Jump to content

Proffs hjälp!

Duck77

Recommended Posts

Hej gott folk.

Tja efter en massa trixande med mitt rum så har effekt behovet nedgått dramatiskt.

Är sugen på en för och slutstegs combo, gärna rör.

Mina högtalare är Von Schweikert Vr-4 GEN III HSE, förstärkare Musical Fidelity KW-500 och Musical Fidelity KW DAC/Drive

Har aldrig ägt en För & slutstegs combo tidigare, bara kört Integrerat, så får se vad man vinner på det?

Söker främst en Kombination som spelar med Närvaro samt en skön klang.

Eller mao det ska vara ett bra steg upp från min Musical Fidelity Kw-500.

Har insett att jag är lagd åt rör-hållet, alla system som fallit mig i smaken har varit Rör steg.

Så vad tror ni skulle passa, har noll koll på HUR mycket Watt man behöver och så vidare.

Vet inte heller vad man ska lägga mest krut på Steg eller för steg eller 50-50%

Så här ser det ut iaf...

Mvh Sjösse

FRont2720x540.jpg

Har lyssnat på dessa VR-4 med ett Accuphase P-800 och även om slutsteget aldrig lyfte på ögonbrynen :) så hör inte VR-4 Gen III HSE till det mest lättdrivna (89dB) Von Schweikert har gjort. Jag föreslår att du i första hand kollar upp effektstarka rörslutsteg.

sånt här är ganska lätt att räkna på iofs :)

om du behöver 1w för att peta ur 89db ur 1st talare så behöver du 2watt för att komma upp i 92, 4watt 95....sen är det bara räkna på...vill du toppa över 110db (som dom lätt klarar högtalarna) behöver du 128w ungefär... vill du tom spela starkare än så spårar det helt ur effektmässigt

sånt här är ganska lätt att räkna på iofs :)

om du behöver 1w för att peta ur 89db ur 1st talare så behöver du 2watt för att komma upp i 92, 4watt 95....sen är det bara räkna på...vill du toppa över 110db (som dom lätt klarar högtalarna) behöver du 128w ungefär... vill du tom spela starkare än så spårar det helt ur effektmässigt

Jo, från en meter under samma omständigheter som högtalarna mättes upp av Albert Von Schweikert... :) Ägaren till det par jag lyssnade på ansåg att de krävde power, någon med erfarenhet... :?:

Jo, från en meter under samma omständigheter som högtalarna mättes upp av Albert Von Schweikert... :) Ägaren till det par jag lyssnade på ansåg att de krävde power, någon med erfarenhet... :?:

ja alltså tillverkare överspecar ju alltid....anta att känsligheten ligger på 86db då behövs 256w för 110dB i topparna.....har vi riktigt dynamisk musik så är ju bara medelnivån under 90dB.

jag skulle tro att dessa talare klara bra mycket mer än 120dB i topparna å då behövs plötsligt 512w ;)

Sen kan man ju alltid debattera huruvida en förstärkare jobbar optimalt när den är på gränsen till sin specifikation..

Det vill säga, om man för ett visst önskad ljudtryck behöver 100W bör man nog fundera på att ha tillgång till det dubbla, eller mer. En kraftig förstärkare som äter 100W brukar i regel låta betydligt mer harmoniskt än en som ligger nära sitt specificerade max.

..har mina öron sagt mig, jag har ingen teknisk grund till mitt påstående. :)

Sen kan man ju alltid debattera huruvida en förstärkare jobbar optimalt när den är på gränsen till sin specifikation..

Lägg till detta impedans och fasvinklar, transienter, feedback, akustik, acceptabel distorsionsnivå, stigtider, matchning mellan olika komponenter i anläggningen, dämpfaktor och säkert mycket, mycket mer. En 200 Wats McIntosh låter inte samma som motsvarande från andra tillverkare. Möjligen ger den ifrån sig samma decibel-tal om nu watten är specificerade mot samma referens. Så enkelt är det ni inte i sökandet efter sitt ljudnirvana.

Teoretiska beräkningar är en del men sedan tillkommer verkligheten. Jämför med t ex bilar. Hur många hästkrafter behöver för att stjussa upp en Merca i 110 km i timme plus ett bra ax för att gå från 110 till 140 på 8 sekunder. Det går ju att räkna ut. Om jag minns rätt är en hästkraft lika med ett lyft på 75 kg en meter lodrätt på en sekund. Jag är inte så säker på att det är så biltillverkarna specificerar motorstyrkan i sina modeller.

