anors Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 hallå alla hårdrocks älskare ja vet att det finns några där ute ja tängte ta fram en del hårdrock som att går att lyssna på i en skaplig anläggning! det blir både vinyl och cd! men börjar med lite vinyl som e värd att lyssna på! accept - balls to the wall ja va säger man...chefskiva bra ljud å bra låtar opeth - Ghost reveries omg vilken öppningslåt...sedan bara kanonbra black sabbath - vol 4 bästa skivan med ozzy.. annars born again men gillan (tyvär pissljud) marilyn manson - Antichrist superstar behöver inte säga så mycke..kanon ljud tar nån cd åxå bloodbath - resurrection through carnage denna skiva har förgyllt många hifi mässor (kanonljud) bloodbath - nightmares made flesh ja lika bra som föregående torture killer - Swarm finsk dötts hahahah chef rammstein - ja alla skivor kanske rage against mashine - munken brinner kommer att flytta till hus 1 september å sedan utan internet i 3-6 veckor.. hoppas tråden lever då! /anors Quote
akktustakki Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 Tycker att detta är riktigt kul. Jag är inte någon stor anhängare av det som kallas "hårdrock" i dagens läge, men sen är jag en grinig gammal gubbe okså. Min hårdrockskola består av DeepPurple, Black Sabbath och det är väl det hela. Det är nästan heligt i mitt hus. Dvs. bluesbaserad hård melodiös rock. Och där går vi lite vilse, eftersom Led börjar någonstans här, och det är också något jag vårdar med tillfredställalse, och stort nöje. Jag stor anhängare av vilken musikkategori som helst. Om det svänger så är det bra. Om vi har lyckan att ha en hårsrocksanhängare som dessutom gillar bra ispelningar av musik, ja då skall det definitivt uppmuntras. Kör på, och kom gärna med musiktips för oss griniga gamla farbröder. Det uppskattas garanterat. Quote
oLjud Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 hallå alla hårdrocks älskare ja vet att det finns några där ute ja tängte ta fram en del hårdrock som att går att lyssna på i en skaplig anläggning! det blir både vinyl och cd! men börjar med lite vinyl som e värd att lyssna på! accept - balls to the wall ja va säger man...chefskiva bra ljud å bra låtar opeth - Ghost reveries omg vilken öppningslåt...sedan bara kanonbra black sabbath - vol 4 bästa skivan med ozzy.. annars born again men gillan (tyvär pissljud) marilyn manson - Antichrist superstar behöver inte säga så mycke..kanon ljud tar nån cd åxå bloodbath - resurrection through carnage denna skiva har förgyllt många hifi mässor (kanonljud) bloodbath - nightmares made flesh ja lika bra som föregående torture killer - Swarm finsk dötts hahahah chef rammstein - ja alla skivor kanske rage against mashine - munken brinner kommer att flytta till hus 1 september å sedan utan internet i 3-6 veckor.. hoppas tråden lever då! /anors Accept "Balls to the Wall" är en klassiker! Riktigt mästerverk på alla sätt. Alla som gillar äldre hårdrock borde kolla upp Accept, antingen gillar man inte Accept eller så headbangar man hårt när man lyssnar De andra skivorna har jag inte nå erfarenhet utav Om vi nu ska rekommendera lite äldre hårdrock så måste jag rekommendera Krokus och Ritchie Blackmore's Rainbow. De vinylskivor jag lånat av brorsan är till största delen: Accept, Krokus, The Hurriganes och U.D.O. så de grupperna rekommenderar jag/han Quote
wulfman77 Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Kan bara hålla med accept är riktigt bra (men det är all 80-tals hårdrock tycker jag). Tycker man om accept ska man definitivt lyssna på U.D.O Sen lär man nog nämna gruppen som spelats mest hemma hos mig är running wild riktig bra sjörövarrock...... mvh magnus Quote
jonasz Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Accept ar underbara... Gillar man bluesbaserad hardrock sa ar ju dock AC/DC grymma! Maken till musik... Forovrigt sa ar ju inte Dream Theater helt fel kanske? Quote
