Jump to content

På HiFi-äventyr i Skåne & Danmark


eliot

Recommended Posts

Graham Phantom L är en magnetstyrd unipivotarm.

Vissa tycker unipivotarmar är lite besvärliga exvis med oplana skivor. Några av dem vaggar t.o.m lite grand när nålen sänks ner och tar emot i spåret, speciellt om man har en pickup med hög tyngdpunkt. Därför har olika tillverkare hittar på diverse trix (exvis silikondämpning) för att minska detta utan att väsentligt försämra fördelarna med unipivot. Phantom är också silikondämpad, men dessutom som ses i bilden ovan har den konstruerats med en styrmagnet, som utan kontakt med armen håller den på plats för små krafter. Tekniken är patenterad och kallas Magneglide.

Lägg också märke till mikrometerskruven för VTA-justering. Den möjliggör VTA-justering on the fly, och med den täta graderingen kan man t.o.m ändra VTA från skiva till skiva genom att memorera hur den skall stå för 120g, 140g, 180g, 200g.

Armen har ett enkelt utbytbart armrör, vilket är en fördel om man byter pickuptyp. Nackdelen är att man får en kontaktskarv. Tonarmen har dock funnits länge och kontakterna har utvecklats en hel del. Bla är kontaktpinnarna av brons. I bilden nedan ses en äldre modell till vänster, och till höger Phantom.

905graham.1.jpg

176858.jpg

176860.jpg

Tonarmen passar normalt till en pickup som väger mellan 5-18g. Den har en effektiv längd på 235mm, overhang 17.6mm och samma infärstning som andra Graham-armar men finns även med SME-fattning.

Hur den låter har vi ingen aning om, för vi kom aldrig längre än att titta på den :D:black:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tänkte komma med lite lyssningsintryck :)

Vi lyssnade alltså på Avantgarde Duo Mezzo som är en hornladdad 2-vägshögtalare integrerad med dubbla aktiva bashorn. Högtalarna har en känslighet på 107dB och de två 12" bashornen drivs aktivt av 2x500W. Det spelades vinyl och Hans använde en Lyra Titan i monterad på en SME Oracle tonarm och skivspelaren var en Michell Orbe SE. Som riaa användes EAR 834P Deluxe och linjesteget var Red Rose Music Model 3. Vi kopplade om mellan två olika slutsteg

danmark065.jpg

- Red Rose Music Model 2 dual monaural amplifier och triodmonoblocken Air Tight ATM-211 :mm:

Överst till vänster ser vi några små askar ;)

danmark065b.jpg

Delförstoring

- som visar att här är det bara det bästa som är gott nog när det gäller rör :mm:

Det som slog mig direkt i denna anläggning var hur välintegrerad basen var och det lät överlag mycket harmoniskt - många skulle nog tycka att det lät "typiskt rör". Jag var mycket positivt överraskad då jag varit mycket negativ mot tidigare (enklare) modeller med passiv bas som jag inte alls gillat: trattljud med en bas som inte hängde med ;)

Här lät det som ur ett stycke och när vi bytte till Air Tight ökade dynamiken och kraften och speciellt i basen hände mycket :o

Högnivåsignalen från slutstegen styrde också den aktiva basen så ett mer kompetent slutsteg med bättre basförmåga gjorde att de aktiva bashornen grävde djupare. Det lät riktigt maffigt i det stora rummet :mm:

- Jag skulle nog velat höra anläggningen med ett mer kompetent RIAA och linjesteg men det lät riktigt lovande ...

Edit: Ändrat ordval....

Link to comment
Share on other sites

/.../ Eliot och Hans satt och pratade...

