Jump to content

Bo Bengtssons högtalare


Kent_n

Recommended Posts

Hej Bo!

Ser fram mot att få lyssna på dina nya högtalare. Det är bara att meddela när allt är klart.

MVH,

Dr T

Ja du, tiden går fort! :) Men nu är i alla fall de nya Megatrenderna snart på permanent plats i demorummet inkopplade! :mm:

Här nedan syns Carl Andrén i färd med att justera kableringen på ena kanalens baspanel:

Web_1.jpg

Och så här ter sig systemet, (en kanal) flankerad av ribbonpanelen:

Web_2.jpg

Mvh//BB

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 391
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och så här ter sig systemet, (en kanal) flankerad av ribbonpanelen:

Web_2.jpg

Mvh//BB

Vackrare än så här kan det nog aldrig bli!

Kommer aldrig att glömma första ggn jag fick sitta i sweetspot hemma hos Robert V B och lyssna - Öppet...

Kan bara drömma om hur DESSA låter!

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Vackrare än så här kan det nog aldrig bli!

Kommer aldrig att glömma första ggn jag fick sitta i sweetspot hemma hos Robert V B och lyssna - Öppet...

Kan bara drömma om hur DESSA låter!

Grattis!

Tack för de vänliga orden! Det kommer snart att inbjudas till premiärlyssning. Väntar på fronterna samt

återstår lite filter-puts... :)

Mvh//BB

Link to comment
Share on other sites

Vi fick in ett par nya Transmission Audio M1 i butiken idag. Måste säga att det är längesen jag blivit så positivt överraskad av en högtalare. Vilken makalös diskant! Den skulle gärna få bo hemma hos mig en stund, men jag måste lägga band på mig och låta mina kunder få första tjing.

Link to comment
Share on other sites

Mycket häftiga talare rent utseende-mässigt :mm: , hur funkar det med elementen när de är så många, Jag menar om ett klyddar/går sönder, vilket kanske inte kan hända måste inte alla bytas då :?: Oavsett så ser de ut att kunna leverera o är dessutom snygga :mm:

Link to comment
Share on other sites

Mycket häftiga talare rent utseende-mässigt :mm: , hur funkar det med elementen när de är så många, Jag menar om ett klyddar/går sönder, vilket kanske inte kan hända måste inte alla bytas då :?: Oavsett så ser de ut att kunna leverera o är dessutom snygga :mm:

Hej!

Dessbättre är det en enkel match att byta ut ett element om olyckan skulle vara framme. Bara att löda loss förbindningen, skruva ut elementet och montera ett nytt. Dock har jag svårt att se hur detta skulle kunna bli aktuellt, då varje element har en pulseffekttålighet på 250 Watt (RMS) under 20 millisekunder. Kontinuerlig belastbarhet är 2.400 Watt per baspanel. Inte många steg som klarar av att leverera detta... :)

Mer troligt är i så fall att det blir en mekanisk skada om man kör med frontskydden avtagna och oavsiktligt råkar kicka till ett element med en sko eller dylikt.

Mvh//BB

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Om jag inte missminner mig så lovade jag forumets medlemmar att bjuda på fika med provlyssning på de nya Megatrenderna om intresse förelåg, den dag de blev klara.

Nu är de så spelklara de kan bli och står uppställda i musikrummet! :)

Vore kul att se Euphoniagänget på en provlyssning om det passar.

Förslag på tid/datum emottages gärna.

Mvh//BB

Link to comment
Share on other sites

Jag är oxå intresserad!

Orginalmegatrendarna var en av mina första och största ljudupplevelser från förr i tiden på 1900-talet... icq-yell.gif

Kom med förslag om datum (helg?) får vi se om vi kan skaka ihop en skara från vilda västern!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag är oxå intresserad!

Orginalmegatrendarna var en av mina första och största ljudupplevelser från förr i tiden på 1900-talet... icq-yell.gif Kom med förslag om datum (helg?) får vi se om vi kan skaka ihop en skara från vilda västern!