overture Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Dream Theater är ju både bra och välinspelade. Dock är väl de senaste 3 skivorna inte riktigt på samma nivå som tidigare alster. Framför all har ju inspelningskvaliteten misnkat avsevärt. Mycket komprimerat och trist. För övrigt lyssnade jag nyss på en gammal fin "best of" med Helloween. Det är grejor det. Inte så farligt såliga inspelningar heller. Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Jag är så lyckligt lottad, så att två av mina favoritband i gengren har genomgående bra inspelningskvalitet på sina alster. Dessa är Tool och Type O negative. Jag inser att dessa två akter kanske inte är för alla, men nog klassas det som hårdrock även om det första är ganska proggresivt o svårplacerat å det andra är Goth. Tools "Lateralus" är den av deras alster som jag har hört som klassar in med topp i ljudkvalitet. Vad gäller Type O negative så är alla skivor toppljud, men kanske det är något mer perfekt desto nyare de är. En annan gammal favorit är Alice In Chains. De ligger(låg, Laney är ju död..vet inte vad som kan väntas komma, men de spelar fortfarande) på Columbia och lägger i toppskiktet vad gäller ljud om man jämför med andra Grungeband från 90-talet. Någon "vanlig" metall kan jag inte rekommendera, men om de inte är direkt felkonstruerade tycker jag de flesta skivor går att spela med behållning på en tillräckligt bra anläggning. Jag kan tillochmed lyssna på Metallica "Metallica" nu för tiden, när lusten faller på. Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 ...på tal om proggresivt... Jag hörde Ayreon "in to the electric castle" på förra eller om det var förr, förra Malmömässan och blev lite frälst. Hittade den äntligen för ett par veckor sedan på bengans och den har riktigt bra ljud och produktion. Quote
Absolute Audio Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 ...på tal om proggresivt... Jag hörde Ayreon "in to the electric castle" på förra eller om det var förr, förra Malmömässan och blev lite frälst. Hittade den äntligen för ett par veckor sedan på bengans och den har riktigt bra ljud och produktion. Kan bara instämma med föregående talare! Har dock inte lyssnat på October Rust i en riktig stereo än... Kan lägga till "The Mars Volta" som är progressive-latin-skrammelrock. Har ofta väldigt råa men riktigt bra produktioner. Ren hårdrock eller metal.... Tja har inte kört så mycket sånt på senare år. Men de gamlel gubbarna brukar ha bra koll t.ex Deep Purple, Rainbow, Whitesnake osv. Sen på 80-talet blev det ju så mycket triggat med super reverb på trummor. En ganska tråkig och oäkta ljudbild. Är det någon som lyssnat på Yngwie Malmsteen's först på en bra stereo? Isf hur låter den? Tänker på de akustiska partierna mest. Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Kan bara instämma med föregående talare! Har dock inte lyssnat på October Rust i en riktig stereo än... Kan lägga till "The Mars Volta" som är progressive-latin-skrammelrock. Har ofta väldigt råa men riktigt bra produktioner. Ren hårdrock eller metal.... Tja har inte kört så mycket sånt på senare år. Men de gamlel gubbarna brukar ha bra koll t.ex Deep Purple, Rainbow, Whitesnake osv. Sen på 80-talet blev det ju så mycket triggat med super reverb på trummor. En ganska tråkig och oäkta ljudbild. Är det någon som lyssnat på Yngwie Malmsteen's först på en bra stereo? Isf hur låter den? Tänker på de akustiska partierna mest. October Rust är en av de mer "arbetade" produktionerna de gjort. Till och med vår expert plundin kallade produktionen genomtänkt(fick jag skriva detta, plundin ) Den är nog min favorit musikaliskt oxå. Den klart mest romantiskt harmoniska och vackraste skivor samantaget. Finns tyngre, ännu mörkare och intellectuellt mer krävande/givande alster från TON, men som sagt, "October Rust" är fin. Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Sedan ett par år tillbaka, då jag bytte CD spelare har jag upptäckt att Led Zeppelins äldre alster är ritkigt välgjorda och håller mycket bra. Quote