177378.jpg

Hans och jag pratade om en hel del olika saker och när jag nämnde att jag hade CAT-försteget så sa han att det kommit ut en ny modell. Jag blev mycket överraskad så vi gick till hans dator och letade och fann länken. Det visade sig att det var inget nytt försteg utan det var Soundstage som i juni 2007 hade testat samma försteg som jag har (läs gärna testet där det jämförs med ARC Ref3). Även om man vet vad man har är det kul med bra tester ;)

Vi får tacka Hans för hans gästfrihet :app:

- Efter att ha handlat och ätit i Viborg kom vi hem till Malmö sent på kvällen, en HiFi-upplevelse rikare :)

http://www.artsound.dk/

Link to comment
Share on other sites

Jag vill även tacka Eliot för initiativet så att vi kom iväg. Med Eliot blir det hockey med en gång och inte en massa tjafsande :):app:
Tack detsamma :blush

- vi kan väl avslöja att redan börjat fundera på en ny HiFi-resa tillsammans ;)

Jag lärde känna Calle genom hans fina bildreportage på HiFiForum där han välförtjänt fick utmärkelsen Reportage-Harry 2006 :mm:

- det har varit inspirerande att se honom i aktion och jag vet att i framtiden kommer jag att ta mer närbilder nu när jag vet vad man kan göra med Micro Nikkor 60mm/f2.8. ;)

Tillägg: Artikel på HiFiForum om Lyra Argo i

Link to comment
Share on other sites

Nu återstår det bara att berätta om Calles anläggning och vem är då bättre på att ta bilder än Calle själv. ;)

Hos Calle spelas det vinyl och han har ett Kuzma Stabi drivverk i ek med Kuzma Stogi Reference tonarm, EAR864B försteg med riaa och Cayin 860 monoblock. Högtalare är Silverline LaFolia, som nu är till salu till förmån för storebror Grandeur II som han testar. De är till storleken lite mindre än LaFolia, men med sina 90kg/styck något tyngre - det är Grandeur II vi ser på bilden.

177859.jpg

Foto: calle_jr

Rack är Solidtech Radius Solo, med ett 70kg granitblock som Iroise hjälpt till med att bära dit. Det är överlag mycket samarbete och lyssningsträffar så man blir riktigt avundsjuk när man hör allt de hittar på :mm:

När det gäller pickuper så har Calle fastnat lite i Lyra-familjen och spelar nu med en Lyra Skala. Kablage är NO Valhalla tonarm till försteg samt mellan för- och slutsteg.

136359.jpg

Foto: calle_jr

Audioquest Volcano SB högtalarkablar. Nätkablar är NO Brahma och Signalcable Magic Power. Nätlist Audio Agile Line 1.

137359.jpg

Foto: calle_jr

Link to comment
Share on other sites

Trevlig snapphanetråd det här :mm::) och som läsare är det bara att tacka alla inblandade.

Kan inte annat än hålla med. Det är ett lysande reportage. T o m spännande. Det visar också att HiFi, HighEnd eller vad vi kallar det är en totalupplevelse som innehåller väl så mycket design och estetik. Jag har alltid varit lite skeptisk till trumpeter i anläggningen, men jag skall lyssna lite noggrannare nästa gång jag får chansen.

Hoppas Du får anledning och tillfälle att provlyssna på Shindo, Elliot. De har lanserats här i Montreal nu och det är makalöst bra. Har hört Shindo Vosne-Romanee vid sidan om VTL´s försteg 6.5. Dom spelare inte skjortan av VTL, men översta knapparna åker nog. En medlyssnare som har haft CAT, säger att Shindo är nästa steg för CAT-fantaster. Jag kan inte bedömma det, men jag unnar dig en lyssning om Du hittar dom i Europa. Enligt uppgift har dom hittat vägen in till audiofiler i Frankrike. Se även Sterephile Juli plus via Googles...

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid varit lite skeptisk till trumpeter i anläggningen, men jag skall lyssna lite noggrannare nästa gång jag får chansen.
En vän till mig sa samma sak innan jag köpte mina Violon - sedan när jag påminde honom om det så sa han: "men det är ju Acapella" :D

Acapella har generalagent, Tri-Cell Enterprises, i Woodbridge, Ontario som enligt Google Maps ligger utanför Toronto. Med Avantgarde kan jag tyvärr inte hjälpa dig - de har tydligen bytt generalagent i USA och Avantgarde-USA är inte längre generalagent...

