Jump to content

Bästa strömkabeln?

Absolute Audio

Recommended Posts

Har under en tid stött på personer som är helt insnöade på strömkablar.... Vissa menar att det är en ohygglig uppgradering, eller som en utryckte sej: "Har du inte slantarna på fickan så låna för faan inte hem några".

Men vilka är favoriterna?

Själv har jag DIY med vanlig bra skärmad kabel på 2.5mm ggr 3. Låter lite bättre än standard kabeln, tydligaste lyftet blev i basen. Men jag skulle kalla det en liten tveak inte en ordentlig uppgradering.

Guest asimov66

Jag måste säga för den bugdeten i systemet jag ligger så har Supra Lorad gjort mest för mitt system.

Dock letar jag en snok till mitt blivande försteg som ej skall vara lorad.

Inte bästa totalt sett men prisvärd och bäst i det segmentet den befinner sig i enligt mina subjektiva intryck

Ja, inte jag heller har ju testat alla kablar som finns, så vilken som är bäst, det är väl i vanlig hifi ordning en smak sak ! :)

Som vanligt så har såklart matchningen en avgörande betydelse !

Just den kabeln gör kanske ingen skillnad med just den stärkaren, men en avgörande skillnad med en annan stärkare, cd, osv, osv !

Och som nämndes tidigare i tråden, skit in, skit ut………..!! :cool:

Så att testa med någon typ av nätfilter, det rekommenderar jag gärna !!

Men jag har testat en hel del nät kablar, och jag har funnit några favoriter, som jag tycker ger valuta för pengarna !

Transparent PowerLink Plus.

JPS Labs Power AC+.

JPS GPA 2.

Acustic Zen El Nino.

Var och en av dom här kablarna passar olika bra med olika delar av mitt system.

Jag tycker att dom främst ger en bättre bas, stabilare botten samt ett större djup !

//-- Tompa --

Jag har f.n. två olika typer av strömkablar i mitt system. Till förstärkaren har jag Nordost Vishny med nya kontakter Furutech E11, FI25 och E35. Dessa kostar ca 8-10 tusen inklusive nya kontakter. Bra tight bas är främsta kännetecknet. Till CD:n har jag PS-Audio "The Statement" som jag tycker är en starkt underskattad kabel. Bra över hela registret. Är tyvärr stel som en pinne vilket beror på att själva innerkabeln är omgärdad med någon form av absorberande järnspån. Bra mot externa störningar. Den kabeln är betydligt billigare. Min erfarenhet är att det alltid finns begagnade kablar på marknaden som då blir betydligt billigare i inköp. Tror inte att kablar "slits" på samma sätt som andra komponenter snarare bättre vid ordentlig inspelning.

Calm

Jag kör ju oxå sedan en tid tillbaka med Valhalla och är nöjd med det. Har dessutom experimenterat med lite olika kontakter med varierande resultat. Men den kabel som imponerat mest på mig var min gamla Electraglide, om man tar priset i beaktande, dessutom var väl EG bland de allra första att satsa på elsladdar och jag hade min relativt tidigt. Importerade den från USA och bytte kontakt på den, bökigt som attan, men det var det värt. Körde den tillsammans med ett Passlutsteg med oerhört gott resultat. Funkade även väldigt bra med min cd-spelare. Jag har däremot provat ett helt gäng andra elsladdar också och några passade hyggligt medan andra lät riktigt illa. Men dessa kablar hade jag hört hemma hos andra och då funkade de toppen. Alltså, som alltid, är det viktigt att prova med sina egna grejer.

Jag vill tro att jag har ett öppet sinne men när det gäller strömkablar har jag faktist haft svårt att höra jätteskillnader. Jag har inte hört allt, men jag har i vart fall provat lite av varje, bl a Siltech, Valhallas mellankabel (minns inte namnet) och Cardas. Jag stannade vid LoRad av den enkla anledningen att den har en logik jag begriper, d v s att den stänger ute yttre störningar via sin skärm. Dessutom prisvärd.