plundin™ Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 October Rust är en av de mer "arbetade" produktionerna de gjort. Till och med vår expert plundin kallade produktionen genomtänkt(fick jag skriva detta, plundin ) Självklart! Men jag surar lite över att du kallar mej expert... :clown: Både October Rust och Tool Albumen Lateralus & Ænima har snurrat ganska mycket under augusti.. Själv är man ju uppfödd på "hårdare" bluesbaserad rock som Led Zeppelin, Black Sabbaths tidiga Ozzy album och Deep Purples "in Rock" & live in Japan... Dessutom gillar man Tool kan man tex mycket gärna kasta ett öra på kannadickerna Rush's första 5-6 album (innan deras überpretantiösa 80-talsperiod började.., jag skulle vilja utnämna ...exit, stage left, till ett av välrdshistoriens bästa livealbum!) och kanske vissa delar av Husker Dü's plattor, även Bob Mould (Husker Dü's "frontman") har gjort en del tungt som kanske skulle kunna vara av intresse... /ptr Quote
Absolute Audio Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Sedan ett par år tillbaka, då jag bytte CD spelare har jag upptäckt att Led Zeppelins äldre alster är ritkigt välgjorda och håller mycket bra. Jaa jag tycker Type O Negative fångat en underbar stämning på skivan, allt harmoniserar text, musik & produktion. En riktig kult platta. Jag har läst att Jimmy Page blev riktigt sur över hur illa remastrarna av Led Zeppelin's första skivor låter. Så hoppas dom gör en seriös remaster som Genesis har gjort, då kan det nog bli riktigt trevligt. Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Jag är lite stolt över att ha introducerat dig, plundin till ny musik. Det brukar ju vara tvärt om. Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 angående Zepelin. Jo, det är olika remasterutgåvor jag har och de var väldigt livlösa, men med nya spelaren så är de klart trevliga att lyssna på. Quote
plundin™ Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 ..var inte Jimmy Page med och reMastrade nått set? Var det kanske den boxen som kallades just reMasters... Själv häller jag mej till Zepp på vinyl, det ligger så mycket nostalgi i dom.. /ptr Quote
Matrixen Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Jag har 1 o 4 från Led Z o de ser lite olika ut, men båda har Jimmy Page med som delproducent av remastern. Quote
oLjud Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Type o Negative är riktigt bra! är man bara i rätt humör så är de hur bra som helst! Lyssnar just nu på At The Gates "Slaughter to the Souls", riktigt bra melodisk deathmetal. Skivan som inspirerat nästan alla melodiska deathmetal band. En del far till om med til studion där At The Gates spelade in skivan, bara för att få "rätt" ljud Sen så har även System of a Down riktigt bra ljud på sina skivor och musiken är riktigt bra. Men dock inte för alla.... Quote
akktustakki Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Just SoD tycker jag uppfyller alla krav jag ställer på bra hård rock. OBS, medveten särskrivning. Det är tungt, skramligt och ett sjujävla driv. Det är också melodiöst, pompöst och fyllt av svåra passager och taktskiftningar. Det är också riktigt vackert och vemodigt ibland. Det är intelligent och ironiskt med elaka spetsfundigheter i texterna, parat med skickliga musiker. Som ni märker gillar jag dess gossar skarpt. Quote
anors Posted August 31, 2007 Author Posted August 31, 2007 At The Gates "Slaughter to the Souls" e väll bland top10 av det bästa som gjorts enligt min mening =) tool och Type o Negative ska man inte sticka under stolen med heller både ljud och musikmässigt! har just en thin lizzy perjod nu igen....kan nog aldrig tröttna på phil lynnots röst och musik men ska nog leta upp lite led zeppelin nu när ni pratar om dom...blev lite sugen /anors Quote
