stargazer Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Så har jag fått möjlighet att testa ännu ett av alla de förunderliga tweak som finns i vår sköna Hifi-värld: Bluenote Midas Skall i denna tråd redovisa så mycket jag lyckas få fram om dess konstruktion, utseende och framförallt dess ljudmässiga egenskaper (if any ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Våra italienska vänner på Bluenote har i och med denna produkt förtjänstfullt besvarat (den befogade) frågan: Varför skall man lösa ett enkelt problem på ett onödigt komplext och tillkrånglat vis? Jo, helt enkelt eftersom det blir mycket roligare då. :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Bluenote Midas är tveklöst den mest komplexa rördämpare undertecknad stött på. En härlig nivå av ingengörsmässig uppfinningsrikedom ligger bakom. Och tittar man bortom den inte helt konventionella konstruktionen, infinner sig förstås frågan: funkar den? Ikväll startas primalunan och testandet påbörjas. Stay tuned, folks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Enligt den grekiska mytologin, kunde Kung Midas förvandla allt han tog i till guld. "The Midas Touch" är något som förpliktigar och att en produkt får detta namn ger onekligen goda associationer . Bluenote är ett italienskt företag som grundades 1994 efter ett antal år som företrädare för utländska (icke-italienska) Hifi-märken. Midas är en av de produkter som hängt med längst och är klassad på Stereophiles "A"-lista (eller åtminstone var, den uppdateras ju rätt ofta och gamla produkter faller ur listan om de inte testats de senaste åren). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Midas konstruktion är en smula speciell - istället för att endast ha en "klämring", har Midas två mekanismer som samverkar. En kon av mässing, som skall avleda värme och vibrationer in till en "sockel" samt även två tunna metallfjädrar som "säkrar" konen mellan glaset och sockeln. Att produkten är italiensk behöver ingen tvivla på när man ser paketeringen - mycket läcker rundad träask och läckra material genomgående. Känslan av "Kinderegg de luxe" är slående när man öppnar träasken och låter leksakerna trilla ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Är det någon som vet om det finns en optimal temperatur på ett rör?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 23, 2007 Author Share Posted August 23, 2007 Är det någon som vet om det finns en optimal temperatur på ett rör?? Ingen aning faktiskt. Kan dock meddela att efter en kvälls lyssning, så var Midas hyfsat varm när jag tog av den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 23, 2007 Author Share Posted August 23, 2007 Att montera Midas på ett rör kräver fingerfärdighet, tålamod och (inledningsvis i alla fall) gott humör: 1. Ta ur röret från stärkaren 2. Ställ mässingkonen med basen mot långsidan på röret (=glaset) 3. Justera så att konen är i mitten (längdmässigt) av röret 4. Pilla på Sockeln ovanpå konens spets (tips: andas djupt innan... ta det lugnt ) 5. Fäst ena sidan av metallfjädern runt sockelns fästpunkt 6. Spänn runt metallfjädern runt röret och sätt fast på andra sidan 7. Upprepa 6. med andra fjädern Ett rör klart, upprepa för varje rör du vill Midas-i-fiera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Betydligt mer iögonfallande än de varianter på tube dampers som har skådats hittill. Kan ju lätt ändra designintrycket på hela förstärkaren och är den lika effektiv som framträdande bör det ju bli tydliga resultat... :cool: Eget bildmaterial stargazer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Betydligt mer iögonfallande än de varianter på tube dampers som har skådats hittill. Kan ju lätt ändra designintrycket på hela förstärkaren och är den lika effektiv som framträdande bör det ju bli tydliga resultat... :cool: Eget bildmaterial stargazer... Postar första lyssningstrycken under dagen, svårt att få tiden att räcka till (suck)... Timbre: Tyvärr är det inte mina bilder (har ingen kamera längre sen min Pentax dog ) så bilderna är från Bluenotes hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Postar första lyssningstrycken under dagen, svårt att få tiden att räcka till (suck)... Timbre: Tyvärr är det inte mina bilder (har ingen kamera längre sen min Pentax dog ) så bilderna är från Bluenotes hemsida. Ja, tid kan vara en bristvara ibland men lugnet är ju hifins bästa vän... