Jump to content

hårdrock från Sverige

raindog

Recommended Posts

OPETH OPETH OPETH..

FREAK KITCHEN är riktigt bra också, osäker på hur många som är svenskar i bandet dock.

ARCH ENEMY , sångerskan är inte Svensk, hon har dock en röst som kan fälla träd.

Circus Maximus Dom är förvisso norska men det är nära

CLAWFINGER

ENTOMBED

Gillar du speedmetal eller dearh/blackmetal kan jag fortsätta..

Svenska favoriter:

Tiamat - Wildhoney (och framåt) (Gothic/death-metal)

At The Gates - Slaughter of Souls (Melodisk Dödsmetal)

Pain of Salvation - alla skivor (Progg metal)

Andra bra svenska grupper:

In Flames - deras tidigare skivor, till och med Clayman (Melodisk Dödsmetal)

Dark Tranquillity - alla skivor (Melodisk Dödsmetal)

Amon Amarth - Versus The World (tror att de är svenskar) (Melodisk Viking Dödsmetal)

Hardcore Superstar - s/t (Hårdrock/punk)

Lake of Tears - Headstone (Heavymetal)

A.C.T. - Silence (Proggmetal)

Therions senaste platta "Gothic Kabballah" är mycket bra.

Therion är kända för att använda operasångare och orkestrar i sin musik, men på denna skiva har man i stort sett lämnat det konceptet och gjort en mycket omväxlande platta med typisk Therion-musik uppblandat med referenser från 70-talsgrupper som Uriah Heep, Led Zeppelin och Jethro Tull.

Mäktigt!

Otroligt vad många band det finns. Dessutom är många osannolikt skickliga musiker. Kul med alla tips. Det tar nog några dagar till linnan jag hunnit igenom denna långa lista.

Första lyssningen av Opeth och Arch Enemy är bra.

angela-gossow.jpg

Hon sjunger på den senaste plattorna med Arch Enemy, tänk på det när du lyssnar..

Vet ju inte vilken inriktning du söker. Hårdrock är ju väldigt brett när man börjar fördjupa sig.

Själv har jag en väldigt bred smak, mer humör och yttre omständigheter som styr valet för dagen. Personligen tycker jag att Sverige håller hög klass internationellt sett. Vill dock slå ett slag för hela skandinavien då våra grannländer också sitter med mängder av riktigt kompetenta artister.

Mycket av det jag lyssnar på är redan nämnt men jag kan ju spä på med lite egna intryck.

Inom melodisk death metal:

In Flames är givet, svårt att rekommendera någon särskild skiva dock. Som oLjud nämner ovan så har de förändrats en del efter skivan Clayman, jag vill dock inte säga att de blivit sämre utan bara annorlunda. Här är det helt enkelt humöret och den personliga smaken som styr. Är bara den senaste skivan jag har lite svårt för(Come Clarity), är bara en låt som fastnar riktigt(Reflect the storm), den är o andra sidan riktigt bra. Rekommenderar Clayman och Soundtrack to your escape är enligt mig de två jämnaste skivorna men de är sinsemellan väldigt olika.

Dark Tranquility har också nämnts och de skivor jag lyssnat på(alla släppta på 2000-talet) håller alla hög klass. De har bevarat sin identitet på ett annat vis än In Flames. Skulle vilja påstå att gillar du en skiva så gillar du alla.

Amon Amarth är "recently most played" hemma hos mig. Senaste skivan With Oden on our side är bästa köp tycker jag men både Fate of the Norns och Versus the World är klart lyssningsvärda.

Soilwork har jag bara hört lite snabbt men Stabbing the Drama verkar väldigt lovande.

Övrig svensk metal:

Astral Doors är suverän heavy metal med en sångare med influenser från DIO.

Raised Fist, låter inte som något annat och är väl inte hårdrock utan snarare hardcore/metal. Här hittar du dock attityd så det räcker.

Katatonia, uppskattar deras senaste skiva Great cold Distance mycket

Roligt att se att det är fler än jag som är intresserad av både hifi och hårdrock, det går utmärkt att kombinera enligt mig med rätt utrustning.

Mvh Erik

Falconer's nya Northwind är riktigt bra, sångaren har sån otroligt ren sång som passar perfekt till musiken. Sen så är deras debutskiva också riktigt bra, lite snabbare och råare bara...

Therion är ett måste att lyssna på!!! fattar inte att jag glömde dem i första inlägget, kanske därför de inte alls är så stor i sverige som resten av europa...

Katatonia, uppskattar deras senaste skiva Great cold Distance mycket

Håller med om detta...köpte även deras 5.1 mixning av plattan. Detta va Jens Bogren som har producerat plattan, första mixning av 5.1 och tycker att han har fått till detta bra. Kan rekomendera denna.

Mvh/Roland