Jump to content

Beethoven's pianosonater?


Guest Peo

Recommended Posts

Jag blev lite triggad av ett skivköp idag så jag tänkte: varför inte fråga vad expertisen tycker? Hehe..

Såhär när hösten nalkas blir jag på något sätt alltid dragen till pianomusik. Det känns mysigt.

Beethoven och piano har jag länge ansett vara en bra kombination, och jag har sen tidigt 90-tal levt med en DG-platta med Daniel Barenboim som spelar klassikerna, dvs Moonlight Sonata, Apassionata och Pathétique. För ett tag sedan skaffade jag mig även en liknande med Emil Gilels, även denna på DG. Båda dessa gillar jag mycket! Barenboim är min referens mest för att jag levt med den så länge.. Jag tycker han spelar lugnt och avslappnat, det tilltalar mig mycket. Vackert. Gilels har mer dynamik men även en fin känsla tycker jag.

Så, idag plockade jag upp en Living Stereo på SACD med Rubinstein. Men det lät lite stelt? Nja, inte riktigt vad jag hade hoppats på. Så nu frågar jag helt enkelt: vilka andra pianister kan det finnas som har gjort fin-fina inspelningar med dessa "hits" ? :) Jag är nog lite åt det romantiska hållet vad gäller piano så jag är främst ute efter "vackra" upptagningar. Bra ljud är nästan ett krav men jag kan böja mig om jag måste.

Till sist, kom gärna med tips på annat som påminner om dessa sonater, helst åt det lite lugnare hållet. Jag behöver lite nytt känner jag!

Tacksam för tips! Numera kan jag även ta emot vinyltips! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket förtjust i Wilhelm Backhaus DECCA SXLA 6452-61 som spelar på en Bösendorfer vilket ger den extra tyngd och dramatik som jag förknippar med Beethoven - det skall inte låta som Mozart ;)

4038264582.jpg

Jag letade många år efter en box och lyckades slutligen vinna en budgivning på ebay (GBP 132.00). Skivorna är i mycket bra skick medan boxen var i så dåligt skick att jag skickade tillbaka den till England då de lovat att fixa den. Detta var i Februari förra året och jag har ännu ej fått boxen tillbaka :evil:

Finns som CD-box (klicka på bilden!)

511Y72TQB6L._AA240_.jpg

En pianist som alltid nämns i samband med Beethoven sonaterna är Artur Schnabel (30-talet!) men jag har aldrig hört honom :blush

Ivan Moravec är en pianist som jag lärt känna genom mitt sökande efter intressanta skivor på ebay :mm:

Moravec2.jpg

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj.. kompletta grejjer är svåra val. Oavsett pianist så är det alltid någon sonat som dom skyndar över... Så i princip är det omöjligt att ge något entydigt svar. Fast jag håller med Eliot att dom bör vara spelade på en Bösendorfer!

- det skall inte låta som Mozart

Där tycker jag att Elliot har en smula fel, visst det skall altid låta Beethoven, men beroende på om det är en tidig Beethoven (mycket Mozart), mellan eller sen Beethoven (Bombastisk romantik) så skall det låta olika pianister som bara har ett Beethovenläge och tolkar alla sonaterna som om Beethoven var en "gammal" döv surgubbe hela livet, gör ju varken sig själva eller musiken någon tjänst!

Wihelm Backhaus tycker jag är bättre live (tex på Orfeo, dock inte komplett)där har han ett friare förhållade till Beethoven, hans studioinspelningar (Decca) har tyngd och dramatik som Eliot säger, men är för mej blir det en smula onyanserat om man ser det som en resa från ungdomlig till surgubbe!

Jag har samma känslor för Artur Schnabels EMIcykel (finns även som budgetutgåva på Regis resp Naxos), Wilhelm Kempff (DG), Edwin Fischer (HMV/EMI), Arthur Rubinstein (RCA), Claudio Arrau (Philips), Glenn Gould (Columbia/SONY), Emil Gilels (DG) och Kanske Sviatoslav Richter (Diverse bolag)... Alla är brillianta pianister med sin egen rätt som jag inte skulle vilja vara utan, men alla är oxå en smula bundna av sin tid och dess konventioner* - Man skall ha hört dom, man skall äga dom, men ingen av dom bör kanske vara ett förstahansval för den som kommert fräsh till Beethovens Pianosonater...

* Som om inte moderna pianister är det, men kanske inte på samma sätt... Nu snurrar jag in mej igen... :blush

Om man nu skall börja med en komplett cykel av Beethovens pianosonater och inte är en ingrodd gammal stöt som Eliot eller undertecknad.. så rekomenderar jag att man kollar in någon av följande;

Andras Schiff (DECCA) Bösendorfer

Alfred Brendel (Philips DUO, inspelningar från 70-talet), hans pågående cykel kan man återkomma till senare - båda Steinway

Stephen Kovacevich (EMI) Steinway (Så vitt jag minns)

Paul Badura-Skoda (Gramola / Astree), den första cyklen på en Bösendorfer imperial, den andra på olika hammarklaver som skall motsvara vad Beethoven anväde vid kompositionstillfället)

Annie Fisher (Hungaroton) Bösendorfer

Friedrich Gulda (DG) Steinway

andra pianister sompå ett eller annat sätt transederar i sin beethoveninterpretation, som man kan sampla enstaka plattor av för dom spelade aldrig in nått komplett..