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Nu MÅSTE du skaffa kamera snart,Stargazer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 26, 2007 Share Posted August 26, 2007 Nu MÅSTE du skaffa kamera snart,Stargazer! Ja, vi måste ju se hur Midas tar sig ut på PrimaLuna... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akktustakki Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Ja, en sak är tvärsäker. Om jag skulle ge mig inpå den övningen, så blev det intet kvar av familj, boende och/eller förstärkeri. Jag sitter på PrimaLuna försteg och två monoblock, och när den store mannen delade ut tålamod, så satt jag i baren och gjorde något helt annat. Förundeliga ting är det dock, dessa magiska små tweak. Få höra lite intryck nu då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Jaaa hur ska vi tolka den väldigt långa tystnaden?? Har du inte hittat någon förbättring ännu? Väntar med spänning på utvärderingen. Har ju två rör i cd'n som kanske skulle behöver en kram . Är det vid rörens koppling till kretskort eller själva röret som tar upp vibrationer värst?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Har ju två rör i cd'n som kanske skulle behöver en kram Eller rent av påspänd av en Italienare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted September 1, 2007 Author Share Posted September 1, 2007 Dags för Lyssningsrapport! Efter en tids fullspäckad kalender har jag så fått lite tid till att lyssna till vad Midas kan göra för min Primaluna. Jag delade upp utvärderingen i två delar: först på de två 12AU7-rören (Primaluna original) och sedan på de två 12AX7-rören (utbytt till NOS Telefunken/Ei ECC83). Rond 1) Primaluna 12AU7 Eftersom montering av Midas kräver urtagning av rören (ingen höjdare efter en tids lyssning då rören är rätt varma), genomfördes testningen på så sätt att första lyssningen var med Midas och tre låtar, sedan på med "rör-handskarna" och försiktigt pilla loss Midas från de varma rören och sedan lyssna på samma tre låtar igen. Detta varv kördes först blues med B.B King tillsammans med Van The Man på "Early in the morning" (från den förbluffande bra plattan "80"), sedan blues/soul-hopkok med Home Cookin' och grymma "Brown Sugar Baby" (från fyndet "Afrobilly Soul Stew") och till sist rockern "Seven Nation Army" med White Stripes. Med Midas på lät alla låtarna grymt bra! Linn-stampet i golvet var frekvent. Tänk att musik kan vara så kul? När midas plockades bort föll musiken ihop. BB och Van körde specialslalom istället för att spela ihop, resten av bandet föreföll spretigt. Home Cookin' förlorade det där sköna, organiska fullödiga groovet och White Stripes fick klara sig utan det feta svänget. Skillnaden mellan Midasifierade 12AU7-rör och original var större än jag väntat mig, nästan som att byta rör faktiskt. Rond 2) Telefunken/Ei ECC83 Till att börja med så är dessa NOS-rör ett klart lyft jämfört med original. Här är kvaliteten på röret alltså ett (eller ett par) snäpp bättre således. Skulle det bli märkbara förbättringar i alla fall? Med Midas på NOS-rören så var Primalunan återigen riktigt, riktigt högpresterande. Diggade mig igenom Lynyrd Skynyrd's grymma tolkning av den annars så genomtjatade "Heartbreak Hotel" (från akustiska plattan "Endangered Species"), fortsatte sedan genom Hugh Masekelas "Stimela (The coal train)" - en riktig hifi-klassiker för att avsluta med luftgitarrspelande tillsammans med White Stripes och "Seven Nation Army". Mycket bra. Plockade av Midas och körde samma låtar igen. Lynyrd svängde fortfarande, dock förlorade musiken lite kontroll och bandet lät inte lika samspelta längre. Ingen stor skillnad skall medges, men dock märkbar. De små läckra pianoslingorna lät mera sporadiska och lät som att de inte riktigt passade in i (den annars gitarrdominerande) låten. Masekelas dynamiska utbrott lät något mera yviga utan Midas, ingen revolutionerande skillnad här heller men klart märkbar. White Stripes uppvisade kanske största skillnaden här, trummorna förlorade attack och spänst utan Midas. Konsekvensen blev att utan Midas rockade syskonen White mindre. Slutsats I