gcs Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Jag har lyssnat på en box Beethoven "The great symphonies" dirigient Erich Kleiber. Inspelningarna är gjorda 1948-1953 och är som det står på boxen "Newly remastered using state of the art restoration techniques. När jag lyssnar på Beethoven´s 5:a så låter de faktiskt som om den är i stereo. Är det möjligt med tanke på att den är inspelad i september 1953. Jag vet inte vem som gjort inspelningen men jag misstänker att det kan vara Decca som spelat in Concertgebouw orkestern. Jag tycker också att det ibland låter som om överföringarna är gjorda från skivor vilket inte verkar vara troligt. Bandtekniken var ju ganska vanliga 1948 och framåt. Skivmärket på boxen är Andromeda. Quote
eliot Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Beethoven Symfoni nr. 5 med Erich Kleiber spelades in 1953 och detta är förstautgåvan LXT 2851 Mitt är en tidig förstautgåva då skivomslaget är från januari 1954 och den har orange etikett med gyllene skrift Ingraverat: ARL 1855-1A/1/UU Återutgåvan LXT 5358 gavs ut 1957 LXT 5358 Det finns en återutgåva av Svenska Recut Records som jag av en tillfällighet träffade på i Schweiz Detta står att läsa på baksidan: där årtalet är felaktigt! Brakemeiers bok som heter "Living Stereo" innehåller de enligt honom bästa inspelningarna och ändå har han tagit med två monoskivor - och till råga på allt så är det dessa han först skulle ta med om huset skulle brinna eller ta med på den öde ön En av dessa århundrade-inspelningar är just denna skiva och Brakemeier skriver i sin bok: Denna skiva har en uppenbar brist, som egentligen diskvalificerar den för denna bok, och det är att den är inspelad i mono. Quote
plundin™ Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Jag har denhär Deccaboxen; och vad jag kan förstå från häftet så är alla inspelningarna i MONO.. utom möjligen dom med Kölns Radioorkester från samma år som han gick bort.. men häftet är tyvärr inte helt otvetydigt om detta... Beethovenfemman är hur som helt fruktansvärt mycket MONO! -- kan du beskriva hur på vilket sätt inspelningen känns som stereo... jag antar att dom inte berättar om hur detta har åstadkommits? /ptr Quote
eliot Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Beethovenfemman är hur som helt fruktansvärt mycket MONO! Jag visste inte att man kunde stegra begreppet mono Quote
plundin™ Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Jag visste inte att man kunde stegra begreppet mono mono, monoare, monoast! :cool: Jag var genast tvungen att gå i skivhyllan och hittade en Decca LP (ECS 518) där den finns med en hemsk oMonoistisk elektrisk fakestereo, lyssnade på första satsen, men det var så osmakligt att jag genast plockade av plattan från spelaren!! /ptr Quote
Guest Peo Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 mono, monoare, monoast! :cool: Nej nej! Vi vet ju alla att det heter: mono, mer mono, mest mono. oMonoistisk Haha! Vilket fantastiskt ord! Quote
eliot Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Här står att det är monoinspelningar ("3 CD - ADD Mono") Quote
plundin™ Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 Haha! Vilket fantastiskt ord! Och jag skall upprepa det så ofta att det kommer med i SAOL! oMonoistisk! /ptr Quote
gcs Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Den skivan som jag har är den som Eliot visar bild på precis ovanför. När man läser det tryckta på skivorna (3) så står det 96KHz/24bit och mono. Men när man lyssnar så är det inte mono, i alla fall inte på Beethoven´s 5:a. Här tycker nog jag att man kan placera de olika instrumentgrupperna i en symfoniorkester och när man tittar på ett stereoinstrument en goniometer så kan man läsa stereo. De andra inspelningarna på skivorna är tveklöst monoastiska. Om någon av er är intresserad så kan jag göra en kremering av skivan för att sedan få ett utlåtande. Quote
plundin™ Posted September 12, 2007 Posted September 12, 2007 så kom posten med en påse från gcs, har gjort en första snabbjämförelse och det är "gigantisk" klangskilland mellan min Deccaöverföring (Totalmono / 475 608-0) och gcs Andromedaversion, den senare låter en hel del stereo.. i jämförelse med fakestereon på Decca ECS 518 så stämmer det mycket bättre, jag har inte närlyssnat, men dom är klangligt mycket närmare varandra även om jag har en känsla av att det finns mer rumsklang på Andromedaöverföringen... (gjorde en snabbkoll av satstiderna genom att ladda in alla tre på var sitt spår i Sequoia, och dom stämmer överrens innom en sekund! så det är tveklöst samma inspelning..) Jag återkommer när jag kollat mer ingående.. Jag antar att det inte står vilka Deccautgåvor Andromedaöverföringen är baserad på... /ptr ps/ gcs, skall lyssna på Tjeknovarians Scheherazade i eftermiddag... jag antar att den är avkådad?, för jag har ingen DBXburk hemma... undrar om det finns nån VST plugin som avkådar DBX? Quote
gcs Posted September 12, 2007 Author Posted September 12, 2007 jag antar att den är avkådad?, Det klart att den är avkodad annars kan du ju inte spela den eftersom du inte har någon avkodare för dBx. :cool: Ps. Du har fått allt tryckt material som följer med Andromedan.Ds Quote
Recommended Posts