Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om jag inte missminner mig var det väl Bo Bengtssons som öppnade en fabrik uppe i Hälsingland tillsammans med någ miljadär auddiofil för att tillverka högtalare ?

Skrev rätt mkt om det för nå´t eller några år sedan.

Är det någon som vet hur det går, produktion o.dyl ?

• Replies 391
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Om jag inte missminner mig var det väl Bo Bengtssons som öppnade en fabrik uppe i Hälsingland tillsammans med någ miljadär auddiofil för att tillverka högtalare ?

Skrev rätt mkt om det för nå´t eller några år sedan.

Är det någon som vet hur det går, produktion o.dyl ?

Här kan Du läsa lite... Bo Bengtsson. Tror att han verkar på heltid i USA. Om jag inte minns fel, så sammarbetade han också med Mark Levinsons (alltså killen Mark, inte tillverkaren) Red Rose högtalare.

mvh

Guest asimov66
Posted

har för mig det stod i tidningen med att de startade i sverige. Sen hördes det inte mer...

Posted
Om jag inte minns fel, så sammarbetade han också med Mark Levinsons (alltså killen Mark, inte tillverkaren) Red Rose högtalare.

mvh

Hittade en artikel om Red Rose, den har några år på nacken...

http://www.1388.com/articles/mark-english/index.html

Det stämmer att Bo sammarbetade med personen Mark Levinson i detta projekt..

Vet inte om Red Rose fortfarande är aktiva, eller nerlaggda ?

Posted
Bo Bengtson blev medlem i början av året och då fick jag intryck av att verksamheten numera är förlagd till Sverige.

Då kanske han kan nås via e-post och frågan kan ställas direkt?

Posted

Hittade den här informationen:

I Ny Teknik Nr 35-06 kan man läsa att Bo Bengtsson och Sven-Olof Johansson håller på att bygga upp en högtalarfabrik i Ericsson's gamla lokaler i Söderhamn.

Det är Bo Bengtsson's patenterade bandteknologi som skall industrialiseras i egentillverkade högtalare.

Mer information finns på sidan 20 i senaste Ny teknik och på Transmission Audio's hemsida: http://www.transmissionaudio.com/

Sidan fungerar och var uppdaterad tidigare i år.

Verkar som dom har verksamhet, högtalarna ser rätt giftiga ut, undrar om någon kan ge en ljudbild ?

Posted
Då kanske han kan nås via e-post och frågan kan ställas direkt?

Hej,

Tyvärr är tidningar ibland opålitliga när det gäller adekvat information... Det var en så kallad "konsult" som skötte kontakten så i det här fallet blev det snarare "desinformation" än info-dito...

Fabrikation av kabinett (och i förekommande fall montering), sker i Kina. Ingående element produceras i Sverige. Produktion av kommande, platta baselement kommer att ske i Söderhamn. Att det skulle vara "Sveriges största högtalarfabrik" är ett rent falsarium. Vad det rätteligen skulle stått i tidningen är att produktion av element kommer att ske i en av Sveriges största fabrikslokaler... DÅ hade det varit rätt. :)

Mvh //BB

Posted

Hej Bo!

"produktion av element kommer att ske i en av Sveriges största fabrikslokaler"

Har ni den att växa i ? Eller kör ni i ett hörne? (vi pratar storlek fotbollsplan...) :)

Skall bli kul att lyssna på dina nya!

mvh

.

Posted
Bo Bengtsson:

Finns dina högtalare för påseende någonstans i Sthlms området ?

Lite nyfiken att titta/lyssna på dom

Hej!

Det faktum att vi redan från start har ett 60-tal Åfár i 16 länder (tack vare kunder från Red Rose Music-tiden), har varit en källa till både bekymmer och glädje så tillvida att efterfrågan hittills har varit större än tillgången. Vi har därför tvingats prioritera äldre kunder som då företrädesvis finns i USA och Japan. Detta har lett till att vi inte förrän nu börjar få lite resurser att möta svensk efterfrågan. Just för ögonblicket pågår en uppladdning inför detta. I nuläget finns endast vårt eget showroom (i Uppsala), som demo-resurs. Detta kommer förhoppningsvis att ändras snart; ju förr dess bättre....

Mvh /BB

Posted
Hej Bo!

"produktion av element kommer att ske i en av Sveriges största fabrikslokaler"

Har ni den att växa i ? Eller kör ni i ett hörne? (vi pratar storlek fotbollsplan...) :)

Skall bli kul att lyssna på dina nya!

mvh

.

Hej Sladd!

Kul att se dig här :)

Vi kommer inte att behöva mer än en liten liten bråkdel av alla de tusentals kvadratmetrar som står till förfogande i Söderhamn...

Där finns utrymme nog för varenda ljudföretag i Sverige, ja hela Skandinavien skulle jag vilja påstå... Den effektiva industriytan motsvarar enligt uppgift mer än 8(!) fotbollsplaner...

Mvh //BB

Posted
... Vi kommer inte att behöva mer än en liten liten bråkdel av alla de tusentals kvadratmetrar som står till förfogande i Söderhamn... Där finns utrymme nog för varenda ljudföretag i Sverige, ja hela Skandinavien skulle jag vilja påstå...