/ptr

Kul att det finns intresse :)

Då föreslår jag följande alternativa tider/dagar:

Fredag eller lördag eller söndag vecka 21, d.v.s. den 27, 28 eller 29 Maj.

Tider:

Fredagen.: kl. 18.00 - 22.00

Lördagen.: kl. 14.00 - 19.00

Söndagen: kl. 14.00 - 19.00

Den dag av dessa som de flesta kan, får bli den vi väljer. De intresserade kan bara meddela detta i tråden så ser vi till att det finns fika till alla! :)

Jag återkommer med adress och telefonnummer etc. (För den som inte känner till det, håller vi till i Uppsala).

Mvh/Bo

Edited by Bo Bengtsson
Link to comment
Share on other sites

Kul att det finns intresse :)

Då föreslår jag följande alternativa tider/dagar:

Fredag eller lördag eller söndag vecka 21, d.v.s. den 27, 28 eller 29 Maj.

Det var fantastiskt trevligt på den förra Euphonia-träffen med fin musikavnutning och avslappnat umgänge.

Trevligheter har ofta en tendens att sammanfalla och den här gången har jag en fotobeställning från

Hammarkullefestivalen som infaller samma helg.

Link to comment
Share on other sites

Det var fantastiskt trevligt på den förra Euphonia-träffen med fin musikavnutning och avslappnat umgänge.

Trevligheter har ofta en tendens att sammanfalla och den här gången har jag en fotobeställning från

Hammarkullefestivalen som infaller samma helg.

Ja, jag minns hur trevligt vi hade! :)

Fråga till alla:

Skulle en förflyttning fram till vecka 22 eller 23 med samma alternativa tider/veckodagar fungera bättre?

Mvh/Bo

Edited by Bo Bengtsson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 months later...
Nyfiken, hur går det? Några trevliga nyheter som du kan delge?

Hej Kent,

En nyhet jag kan nämna är att jag tagit fram ett "miniribbon" som förmodligen kommer att säljas som DIY. (Se bild nedan). En av anledningarna till detta är att folk undrat om det inte går att ta fram ett kommersiellt ribbonelement som kan monteras inuti själva högtalarlådan, där man förser kabinettet med en egen liten kavitet for absorbtion av bakvågen. Det är avsett att jobba inom intervallet 5kHz - 30kHz.

Miniribbonfrontview.jpg

Mvh/BB

Link to comment
Share on other sites

Hej Kent,

En nyhet jag kan nämna är att jag tagit fram ett "miniribbon" som förmodligen kommer att säljas som DIY. (Se bild nedan). En av anledningarna till detta är att folk undrat om det inte går att ta fram ett kommersiellt ribbonelement som kan monteras inuti själva högtalarlådan, där man förser kabinettet med en egen liten kavitet for absorbtion av bakvågen. Det är avsett att jobba inom intervallet 5kHz - 30kHz.

http://img.photobucket.com/albums/v223/Don...onfrontview.jpg

Mvh/BB

Spännande och DIY är en kul marknad när det går bra.

5kHz ställer tämligen extrema krav på mellanregisterelementet. Menar du 5kHz med 1'a, 2'a eller rent av 4'e ordningens filter?

Link to comment
Share on other sites

Spännande och DIY är en kul marknad när det går bra.

5kHz ställer tämligen extrema krav på mellanregisterelementet. Menar du 5kHz med 1'a, 2'a eller rent av 4'e ordningens filter?

Hej!

Mini-banddiskanten är i första hand tänkt som ett komplement till de som använder bredbandselement typ Jordan och Lowther eller liknande. Jordan-elementen går tämligen snyggt upp en bit över 10kHz. Val av branthet på delningen är upp till köparen. Då rf i banddiskant-elementet är så pass låg som 10Hz, är det i första hand effekttåligheten som funktion av frekvens som fäller avgörandet. Det här bandelementets aktivt strålande yte är 5 kvadratcentimeter och en utvecklad magnettopologi tillåter ett Xmax om plus minus 2mm. Lägre delning går således utmärkt men då blir max SPL lidande.

Mvh//BB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...