Jump to content

Köpa skivspelare...

oLjud

Recommended Posts

Hejsan forum!

Har precis upptäckt (igen) hur roligt vinyl är och att det låter riktigt bra!

Fast min skivspelare kostade 120kr på 2hand tycker jag att den spelar helt underbart (bättre än cdn på vissa områden!).

Jag har precis beställt 4 vinylskivor från Ginza (At The Gates, Dream Theater, Symphony X och System of a Down. Ska beställa fler när Nightwish släpper sin skiva), men det borde ju finnas något annat ställe som säljer vinyl?

Sen så måste jag kolla med er vad ni rekommenderar för skivspelare (med allt)? hade tänkt mig 5-10kkr (max!)

Har kollat en del på Pro-Ject och även på Rega. Pro-Ject är ju mycket snyggare (de flesta iaf) men har dock inte lyssnat på dem, har lyssnat på Rega P1 och P2 hos Takt o Ton här i Luleå.

Vad tycker/rekommenderar ni?

MVH Mikael

Guest asimov66

Rega p3-24: 6495:- (utan pickup) hos denna butik iaf (jag bara tog en butik) http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1293&menu=1

På med en av regas egna och ett litet paketpris så för max 10 för ett riktigt bra ljud (tror det kommer kosta under 10 personligen bara att leta runt). Jag har sett billigare priser för paketpris ihop med "Rega Elys 2" som påsatt pickup, så googla på.

Inget fel på repga p1 eller p2 med men p3an ger mest för priset, en stabil maskin som kommer ge dig mycket nöje i många år framöver.

Jag brukar beställa lite från http://www.rockingrecords.se/

Där finns både beg samt nya vinyl och cd-skivor mest hårdrock som jag tror du gillar pga av det du beställde från ginza :)

mvh magnus

Du är GULD!! Tack vare ett tryck på länken såg jag Meshugga's mästerverk Nothing limiterad till 333ex! WOW given beställning! Stort tack Wulfman!!

Jag rekommenderar att titta närmare på denna annons http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13899

Sålde en Continuo till en god vän för par månader sedan med en SME 3009 arm och han är väldigt nöjd,

många av hans vänner börjar fundera på att damma av sina skivsamlingar och införskaffa en skivspelare igen.

Själv har jag kvar en Continuo med Cantus armen som jag alldrig kommer att sälja för det är nog bland det bästa man kan köpa om man ser till pris/prestanda.

Mer går att läsa har om skivspelaren http://www.rauna.com/ eller på denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62682

Sedan rekommenderar jag att åka förbi VeteranHifi om du är i stockholm http://www.simplyblack.net/VHIFI/index_simplyblack.html han har mycket begangnat och nytt.

Få fara till Takt o Ton och lyssna lite... synd man inte får låna hem bara

Dålig service kallar jag det!! :angry:

Rauna Opus3 brukar låna ut skivspelare för provlyssning då skickar han spelaren från Karlskoga till intresserad kund.

Om du vill lyssna på en Continuo så kanske det går att ordna om du bor i Luleå,

skicka PM om du är intresserad.

Lite om Mirres service om man köper en Simply Black finns att läsa på denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62764

Jag har personligen bara bra saker att säga om Veteran Hifi. :)

Men butiksägaren blir väll lite mera besvärlig när det saknas rejäl konkurens på orten tyvärr,

och helst ska man "avguda" ett visst märke från Skottland.

Begangnade skivor köper du hos Cafe Musika http://www.cafemusica.se/ adressen är Västra Brogatan 30

97245 LULEÅ.

Ägaren är mycket trevlig och intresserad och utbudet av skivor är mycket bra,

sedan kan man dricka en kopp med kaffe när man blir less att blädra bland skivorna.

Där har jag varit och köpt en del skivor faktiskt ;)

oLjud: Du kan få låna min Pro-Ject 6.9 / Grado Prestige Gold / Creek OBH8 SE om du vill så får du testa hemma.

Den är riktigt bra faktiskt :D

Cheers / stargaer

Skulle vara riktigt roligt att få testa den kombon hemma ;)

Dålig service kallar jag det!! :angry:

Rauna Opus3 brukar låna ut skivspelare för provlyssning då skickar han spelaren från Karlskoga till intresserad kund.

Om du vill lyssna på en Continuo så kanske det går att ordna om du bor i Luleå,

skicka PM om du är intresserad.

Lite om Mirres service om man köper en Simply Black finns att läsa på denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62764

Jag har personligen bara bra saker att säga om Veteran Hifi. :)

Men butiksägaren blir väll lite mera besvärlig när det saknas rejäl konkurens på orten tyvärr,

och helst ska man "avguda" ett visst märke från Skottland.