Solomon Cuttner

Grigorij Sokolov

Mikhail Pletnev

Maria Yudina

Vladimir Horowitz

Nelson Freire

Jorge Bolet

Mitsuko Uchida

Josef Hofmann

Lazar Berman

Maria Grinberg

Murray Perahia

Geza Anda

Mieczyslaw Horszowski

John Ogdon

Anton Kuerti

Earl Wild

Intressanta moderna alternativ;

Paul Lewis

Richard Goode (Nonesuch, Komplett) Steinway

Gerard Willems (ABC Classics, komplett) på en Australisk Stuart and Sonsflygel, för den som vill ha nått riktigt udda

Malcolm Bilsom + Elever (Claves) på hammarklaver från Beethovens tid..

Freddy Kempf (BIS) Steinway

Nikolai Demidenko (APL)

Ronald Brautigam (Bis) Hammarklaver

Två pianister som jag inte gillar alls i Beethoven är;

Vladimir Ashkenay

Daniel Barenboim

-- för att nämna några få...

vill du börja enkelt?, så skaffa någon av boxarna med antingen

Stephen Kovacevich eller Andras Schiff!

Gillar du vad du hör, så finns det som sagt var en gigantisk kjøkkenmødding att ta sig igenom!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag kände på mig att det skulle bli en explosion av artister.. :)

Det är inget krav att det är kompletta cykler, de mer kända räcker gott och väl för mig. Kovacevic skall jag nog prova, jag vill minnas att jag har gillat honom förut! Schiff är ny för mig, får nog testa den också. :)

Eliot kan ju få hedersuppdraget att ta med en favoritinspelning när vi ses! :D

Link to comment
Share on other sites

Schnabel är ju högt rankad och av många avgudad Beethoven tolkare. Kanske extra mycket i Sverige tack vare alla Gotfrid Boon-nördar och därmed Schnabel-nördar (Boon var elev till honom). Jag hade nån lärare som uttryckte det: "Om Beethoven är gud, så är Schnabel profeten och Boon överstepräst". Det är en helt klar hörvärd inspelning, men det är ju rätt mycket felspelningar och lite rock'n roll ibland ;)

En pianist som jag gillar som Mozart-tolkare och som jag är nyfiken på i Beethoven-pianosonatsammanhang är Richard Goore. Jag har stött på honom i en del Mozart och det har låtit riktigt riktigt bra! Att han skulle vara bra på Beethoven kan jag tänka mig och eftersom han även står med på plundins "intressanta morderna alternativ" så kanske han är (i varje fall om jag med min smak skulle köpa) värd att kolla upp.

Emil Gilels inspelning är i mitt tyckte en fantastisk pianoinspelning, men det blir mer Gilels fina pianospel än Beethoven enligt mig. Han har en otrolig klang och mycket i behållningen av inspelningen ligger just där. Dock helt klart njutbart!

Link to comment
Share on other sites

En pianist som jag gillar som Mozart-tolkare och som jag är nyfiken på i Beethoven-pianosonatsammanhang är Richard Goore. Jag har stött på honom i en del Mozart och det har låtit riktigt riktigt bra! Att han skulle vara bra på Beethoven kan jag tänka mig och eftersom han även står med på plundins "intressanta morderna alternativ" så kanske han är (i varje fall om jag med min smak skulle köpa) värd att kolla upp.

non79328.jpg

Du har nog rätt för detta kan vi läsa på Classical Net - Beethoven Piano Sonatas: Overview of Recordings:

Of complete sets, I highly recommend Richard Goode on Elektra/Nonesuch. Goode has been praised in almost all quarters as perhaps the finest surveyor of Beethoven's sonatas since Schnabel. He has all the chops and a wealth of feeling and insight to convey. The recording is state of the art. Though superb throughout, Goode is at his best in Sonatas 12-18.

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags att återuppliva den här tråden lite.. Det dök upp många namn att kolla in, och hittills har jag inte kommit så långt.. Har inhandlat en vinyl med Claudio Arrau som jag har glömt bort att lyssna på upptäckte jag nu, samt en CD med Wilhelm Kempff (DG 'The Originals'). Den sistnämnde är riktigt bra! :app: Åter igen en härlig remaster från DG, jag blir impad.. Utmärkt rum, tyst och fin inspelning med en varm skön klang.