I mitt nya hus som skall stå färdigt till vi flyttar tillbaka till Sverige nästa höst kommer jag att dra ett hifinät med egen säkring och jord och LoRad i väggarna.

Jag tror mer på att satsa på produktion av ren ström. Det hör t o m jag skillnad på. Dessutom ger det ett extra skydd för spikar i nätet.

OBS! Jag säger inte att ni har fel i era erfarenheter. Jag säger bara att jag har inte hört den stora skillnaden många påstår. Om det beror på mental blockering eller för mycket vax i öronen ;) kan jag inte bedömma.

Bebop

Jag vill tro att jag har ett öppet sinne men när det gäller strömkablar har jag faktist haft svårt att höra jätteskillnader. Jag har inte hört allt, men jag har i vart fall provat lite av varje, bl a Siltech, Valhallas mellankabel (minns inte namnet) och Cardas. Jag stannade vid LoRad av den enkla anledningen att den har en logik jag begriper, d v s att den stänger ute yttre störningar via sin skärm. Dessutom prisvärd.

I mitt nya hus som skall stå färdigt till vi flyttar tillbaka till Sverige nästa höst kommer jag att dra ett hifinät med egen säkring och jord och LoRad i väggarna.

Jag tror mer på att satsa på produktion av ren ström. Det hör t o m jag skillnad på. Dessutom ger det ett extra skydd för spikar i nätet.

OBS! Jag säger inte att ni har fel i era erfarenheter. Jag säger bara att jag har inte hört den stora skillnaden många påstår. Om det beror på mental blockering eller för mycket vax i öronen ;) kan jag inte bedömma.

Bebop

Jag håller med Bebop att ren ström är det första steget. Utgående från min Nordost Thor så har jag exprimenterat med olika kablar och funnit att skillnaden blir mindre med denna inkopplad och utan. Därför har steget upp till Valhalla inte behövts enligt min erfarenhet. Enligt principen skit in blir skit ut så hjälper det inte att uppgradera kablarna enbart om strömmen är starkt förorenad. Bor inte långt i från en tunnelbanelinje vilket innebär en del speciella problem både i elnätet och genom elektromagnetiska störningar vilka kan höras i radion och ses på TV. Dessa kan dock tas bort med rätt utrustning.

Calm

Jag har en Isotek Minisub GII. Jag fick ett betydligt bättre ljud när jag satte in en NO Brahma mellan väggen och Minisuben. (Hade en NO Shiva där innan). Däremot tycker jag att skillnaderna mellan olika strömkablar är betydligt mindre efter Minisuben och apparaterna. Jag har inga jordade uttag. Detta stödjer väl tidigare inlägg om skit in skit ut?

Däremot tycker jag att skillnaderna mellan olika strömkablar är betydligt mindre efter Minisuben och apparaterna. Jag har inga jordade uttag. Detta stödjer väl tidigare inlägg om skit in skit ut?

Intressant iakttagelse, själv använder jag nätkablar och nätfilter från en och samma tillverkare men har aldrig testat medföljande apparatkablar efter filtren.

Själv kör jag på Supras LoRad men drömmer om NordOst's dyrgripar (vilka jag också testat).

Tills trisslotten med stort T infinner sig är jag nöjd med det jag har och fokuserar på andra delar.

:)

Vad hade Nordost´s bättre nätkablar för fördelar över LoRad tyckte du :?:

Innan jag skaffade mig en strömrenare så testade jag allt möjligt och fann stora förbättringar med en del fabrikat. Efter att ha införskaffat en Audience adeptResponse AR12 känns det inte alls lika viktigt längre.. Den är fenomenalt bra! :mm:

Själv kör jag inte på Supras Lorad - även om jag säljer dem - och drömmer inte om Transparent PLMM utan använder dem på all bättre utrustning. Jo, jag säljer dom också.

Gratisreklam är gott

.

Påpassligt nog, Sladd.

Fast jag inser hur mitt inlägg låter, även om det inte alls var menat på det sättet.

(Fast jag glömde fete-bilden.)

som säkert redan nämts är de teoretiska vinsterna med en välgjord nätkabel delvis skärmning o i vissa fall filtrering.

