Jump to content

Ryska rör hos Soundbrigade

Soundbrigade

Recommended Posts

För massa år sedan frotterade jag mig med grabbsen på ryska firman Past Audio och lyckades efter många turer köpa loss ett par av deras monoblock - PastAudio M3 Standart 7.

Varje monoblock är bestyckat med 6 stycken 6L6 i katodkopplad pushpull-konfiguration, gemenligen benämnd Circlotron. Vitsen är förutom ett krångligare nätaggregat även det faktum att katodkoppling ger lägre utimpedans. Alltså 2 gånger 3 6L6 med lasten (utgångstrafon) innebär färre varv på trafon som därmed kan lindas med tjockare tråd. Koppling är synnerlig optimal på flera sätt vad gäller drivförmåga och effektbandbredd.

Jag plockade bort plåtarna (som är lackade med svenskt pulverlack) eftersom ett av stegen kränglade när jag hade faktisktister från Göteborg på besök för några veckor sedan. Och när nu plåtarna var borta klickade jag upp sista milliampéren i min kamera.

Alltså här är en liten bildtråd, som också får vara en introduktion/presentation av mig själv.

Fronten i aftonljus

M3-01.jpg

Bakstycket i kvällssol

M3-02.jpg

Undersidan - nätdelen till vänster, förstärkeriet till höger

M3-03.jpg

Ovansidan med transformatorerna till vänster ... syns väl!?

M3-04.jpg

Skulle nämnt att jag släpade dessa två monoblock, vägandes nästan 20kg styck från St Petersburg till Nybro, landvägen ... :dead:

De är himla snyggt byggda. Alla komponenter, utom kondingarna i nätdelen (japanska) och lacken på plåtarna är ryska - det sitter alltså 6P3S (6L6) och 6N23P (6922). Något som jag var impad av var någon speciell kabel (Isoda?) i signalvägarna (kommer fler foton) som var "rättvänd". Idag när jag är 11 år äldre inser jag att det inte funkar på det viset.

Hur låter det?!

Jag ger lite data först:

Put, W, 1kHz, 3% TDH, 8 Ohm uttaget:

2Ohm - 27W, 4Ohm - 53W, 6,5Ohm - 73W, 8 Ohm - 70W, 15Ohm - 51W

THD %, 1kHz, 8 Ohm

60W - 1%, 5W - 0,15%

Effektbandbredd: 7 - 100,000Hz (-3dB)

S/N dB, A-viktat: -88

Känslighet: 1V, 19kohm

Utimpedans, Ohm, 8Ohm: 1,6 (40-2000Hz), 1,9 (16000Hz)

Musikeffekt W, 125

Mått, mm: 215(W) x 180(H) x 462 (D)

Hur de låter - kalla. Här är rörsteg som låter som transistorsteg om jag nu ska använda slika termer. Jag hade ett par CM3;or en gång som var obarmhärtiga mot förstärkare. De här förstärkarna är ungefär lika - jag kan bara använda termen "kalla". Somliga skulle använda termer som "analytiska" eller "neutrala", men det här är subjektivt.

Vilket tillverkningsår handlar det om ungefär... :?:

1995 månad 2 - februari 1995. Jag ser dem egentligen inte som nostalgiprylar, men det beror väl på att jag sällan använder dem och att de är så fräscha i sin konstruktion. De här ger ett par Quad II:or eller Dynaco så mycket stryk att det bara är lite irrande neutrinos kvar av dem.

1995 månad 2 - februari 1995. Jag ser dem egentligen inte som nostalgiprylar, men det beror väl på att jag sällan använder dem och att de är så fräscha i sin konstruktion.

Det hade inte jag heller gjort. Mer som ett exotiskt inslag i förstärkararsenalen som dessutom ger ett kraftfullt intryck och uppenbarligen låter bra.

Jag läste reportage i ryska HiFi-tidningen Audio Magazin i mitten på 90-talet. Det berättades om Medvedevs PP-förstärkare DMA20 (eller 40??) med 5881:or - firman SPb Sound. På annat ställe beskrevs Past Audios M3, eller Black Shark efter de ryska attackhelikoptrarna.

