Jump to content

Denon + Denon = Himmelskt


LillenKillen

Recommended Posts

Hejsan alla glad underbara Euphoniamänniskor!

Har inte hört av mig till er på länge, men jag är inne här nästan varje dag ändå!

Får la be om ursäkt att man är så tyst bara, men jag älskar o läsa vad andra säger, mer än vad jag gillar o säga något... :blush

Jo, så här är det, för närvarande har jag halft om halvt ägande/lånande system hemma, Där jag äger allt förutom mina högtalare.

Dessa är min Svågers, och är ett par B&W 602 S2, underbara är de iaf! Annars består mitt system av en Denon PMA-1500AE

samt en samsung DVD.. billig skit.. 850 har jag för mig modellen heter. Detta är ihop kopplat med en QED SS (Silver Spiral),

vilket innebär att kabeln kostar lika mycket som min DVD gjorde. Dock så tycker jag detta duger tills jag bestämt mig för att

köpa en Blue-Ray Spelare som även får bli musikspelaren, + min bärbara dator då.. :cool: Som har mycket bra ljudkort i sig!!

Idag när vi kom hem från en tripp till Jönköping, så fick jag ett SMS från svågern där han undrade om vi skulle köra ihop hans

Denon 3910 med min LG TV, vilket jag inte bangade en sekund på! Bilden är underbar med denna kombinationen kom vi fram till,

men sen är det ju även så att 3910 är en utmärkt musikmaskin enligt mig!

14102719.jpg

Genast när vi satte 3910'an på min förstärkare kände jag hur ett brett leende smög sig till mina läppar, Gud vilken maskin alltså!

14102720.jpg

(lite synd att inte även 3910'an var i Premium Silver, men man kan ju inte få allt!

Link to comment
Share on other sites

Vi testade mycket film, däribland The Incredibles, Kill Bill 2, The League, Matrix Revolutions och Day After Tomorrow, och där många hade DTS ljud, mumma mumma mumma! :evil: Jäklar vilket ljudlyft jämfört med min Samsung, som inte klarar av DTS! Även om inte bild är viktigt på detta forumet, så kan jag säga att det var inte något att klaga på (visserligen kalibrerade vi den i början av testet med The calibrator 6.1)

14102722.jpg

Här kan ni se några av de andra filmerna vi kollade på, bara för skojs skull!

Där efter så prövade vi ljudet, och satte först in Dire Straits Brothers in Arms SACD versionen.. W O W !!!!

14103879.jpg

Dire Straits är mina stora favoriter att lyssna på, och att testa ljud med, då jag vet hur jag vill att det ska låta. Brothers in arms, ja.

Jag älskar denna skivan och har själv den vanliga versionen av den, men i SACD, ja... Lyfter var enormt! Vilket ljud, vilken skillnad!

Men även Private Investigations i vanligt CD format visade sig få sig ett lyft av denna härliga maskin.

14103880.jpg

(varför ett så icke-uppskattat format?)

Link to comment
Share on other sites

14104752.jpg

Även On Every Street spelades, och jag tänkte snabbt dra igenom lite av låtarna från dessa skivor,

där jag märkte störst skillnad.

Brothers In Arms (Sacd)

Låt 2. Något jag älskar med denna låten är dynamiken i Trummorna, samt basen. Min Samsung har aldrig varit något för dynamik så att säga,

Men jag har hört denna på massor av system där dynamik är en av de stora byggstenarna.

Men med Denonen, hm, från lågt till Total tystnad mellan varje trumslag i början. "Otroligt att det kan vara så tyst" kom upp i mitt huvud.

Basen var fast som bara den, och dessa B&W 602'or har aldrig gått djupare kändes det som!

Låt 6. Stereoskärpan och även dynamiken här. Om ni vet vilken låt detta är, så vet ni vad jag menar när jag säger att jag verkligen älskar

trummorna som går från vänster till höger. Dessa slag kändes nu i magen och vart de slogs i scenen var nu mycket mer markantare!

Private Investigations

Jag tänker inte gå in på specifika låtar här, Men jag känner att man fick ut så mycket mer av själva musiklyssnandet jämfört med Samsungen.

Svårt o förklara, men allt bara föll på plats, och jag kände absolut inte för att trycka stop eller att byta låt, allt bara rullade på, och jag var i trans... :app:

Kanske känner jag att om jag fick bestämma skulle jag vilja ha lite mer värme, fast jag upplever ljudet väldigt neutralt, och ljusa system står jag inte ut med!

Dock kanske en liten liten gnutta mer värme skulle varit ännu bättre, det ska vara gosigt o lyssna när Mark Knopfler sjunger, och som det är nu med Denon är det lite mer, hmm.. Hur ska man säga, det är lite mer strikt än vad jag vill ha det.

On Every Street

När jag satte igång denna skiva kändes som att ljudrymden på något sätt ändrades från de andra plattorna.

Jag fick mer djup, och om jag blundar så känns det som de står 3-4 meter bakom högtalarna. Dock vet jag att mitt rum spelar roll i detta, då det ger mycket eko och fördjupar scenen mer än det kanske ska. Att fixa akustiken står på önskelistan, men sambon är emot mina metoder jag skulle vilja göra!

I början av Fade to black finns det en symbal som slås påå med en sån där kvast låter det som, och den "vibrerar" mer nu än tidigare, det låter verklgien som det spelas i rummet, och inte genom högtalare!