Om Du är intresserad av rörförstärkare med lite pulver, så skulle jag ranka dom så här:

VTL - den mest kraftfulla av de stora tillverkarna. Finns dock inte i Sverige (tror jag) men dock i Norge. Se Hifistasjonen. Steresteget ST-150 eller monoblocken MB-185 eller MB-450 tillsammans med linjesteget 5.5 eller 6.5 skulle klara uppgiften galant. VTL används ofta i demos tillsammans med Wilson och Avalon i nordamerika. Se även VTL

Audio Research är lite snällare än VTL men fortfarande bra. Deras försteg LS-26 tillsammans med VT-110 eller Referenc 110 är glimrande kombinationer. Dessutom gör dom ett par av marknadens bästa CD-spelare och RIAA-steg, så det går att växa med dom. Kontakta Audionord för ytterligare information om data och återförsäljare.

McIntosh rörsteg är lite för mjäkiga i min smak. Dom är lite för softa för att matcha ovanstående. Deras transistorsteg är det lite mer fart i. Men meningarna om detta är ju delade. Tror att HiFi-stället i Göteborg kan ge dig en del input. Dom säljer också Audio Research.

Conrad Johnson höjer många till skyarna och jag har också hört dom presentera makalös musik, men jag har också hört en del åt andra hållet, så jag har lite splittrad bild av dom. Tycker också att dom är för dyra. Osäker på om dom finns i Sverige för närvarande.

Sedan finns det hundra tillverkare till, många från Kina, men jag skulle sats på någon av de stora. Det finns ju något som heter service också. T ex second hand priser, uppgraderinga, reservdelar och liknande. Ovanstående är säkra köp i det avseendet också.

Lycka till!

Bebop

Hej vad många svar.

Tja detta med effekt, Kw har ju runt 500W i 8ohm, och jag lyssnar ALDRIG mer än kl 0830-0930 på volymen.

Ligger runt 80-92db där jag sitter cirkus. Känns som om jag skulle klara mig min mindre watt, och sen vill man ju fortsätta att höra när man är +60, så några 120db i topparna med Dismember blir det inte tal om! =).

VTL eller Conrad verkar ju intressant. har även tittat åt Rouge-audio, men jag bor så dåligt till för hemlån, vi får se vad som händer

Mvh

Sjösse

Hej vad många svar.

Tja detta med effekt, Kw har ju runt 500W i 8ohm, och jag lyssnar ALDRIG mer än kl 0830-0930 på volymen.

Ligger runt 80-92db där jag sitter cirkus. Känns som om jag skulle klara mig min mindre watt, och sen vill man ju fortsätta att höra när man är +60, så några 120db i topparna med Dismember blir det inte tal om! =).

VTL eller Conrad verkar ju intressant. har även tittat åt Rouge-audio, men jag bor så dåligt till för hemlån, vi får se vad som händer

Mvh

Sjösse

Har tills för något år sedan också haft KW 500 i mitt system då med SF Cremona och ARC CD3 som signalkälla. Ville som du få ett mer luftigt och rörliknande ljud men ändå med kraft och energi som jag upplever att bara solid state kan ge. Funderade mycket kring frågor hur en signal transformeras i ett system och kom då till slutsatsen att ju mindre man förändrar ursprungssignalen ju bättre bör slutresultatet bli. Det ledde mig till att angripa problemet utifrån signalkällan först och sedan därefter fundera på senare delar i kjedjan. Kom att testa en hel del mycket bra CD-spelare, men fastnade till slut för ARC CD7 som har rör i analoga slutdelen, samma kombination som finns i ARC:s kritikerrosade REF 3:a. Neutraliteten i den följande delen levereras av en i mitt tycke extremt god "integrerad" förstärkare ASR Emitter II Exklusiv som med sitt batteridrivna försteg ger ett extremt lågbrusigt tillskott i kedjan för att sedan lyftas till kraft och energi i slutdelen. Slutresultatet blir ett rörljud med kraft och energi och musikalitet samtidigt med en bakgrundssvärta som bla. fått Harry Persson att lyfta in denna förstärkare i sitt referenssytem på Sea Cliff drivandes ett par Nolas största referenshögtalare. För egen del fick det bli ett par SF Amati Homage A. Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med slutresultatet. Förstärkaren bör inte ha några som helst problem att driva dina högtalare men man bör inte vara noga med att inte välja en allt för analytisk signalkälla som t.ex dCS. Så varför inte börja i andra ändan om du är nöjd med din förstärkare. Har inte lyssnat på din MF-combo måste tilläggas så jag vet inte hur den låter.

Calm

Kan någon förklara för mig varför en rörförstärkare ofta känns starkare än motsvarande transistorförstärkare?

Minns när vi hos en kund bytte från ett stort tungt transisitorslutsteg på över 2x 200W till en liten (visserligen tung) rörförstärkare på ca 2x 50W och vi upplevde allihop att det gick att spela högre utan att det låt hårt och ansträngt. Övertoner? Eller börjar ett transistorslutsteg klippa lite (elaka vassa övertoner) redan vid moderata effektuttag medans ett rörsteg bara låter fetare när det börjar närma sig gränsen för vad det klara?