min anläggning utgör Bluenote Midas en tydligt märkbar förbättring såväl som på originalrör (12AU7) som på NOS-rör (Telefunken/Ei ECC83), dock är lyftet störst på originalrören. Vad detta beror på kan jag endast spekulera om, då jag inte har detaljerad kunskap om förstärkarens konstruktion (kanske förbättringar hörs lättare på 12AU7-delen av Primalunan oavsett rör? vad vet jag...). Om jag hade haft bra NOS-rör även på 12AU7-delen så hade jag nog kunnat svara men si det hade jag inte. På 12AU7-rören tyckte jag det kändes likvärdigt som ett bra rörbyte, medans Midas på NOS-rören snarare finslipade formen på de redan utmärkta Telefunken-rören. Är då Bluenote Midas ett bra köp? Mitt svar är "det beror på" De ger en märkbar ljudmässig förbättring, helt klart. Huruvida Midas är prisvärd är en svårare fråga att besvara. För de 1000 kr de betingar får man dock ett par bra NOS-rör, och vad som ger mest är svårt att säga - det beror på din förstärkare och hur bra originalrören är. Har man redan NOS-rör som man är nöjd med, kan man med Midas få en ytterligare förbättring och på så sätt pressa ut det allra sista, nog så viktigt för oss tweak-glada audiofilperfektionister. Sedan kan man såklart inte bortse ifrån att Bluenote Midas är tveklöst ett inte bara väl fungerande utan väldigt coolt tweak, snyggt och tekniskt intressant. Och dessutom Italienskt . För min egen del stannar de hos mig, i mina öron gör de det de utger sig för att göra och sen är de alldeles för läckra och coola för att lämna tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 2, 2007 Share Posted September 2, 2007 Sedan kan man såklart inte bortse ifrån att Bluenote Midas är tveklöst ett inte bara väl fungerande utan väldigt coolt tweak, snyggt och tekniskt intressant. Och dessutom Italienskt . För min egen del stannar de hos mig, i mina öron gör de det de utger sig för att göra och sen är de alldeles för läckra och coola för att lämna tillbaka. En rejäl lyssningsrapport och jag kan tänka mig att det hela ger ett avancerat intryck... Det skall ju egentligen inte räknas men för min del får även mysfaktorn gärna öka när man ändå är igång med tweaks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 2, 2007 Share Posted September 2, 2007 Det skulle vara intressant att jämföra effekten av Midas Tube Damper med HAL-O Tubedampers som diskuterades i denna tråden och som fungerar mycket bra hos mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundbrigade Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Jag hade flera intressanta samtal med en kille som varit musiker (bas) och sysslat mycket med installationer av ljudanläggningar. Vi pratade en hel del om rör och förstärkare och då kom han att nämna en liten kul detalj många överser i sina projekt .... ........... skärmkåpan!!!! Skärmkåpan, inte bara skärmar röret från störningar som strålar in i röret from omgivningen. Det ser även till att röret får arbeta i en konstant temperatur, och just denna temperaturfaktor ska vara viktigare än allt annat. Glödtråden ska se till att katoden hettas upp jämnt så att mängden fria elektroner/tidsenhet inte varierar. Skärmkåpan gör just detta jobb. Sedan är det lite tragiskt att en skärmkåpa inte är så vacker att se på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EuphoniC Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Jag är helt novis på detta med rör så jag kanske frågar konstigt... ...men, eftersom en sådan kåpa är helt sluten på sidorna och ser ut att vara sluten nedtill mot förstärkaren också, blir inte röret betydligt varmare än om det skulle stått fritt. Ingen risk för att det blir för varmt och påverkar ljudkvalitet eller rörets livslängd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundbrigade Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Jag har iofs ingen aning, men värme strömmar, strålar, konvekterar ju ändå bort från röret, men just att du får lugnare arbetsbetingelser skulle vara positivare. En vindpust från ett öppen fönster eller annat påverkar inte emissionen av elektroner från katoden som när röret står helt öppet. Dessutom stabiliserar kåpan röret mekaninskt också. Men någonstans måste man ju ansatt livslängd kontra temperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts