Jump to content

Recommended Posts

Posted

2097_b.jpg

Skivan släpptes första mars. Innehåller det bästa av Jacques Loussiers trios jazztolkningar av Bachs verk. Skivan är en jubileumsskiva dels för Jacques 70 årsfirande men också för trions 45 årsfidande. Detta är den första JLT skiva som ges ut som SACD hybrid.

Den gamla Plays Bach är ju mumma...

3411.jpg

Det roliga i kråksången är att den nya går att fås på CDON.com för 149 pix. Det är tydligen månades skiva där. Någon som hunnit skaffa den?

/Mattias :)

• 1 month later...
  • 5 months later...
Posted

Fick låna SACD'n av Zalve och tänkte jämföra lite mellan Plays Bach på CD och The Best of Play Bach på SACD.

Låtar från CD'n finns med på SACD'n har jag konstaterat via lyssnande. Nu har jag separata spelare för CD respektive SACD med kabelskillnader osv. Därför kommer ingen djupare jämförelse.

Upplever nivån från SACD'n högre än CD'n rent subjektivt. Normalt är min erfarenhet att det brukar vara tvärs om. Men det är ju inget konstigt med det, det handlar om två olika skivor.

CD'n Play Bach är otroligt bra inspelad med ljudkvalitet av yppersta klass.

SACD'n The Best of Play Bach är en annan grej med fördelar som formatet har.....

En sak som står klart, SACD'n åker med enkelbiljett in på inköpslistan! :mm:

/Mattias

Posted

Mattias, kanske lite off topic, men eftersom du nämner de kan jag inte låta bli att fråga: vilka är fördelarna med sacd, enligt dig?

Posted

Här kommer ett lite sent svar :blush

IHS, skulle helst vilja slippa Inte lätt att sätta ord på dessa saker, tycker jag.

Upplösningen är en sak, mer detaljer på SACD'n. Rent generellt tycker jag det är ett steg närmare musiken. Närvaron av instrument och nyanser från dem är tydligare.

Tex pianot på SACD'n låter med likt ett piano, anslagen hörs lättare samt de mekaniska rörliga delarna. "Träkänslan" i pianot framkommer bättre.

Observera, nu har jag ju inte kört CD spåret på SACD-hybriden. Det kanske låter mer likt?

Mvh Mattias :)