Jag intog vid något tillfälle fika med Medvedev och ett gäng glada grabbar i hans krets men fick i sista minuten för mig att jag skulle köpa de stora M3:orna. Alltså kontaktades Anatlolij på PA, tid bestämdes för en träff och jag trixade mig genom hela Leningrad till LOMOs fabrik på nordsidan av staden. Det lyssnades och pratdes och bestämdes att jag skulle ha ett par M3, men där blev det stopp.

Den modell jag pekat på var för den ryska marknaden, jag skulle bli tvungen att köpa exportmodellen och de 550 US-dollar jag hade med mig räckte plötsligt inte till. Exportmodellen kostade 850 dollar. Alltså knegade och stretade jag ett tag till och kom återigen för att få hem mina förstärkare.

Sorry vi har precis släppt en ny modell... Vad kostar den? Elvahundra!

Mer slit och släp, nytt besök innan modell 8 hunnit släppas och jag fick de här pjäserna. Jag betalade 1100 USD (på den tiden ca 8000kr) för förstärkare som ursprungligen kostade 550 USD och blev nog ändå lurad på en balanserad ingång och en fetare nätdel.

Nu i efterhand är jag nöjd med köpet även om jag försökt avyttra förstärkarna (för att få loss lite pengar). Jag läste ett test av någon Mesa Boogie med samma uppsättning rör - dock traditionellt PP-steg - som kostade 6 gånger mer.

Nu i efterhand är jag nöjd med köpet även om jag försökt avyttra förstärkarna (för att få loss lite pengar).

Det kan verka lite knäppt :) men det känns som att det finns en hel del personliga upplevelser förknippade med dessa förstärkare och om tio år kanske du är väldigt glad över att försäljningen aldrig blev av.

Det kan verka lite knäppt :) men det känns som att det finns en hel del personliga upplevelser förknippade med dessa förstärkare och om tio år kanske du är väldigt glad över att försäljningen aldrig blev av.

Jag tror jag är glad redan idag även om Svarta Hajjarna (de kallas så) inte tar aktiv del i mitt vardagliga ljudliv. Av hänsyn till grannar och mig själv lyssnar jag på så låg volym att 5-10W räcker väldigt långt.

Och som du anmärker - har jag släpat på dem så mina armar har blivit 10cm längre kan jag bara inte kan sälja dem.

Dessutom är det ingen som bjudit ..... :shy:

Jag är som några redan noterat - obstinat och rabiat.

I min lilla minimalitsiska värld står en omklockad Cambridge CD6 och snurrar runt på företrädesvis rysk och italiensk progressiv rock, samt annat (King Crimson, Moody Blues, Pears Before Swine, Renaissance, HP Lovecraft, Roger Waters mm). Jag har ett gäng förstärkare där jag just nu använder ett SE-steg med 50CA10 (Luxman-rören) drivna av ett par 12AT7 - 2 aktiva komponenter i signalvägen. Jag har ett par SE-steg med GU50 och ett par med 6550 fast de "ned/upp-graderas" till 829 för att få bättre balans mellan matningsspänning och rörprestanda.

På gång är ett par 6L6-PP och 50CA10-PP. När det senare är klart ryker SE-steget med samma rör, vilket då troligen får ett par 807:or. Det finns ett minimal försteg när slutsteg blir för sega, och det blir ett till med motorpot (troligen baserat på 12B4A.

Jag har ett par egenhändigt byggda Allegro NG8/NG8B vilka tjänat mig i över 15 år. Blev för några veckor sedan varse att jag saknar en hel del diskant. Jämförde med några små INO piP och mina nybyggda TangBand-lådor (pris tillsammans max 1200kr!!!).

Jag ser ingen anledning att köpa dyra saker "bara för att dyrt är bäst", titta på VW och Skoda där ju Skoda är ju VW fast billigare.

Mina år på fysikerlinjen på universitet (länge sedan) har nitat in åsikten i mig att stora upptäckter inom naturvetenskapen sker av framstående forskare/forskarteam efter långvarigt teoretiskt modellerande och praktiska försök som ska bekräfta teorierna. Ofta testar man om "det motsatta" råder; finns det takyoner, hur vore det med negativ gravitation osv och så söker man bevis för dessa anti-teorier.

