Jump to content

Wadia 12 mot nya CD-spelare - Gammalt mot nytt i allmänhet

Mackan75

Recommended Posts

Kära medlemmar!

Jag har en liten fråga som intresserat mig länge. Och egentligen är ämnet stort, alltså det här med gammalt mot nytt. Hur väl står sig exempelvis en gammal CD eller DAC mot en ny när man jämför produkter för samma priser? Visst digitaltekniken går fort fram och nya apparater kommer hela tiden men är det så att vårt öra också uppfattar denna utveckling lika mycket framåt eller går det inte riktigt lika fort som vi vill tro? För att spetsa till frågan, hur står sig min ej ännu inkopplade och billigt anförskaffade Wadia 12 DAC mot säg en ny CD i budget eller mellanpris?

Jag arbetade på HiFi Art som stod för importen när den kom 1996. 25 000,- var priset och vi njöt många timmar efter stängningsdags med denna lilla godbit. Men idag då, dags att skratta och säga "visst bättre än en DVD för 1500 spänn men inte mer"?

Jag har inte haft chans att vara så aktiv ute i HiFi-landet de senaste åren så jag tar tacksamt emot åsikter från er som varit mycket ute för att lyssna. Både specifikt men också i en allmän diskussion om hur väl våra gamla fina referenser till begagnatpris står sig mot nya produkter för liknande priser.

Jag vill bara nämna att jag inte är det minsta nostalgisk eller konservativ bara nyfiken på allas våra erfarenheter!

Tack alla för ett grymt bra forum!

//Marcus

Är kanske inte helt neutral då jag är lite nostalgiskt lagd :) men apropå Wadia hade jag en tidig version av Wadia 27 hemma under några månader och jag vågar påstå att den stod sig mycket bra mot en (då) helt ny dac från Japan. Använde hela tiden samma transport.

När det gälller 27an så tillverkas den ju fortfarande och såvitt jag vet har Wadia egentligen aldrig ändrat på dess grundkonstruktion trots att den kom i mitten av nittiotalet. Man har lagt till lite saker såsom clocklink och lite modernare mjukvara. Och den räknas väl fortfarande som en av världens bästa. Det verkar alltså som om en genomtänkt konstruktion som är en tio år gammal fortfarande kan hävda sig i konkurrensen.

Tack för era svar.

Det var inte illa. Det betyder ju att en del gamla produkter kan stå sig relativt väl. Apropå ditt svar Timbre upplever jag att många tycker det är ett besvärligt ämne. Gäller för både ägare till nya produkter, handlare och hifi-press. Vi vill nog tro att det går fortare fram än det gör.

Vore kul om fler ville lägga sig i och kommentera.