gcs Posted September 11, 2007 Posted September 11, 2007 Idag medellades det att ytterligare en av jazzens stora är död. Joe Zawinul var född i Öserrike men flyttade till USA 1959 där han spelade med många olika kända musiker. Han startade bandet Weather Report 1970 och det var han som skrev den fina låten Birdland. Som sagt ytterligare en av jazzens stora har gott ur tiden efter en tids sjukdom i en ålder av 75 år. Quote
Bebop Posted September 11, 2007 Posted September 11, 2007 Idag medellades det att ytterligare en av jazzens stora är död. Joe Zawinul var född i Öserrike men flyttade till USA 1959 där han spelade med många olika kända musiker. Han startade bandet Weather Report 1970 och det var han som skrev den fina låten Birdland. Som sagt ytterligare en av jazzens stora har gott ur tiden efter en tids sjukdom i en ålder av 75 år. Zawinul Jag hörde det på vägen hem från jobbet idag. Han dog på hemmaplan i Wien efter vad man sa "en tids sjukdom av en ovanlig form av hudcancer". Innan Weather Report gjorde han andra avtryck som blivit musikhistoria: Han spelade lite här och var i USA med olika band men började bli ett namn som pianist åt Dinah Washington. Därifrån tog han ett jättekliv i karriären genom sina nio år tillsammans med Cannonball Adderley. Det finns många pärlor från denna tid som hör hemma i ett bra jazzarkiv. Under denna period skrev han också megahiten "Mercy, Mercy, Mercy" som också blev det stora genombrottet för elpiano (Wurlitzer) i jazzen. Efter Adderley blev det Miles Davis där han var en viktig del i Miles nyskapande. "Bitches Brew" och "In A Silent Way" är de främsta plattorna från denna tid. Hos Miles Davis träffade han Wayne Shorter med vilken han bildade Weather Report. En annan utsaga är att hela Weather Report idén kom från basisten Miroslav Vitous, som också var med på de första plattorna. Hur som helst är det Zawinul som blivit den mest kända exponenten för gruppen. Weather Report spelade många gånger i Sverige. Jag har sett och hört dom ett par gånger i Lund samt på jazzfestivalen i Kristianstad 1976 (på den turnén debuterade Jaco Pastorius men det är en annan historia. Quote
calm Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Trist konstaterande! Förutom Bitches Brew med Miles som var banbrytande för sin tid så minns jag mest albumen Heavy Weather och Black Market. Låtar som Birdland, A Remark You Made och Black Market har etsat sig kvar i minnet. Man får hedra hans minne med några genomspelningar. Det var ett tag sedan jag lyssnade på dessa. Tyvärr har jag aldrig sett dem live. Calm Quote
Vox Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Då blir det till att spela lite Weather Report i kväll till hans minne. Quote
Hasse Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Tråkigt, lyssnade mycket på Weather Report senare delen av 70-talet. Quote
ribbon Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 Nej ,detta kan inte vara sant,gud vad sorgligt detta var, Nu får han kanske träffa Jaco(pastorius) o Miles davis, Där jammas det nog häftigt i himmelen nu kan man hoppas, R.I.P JOE /Ribbon Quote
gcs Posted September 12, 2007 Author Posted September 12, 2007 Jazzradion i P2 kommer under nästa vecks att sända ett antal program om och med Joe Zawinul. Bevaka jazzradions hemsida i slutet av veckan. http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/index.asp?ProgramID=2343 De bästa banden finns i himlen där dom kan jamma varje dag dygnet runt. Quote
gcs Posted September 17, 2007 Author Posted September 17, 2007 Jazzradion Tisdag 18.9 kl 19.30-21.30 P2 Live: Joe Zawinul In memoriam. Det kommer att bli ett höjdarprogram som måste spelas in. Quote
Recommended Posts