Min erfarenhet säger att du gått kan börja med att prova med ett steg på 50W med rör och se om du tycker det räcker till dina behov. Jag levde länge med 7 W och det var inte så ofta som jag tyckte jag saknade effekt. Bara när jag spelar Yello och lättflyktiga vätskor intagits...

Har hos mig just nu (ett gästspel) ett rörsteg på 160W och det är nästan otäckt att använda då det känns som om högtalarna snarast ska sprängas vid oförsiktigt pådrag.

Mvh Lasse

Kan någon förklara för mig varför en rörförstärkare ofta känns starkare än motsvarande transistorförstärkare?

Har ingen direkt förklaring men jag har gjort liknande erfarenheter med Stax hörlursförstärkare. På låg volym känns rördrivern (SRM-007t) kraftfullare och mer dynamisk där transistordrivern (SRM-717,mosfets) känns mjukare, mer tillbakalutad och försiktig. Med kraftigt ökande volym packar däremot 007t ihop ljudet och efter en viss gräns händer det inte så mycket mer men här börjar 717 att spela ut för fullt. Kan aldrig bestämma mig för vilken jag gillar mest.

Staxdrivers020.JPG

Härligt att TAS även har någon med mer svenskklingande namn i staben ;)

Svårt och avgöra om detta är ironi? :blush

Men Harry Pearson är mannen som startade TAS 1973, han är fortfarande en av dom drivande bakom tidningen. Hur svenskättad han är har jag dock ingen aning om..

Från Wikipedia;

The Absolute Sound (often referred to as "TAS") is an American monthly magazine which reviews audiophile-oriented sound-reproduction and recording equipment and recordings, and comments on various music-related subjects. It was founded in 1973 by Harry Pearson, who remains the Chairman of its Editorial Advisory Board and regularly contributes a feature entitled HP's Workshop. The magazine is published by Absolute Multimedia, Inc., of Austin, Texas.

Slut på historielektionen! ;)

/ptr

Det här med strömstyrka och effekt går väl inte nödvändigtvis hand i hand? Som jag har förstått det är det mest trafon i förstärkaren som avgör hur väl det funkar. Vi kan ju ha en 500W-förstärkare med en undermålig trafo som i verkligheten underpresterar. Inbillar jag mig, jag kan ingenting om el. :) Någon som kan det här får mer än gärna förtydliga, särskilt det här med rör vs transistor, varför rör upplevs som kraftigare i många fall. Jag instämmer med det för övrigt, särskilt vid lägre effekter. På något sätt känns det som 1 rörwatt > 1 transistorwatt?

Kan aldrig bestämma mig för vilken jag gillar mest.

Det är lugnt Timbre, man får gilla båda! ;)

Det är lugnt Timbre, man får gilla båda! ;)

Det gör jag och det gäller förstärkare i största allmänhet. De klassiska karaktärsskillnaderna mellan rör- och transistorbyggen gäller inte längre som jag upplever det och en bra förstärkare är ju alltid en bra förstärkare.

Staxdrivers098.JPG

Det här med strömstyrka och effekt går väl inte nödvändigtvis hand i hand?

Effekt (watt) består ju av 2 komponenter, ström (ampere) och spänning (volt). 5 ampere X 10 volt = 50 watt. Även 10 ampere X 5 volt = 50 watt. Tillsynes samma effekt men ljudet blir annorlunda. Be mig inte förklara hur och varför för det begriper jag inte.

Jag har blivit frälst på rör senaste året, men i de flesta fall tror jag att det räcker med att köpa ett förförsteg. Det är där den mesta förstärkningen ligger och jag tror också att försteget ger mer till ljudkaraktären än slutsteget. Det är s a s enklare att bygga ett neutralt slutsteg än försteg, inbillar jag mig.

Hörde Chords monosteg kopplade till Conrad Johnson försteg som drev de nya KEF 207 Reference MkII. Magiskt, och jag är helt säker att det var inte slutstegen som bidrog till det förföriska ljudet. De förmedlade enbart det som kom från försteget.

Bebop

Effekt (watt) består ju av 2 komponenter, ström (ampere) och spänning (volt).

Jodå, den formeln minns t.o.m. jag :) Frågan är om det verkligen är så i praktiken. Ett steg kanske är speccat till 500W men orkar inte leverera den ström som krävs pga en usel trafo? Det var så jag tänkte. :)

Än gäller gamle Ohms lag vad jag vet, så här är inget nytt under solen. Vad jag menar med effekt är kraft och energi i musikåtergivningen inte ljudstyrkan i sig. Det är snarare förmågan till dynamik och transientförmågan jag vill lägga i min värdering av vad som kommer ut ur en rör respektive solid state förstärkare. Här tycker jag att transistorförstärkaren har sina klara fördelar. På vilken volym distortionen uppträder har nog mer bäring på kvaliteten på produkten och matchningen mot högtalarna.

