Guest Stickan Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Har ikväll lyssnat på en superbra skiva med gruppen - Kansas. Skivan heter "Leftoverture" och innehåller låtar som:Carry on wayward son, What`on my mind och Questions of childhood. Plattan spelades in 1976 men min cd-utgåva är gjord 2001. En mer än trettio år gammal skiva som slår det mesta som gjorts de senaste 15-20 åren i genren symfonisk rock eller FM-rock. For javla bra! :cool: Quote
iroise Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Ja jag vill nog kalla det Fm-rock och vissa låtar sitter förbannat bra på den plattan, dock tycker jag min vinylversion låter ganska platt! Quote
Guest Stickan Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Ja jag vill nog kalla det Fm-rock och vissa låtar sitter förbannat bra på den plattan, dock tycker jag min vinylversion låter ganska platt! Tyvärr så låter många skivor från den tiden lite kass, var länge sedan jag lyssnade på "Leftoverture" sist men skall digga med den lite de närmaste dagarna och sen komma med ett utlåtande om ljudkvaliteten. Quote
Absolute Audio Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 Om det skulle råda något tvivel så tycker ju givetvis jag oxå den skivan är bra! Tycker att inspelningen är helt okej, tyvär har jag ingen vinylspelare så jag kan inte jämnföra. Song for america har jag dock som lite av en reference skiva. Första spåret "Down the road" är en riktig stampa takten låt som avslöjar hur kul det kan låter, men fiolerna är rätt vassa så det får inte bli allt för roligt. Sen så ska man få gåshud av öppningen till "Lamplight Symphony" annars är det bara att stänga av. Quote
Absolute Audio Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 Ja jag vill nog kalla det Fm-rock och vissa låtar sitter förbannat bra på den plattan, dock tycker jag min vinylversion låter ganska platt! En Kansas vinyl som är hysteriskt bra är Masque. Den poppade jag väldigt mycket när jag hade min gamla Dux gramofon. Hade Audio Pro Black Diamond med sub och väldigt gynnsam akustik i rummet. Lät helt otroligt och övertygade många om att LP'n inte var helt underlägsen CD'n. Just basen lät absolut bäst med en definition som jag knappt hört sedan dess. Sen så var jag inte så hifi intresserad då så oproportionerliga nivåer hit och dit gjorde inte så mycket bara jag hörde det oerhört häftiga bas-lirandet som är på den skivan. Quote
Guest Stickan Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 Om det skulle råda något tvivel så tycker ju givetvis jag oxå den skivan är bra! Nä, det råder inga tvivel. Quote
ribbon Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Leftoverture plattan med kansas i all ära , men jag minns när dom släppte "somewere to elsewhere" (deras senaste studio album) så hade jag höga förväntningar o dom innfriades(säger man så,nåväl)denna skiva har faktiskt blivit min kansas favorit. Lyssna gärna på "freaks of nature" audio visions",point of know return",mycket bra plattor, mycket bra musik. /Ribbon Quote
Guest Stickan Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 "Point of no return" 67:- på CDON. CDON Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.