akktustakki Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Nu när jag ändå är inne i träsket, så kom jag att tänka på en gemensam nämnare. Nämligen varför jag gillar SoD. Jag hittar så många paralleler med Deep Purple. Ett exempel frän DP är klassikern " Child in time" helst hämtat från "Made in Japan" frän -74. I övrigt det bästa hårdrockalbumet som finns. OBS, medveten ihopskrivning. Nåja, tillbaka till verkligheten, just "Child in time" är i mycket precis vad SoD håller på med idag. Dvs. hårt, tungt och slamrigt, vemodigt och svåra passager, och en jäkla känsla för timing. I den låten (Child in time) lyckas tom. Richie Blackmore sluta spela när de andra gör det, och lyckas nästan komma in i samma takt som de andra när Ian gör det som känsligast. Fantastiskt och lysande. Å så är det med Sod också, samma driv och samma timing och samma känsla för det musikaliska, och dramatiska. Kryddat med samma uppkäftighet som Deep Purple hade på den tiden det begav sig. Quote
Absolute Audio Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 ..var inte Jimmy Page med och reMastrade nått set? Var det kanske den boxen som kallades just reMasters... Själv häller jag mej till Zepp på vinyl, det ligger så mycket nostalgi i dom.. /ptr Kollade lite i cd hyllan och på LZ 1:an så står det inget om att Page skulle vara med, och jag tror det är första utgåvan. Men på nästa utgåva står det att Jimmy Page var med under masteringen. DAMN jag som hoppades på en riktigt fin tvätt av dessa skivor. Kanske när dom behöver lite mer pengar . angående rak gammal fin hårdrock så skulle jag plöja igenom skivorna i rasande fart och komma med bra tips på inspelningar. Men nu har jag inga högtalare att lyssna på, så det blir lite svårt. Några heta tips är ur minnet: Michael Schenker Group - MSG Skivan kom precis när hårdrocken tvärdog! Men kanske ett av de absolut bästa Pudelrock albumen. Lionsheart - Jättebra skiva. Men kom oxå för sent. Sångaren har rösten, men inte tvättbrädan och attityden. Kanske därav den uteblivna succén Sen ett band som är väldigt underskattade i Sverige, men stora som Iron Maiden i övriga världen, Savatage! Teatralisk musikal metal. Sångaren släppte ett soloalbum ganska nyligen: Tage Mahal - Helt jäkla underbar skiva! Kräver några lyssningar men ojoj! Inte Progressivt någonstans men attans så snygga melodier! Väldigt mycket Beatles inspirerat om jag inte missminner mej. Soloskivan efter denna gillar inte jag, men den fick bra recensioner. Quote
anors Posted September 1, 2007 Author Posted September 1, 2007 akktustakki har du nå tipps vart man ska börja med SoD? skivtips /anors Quote
akktustakki Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 anors; Jag tycker att albumet "Toxicity" frän 2001 är ett ypperligt SoD-album. Speglar rätt väl bandets inställning och sound. Perfekt introduktion. God lyssning. Quote
stargazer Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 Finns massor av bra hårdrock som funkar även Hifi-mässigt. Direkt ur huvudet, några favoriter: Rage Against The Machine: Rage against the machine Minns när den kom, man trodde hårdrocken var död sen länge. Så kom det här. Så nytt, så fräscht, så argt, så BRA! Låter mycket bra också. Kör "Fistful of steel" på maxvolym, ett kanontest för varje hifianläggning :cool: Deep Purple: Machine Head (25th anniversary edition) Musikaliskt blir det inte bättre än så här. Kommentarer behövs inte. Ljudmässigt är Roger glovers remixar från 97 mycket mycket bra. Ljudet är högklassigt, särskilt med tanke på omständigheterna... (hotellkorridor i början på 70-talet...) Megadeth: Countdown To Extinction (remastrade och remixade versionen) Musikaliskt en milstolpe. Inte bara remastrad (långt ifrån någon garanti för välljud) utan oxå remixad där Dave M själv varit med. Helt OK ljud. Manowar: Warriors of the world Kan vara nog så mycket "Spinal Tap" för en del, men jag älskar denna platta. Mycket bra ljud i mina öron, brukar köra titellåten på "warrior volume", och mina effektrör vrider sig av vällust när jag sätter volymen på 11 Quote
Absolute Audio Posted September 2, 2007 Posted September 2, 2007 Manowar: Warriors of the world Kan vara nog så mycket "Spinal Tap" för en del, men jag älskar denna platta. Mycket bra ljud i mina öron, brukar köra titellåten på "warrior volume", och mina effektrör vrider sig av vällust när jag sätter volymen på 11 Min Manowar favorit är Fighting the world. Och min Spinal Tap favorit är Stonehenge Quote