Skärmningen skyddar mot instrålade störningar från tex radio o microfrekvenser i luften. Dessutom skyddas mot utstrålande störningar som apparaten eventuellt skapar själv. Om man tex inte har skärmade signalkablar, kan skräp från en nätkabel plockas upp i dessa. I princip kan man se den sista stumpen nätkabel som både en sändar och mottagarantenn om man vill förenkla. Vad gäller filtreering så kan vissa material och geometrier rensa bort lite högfrekventa störningar. Det jag närmast kommer att tänka på är tex ferrit.

Min upplevelse är att utan strömrenare är strömkablar oerhört viktiga och kan bjuda på tämligen vilda skillnader i ljud. Med strömrenare verkar skillnaderna minska avsevärt.

Det tycks logiskt men kravet på god skärmning måste ju ändå bestå.

Jo, så är det nog också. Jag tror alla de kablar jag har är skärmade på ett gott sätt. Jag får testa med lakritssnören någon dag så får vi se. :)

Helt klart är dock att de skillnader jag tidigare upplevde på olika fabrikat nu inte alls är så dominerande. Vem vet, det kanske är så att en bra strömrenare är rena fyndet om man kan använda enklare kablage? Testandet fortgår.. :cool:

Engelholm: Jo, det blir lätt en slirig värld. Är du drömmare/privatperson eller handlare? Jag hoppas alla andra också insåg att jag drev med ditt inlägg en smula :)

Peo: Vi är fortfarande väldigt överens, hur skall detta sluta...

Det är med strömkablar som med allt annat. You loose some and you get some.

Att skärma högfrekvent slask kan vem som helst göra efter första terminen på gymnasiefysiken. Ferriter som man lindar kabeln genom t ex. Eller köra en 3- eller 4-dubbel skärm a la metallnätstrumpa. Inget in, inget ut. Teoretiskt jättebra? Jo, man hindrar högfrekvent slask att komma in, och man stör mindre i kabelns närområde att strålning skall tas upp av omkringliggande apparatur. Men hur låter det? Som regel ganska illa.

Precis som i all annan filtrering (högtalare t ex) så ändras fasen. I högtaleriet vänds den "normala" fasen, dvs för att få ett fasriktigt ljud kan man behöva vända plus och minus mellan topplåda och baslåda t ex då vald filterbranthet ger omvänd fas som följd. I elektricitetens värld kommer spänning och ström i cykler om 50 Hz, men de ligger förskjutna i förhållande till varandra med 180 grader. Om man filtrerar sådan nätspänning ändras som regel fasen mellan ström - spänning. Är man förstärkare har då ganska mycket hänt. Vanligtvis finns inte längre så mycket energi kvar att suga ur kabeln i de mycket korta intervall vi pratar om här. Om fasen är riktig finns maximalt med energi.

Tricket med alla nätkablar är att inte störa fasförhållandet även om man går in och filtrerar. Jo, ni har gissat vem som kan den skolan :) :) men detta är då inte tänkt som ett reklaminslag.

Går man vidare till strömrening i låda sker samma sak där. Har man inte i första hand rätt fas som mål med det man gör så kommer det garanterat att skeva iväg. Därför låter de flesta enkla åsklister och strömlister och annat så mediokert. En skiljetrafo är heller inte faskorrekt t ex.

Det svåra är alltså att filtrera utan att få svåra "biverkningar".

mvh

En bra investering förutom sista metern nätkabel och nätrenare är att satsa på en dedicated line från gruppcentralen med ordentlig avsäkring. Denna kan med fördel anslutas till bra vägguttag. Själv kör jag med HMS vägguttag. Dessa är försedda med extra stark fjädring som gör att kontakten sitter fast ordentligt och att man sedan kör med ordentliga sladdkontakter. Vanligen är de kontakter som sitter på t.ex. Nordost nätkablar värda att byta till Furutech eller Wattgate. Kör med båda typerna som då gör att skärmen är ordentligt jordad.

Calm