Hur som helst tror jag på vetenskapen (fysiken) att om någon hävdar sig efter tre års fiddlande i hobbyrummit kommit på en grunka vars funktion strider mot <...>, menar jag att det är bluff och båg och röd varningsflagga ska upp.

Alltså ingen Peter W Belt eller Jack Bybee hos mig.

Rysk rock inbegriper:

DDT, Nautilus Pompilius/Slava Butusov/Yu-piter, Tschizh&Co, Agata Kristi, Tequilajazzz, Neprikasaemie/BrigadaS/Garik Sukachev med flera. Tom schlagermusiken är klart lyssningsvärd.

Italienska artister:

Banco del Mutuo Soccorso, Premiata Forneria Marcono, Museo Rosenbach, Angelo Branduardi, Fabrizio de André (som gjort en kanonbra 2-CD med PFM - live from massa italienska städer). Även grupper som A Piedi Nudi och Baletti di Bronzo går understundum att lyssna på.

Jag lämnade svenska kyrkan för ett antal år sedan eftersom den upphörde att vara ortodox (bibeltrogen. Idag går jag i taket när ortodoxa religiösa vill styra med politiken. Konstigt!?

Hej Soundbrigade!

Gick du hela vägen från Ryssland med 2x 20 kilo!? Landvägen, dvs Finland runt!!? Eller har jag förstått dig fel? Annars så är jag djupt imponerad...

Om dina ryska slutsteg låter "kalla" så skulle jag gissa på att de använder lite för mycket negativ återkoppling. Fast det kan ju även bero på det övriga komponentvalet. Är det så att ryssarna gillar den typen av ljud bättre eller är det just denna modellen tror du? Hade du även bilder på dina egenbyggda slutsteg nånstans på forumet?

Har själv läst fysik en massa år på universitet och visst finns det gott om exempel på stora tänkare som skapat både teorier och produkter utan att forska och testa dem i många år. Väldigt många av upptäckterna inom vetenskapen uppkom genom misstag eller smarta ideer. För visst var det så att inte någon trodde på Einstein när han presenterade sina teorier? Och Tesla var det inte ens nån som förstod vad han gjorde då det nästan var magi i de flestas ögon. Eller mannen som uppfann mikroskopet, ingen trodde att bakterier kunde finnas då han försökte förklara för läkarna att de var tvungen att tvätta sig innan operationerna. Eller kyrkan som fängslade mannen som sade att jorden snurrade runt solen. Kyrkan eller religon generellt har väl sällan varit så positiva till vetenskapens utveckling? Jag tror alla religoner är rädda för påståendet: om man inte kan bevisa Gud varför ska man då tro på honom?

Kanske är det så att vi ännu faktiskt inte vet allt än? (Einstein var helt emot kvantterorin då han hävdade att naturen inte kunde vara så tillkrånglad... ) Eller att även små effekter (knappt mätbara) påverkar ljudet mer än vi tror? För även om inte heller jag förstår hur en Bybee fungerar så hävdar jag inte att den inte kan fungera. För nånting gör den med ljudet, om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt då jag inte själv har utverderat den. Kanske finns det till och med någon som kan förklara vetenskapligt varför den fungerar?

Mvh Lasse

Jag gick inte men åkte

tunnelbana från Ivanovskij tunnelbanestation till hotell Astoria

Express(nåja)bussen St Petersburg -l Helsingfors busstation

Spårvagn busstn - Siljaline-terminalen

Båt helsingfors - Stockholm (Värtahamnen)

Buss Värtahamnen - Centralstationen

(Utflykt till tidningen Musik & HiFi - svalt intresse, men jag skulle ju inte köpa annonsutrymme)

Tåg Stockholm - Nybro jvstn

Taxi jvst - lägenheten.

Jag tror att de inte är speciellt återkopplade bara riktigt rejält neutrala och ofärgande - de låter INTE som rörförstärkare, alltså mulligt, gosigt, beslöjat.

Byggde ett par TL-högtalare, CM3-kloner en gång. De var jobbiga just för att de, som jag upplevde det, var så iskalla och neutrala. Mina Allegro dansar i takt med musiken, aldrig i h-e att ett par möss får ta bort den energin!!!!