Link to comment
Share on other sites

Dire Straits är mina stora favoriter att lyssna på, och att testa ljud med, då jag vet hur jag vill att det ska låta. Brothers in arms, ja.

Jag älskar denna skivan och har själv den vanliga versionen av den, men i SACD, ja... Lyfter var enormt! Vilket ljud, vilken skillnad!

Måste fram igen för att friska upp minnet... :mm::) Har för mig att original-CDn lät mer engagerande än den remastrade och SACDn skall lyssnas igenom ordentligt denna gång. Tackar för påminnelsen!

Jag tror att DSD uppskattas av många men att debatten har ebbat ut.

Link to comment
Share on other sites

14102721.jpg

Känner att jag måste städa lite innan sambon kommer hem sen.. Men de skjuter ja nog upp lite på.

Just nu sitter Money Brothers Svenska album i, Penga Brorsan har jag för mig det heter

14102723.jpg

Nu märker jag något negativt med systemet, bristen i arbete i produktionen av denna skiva.

Den lät faktiskt bättre på samsungen, som jag antar döljer fel mer än det gör nu. Känns som de inte alls lagt ner

mycket tid på denna skiva, eller så är det bara inte "rätt" ljud för detta systemet, känns ganska hårt i öronen,

något som jag verkligen, verkligen är emot!

Tror ni att detta kan vara lite av denna kabelns fel?

14106473.jpg

Har fått för mig att Silver Spiral ibland kan vara lite ljus? inne på Hifibutiken så lät allt bara så mycket bättre med denna, speciellt ekot i So Far away, när de slår på en "Snare" (svenskt namn?) men även basen var fastare. Så det blev denna kabeln, men kanske jag skulle lyssnat mer på andra? Den gjorde iaf underverk Med Samsungen jämfört med den tidigare SSSK kabeln..

Visst i fasen med.. glömde ju denna funktion..

14105921.jpg

Pure Direct, vänta ska vi se här...

Jo, nu blev det bättre!! Fast ändå.. Något som inte stämmer..

Jisses vilken skillnad med Pure Direct ändå, får ta o börja om på skivans första låt igen.. :cool:

Link to comment
Share on other sites

14107194.jpg

Passar på att visa mitt senaste system"Tweak"

Detta är någon sorts gummiplatta från Ecophon, som jag tog spillbitar av på jobbet.

Vad vi har dem till där vet jag faktiskt inte (jobbar i byggbranschen), men de är väldigt

mjuka till en början när du trycker och destu hårdare du trycker, desto fastare blir de.

De är placerade om 4st under varje högtalare:

14107193.jpg

Detta gav en mycket bättre bas och jag fick bort lite av "mumligheten" i manliga röster. och det bästa

De var GRATIS! :cool:

Sambon hatar dem, men vad gör man inte för o få ett bättre ljud? :shy:

Link to comment
Share on other sites

..."Snare" (svenskt namn?) men även basen var fastare...

Virveltrumma...

Sambon hatar dem, men vad gör man inte för o få ett bättre ljud?

Man snider ihop en lite ram som döljer kuddarna... antingen i trä som matchar högtalaren eller i metall som matchar stativet, eller ännu hellre om man är lite vågad så syr man en strumpa i något raffigt tyg som accent... ;)

Kul med ett B&W Euphonium till, vi är några stycken här!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hm.. brunt och svart matchas ju säkerligen av mina svart strumpor.. om jag knyter ihop 2 par runt varje stativ längst upp.. kanske de är bättre? :mm: *garv*

jag tycker inte de var så hemskt fula faktiskt.. förklarade innan idag för sambon om De stora mössen som tar upp vibrationer.. Vibb-Eaters, att dessa ska komma på högtalarna inom närmsta halvår... Hon råglodde in i mina ögon och sa att jag nog borde söka upp någon som jag kan prata med om mina allvarliga problem.. :shy: hahahahaha!! Ska komma ihåg den kommentaren när hon säger att hon vill köpa nya gardiner..

Link to comment
Share on other sites

Det där var en väldigt trevlig redogörelse LillenKillen! Och finfina bilder har du också lyckats ta!

Går det inte bara att dra på lite svart färg på dom där fötterna så korken inte syns? Kanske din sambo skulle tycka bättre om det då?

Link to comment
Share on other sites

Det där var en väldigt trevlig redogörelse LillenKillen! Och finfina bilder har du också lyckats ta!

Går det inte bara att dra på lite svart färg på dom där fötterna så korken inte syns? Kanske din sambo skulle tycka bättre om det då?

Tackar, man tackar! :)

Jo det kanske skulle funka? Undrar vad för färg då som inte spricker när man trycker på plattorna? Har någon något förslag? De är grymt elastiska, och krymper säkerligen över 6-9mm när jag ställer högtalarna på?

Link to comment
Share on other sites

Tackar, man tackar! :)

Jo det kanske skulle funka? Undrar vad för färg då som inte spricker när man trycker på plattorna? Har någon något förslag? De är grymt elastiska, och krymper säkerligen över 6-9mm när jag ställer högtalarna på?

Testa med en tuschpenna... eller kanske svart tygtape

Alltid kul att bli nöjd med uppgraderingar! :)

Link to comment
Share on other sites

... Hon råglodde in i mina ögon och sa att jag nog borde söka upp någon som jag kan prata med om mina allvarliga problem.. :shy: hahahahaha!! Ska komma ihåg den kommentaren när hon säger att hon vill köpa nya gardiner..

Oooops , inte skämta om gardiner.

Där har du en del att hämta i akustikväg... glöm inte det ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...