Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei der!

Er det noen som har erfaringer med Miles3 og små rørforsterkere?

Jeg funderer litt på om disse er en god match med små rørforsterkere, eller om de krever mer strømsterke forsterkere.

Er takksam for alle svar :)

Posted
Hei der!

Er det noen som har erfaringer med Miles3 og små rørforsterkere?

Jeg funderer litt på om disse er en god match med små rørforsterkere, eller om de krever mer strømsterke forsterkere.

Er takksam for alle svar :)

Miles 3:an är ju egentligen ingen högtalare med verkningsgrad för en 10W rörstärkare, utan du ska nog upp till en 40-50W. Har hör den med EAR 899 i ett stort rum och det lät otroligt bra men den är ju på 70w i alla fall.

Leif "Mårten" kan nog svara på detta bättre än jag, men gör ändå ett utlåtande.

Posted
Miles 3:an är ju egentligen ingen högtalare med verkningsgrad för en 10W rörstärkare, utan du ska nog upp till en 40-50W. Har hör den med EAR 899 i ett stort rum och det lät otroligt bra men den är ju på 70w i alla fall.

Leif "Mårten" kan nog svara på detta bättre än jag, men gör ändå ett utlåtande.

Takk for det. Så på en annen tråd her på forumet at de skulle spille på 4x10w JJ-electronics på Arken i 2006. Vet ikke om de gjorde det, og hvordan det gikk?

Posted
Takk for det. Så på en annen tråd her på forumet at de skulle spille på 4x10w JJ-electronics på Arken i 2006. Vet ikke om de gjorde det, og hvordan det gikk?

Jodå, Marten lånade lite förstärkare av oss och det testades denna uppsättning, men framförallt spelade de med JJ323 SET 20W. Jag ska inte uttala mig om hur det lät, men grabbarna som höll i fjärrkontrollen höll inte igen och det testades även med musik som kräver lite av anläggningen, t.ex. Infected Mushrooms.

mvh

Jonas

edonA

Posted

När jag var i det rummet spelades Duke, jag såg ingen Miles där vad jag kan minnas?

Det lät kanon med Duke i alla fall, den passar finemang till JJ. :)

Posted

Reportaget från Arken '06:

Nu besöker vi Marten

marten1.jpg

som använde en rörförstärkare från JJ Electronic från Slovakien.

JJ Electronic härstammar från den kända rörtillverkaren Tesla och är mest känd som tillverkare av rör.

Importör är Akkelis Audio

marten2.jpg

Det spelades på Duke och högtalarkablarna kom som vanligt från Jorma Design

marten3.jpg

//Eliot

Posted

Nu ska vi försöka bringa klarhet i uppsättningen på Arken '06, i alla fall så som vi minns det.

På fredagen och lördagen kördes det med JJ243 Pre-amp och JJ239 SET monoblock (10W styck) bi-ampat på både Marten Duke och Miles III, men på söndagen byttes förstärkare till JJ323 (20W SET integrerad) och första delen av dagen spelades det på Marten Duke. De besökare som stannade till senare delen av Söndagen fick en upplevelse i hur 20W SET kan hantera Marten Miles III.

Vill absolut minnas att det var så här uppsättningen var i Marten-rummet.

Vi har lånat lite bilder från grann-forumet Hififorum.nu, där fotograferna Pac och Plind varit i farten när det har demats JJ Electronic.

En bild från Ulfs (edonA) eget lyssningsrum:

CRW_8780.jpg

Högtalarna är en specialversion av Mårten Miles I (som kan kallas Mårten Miles 1½), vi har kört samtliga JJ Electronics förstärkare genom dessa och hittintills inte blivit besvikna på något.

En bild på Martens rum när det spelas på JJ243 och JJ239, med Marten Duke. Rega-spelaren hanterades genom RIAA't som finns inbyggt i JJ243.

PICT1619.JPG

En bild från slutet av Söndagen, där uppsättningen med JJ323 och Marten Miles III fick bekänna färg för en kräsen forum-räv. Undrar om det inte är Zalve vi skymtar?

CRW_9513.jpg

mvh

Jonas

edonA

Posted
... men på söndagen byttes förstärkare till JJ323 (20W SET integrerad) och första delen av dagen spelades det på Marten Duke. De besökare som stannade till senare delen av Söndagen fick en upplevelse i hur 20W SET kan hantera Marten Miles III.

Jag var bara inne en gång och det var på söndagen och det sammanföll med vad du kallar "första delen av dagen". :)

marten1.jpg

Posted

Takk for alle svar, og de vakre bildene fra messen :)

Virker som at både Duke og Miles er ok med små rørforsterkere når man ser bilder fra messen.

Jeg sendte mail til Martens om forskjell på Duke og Miles.

Her er svaret jeg fikk:

Sitat:

Hej Torry,

Det var en bra fråga. Det är riktigt att Miles3 har högre känslighet men den har också lägre impedans. Kan förstärkaren hantera impedanser ner åt 3.7 Ohm så skall du välja den. Duke har lägre känslighet men högre impedans, lägst värde 5.8 Ohm.

Det beror alltså mycket på förstärkaren i detta fallet.

Mvh / Leif

Marten

Guest justaudiomagic
Posted

Det bästa är om du har möjlighet att prova själv. Detta mycket för att alla har sina egna kriterium när det gäller Hifi.

Låna gärna hem och testa hemma, gärna olika uppsättningar