Lite väl dyr för mig :(

ska ha råd med mina kursböcker oxå ;)

Kan personligen slå ett slag för vinyl som jag anser är klart bättre än alla andra format, om det nu är en bra pressning vill säga.

Själv har jag turen att känna en vinylsamlare som brukar vara en jävel på att nosa fram skivor. Vi har en kille som vi besöker frekvent då han har en lada full med skivor som han kränger iväg billigt, så där kan man göra fynd.

För övrigt är jag oxå på jakt efter en riktigt fin vinylrigg...dock osäker på vad man ska leta efter...

Själv har jag en Manticore Mantra med extra allt. dvs. elektronikbox, van den Hul kabel och Magician arm. Fantastisk vinylsvarv från det glada åttiotalet. Fabriksmoddad av Dough själv.

I dagsläget i behov av lite puts och studs, men som sagt en mycket välljudande vinylspelare, och bara tonarmen är värt vad som helst i prisklasssen över 10 K. Nåja, enligt mina förmeningar, vilket som vanligt skall tas med det berömda måttet salt.

Tanken var väl att du kunde hitta en grundutstyrd Manticore beggat för "tack skall du ha" pengar.

Rätt svårt kanske, att hitta dem idag, och vem vet, tekniken har kanske sprungit ifatt dem.

Förmodligen kan man hitta spelare för samma pengar idag, som är både modernare och bättre.

Vet ej.

Jag har aldrig letat efter en ny svarv och är man på som fan, kan man defenitivt hitta bra, till och med mycket bra spelare för en spottstyver.

Har en annan fråga som rör skivspelare.

Det är så att min nuvarande spelare är väldigt känslig på vibrationer, om jag går förbi spelaren så hör man det och väldigt väl :(

Vad är det bästa underlaget för en skivspelare?

någon som har någon idé hur man kan få bort det?

Så här ser det ut, fast med skivspelaren där tvn står.

156098.jpg

Jag kommer inte ha råd att byta bänk så det blir den jag har...

Vad är det bästa underlaget för en skivspelare?

någon som har någon idé hur man kan få bort det?

Själv har jag en Nottingham Spacedeck med extra tjock tallrik. Den väger 20-30 kilo total, så den är inte så känslig men inte helt problemfritt. Jag har satt den på 5 squashbollar vilket har hjälpt vid "vanlig" passering. Om man hoppar på golvet så räcker inte detta heller.

Om din skivspelare är lättare, typ Rega, så rekommenderar jag en vägghylla. Då blir den i stort sett okänslig för rörelser.

Bebop

Om din skivspelare är lättare, typ Rega, så rekommenderar jag en vägghylla. Då blir den i stort sett okänslig för rörelser.

Visst är det lite kul att ett par IKEA konsoller för 39kr på väggen kör åttor runt rack för flera tusentals kronor. Iaf om du har ordentliga väggar. Annars är väl bordet "lack" poppis bland vinylälskare??

Vilka konsoller tänker du på? och vad är det för hyllplan/skiva/plattform man sätter ovanpå konsollerna?

Visst är det lite kul att ett par IKEA konsoller för 39kr på väggen kör åttor runt rack för flera tusentals kronor. Iaf om du har ordentliga väggar. Annars är väl bordet "lack" poppis bland vinylälskare??

Väggarna är rätt så stabila, få se vad som finns när man far upp till Haparanda.

Vet inte hur jag ska göra med tv:n bara, förmodligen så kommer jag att sätta den på väggen och behålla skivspelaren på bänken.

Sen så är det ju svårt att få en vägghylla att sitta rakt, i alla fall för mig :(

Jag är ju sugen på att köpa en ny tv, lite tråkigt att titta på en 20"are då man har grymt ljud ;)

Synd att man inte har råd med allt :(

Vilka konsoller tänker du på? och vad är det för hyllplan/skiva/plattform man sätter ovanpå konsollerna?

Det är väl egentligen inte vilka konsoler eller hyllplan som är av vikt, utan att du frikopplar ifrån golvet. För, rätta mej om jag har fel men, det är ju de golvburna vibrationerna du minskar med fjädrar osv. Dock en spike på skivspelaren kan ju vara till för att leda bort inombords vibrationer från skivspelaren. Ska tillägga att jag inte gjort något A-B test utan bara upplevt att alla problem med hoppade skivor när du går förbi helt upphört när du sätter upp spelaren på väggen. Därav min slutsats att även små vibrationer av högre frekvens än ett golvstamp också minskas.

Sen så måste jag motvilligt erkänna att jag höftade 39kr :blush såg på hemsidan att det fanns från 19-199kr