Akkelis Audio Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 Xindak beskriver XTT-1 på följande vis: Principle of work: XTT-1 adopts Passive Design, which enables it to work without power supply. Connecting this transformer between solid amplifier and loudspeaker, could match the impedance for solid amplifier with the impedance for loudspeaker better, avoid the influence to the amplifier caused by the back electromotive force of loudspeaker, in order to decrease kinds of distortion and make the tone color of the solid amplifiers close to the tube amplifier"s. XTT-1 attached output transformer could increase the softness of the Medium High, quantity sense of Low-Medium, and elasticity of the Low, widen the sound stage and improve the analysis ability and expressive force. Utgångstransformatorer sitter ju i dom flesta rörförstärkare (inte OTL) och är kanske den komponent som mest avgör hur denna förstärkare låter. Det går också att impedansmatcha utgångstransformatorn på dessa förstärkare genom att välja 2, 4, 8 eller 16 ohms lindningen. (alla har inte så många val) Tanken att göra en liknande lösning till transistorförstärkare låter ju rätt spännande. Att kunna impedansmatcha förstärkare och högtalare och minska den negativa effekten högtalaren har på förstärkaren. Sixmoons testar en liknande tingest från Paul Speltz (Anticables) http://www.sixmoons.com/audioreviews/zero/zero.html Xindak XTT-1 är inget fuskbygge, dom väger drygt 10 kilo och finns såklart i lager. Besök hemsidan för info och priser. www.akkelisaudio.com Quote
Bebop Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Det innebär m a o att man kan implementera McIntosh lösning i MA6900 och uppåt, men det innebär ju inte att det blir "rörljud". Det är väl ändå bara ett nödargument. Det handlar väl mer om att få en stabil uteffekt för att klara samtliga laster, eller? Det i sig kan ju vara intressant nog. Bebop Quote
Akkelis Audio Posted August 31, 2007 Author Posted August 31, 2007 Visst har du rätt i det du säger Bebop, men jag tyckte det var lite kul att lyfta fram "nödargumentet" för att väcka intresse. Jag har inte hunnit lyssna på dessa transformatorer ännu så vem vet, det kasnke sitter lite rörljud i dom Nu då du nämner McIntosh så ringer det en minnesklocka om att det faktiskt finsn en tilverkare som tillämpar detta integrerad. Har du hört McIntosh MA6900 eller andra sådana modeller? Quote
Bebop Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Nu då du nämner McIntosh så ringer det en minnesklocka om att det faktiskt finsn en tilverkare som tillämpar detta integrerad. Har du hört McIntosh MA6900 eller andra sådana modeller? McIntosh mindre modeller MA6300 och MA6500 har traditionell solid state lösning men från MA6900 och uppåt tillämpar transformatorlösning på utgången. Om detta kan Du läsa på deras hemsida. McIntosh Det finns ett antal McIntoshar i Kristianstad där jag har mina rötter. De låter alla mycket bra, framför allt tillsammans med Dynaudio som jag hört dom tillsammans med. De funkar även bra på Quads elektrostater. Tonkraft har också visat vad dom förmår på mässor. Ljudkaraktären skulle jag vilja beskriva som "musikalisk". Med det menar jag att dom har en behaglig färgning med stort lugn men samtidigt pondus och kraft i återgivningen. Det är inte fråga om superupplösta förstärkare. Hur mycket transformatorutgångarna bidrar till detta vet jag inte. Dom bidrar i vart fall till att göra de flesta högtalare lättspelade. Bebop Quote
Hans-Tommy Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 hej jag har för närvarande en mcintosh 6900 ock jag kan instämma i vad bepop säger den ger ett mycket behagligt ljud men man kan även säga tråkigt, medelsvensson ljud..... , jag tycker det låter bra (mcintosh 6900 är en mycket bra förstärkare) men jag lånade hem MBL 7008 för att jämföra och den har mera attack utan att vara för aggresiv så jag föredrar den senare, om det beror på att MBL:n inte har utgångstransformatorer vet jag inte men tommy Quote
Recommended Posts