Gilels känns mer energisk, dock har Kempff känsla emellanåt, det gillar jag.. Ibland blir det lite fyrkantigt och stelt dock, det är jag allergisk mot. Men trots detta är den genialisk också. Väl värd att höra tycker jag iaf. :)

Härnäst kommer nog Schiff! Kul det här, och vilken härlig musik! :D :cool:

Link to comment
Share on other sites

Två pianister som jag inte gillar alls i Beethoven är;

Vladimir Ashkenay

Daniel Barenboim

Där ser man, jag har först nu försökt dyka ner i sonatvärlden. Köpte Deccas (4428887) box med 10 CD Beethoven sonater framförda av Vladimir Ashkenazy. Kanske det ligger något i din kritik av Ashkenay, för jag har aldrig riktigt tänt på denna boxen. Om det är Ashkenazy eller Beethoven himself, låter jag vara osagt ännu. Jag skall inhandla ett par av era tips och jämföra.

Den pianister jag hittills blivit mest förförda av är Mitsuko Uchida och framför allt då hennes Schubert platta "Piano Sonata D.960 & D.946" på Philips. Det är en av mina absoluta favoritplattor alla kategories.

Jag har faktiskt också blivit en stor vän Lang Lang. Jag vet att han i vissa fisförnäma kritikerkretsar inte ses med blida ögon, och jag följde samma fåra av bara farten, men nu har jag hört honom live från 4 rad här i Montreal. Det är något av de bästa jag och min bättre hälft hört. Sålunda köpte jag på mig hans senaste plattor. Han spelade Ravels pianokonsert med Montrealsymfonikerna.

I april kommer han hit igen och spelar Rachmaninovs piano-2:a. Jag tycker kritikerna är helt ute och cyklar. Han har nu gett ut Beethovens 1:a och 4:e pianokonsert. Skulle vara intressant att höra honom med några av Beethovens sonater.

Link to comment
Share on other sites

För att göra en avstickare till Lang Lang, så tror jag att många stör sig mycket på hans - vad många tycker, onaturliga skådespeleri vid pianot. Det känns som mycket onaturliga gester som gör att fokus hamnar någon helt annanstans än på just musiken.

Jag tror att det är mycket därigenom han inte ses som "seriös" och tas på allvar i alla kretsar.

Link to comment
Share on other sites

För att göra en avstickare till Lang Lang, så tror jag att många stör sig mycket på hans - vad många tycker, onaturliga skådespeleri vid pianot. Det känns som mycket onaturliga gester som gör att fokus hamnar någon helt annanstans än på just musiken.

Jag tror att det är mycket därigenom han inte ses som "seriös" och tas på allvar i alla kretsar.

Larvigt!! Det viktiga är ju hur karln spelar, allt annat är irrelevant. Langs gestikulerande är väl hans sätt att leva sig in i musiken, och han är knappast den förste pianisten som har haft lite egenheter för sig, eh? ;)

Nä, jag håller med Bebop här, Lang Lang verkar vara riktigt bra. Det lilla jag hört än så länge ger mersmak. Tackar för tipset om Uchida också! :)

Link to comment
Share on other sites

För att göra en avstickare till Lang Lang, så tror jag att många stör sig mycket på hans - vad många tycker, onaturliga skådespeleri vid pianot. Det känns som mycket onaturliga gester som gör att fokus hamnar någon helt annanstans än på just musiken.

Jag tror att det är mycket därigenom han inte ses som "seriös" och tas på allvar i alla kretsar.

Samma behandling drabbades på sin tid Fredrich Gulda, som retade den konservativa innekretsen i Wien. Å andra sidan retade sig Fredrich på VIP-publiken som bestod av många som inte hade en aning om vad dom lyssnade på. De var bara där för makera social tillhörighet medan den intresserade skaran stängdes ute p g a biljetterna var predestinerade vissa grupper.

Han bröt också mot dresskoden. Lang Lang retar en del av samma skäl men han är långt ifrån Guldas "övertramp".

Branschen behöver skakas om och snart borde det väl vara dags att lägga frackarna på hyllan.

Ursäkta att jag bröt Beethoven tråden ... jag skall uppföra mig bättre ...

Link to comment
Share on other sites

Återkommer till tråden ...

Jag har varit på stan och handlat ett par alternativ:

Först en alldeles ny Mitsuko Uchida med sonat nr 28 (opus 101) och nr 29 (opus 1069 "Hammerklavier"). Den är så ny att den inte finns med på hennes/Philips hemsida. Den har dock hittat till Amazon.com Inspelad på Philips 4758662. Så här ser omslaget ut.

Uchida.jpg

Jag köpte också en Alfred Brendel på Philips 464680-2. Den ingår i deras "50 Great Classics", hämtade från andra skivor med honom. Möjligen från hans box, med tanke på hur omslaget ser ut. Hur som helst är det inspelat mellan 1994-96 och innehåller Månskenet, Pathétique, Appassionata och Les Adieux.

Den verkar inte finnas kvar i katalogen (utgiven 2001). Bilden som är infälld på omslaget är den följande från hans sonat-box:

Brendel.jpg

Hur dom låter? Vet ej ännu.

Köpte dessutom på mig Lang Langs inspelning av Tchaikovskys och Mendelsohns första pianokonserter samt Debussy's Prelude à l'après-midi med Cleveland Orchestra och Pierre Boulez. Skall bli spännande och höra om Boulez även kan hantera Debussy's sköra musik. Det är ju lite annat än Mahler.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...