Hoppas Du får anledning och tillfälle att provlyssna på Shindo, Elliot.
Jag har faktiskt tänkt besöka Keith Aschenbrenner och Auditorium 23 i Frankfurt på en av mina HiFi-resor söderut :mm:

- Jag har lyssnat på en anläggning med ett tvådelat försteg Shindo Giscours (äldre modell), se tråden Bland vinyl och stenkakor ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi återgår till Calles anläggning. Det finns en del rör i elektroniken att trixa och finlira med, och Calle har provat en del. I EAR864B försteget sitter det 5 dubbeltrioder och i Cayin 860 monoblocken sitter det 6st samt 8 slutrör av KT88/6550-typ. Just nu sitter det en mix av JJ:s ecc802s och 803s, RCA 5751 triple mica black plate, ryska 6N6P och SED Svetlana Winged C KT88.

157988.jpg

Foto: calle_jr

Link to comment
Share on other sites

Såg att du och Calle planerar fortsatta hifi-äventyr, kul, ni kommer säkert att göra trevliga reportage tillsammans till gagn för oss andra. Nej, nu skall jag ut i blåsten igen vi får tillbaka våra renoverade kyrkklockor idag. Det är ett litet skådespel att se dessa 1000 kilo tunga pjäser hissas upp i kyrktornet!

Link to comment
Share on other sites

Just på den bild Eliot visar är det ett 6N6P som testas i monoblocken.

Det är betydligt trivsammare än både original 6N6 och 6H30P-DR, och får sitta kvar.

Specifikationer:

http://www.ptsoundlab.com/tubes/preamplis/...cj/6N6Pdata.pdf

Jag tog en produktbild på det också, för det ser man inte så ofta:

DSC_2702.JPG

Det var en polack som tipsade mig om detta rör. Han är snudd på fanatisk när han pratar om dess överlägsenhet. Så stora skillnader har dock inte jag märkt, men det har en klart mjukare, analogare ton än 6H30P-DR i min förstärkare.

Jag har haft en del kontakt med polacken som kallar sig Lampizator, och han skriver såhär:

"The tube used is the best small signal nine pin triode known to us - the super mighty 6H6P (in latin it is 6N6P).

There exists a varint of this tube known mainly from BAT creator - Mr. Victor Khomenko, - the 6H30P. This "super-tube" is impulse variant of 6H6P. But in all aspects of musical amplification the 6H6P is superior because it has been designed especially for analog, not impulse signals. Compared directly with 6H30P the analog variant is more liquid, more real, more analog-like, more musical, and more everything else.

This Russian tube is very powerful. It is double size compared to typical noval tubes and it can put out about 1 Watt of power and swing up to 350 V.

This is ladies and gentleman the KING OF SUPERTUBES."

Här är hans hemsida som har en del andra roliga saker, men just nu är den ganska svårnavigerad: http://www.lampizator.eu/

"Lampizator - from Polish "Lampa" meaning the vacuum tube - lampizator is the one who makes things tubed". Kolla t.ex denna moddade Denon CDP med så kallad balanced mode lampizator, med nya RCA-utgångar baktill och XLR-utgångar upptill:

DCAM0007.jpg

Link to comment
Share on other sites

...the super mighty 6H6P (in latin it is 6N6P)...

en smula petighet; om han refferar till kyrilliska 6H6P så blir det översatt till det latinska alfabetet 6N6R.. läser man däremot på röret står det 6Н6П vilket blir 6N6P med latinska bokstäver... (Hopppas att de kyrilliska bokstäverna överlever i alla browsers)

slut på lektionen.. ;):blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag lade faktiskt märke till det också Plundin, men jag ville inte korrigera i hans mejl. Bra spanat, och jag tycker inte att det är petighet. När det gäller rör måste man ha full koll på beteckningarna. En bokstavsmiss och man kan vara helt ute. Detta är alltså 6N6P.

