne Labs men efter 3 månader har ingen leverans kommit och de har slutat svara på mail.... läskigt. Den sägs vara bra men jag börjar vara orolig för att ha blivit blåst för första gången i min hifi-karriär. :diss:

Varning för Welborne Labs således!

Mitt tips är - köp PSU från Bolder Cables (de är kanon - snabb service, bra mail-kommunikation) eller skaffa en bra DAC till.

Eller en Transporter :D

oLjud, kom förbi mig så får du lyssna på min Squeezebox vettja!!!

Cheers / stargazer

Link to comment
Share on other sites

tänker oxå på samma sak för dig oLjud faktiskt. Har själv en klämlåda som är moddad av Bolder Cables.

Lät inte särskilt bra från början men efter extreeeeeeemt lång inspelningstid så lossnade det.

Bra faktiskt, riktigt bra men inte absolut toppklass.

Enligt BC-folket är en uppgraderad strömförsörjning ett absolut måste, synd bara att BC egen PSU kostar massor med flis.

En annan (lite vanligare) variant är att skaffa en sjyst DAC till. Men de kostar ju oxå en del.

Jag har beställt ett PSU från Welborne Labs men efter 3 månader har ingen leverans kommit och de har slutat svara på mail.... läskigt. Den sägs vara bra men jag börjar vara orolig för att ha blivit blåst för första gången i min hifi-karriär. :diss:

Varning för Welborne Labs således!

Mitt tips är - köp PSU från Bolder Cables (de är kanon - snabb service, bra mail-kommunikation) eller skaffa en bra DAC till.

Eller en Transporter :D

oLjud, kom förbi mig så får du lyssna på min Squeezebox vettja!!!

Cheers / stargazer

Skulle vara riktigt roligt att hälsa på dig en sväng, var längesen nu... problemet är just transport för mig.

Kan man spela upp spelljud och filmljud som spelas upp på datorn direkt via SB?

i sånna fall så är den klart intressant... vill helst bara ha en "burk", blir så bökigt mer fler burkar... :(

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara riktigt roligt att hälsa på dig en sväng, var längesen nu... problemet är just transport för mig.

Säg bara till så kan du få skjuts ut till byn.... bor du fortfarande på Porsön?

Kan man spela upp spelljud och filmljud som spelas upp på datorn direkt via SB?

Nix. Squeezebox = bara musik.

i sånna fall så är den klart intressant... vill helst bara ha en "burk", blir så bökigt mer fler burkar... :(

Visst. Men man kan inte få allt. Åtminstone inte till rimlig peng :)

Jag menar, du kan ju inte kolla film på en bra och billig Hifi-CD-spelare.

Och du får inte bra musik ur en billig DVD.

Kinderegg med tre önskningar i en för en femma finns inte. Life sucks, eller hur... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Säg bara till så kan du få skjuts ut till byn.... bor du fortfarande på Porsön?

Nix. Squeezebox = bara musik.

Visst. Men man kan inte få allt. Åtminstone inte till rimlig peng :)

Jag menar, du kan ju inte kolla film på en bra och billig Hifi-CD-spelare.

Och du får inte bra musik ur en billig DVD.

Kinderegg med tre önskningar i en för en femma finns inte. Life sucks, eller hur... :cool:

Bor kvar på Porsön, men inte på andra sidan, vänortsvägen...

De va synd att den inte spelade upp "direktdata"-ljud(?), då hade jag nog köpt på en gång...

Spelljud funkar i datorhgt.. filmljudet skulle va roligt att få bättre också...

få se hur det blir... få prata med dem på 4sound iaf...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget konkret tips då det var rätt många år sen jag var aktiv på området.. Men ska du ha ett BRA ljudkort ska det absolut inte under några omständigheter vara internt.. Kika på Firewire eller USB-lösningar, det är enda sättet. Inuti en dator finns alldeles för mycket störningar för att kunna uppnå riktig hiffi.

En idé är att kika på www.empiricalaudio.com. De får mycket fina omdömen från audiofiler. Jag har precis köpt deras USB Off-Ramp Turbo 2, men har inte haft tid att testa den än. Fördelen som jag ser det är att du går förbi ljudkort helt och hållet och matar en extern box via USB, som klockar om signalen och matar sedan en DAC. Rätt gjort bör det vara svårslaget.

Men det beror ju på vad du ska använda det hela till - gäller det enbart uppspelning av musik tror jag på mitt förslag, i övriga fall är nog ett ljudkort at föredra.

Inga billiga saker där inte, vad fick du betala för din?

Skriv gärna vad du tyckte då du fått tid att prova.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter själv i denna sits nu. Jag har ett ESI MAYA44 kort som jag kör S/PDIF till Meridian G68 försteg för både film och musik. Det är OK men inte mycket mer, jag vill komma åt någon klass under Meridian 808i :mm:

Externt är det jag tittar på för de interna har ingen egen PSU.

Trends Audio har fått mycket bra omdömen och kan köras med extern PSU samt laddningsbara batterier men jag kan inte hitta någonstans att köpa det från förutom Damnark och någon obskyr site i China, www.buyoyo.com

http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_desc.htm

Om man bara vill köra musik finns SB+ som skall enl. uppgift vara vassare än en omoddad transporter.

http://www.at-view.co.uk/sb2.htm

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Alf!

Klart dyrare, men klart enklare än att beställa från China med en buggig unsecured web butik. Tyvärr levereras den inte med en +5V transformator så det får man fixa själv. (Ström från USB porten är inte att rekommendera).

De verkar ha någon batteripack låda med plats för uppladningsbara om man vill lyssna kritiskt.

Den levereras endast med en USB kabel har jag nu fått veta, den har dock en ingång för extern +5V.

Slut i lager och best case datum är 26/9, jag avvaktar tills den finns i lager..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok Update, har fått UD10.1. Kopplat in den. Jag testade först den utan extern strömförsörjning och då lät den inte bättre än mitt interna ESI Maya44 kort, snarare sämre.

Latency är väldigt hög på vanilla MS USB drivern så det är självklart en försämring mot intern PCI.

Jag hade bara en liten 4,5v batterieliminator så den har inte fått den strömmen den skall ha (5v linjär trafo).

Det positiva var dock att det blev väsentligt bättre med extern strömkälla än via USB power..

En dålig nyhet är dock att usbaudio.sys drivern som MS gjort i Vista ej supportar AC3/DTS passthrough.

Jag letar efter andra drivers till Burr Brown 2704 chipet med AC3/DTS passthrough.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör UD10 med batterimatning för att konvertera USB till vanlig digital för att mata min vanliga (också batterimatade) dac.

Det där med batterimatning är inte så dumt, kanske du kunde prova det? Fyra stycken NiMH batterier i en hållare med rätt

anslutning till UD10 så är saken klar. Här hos mig blir basen mer väldefinierad när jag kör med batteripacken tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Update:

Med en temporär +4,5V switch trafo och UD10.1 på ett bord skilt från datorns vibrationer så har äntligen UD10.1 gått om mitt ESI Maya 44 pci ljudkort på PCM.

Nu väntar jag bara på min riktiga +5V linjära trafo. Det är fortfarande idiotiskt att drivrutinen inte klarar AC3/DTS passthrough, jag spelar mycket konserter och filmer i det formatet och jag förstår inte hur man kan förbise denna elementära funktion. Att dra en extra SPDIF kabel till mitt gamla PCI ljudkort är en onödig utgift och struligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...