Mattias Posted March 28, 2004 Posted March 28, 2004 Skivan släpptes första mars. Innehåller det bästa av Jacques Loussiers trios jazztolkningar av Bachs verk. Skivan är en jubileumsskiva dels för Jacques 70 årsfirande men också för trions 45 årsfidande. Detta är den första JLT skiva som ges ut som SACD hybrid. Den gamla Plays Bach är ju mumma... Det roliga i kråksången är att den nya går att fås på CDON.com för 149 pix. Det är tydligen månades skiva där. Någon som hunnit skaffa den? /Mattias Quote
Mattias Posted March 29, 2004 Author Posted March 29, 2004 Perra, härligt. Du får gärna skriva av dig dina intryck av skivan /Mattias Quote
Timbre™ Posted March 30, 2004 Posted March 30, 2004 Redan originalutgåvan är ju av en sådan ljudkaliber att man så smått undrar om det verkligen kan bli bättre... Förmodligen är det möjligt. Quote
perra_e Posted March 30, 2004 Posted March 30, 2004 Med det jag har upplevt hittils på SACD är jag säker på att det kan bli bättre Quote
Mattias Posted May 2, 2004 Author Posted May 2, 2004 Hittade en recension. http://www.enjoythemusic.com/magazine/musi...04/loussier.htm /Mattias Quote
Mattias Posted October 6, 2004 Author Posted October 6, 2004 Fick låna SACD'n av Zalve och tänkte jämföra lite mellan Plays Bach på CD och The Best of Play Bach på SACD. Låtar från CD'n finns med på SACD'n har jag konstaterat via lyssnande. Nu har jag separata spelare för CD respektive SACD med kabelskillnader osv. Därför kommer ingen djupare jämförelse. Upplever nivån från SACD'n högre än CD'n rent subjektivt. Normalt är min erfarenhet att det brukar vara tvärs om. Men det är ju inget konstigt med det, det handlar om två olika skivor. CD'n Play Bach är otroligt bra inspelad med ljudkvalitet av yppersta klass. SACD'n The Best of Play Bach är en annan grej med fördelar som formatet har..... En sak som står klart, SACD'n åker med enkelbiljett in på inköpslistan! /Mattias Quote
Guest IHS Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Mattias, kanske lite off topic, men eftersom du nämner de kan jag inte låta bli att fråga: vilka är fördelarna med sacd, enligt dig? Quote
Mattias Posted October 8, 2004 Author Posted October 8, 2004 Här kommer ett lite sent svar IHS, skulle helst vilja slippa Inte lätt att sätta ord på dessa saker, tycker jag. Upplösningen är en sak, mer detaljer på SACD'n. Rent generellt tycker jag det är ett steg närmare musiken. Närvaron av instrument och nyanser från dem är tydligare. Tex pianot på SACD'n låter med likt ett piano, anslagen hörs lättare samt de mekaniska rörliga delarna. "Träkänslan" i pianot framkommer bättre. Observera, nu har jag ju inte kört CD spåret på SACD-hybriden. Det kanske låter mer likt? Mvh Mattias Quote
Recommended Posts