Jump to content

Nya högtalare, vilka?

hellbit

Recommended Posts

Tjena ny här. Lade upp en del bilder tidigare.

Jag sitter idag på följande anlägning.

Förstärkare: Gryphon Callisto 2200.

Cd spelare Audio Aero Capitole mk2

Xlr kablage mellan dem från Acoustic zen, Matrix ref2.

Hötalarkablar Harmonic Tech Pro 11

Högtalare Vienna Acoustic beethoven.

Är nöjd med ljudet men kommer förmodligen att byta upp mig ett par steg när det gäller högtalare. KOm gärna med tips på vad som kan passa min övriga anläggning. Lägger förmodligen max 35 på ett par begagnade.

se min anläggning på http://www.minhembio.com/hellbit

mvh

Iom att du gillar Vienna så kanske Mahler är ett naturligt steg? Eller kanske strauss som du kan få billigt..

Kolla följande

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=54729 Strauss för 20k danska = 25 448,00 (Kursen är från forex, så det blir väll lite billigare)

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=54629 Mahler för 33k danska = 41 989,20 (Kursen är från forex, så det blir väll lite billigare)

Båda finns beggade på hifimagasinet

Hej!

Tycker tyvärr att pi60 är en fruktansvärt ful högtalare hehe nu blir säkert många arga. Men jag har en flickvän som stöttar mig fullt ut närt det gäller hifi dock har hon ett krav om de ska komma in i storarummet. "de ska vara snygga"

Det finns ju högtalare som är både snygga och bra.

Men tack för tipset.

Guest justaudiomagic
Hej!

Tycker tyvärr att pi60 är en fruktansvärt ful högtalare hehe nu blir säkert många arga. Men jag har en flickvän som stöttar mig fullt ut närt det gäller hifi dock har hon ett krav om de ska komma in i storarummet. "de ska vara snygga"

Men tack för tipset.

Vilka högtalare har du i åtanke? Tror inte du kommer bli besviken på Nola Viper IA som du kommer se och lyssna på den 24/11, inte heller Phonar Credo S100

Hej!

Men tack för tipset.

Det är klart ingen kommer att bli arg på dig för att du säger att dom är fula, det är ju helt subjektivt :) Jag tycker inte heller att dom är snygga men dess prestanda överskuggar det estetiska :cool:

Guest justaudiomagic
Det är klart ingen kommer att bli arg på dig för att du säger att dom är fula, det är ju helt subjektivt :) Jag tycker inte heller att dom är snygga men dess prestanda överskuggar det estetiska :cool:

Personligen vill jag nog ha både prestanda och det estetiska ;)

Ibland blir ju till och med något fult synonymt med högpresterande och ens uppfattning svänger. Hur många hade köpt en Porche 911 om den hade 90hk och det stod Hyundai eller Kia på bakluckan.

Annars så är det knepigt att hitta högtalare i den prisklassen begagnat. Ska till en hel del tålamod så hoppas att du inte sitter i sjön på den fronten. Kan vara ide att spana i våra grannländer för att hitta.

Hificentralen

hifi4all

Vad det gäller tips så tycker jag faktiskt att man kan gå lite på magkänsla ibland. Och jag har någongång gjort upp, både som kund och säljare, att skulle det inte fungera så går köpet tillbaka. Båda har ju investerat tid och pengar i en affär så det ska ju mycket till för att ett köp ska gå tillbaka (och givetvis är det köpare som står för merkostnaden)

Guest justaudiomagic
Jo, jag också. Tyvärr så är min erfarenhet att dessa punkter inte alltid går att sambringa ;)

Det är så individuellt vad man tycker om, både ljudmässigt och utseendemässigt men själv har jag aldrig haft problem med det du beskriver.

Finns så oändligt mycket högtalare idag som har bra ljud och som är otroligt snygga i design, finish och utseende

Det är så individuellt vad man tycker om, både ljudmässigt och utseendemässigt men själv har jag aldrig haft problem med det du beskriver.

Finns så oändligt mycket högtalare idag som har bra ljud och som är otroligt snygga i design, finish och utseende

Härligt för dig att du hittat så många högtalare. Jag har försökt hitta en bättre högtalare än pi60s men ingen har kommit i närheten av dess prestanda. Det skulle vara kul att byta ut pi60s mot något bättre :mm:

Guest justaudiomagic
Har lite dålig koll på nypris men ett par fanérade och får du för cirka 50 000:- Jag bor i Göteborg.

Vi är kanske lite O.T. från trådskaparen, ber om ursäkt för det.

Har du bild på de? Ett par Phonar Credo S100 går loss på 55 000 :- paret och riktigt fina och har ett ljud som få kan klaga på.

Du kanske har lyssnat på dom hos Wolgang på Creative Audio då han oxå håller till i dina trakter, eller du kanske har lust att åka ner till Malmö i November? :)

Vi är kanske lite O.T. från trådskaparen, ber om ursäkt för det.

Har du bild på de? Ett par Phonar Credo S100 går loss på 55 000 :- paret och riktigt fina och har ett ljud som få kan klaga på.

Du kanske har lyssnat på dom hos Wolgang på Creative Audio då han oxå håller till i dina trakter, eller du kanske har lust att åka ner till Malmö i November? :)

Vilka högtalare rekommenderar du som du inte säljer?

Guest justaudiomagic
Vilka högtalare rekommenderar du som du inte säljer?

En hel del... Bland annat Marten Design Bird, Martin Logan, Vienna etc etc etc.... Finns väldigt många :)

Hej, nydelig anlæg du har. ser du ønsker at prøve noget andet og her kommer et par forslag, som jeg kan stå inde for.

Koplet op m Audio Auro og calisto vil jeg anbefale Crystal Connect ell. micro interconnect + prøv synergistic AC strømkabler uden aktiv skærm( de er en oplevelse i hageslæbs klassen) ps: de er lidt umedgørlige= stive

en anden CD afspiller som spiller utrolig bra m Calisto er Ayre CD7e

Forslag til den Ideelle højtalere til oven nævnte combination er følgende:

1) Dynaudio Contour 3.4

ell vis det skal være den måske sidste højtaler inverstering=

2) Dynaudio C 2 http://www.dynaudio.com

3) Neepers Acoustics Perfection One http://www.jr-audiotone.no

disse højtalere trænger alle min. 300 timers tilspilnings tid og bliver bare bedre m årene der går( lidt lige som en bra vin).

Crystal Micro højtaler kabler kan anbefales til de nævnte forslag.

Dette er mine forslag til forbedringer og jeg kan garentere at der skal noget til at overgå de nævnte combinationer i lydkvalitet samt WAF.

Jeg ønsker dig held og lykke i din søgen efter det rette anlæg for dig, glem nu ikke at det er for musikkens skyld at vi har anlægget.

Mvh. Johnny