overture Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Hej, jag spelar för närvarande med en Thor2 kopplat till ett par Ino Audio piPs. Detta låter mycket bra så rent ljudkvalitetsmässigt har jag inga problem med den kombinationen. Dock är det så att jag börjar tycka att thoren tar väl stor plats i mitt vardagsrum. Jag håller på att fysiskt att "downsiza" min HiFi-anläggning så därför sitter jag nu med ett par stativare som kan (och ska) placeras nära vägg istället för de Sonus Faber GPH jag hade innan (som också lät mycket fint men krävde mycket luft). Vad jag ber om tips angående är alltså följande: Var kan jag hitta en förstärkare eller förstärkarkombination som är fysiskt smidig men ändå kan producera ett kraftfullt och dynamiskt ljud. Speciellt rädd är jag för att tappa basen som Thoren har. Fysiskt smidig innebär att apparaten MED sladdar på baksidan inte får ta mer än ca 40 cm i anspråk. Jag är mycket intresserad av Densens grejor då de i mina ögon är väldigt läckra. Har dock inte hört dem så jag har liksom ingen uppfattning av hur de låter eller vad de passar ihop med. T+A är ett annat märke som jag tycker verkar intressant. Problemet med dem är väl egentligen mest att det är riktigt dyrt. Förslag, erfarenheter och tips mottages tacksamt. Quote
Lasse Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Jag driver för tillfället mina Martin Logan Summit med en liten integrerad Burmester 051. Det är en helt makalös liten sak som håller måtten. Kanske vore något för dig? Quote
P-pan Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Kollat in Thule ? Är både Danska och inte särskilt djupa. Bas fanns där oxå senast jag lyssnade... har haft Spirit 150 för/slutstegs kombination ///Pan Quote
Absolute Audio Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Musical Fidelity's nya serie håller ju måtten dimensionsmässigt men det blir några lådor! Har dock inte hört dom, men dom är enligt mej rätt snygga.... om man gillar minimalistiskt. Om jag skulle ge upp hifi och köpa båt istället ( hemska tanke ) Så skulle jag investera i något sånt här. Quote
Haakan Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 jag hade lätt gått på en liten integrerad Densen! hypersnygga och i samma prisklass som din thor...dock lite klenare men piparna klarar ju ändå inte så mycket effekt Quote
overture Posted August 23, 2007 Author Posted August 23, 2007 Mmmm det finns ju en hel del alternativ att titta på. Skulle jag bara gå på utseende så hade Densen redan varit köpt. Jag finner dock mycket i deras "designfilosofi" oroande. Inga apparater som kan lämna mycket effekt tex. Hur tänker de då? Ingen global återkoppling vilket leder till en del konstigheter med dist. Jag köpte nyss senaste numret av stereoplay där de testar Densen B-150 som är en dyr integrerad 100W föstärkare. Genom att tolka mätvärdena så presterar den ju sämre än det mesta annat som finns på marknaden. Ändå får den betyget spitzenklasse... Känns som man måste provlyssna den själv för att vara säker på om det är ngt att ha. Och det är ju svårt när man inte har en återförsäljare av märket i närheten.... Att det ska vara så svårt detta med HiFi. Jakten går vidare.... Thule har jag faktiskt hört och tyckte spontant att de lyckades med sin uppgift som i det fallet var att driva ett par BW 805 stativare. Lät bra. Men jag tycker att grejorna ser lite trista ut i verkligheten. Men man kanske skulle ge dem en andra chans i alla fall... Quote
Björn-Ola Posted August 23, 2007 Posted August 23, 2007 Nuforce skulle kunna vara något. Mer kompakt går nog inte att göra. Quote
Lasse Posted August 23, 2007 Posted August 23, 2007 Nuforce är dock endast små på bredden/höjden, på jupet är de dock 38cm vilket kan bli tajt med en gräns på 40cm inklusive kablar o kontakter. Quote
minesota Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Hej Beror vilka pengar du tänkt dig såklart. Jag gjorde som du funderar på. Bytte från stort till litet. Fasen jag ångrade mig efter 3 månader och sedan blev det dyrt :-) . Men har du bestämt dig så har du. Jag skulle rekomendera att du kollar in quad 99 förförstärkare och deras slutsteg 909. Ser inte mycket ut för världen med gosse spelar dom bra för pengarna och storleken( Även borsett prislappen är dom fantastiska.). Har du en stor börs finns det ju hur mycket intressanta produkter som helst. Mvh peter Nuforce är dock endast små på bredden/höjden, på jupet är de dock 38cm vilket kan bli tajt med en gräns på 40cm inklusive kablar o kontakter. Quote
bliss Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Även om jag inte med gott samvete kan råda dig att nergradera så har jag några alternativ till dig, men det beror ju också på hur mycket du är beredd att spendera. När jag tänker minihifi så tänker jag nog mest på britt-hifi, typ de äldre Naimprylarna (smålådorna), MF, eller DNM. Utöver dessa finns ju Rega, nyare Naim, Cambridge, Arcam etc. Sen finns ju 47 Labs (Sakurasystems) också. Quote
