Jump to content

Intryck av Kharma Matrix MP150

DrKlang

Recommended Posts

Kharma Matrix MP 150 är en klass D förstärkare från super highend firman Kharma i Nederländerna. Det mesta från Kharma står i en klass för sig, både ljud- och prismässigt.

Matrix MP 150 är dock relativt "normalt" prissatt, ett par monoblock kostar ca 50.000 och är därför ett realtistiskt alternativ för oss vanliga löneslavar. Jag har länge vetat ta en närmare titt på klass D förstärkare och bestämde mig för att prova en av de bästa. Efter kontakt med importören Audiotrade i Stockholm fick jag tag på ett demoex som jag kunde prova hemma.

Från början lät det rätt illa, förstärkarna verkade behöva spela in sig på min anläggning i ca sex timmar innan det började låta bra. Jag funderade på om detta var en inbyggd egenskap, så jag stängde av den i två dagar, satte på den igen och lyssnade. Men nej, nu lät det precis som när jag slutade sist.

Dags för lite nogrannare lyssning. Några saker är slående hos MP 150: Första och främst är det en enormt tyst förstärkare. Jag är inte van vid det så den egenskapen i sig var en ögonöppnare. Mitt försteg och CD är också knäpptysta, och detta var första gången jag hörde hur tyst dom var. Det andra jag observerade var den enormt fasta och tydligt "skulpterade" basen. Min högtalare kan vara lite "basgenerösa" men nu fick dom den behandling de behövde. Basen var inte bara fast, utan också djup och jag kunde höra ljudkaratären i basen på ett sätt jag aldrig gjort tidigare med mina högtalare. En förklaring kan vara förstärkarens utmärkta dämpningfaktor. Basen var förstås inte överbetonad utan helt korrekt balanserad.

Mellanregistret var rent, tydligt och levande. Texturer, klanger och tonkaraktärer var tydliga på ett sätt som få förstärkare kan åstadkomma. Men omdömet blir ända inte lika skyhögt som för basen. Jag vet att frekvenskurvan är spikrak, men jag upplevde ändå att vissa tonregister betonades. Troligen ett resultat "synergieffekter" eller kanske brist därpå i min anläggning.

Diskanten var hög, vacker och hade en tonal skönhet som jag också hörde i basen. Precis som basen var allt på rätt plats och proportionerligt.

Jag ska vara tydlig: Den här förstärkaren har egenskaper som inte många andra har. Jag hörde mer i min anläggning med dessa förstärkare än jag hört med någon annan. Jämfört med marknaden upplever jag priset som väl motiverat. Förstärkaren är snygg, originell och som byggd för "compact living".

I slutändan bestämde jag mig trots detta för att inte köpa. Det handlar troligen mer om min smak än något annat. Jag vill inte ha en förstärkare som är så genomärlig, utan jag vill bli "förförd" och bortförd i en ström av tonharmonier... om du fattar vad jag menar. En viktig parameter för mig är att jag försvinner i musiken när jag lyssnar på en anläggning. För det behövs troligen lite lögn och förbannad dikt, och det fanns för lite av den varan i Matrix.

DrKlang: För att kunna värdera din recension behöver vi också veta övrig utrustning ;)

Living Voice OBX-R

Metronome T1i

Audio Research LS26

Amazon och Dynavector (användes inte under denna lyssning)

Kablar: Magnan, Siltech, Zu

Dämpning: Stillpoint

Rummet är ca 40 kvm, högt i tak, lite för mycket efterklang

Musik: Modernt och äldre klassiskt, jazz, techno, opera

Det var inte menat som en formell recension, bara några intryck.

Living Voice OBX-R

Metronome T1i

Audio Research LS26

Amazon och Dynavector (användes inte under denna lyssning)

Kablar: Magnan, Siltech, Zu

Dämpning: Stillpoint

Rummet är ca 40 kvm, högt i tak, lite för mycket efterklang

Musik: Modernt och äldre klassiskt, jazz, techno, opera

Det var inte menat som en formell recension, bara några intryck.

Jag tycker att det vore roligt om man kunde få referenser till den musik som spelas så att man själv kan göra en jämförelse med sitt eget system. Stereophile är stundtals mycket bra på detta när man långtidstestar utrustning då man får musikstyckena som spelats refererade med intrycket refererat till ett visst solo eller annat i musiken som man lätt kan gå och jämföra. (Obs! Ingen kritik mot dig Dr Klang utan mer än allmän synpunkt) Hörde också uppställningen av Karma på mässan och tyckte den lät riktigt bra trots rumsbegränsningar. Är väl lite allmänt skeptisk mot klass D-steg, men som vanligt är det skillnad på steg och steg. Ställer vad jag förstår mycket höga krav på både kretsdesign och ingående komponenter.

Calm