plundin™ Posted September 2, 2007 Posted September 2, 2007 Vetefan om det är HiFi, men dom väcker minnen av Led Zep, Black Sabbbath och en smula T Rex... finns det fler än jag som upptäckt den australiska powertrion Wolfmother? Kanske är dom bortglömda i morgon, just nu låter det jäkla kul! Wolfmother /ptr Quote
oLjud Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Kollade lite i cd hyllan och på LZ 1:an så står det inget om att Page skulle vara med, och jag tror det är första utgåvan. Men på nästa utgåva står det att Jimmy Page var med under masteringen. DAMN jag som hoppades på en riktigt fin tvätt av dessa skivor. Kanske när dom behöver lite mer pengar . angående rak gammal fin hårdrock så skulle jag plöja igenom skivorna i rasande fart och komma med bra tips på inspelningar. Men nu har jag inga högtalare att lyssna på, så det blir lite svårt. Några heta tips är ur minnet: Michael Schenker Group - MSG Skivan kom precis när hårdrocken tvärdog! Men kanske ett av de absolut bästa Pudelrock albumen. Lionsheart - Jättebra skiva. Men kom oxå för sent. Sångaren har rösten, men inte tvättbrädan och attityden. Kanske därav den uteblivna succén Sen ett band som är väldigt underskattade i Sverige, men stora som Iron Maiden i övriga världen, Savatage! Teatralisk musikal metal. Sångaren släppte ett soloalbum ganska nyligen: Tage Mahal - Helt jäkla underbar skiva! Kräver några lyssningar men ojoj! Inte Progressivt någonstans men attans så snygga melodier! Väldigt mycket Beatles inspirerat om jag inte missminner mej. Soloskivan efter denna gillar inte jag, men den fick bra recensioner. Savatage är riktigt bra! Älskar sången, sån känsla på förmedla känslor En av mina absoluta favoritgrupper. Rekommenderar Streets och Dead Winter Dead för nybörjare... anors; Jag tycker att albumet "Toxicity" frän 2001 är ett ypperligt SoD-album. Speglar rätt väl bandets inställning och sound. Perfekt introduktion. God lyssning. Håller med, mycket bra skiva att börja med. Vetefan om det är HiFi, men dom väcker minnen av Led Zep, Black Sabbbath och en smula T Rex... finns det fler än jag som upptäckt den australiska powertrion Wolfmother? Kanske är dom bortglömda i morgon, just nu låter det jäkla kul! Wolfmother /ptr Wolfmother har en del riktigt sköna låtar. De har med låten "Woman" på Guitar Hero II, och många gillar den låten iaf... När det gäller Manowar så tycker jag att Kings of Metal är bästa skivan, med låtar som Kings of Metal, Heart of Steel, The Crown and the Ring och Kingdom Come... Warriors of the World skivan är också bra, men inte riktigt lika bra. Fighting the World är riktigt bra, var längesen jag lyssnade på den Quote
GurraG Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Som hårdrockare vill jag bara påpeka att System of a Down bör förkortas SOAD. Detta på grund av att SoD är redan upptaget av Stormtroopers of Death. Båda banden är för övrigt mycket bra! Quote
drkim Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Tycker att det finns en hel del tyngre musik med riktigt bra inspelningar - nu är jag inte så mkt för epitetet pudelrock men det kanske finns nån som gillar det jag lyssnar på också * Alice in Chains - MTV Unplugged - Otrolig inspelning som låter ruggigt bra. * Red Hot Chilli Peppers - Blood Sugar Sex Magic, Californication, By the way och Stadium Arcadium - alla dessa skivor har en luftig nästan analog ljudbild, kan tendera att bli lite ljusa ibland, men på en bra anläggning så låter det kanon. * Metallica - Black album - Inte alla som håller med, men hos mig låter det mkt bra. * Mustasch - Latest Version Of The Truth - Lysande ljud och bra mixat, svenskt band i världsklass. * Danzig - Danzig II - Lucifuge - Går väl inte nämna Mustasch utan att nämna denna skiva med otroligt driv och bra ljud. Givetvis kan jag ju bara hålla med ang. Tool mm ... Ja det var ju några stycken - finns ju fler, men det får räcka så länge... Mvh Jocke Quote
Recommended Posts