overture Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Hmm...nej jag ser inget självändamål i att lägga massa pengar på elektroniken. Är det bra så kvittar det vad det står på prislappen(alltså, det gör inget att det är billigt). Jag vill ha kraft och låg dist + snyggt utseende på burkarna. Quad såg ju onekligen intressant ut. Speciellt slutstegen som verkar ligga på en vettig prisnivå. Ett alternativ som dök upp i skallen är ju faktiskt NADs enklare stereogrejor. Skulle i alla fall vara intressant att testa. Vill inte heller som du sa köpa ner sig för att sedan 3 månader senare ångra sig grovt och köpa upp sig igen. Har redan gjort ett antal mindre bra affärer... Jag tror det vettigaste jag an göra är att leta runt och provlyssna lite. Frågan är bara om det ger så mycket eftersom det mest är högtalarna som präglar ljudet. Quote
overture Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Asså, egentligen är det inte någon minihifi jag är ute efter. Bara den går att placera på en normal bänk med 40cm djup så är det ok. Konsitgt nog så är nästan all elektronik större än så. Speciellt om man räknar in kablarna på baksidan som sticker ut en hel del. (faktum är att Thor2 i praktiken behöver över 50 cm för att få plats, helst 60 cm för att den inte ska se inträngd ut.) Jag hade ett snyggt och prydligt kit bestående av arcam a80 + cd73 förut (har kvar cd) Men den förstärkaren var alldeles för klen(65W/90W) och producerade inte tillräckligt med bas. Förbluffande stor skillnad att köra med Thor istället. Jag vill alltså inte tappa något annant än djupet på produkten (men behålla djupet i återgivningen ) Quote
minesota Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Vad har du för högtalare och vilken cd - spelare har du ?. Om du vill ha en löjligt kompakt pontent anläggning skulle du kunna kolla in quad 99 cd-p II och 909 steget. Som cd spelarare anser jag den vara oslagbar i prisklassen och förstegegs funktionen till det priset behöver den inte skämmas för sig. Dessutom har den en lysande funktion. Den har nämligen 7 st digitala ingångar där du kan koppla in diverse källor för uppsampling. Min brorsa kör denna combo med ett par Sonus faber domus och en Squeezebox Wireless V3. Jag blir lika jäkla förvånad varje gång jag hör resultatet. /P Quote
overture Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Det lät ju ovanligt smart. Absurt att inte fler cd-spelare har dessa funktioner... Jag har alltså ett par Ino Audio piPs och en Arcam CD73 med en Thor2 emellan. Synd bara att quaden är, i mina ögon, småful med sina blå knappar med grönt ljus. Möjligt att man vänjer sig. Kanske ändå skulle spana in den på Audioconcept. (där jag faktistk hörde quad elektronik + bösendorfer högtalare tidigare i sommras. En kombo som lät mycket trevligt) Eller så skaffar jag mig bara en större bänk så får jag plats med det jag har Quote
minesota Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 haha jag gillar det där sista. Älskar min Thor. skulle ha svårt att byta bort den. /P Quote
lindvall Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Apropå Thor så testas MK IIan av den polska webbtidningen High Fidelity. Testet kan läsas HÄR. Quote
ninja Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 haha jag gillar det där sista. Älskar min Thor. skulle ha svårt att byta bort den. /P Håller med ... utom möjligen med Grendel ellr 2 st Ymer Quote
Guest krikahuet Posted July 27, 2008 Posted July 27, 2008 Hej, jag spelar för närvarande med en Thor2 kopplat till ett par Ino Audio piPs. Detta låter mycket bra så rent ljudkvalitetsmässigt har jag inga problem med den kombinationen. Dock är det så att jag börjar tycka att thoren tar väl stor plats i mitt vardagsrum. Jag håller på att fysiskt att "downsiza" min HiFi-anläggning så därför sitter jag nu med ett par stativare som kan (och ska) placeras nära vägg istället för de Sonus Faber GPH jag hade innan (som också lät mycket fint men krävde mycket luft). Vad jag ber om tips angående är alltså följande: Var kan jag hitta en förstärkare eller förstärkarkombination som är fysiskt smidig men ändå kan producera ett kraftfullt och dynamiskt ljud. Speciellt rädd är jag för att tappa basen som Thoren har. Fysiskt smidig innebär att apparaten MED sladdar på baksidan inte får ta mer än ca 40 cm i anspråk. Jag är mycket intresserad av Densens grejor då de i mina ögon är väldigt läckra. Har dock inte hört dem så jag har liksom ingen uppfattning av hur de låter eller vad de passar ihop med. T+A är ett annat märke som jag tycker verkar intressant. Problemet med dem är väl egentligen mest att det är riktigt dyrt. Förslag, erfarenheter och tips mottages tacksamt. kolla in Burmester 051 jag har den och är helnöjd. Den har en grym bashantering för att vara så liten. http://www.burmester.de/english/productlin..._051_infos.html . Quote
Recommended Posts