Kul att forumet är på alerten vad gäller felstavningar! Nä det var inte den gamle boxaren som avsågs. Pearson kan ha varit Pärsson i ett tidigare liv, kvittar vilket. För mig är han en föregångare när det gäller seriös hifi-journalistik en av auktoriteterna på området som står oberoende.

Calm

Jag har levt med olika VSA konstruktion under en massa år, bla VR4 gen III HSE. Alla har haft det gemensamt att de önskar effekt.

I rör väg har jag provat Sonic Frontier och KR till VR4 gen III HSE, men jag fick inte önskat resultat med dem.

Kan tyvärr inte ge några konkreta rörförslag, men jag tycker att Engelholm Audio har en intressant ide' värd att prova.

Haj.

Tja det där med nät delen har jag också funderat på, ser ju vissa stärkare, med trafos stora som Lastbilsdäck, och kondingar som ett helt svampställe, men ändå en blygsam effekt.

Det kanske är så att man kan köra en rör-försteg, med Transistor-steg, får se vad det blir.

Lite Solidstate rekommendationer då i slutsteg, jag är lite nyfiken på SimAudio. Hur som helst ska det bli för och slutsteg, av en massa anledningar vill ha inbygt RIIA tex.

Mvh

Sjö

Haj.

Tja det där med nät delen har jag också funderat på, ser ju vissa stärkare, med trafos stora som Lastbilsdäck, och kondingar som ett helt svampställe, men ändå en blygsam effekt.

Det kanske är så att man kan köra en rör-försteg, med Transistor-steg, får se vad det blir.

Lite Solidstate rekommendationer då i slutsteg, jag är lite nyfiken på SimAudio. Hur som helst ska det bli för och slutsteg, av en massa anledningar vill ha inbygt RIIA tex.

Mvh

Sjö

Har för många år sedan lyssnat en hel del på ett par VR-6 med Pathos InPower monoblock som bygger på deras Inpol drivteknik. Rör i ingångs- och drivsteg plus transistorer i utgångssteget. Det var en riktig höjdare och vi körde Kimber Black Pearl som hängde i fisklinor upp till topparna. Till basarna var det Kimber Select KS-3038 och även försteget kom från Pathos Acoustics. Hifiupplevelser som har etsat sig fast.

Att de ljudmässiga egenskaperna (läs skillnaderna) mellan rör och transistorer bara beror på frekvensgång eller att hörselkurvor skulle ha nåt med detta att göra gör mig minst sagt upphetsad... Jag vet mycket väl vad Engelholm anser om detta men jag anser att han har fel i detta fallet! Engelholms ideer påminner faligt mycket om en känd förenings gemensamma åsikter och resonemang som jag sällan delar. Men visst, det är mänskligt att fela och jag kan ju inte heller allt.

Jag känner ett otal kunder, vänner och kollegor som efter att ha hört en bra rörkonstruktion inser att det är nåt helt annat än en transistorförstärkare. Visst finns det även mycket bra transistorförstärkare fast de har sällan (aldrig?) förmågan att förmedla känslan i musiken som en rörförstärkare kan. (Läs testen på Manley-labs där recensenten gråter!) Om man vill ha en förstärkare för att mäta med så väljer jag alla gånger en transistor men om jag bara vill njuta av musik så väljer jag rör.

Visst kan man få en klang av rör om man bara har dem i försteget (ungefär som kineser som har rör på utgången i CD-spelare bara för att "färga" ljudet) och det fungerar ju till viss del. Men att gå från det till att höra en anläggning som bara har rör hela vägen inklusive signalkälla, vinyl eller CD, så är det enligt mig en helt annan grej. Efter att ha fått förmånen att höra Eliots anläggning i Uppsala för några år sedan så vet jag hur jag vill att en anläggning ska låta. Harry Belafonte i liveinspelning på 45 varvare var inget annat än helt magiskt! Och de som inte tror att rör kan spela bas borde få höra en PA-topp med rör i! Varför är det så många basister som använder rörstärkare när de spelar? Därför att de lättare hör skillnader och nyanser som ofta går förlorat med transistor dito.

Bästa ljudet på Las Vegas de senaste åren har gått till röranläggningar! VTL senast (eller va det förra året?) och Manley labs åren innan. Ni vet väl att Eve Ann Manley gärna demar med Rage Against the Machine på full volym!?

Så för er som är det minsta nyfikna på rör, gå och lyssna och se om det är nåt för dig. Och lyssna inte så mycket med hifi-öronen (bra diskant, tydlig bas etc) utan slappna av och känn efter istället! Det är mycket svårare men oj så mycket roligare.

Summering. Sanningen ligger i betraktarens öga. Alt: Smaken är som baken, delad.

Mvh Lasse