Jag har som sagt just nu förmånen att testa Silverline Grandeur II, som till storleken är lite mindre än Silverline LaFolia, men med sina 90kg/styck något tyngre. De har i vissa avseenden samma bestyckning (Dynaudio-element, Esotar etc) och ungefär samma känslighet (92-93dB), men är ändå två helt olika konstruktioner. Bägge är rejäla fullregisterhögtalare (från 20-22Hz till 35kHz). LaFolia ger ett större ljud med en bredare sweetspot och en mer påfallande bas som fyller rummet. Grandeur tar dock hifiparametrarna något snäpp ytterligare, med ännu mer finess, snabbhet och tighthet. Med den bakåtriktade 9.5"-basen på LaFolia till trots, är den mer lättplacerad än Grandeur. De måste förvisso ut mer i rummet, men de är inte så centimeterkänsliga som Grandeur. Bägge är lätta att para ihop med elektronik, men får väldigt olika karaktär beroende på vad man stoppar i dem. Jag har testat dem med allt från SET 300B och KT88 PP till Krell och Burmester. Min kompis Per har haft LaFolia ett bra tag med Lavardin IT, som är en mycket lyckad kombination. Konstruktören själv spelar gärna båda typerna med Pass-elektronik. Som mellanregisterfreak föredrar jag själv att spela dem med rör.

Silverline Grandeur II:

145257.jpg

Silverline LaFolia:

165395.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag ändå är igång kan jag få passa på att komplettera om mitt system lite. Allt är inte elektronik och högtalare...

Högtalarna står på spikes och marmor, elektroniken står på puckar. Försteget står på tre acetalkoner ala' BDR som jag lånat av medlemmen Audionet. De vill jag inte att han ska ta tillbaka :black: . Jag utforskar fortfarande olika underlag, mellanlägg och bänkar mm, men dessa acetalkoner var bättre än originalfötterna.

Rum och akustikåtgärder då?

Ja, lyssningsrummet är 3,6x7.3x2.4m3 och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står uppställt på kortsidan. Rummet är måttligt akustiskt behandlat med fyra st 800x1.200 dacronskivor och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och takvinklar. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor, bokhyllor och gardiner. Min sambo gillar sparsam möblering, så där brukar det bli en fight. En väldigt ful ryamatta åker ut och in i rummet. Jag har en del klappekon som den hjälper till att absorbera.

81119.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har förr om åren utforskat alla möjliga musikgenres, men på senare tid har det smalnat en hel del. Ett intresse för bättre pressningar har väckts, och det blir mest jazz, blues, klassiskt, singer-songwriter och nyutgåvor av pop och rock. På Esset kan det dock fortfarande bli precis vadsomhelst.

En gång i månaden går jag upp på vinden och hämtar ner några gamla vax. Ibland stannar de kvar här nere, pånyttfödda, och ibland åker de upp igen.

Världens bästa skiva är den här:

171405.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi har en tråd i detta delikata ämne

Oj, det fanns flera intressanta där. Förvånad att ingen hade någon opera eller klassisk skiva. De brukar annars hålla bäst i längden. Man spelar aldrig sönder dem liksom. Jag har en favorit i Händels... Äh, jag får ta det i tråden du länkade till :)

Tillbaka on topic...

Förutom högtalarna och konerna så står det just nu två skivspelare, en integrerad rörförstärkare, ett slutsteg, kablar, diverse LP- och cd-skivor här hemma som inte är mitt. Jag gillar att träffas och prova nya grejer, låna och låna ut. Koppla lite och se när det brinner. Kul att höra vad andra tycker och kanske upptäcka saker man själv inte märkt.

Bland annat har jag och ett par kompisar gått ihop och samlat på oss ett ganska heltäckande vinyl treatment survival kit, bestående av skivtvätt och vätskor, nålvåg, olika testskivor och inställningsverktyg med mera. På så sätt håller vi en rimlig budget och träffas tillika regelbundet. Förmodligen mer regelbundet än vi hade gjort annars.

88044.jpg

Edit: Slutstegen lämnades tillbaka igår. Jag är visst lite förvirrad :clown:

Link to comment
Share on other sites

Sommaren är slut och även bildberättelsen av sommarens äventyr i Skåne och Danmark. Det har varit en mycket trevlig och oförglömlig sommar i HiFi's tecken trots det tråkiga vädret. Jag skulle vilja tacka alla mina vänner i Skåne för den gästfrihet och öppenhet som kommit mig till del. :mm:

Jag slutar med detta collage:

collage.jpg

Ett speciellt tack går naturligtvis till Calle_jr som forutom att vara en fantastisk reskamrat också bidragit med många fina bilder till denna tråden :)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...