Tänk vad trevligt om många fler svenska/utländska hifitillverkare kunde ta plats i dessa lokaler... och samtidigt som det rådde konkurrens kunde det ske vissa former av samarbete, t.ex. angående inköp av mer standardmässiga komponenter och dylikt... En företagsby av hifitillverkare som skulle placera Sverige på den internationella stereo-kartan för gott..!

Vad trevligt det vore!

:)

Posted
Tänk vad trevligt om många fler svenska/utländska hifitillverkare kunde ta plats i dessa lokaler... och samtidigt som det rådde konkurrens kunde det ske vissa former av samarbete, t.ex. angående inköp av mer standardmässiga komponenter och dylikt... En företagsby av hifitillverkare som skulle placera Sverige på den internationella stereo-kartan för gott..!

Vad trevligt det vore!

Det där är en klart intressant idé... Jag har själv varit inne på den... Man skulle rätt enkelt kunna ha Nordens största permanenta HiFi-Mässa... Men det krävs samverkan och förståelse över "blockgränserna"... :)

Mvh //BB

Posted
Det där är en klart intressant idé... Jag har själv varit inne på den... Man skulle rätt enkelt kunna ha Nordens största permanenta HiFi-Mässa... Men det krävs samverkan och förståelse över "blockgränserna"... :)

Mvh //BB

Exakt! Tänk bara vad smidigt med ett stort snickeri/gjuteri vad det skulle kunna göra för exempelvis lådtillverkning/prototyping/priseffektivitet/younameit!

Posted
Exakt! Tänk bara vad smidigt med ett stort snickeri/gjuteri vad det skulle kunna göra för exempelvis lådtillverkning/prototyping/priseffektivitet/younameit!

Inte för att regna på eran parad men... Det är ju precis så bilidustrin har gjort. Samma bil till 5 olika märken. Man kan välja om det ska stå Chevrolete eller Kia på bilen. Gud vilken hemsk tanke för hifi-hobby'n.

Posted

I nya nummret av HiFi & Musik finns en lite notis om högtalare från Bo Bengtsson, verkar vara milt utryckt vassa högtalare..

Bo kan du inte berätta lite om dom högtalare sim HiFi & Musik skrev om ?

Posted
I nya nummret av HiFi & Musik finns en lite notis om högtalare från Bo Bengtsson, verkar vara milt utryckt vassa högtalare..

Bo kan du inte berätta lite om dom högtalare sim HiFi & Musik skrev om ?

Jag återkommer gärna när jag vet vad artikeln innehåller.... Har inte en aning om detta i nuläget...

Mvh //BB

Posted

He, He.

Om jag får dra lite OT här.

Det där känns välbekant på något sätt.

Modern svensk journalistik i ett nötskal.

Kör för f-n, och underätta berörda sedan. .....om man orkar.

Nå, det var den depressiva minuten från min sida, och jag är minst lika nyfiken som alla andra vad som komma skall.

Posted

akktustakki:

Nja, det var en MYCKET kort nyhets-notis. :) Ingen journalistik alls.

Bo:

Jag ser fram emot att få höra dem, en av våra kunder lär vänta på ett par :) När det gäller storlek och kvadratmetrar är detta numer extremt viktigt, man kan nästan säga att det är en *megatrend* så kör på med de 8 fotbollsplanerna ;)

mvh

.

Posted
akktustakki:

Nja, det var en MYCKET kort nyhets-notis. :) Ingen journalistik alls.

Bo:

Jag ser fram emot att få höra dem, en av våra kunder lär vänta på ett par :) När det gäller storlek och kvadratmetrar är detta numer extremt viktigt, man kan nästan säga att det är en *megatrend* så kör på med de 8 fotbollsplanerna ;)

mvh

.

Sladd:

Då behöver jag inte köpa tidningen denna gång :) Er.. hm... jag trodde inte storleken hade någon betydelse...? :D

Posted
Jag återkommer gärna när jag vet vad artikeln innehåller.... Har inte en aning om detta i nuläget...

Mvh //BB

Återigen, kan du inte berätta om högtalarkonstruktionen ?

Posted
Återigen, kan du inte berätta om högtalarkonstruktionen ?

Det är svårt att säga nej till en sådan fråga, speciellt som du verkar uppriktigt intresserad... Jag har annars haft som målsättning att hålla en låg profil i forum, dels pga respekt för andra forummedlemmar, dels därför att jag har väldigt bestämda uppfattningar om hur man designar ljudåtergivare, uppfattningar som sällan eller aldrig överensstämemr med majoritetens... :) Om du berättar för mig vilken av modellerna du menar, så lovar jag att ta mig en allvarlig funderare, om du i din tur kan acceptera att det kan komma att ta lite tid... Vi är inne i en oerhört expansiv period och tid har för mig blivit en bristvara...

Mvh //BB

Posted
Vore jättekul med en ny tråd i ämnet, Bo! Låt det ta den tid det tar, skriv när du har tid och berätta det du känner för.

Jag känner mig uppriktigt sagt hedrad av att du tycker det kan vara värt en ny tråd... Om tiden räcker till vore det roligt att delge forumet en del av erfarenheterna från min tid med Levinson i USA... Skall ta mig en funderare på hur det hela skulle kunna läggas upp...