Jump to content

På HiFi-äventyr i Skåne & Danmark


eliot

Recommended Posts

Detta är Iroise's lyssningsrum efter ommöbleringen

iroise-rum.jpg

Ja så SÅG det ut Då! :) Numera är den ena vinylhyllan flyttad till vänster om den vänstra högtalaren och racket är numera utbytt mot ett Solid Tech i fyra plan dessutom har jag också fått till det med ett par stenar under högtalarna.

Audionet, Johan B, eliot, asimov och calle:jr har alla varit här vid ett/några tillfällen och burit grejor, det är bra med starka polare. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det händer mycket hos Dig just nu ;)

- Jag har bilder från ett senare besök och då hade byrån fått ge plats för en vinylhylla men de bilderna får vänta ett tag....

Först skall vi titta på dina HiFi-prylarer

iroise2.jpg

Överst tronar en Thorens TD850 tillsammans med RIAA-steget EAR 834P och därunder befinner sig den digitala källan, en Accuphase CD Player DP-55.

Det finns mycket Accuphase här och under CD-spelaren befinner sig den integrerade förstärkaren E-408

iroise3.jpg

och längst ner ser vi en gammal klassiker Accuphase T-101 FM Stereo Tuner

iroise-t101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att besöka varandra och lyssna på varandras HiFi-anläggningar i all ära men live-musik är något annat så när Iroise frågade om jag hade lust att hänga med på Jazz i Smyge så var jag inte sen att tacka ja ;)

Vi fick sällskap av Calle-jr och hans fru Lotta och Calle var flitig med kameran så vi kan nog få se lite bilder :mm:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en trevlig vecka i musikens tecken både live och på vinyl/cd. Bytade förresten högtalare för en tid sedan. Tidigare hade jag ett par Cabasse iroise 500 som hade ett fantastiskt mellanregister och även ett väldigt tilltalande utseende. Dock hade de sina begränsningar då mest i form av att de endast passade till viss musik.

Revelerna som står här nu presterar bättre på så sätt att de kan spela det mesta på ett vettigt sätt, vilket jag uppskattar. Ingenting sticker ut sådär speciellt utan de gör vad de skall. Inte det mest högupplösta men spelar homogent och har en bra diskant med mycket detaljer. Annars var det mest basen som oroade mig men den tyglas bra av 408:an.

Just nu spelas det mycket vinyl. Besöket hos Eliot gav blodad tand. Det kommer hädanefter att inhandlas mera vinyl än CD. som tidigare naämnts så kan jag säga att hos Eliot stod mycket musik som jag själv inhandlat de senaste åren men hos eliot fanns de på vinyl, detta skall jag också göra hädanefter. Har fått till vinylljudet bra med Riaat ear, signalkabel Audioquest Amazon, Benz ace PU:n och Thorens td 850.

Hifi är en mycket trevlig hobbie/intresse och det är endast andra prioriteringar/ekonomi som sätter gränserna dvs att inhandla precis det jag vill ha går inte utan jag får göra det över tid under resans gång så att säga. Och det är ju så att dt är resan som är viktigast inte målet!!

Link to comment
Share on other sites

Överst tronar en Thorens TD850 tillsammans med RIAA-steget EAR 834P och därunder befinner sig den digitala källan, en Accuphase CD Player DP-55.

DP-55 är en klassiker och jag känner ägare som håller stenhårt i sina maskiner... :) Ingenting man byter in och här började Accuphase med möjligheten att även använda den som separat dac till skillnad från DP-65.

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant att du fått bort tv'n på vänster sida och satt dit vinylhyllan, kan tänka mig att det blev bättre.

Jag tyckte att vi fick till det bra när vi var hos dig, med tanke på den korta tiden, hant inte riktigt att lyssna in mig på förbättringarna. Jag får nog säga att jag blev klart överraskad, både Revel och Accuphase gav mig mer tillfredställelse än vad jag trodde jag skulle få.

Jag kommer över senare med lite små tweaks :)

Har du fått ordning på Benz Ace nu?

Link to comment
Share on other sites

Har du fått ordning på Benz Ace nu? Jo, det funkar fint nu, underlig historia men antagligen berodde det på en lös sladd, ingen annan förklaring har kommit fram, jo racket jag använde titdigare var inte bra, men det jag har nu är inte heller optimalt, men jag har stenar som skall upp på lämpliga ställen samt att jag skall följa dina råd om underlag, det spelar bättre iaf än någonsin och detta då sedan du och Eliot släpptes lösa här. Du har Pm!

Link to comment
Share on other sites

Ja så SÅG det ut Då! :) Numera är den ena vinylhyllan flyttad till vänster om den vänstra högtalaren och racket är numera utbytt mot ett Solid Tech i fyra plan dessutom har jag också fått till det med ett par stenar under högtalarna.

Det är väl inget som skadar att jag visar en bild på hur det såg ut när jag besökte Iroise sist ;)

iroise2-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nöjd med min lyssningsposition, bakom har jag både möjlighet att dra för tjockare draperi och även skjuta igen den stora dörren som täcker en tredjedel av bakväggen samt även öppna upp och låta konstigheter i akustiken åka in i nästa rum dvs tre möjligheter som jag använder efter humör/smak.

Link to comment
Share on other sites

Festivalen arrangeras av Studieförbundet Vuxenskolan, Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB och Kulturnämnden.

Detta är den 10:e jazzfestivalen som hålls på festivalområdet i Smyge.

På festivalområdet finns två scener, Magasinet och Garaget. Utöver det några sidobyggnader med försäljning av tröjor, skivor affischer och andra jazzprylar samt en byggnad där det såldes diverse konsthantverk och tyger från Litauen.

Magasinet:

168896.jpg

Det randiga tältet som skymtar till vänster är Garaget:

168897.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här sitter mitt sällskap och får träsmak:

169049.jpg

På ömse sidor om Eliot i blå skjorta sitter Lotta och Iroise.

169009.jpg

Jan Lundgren är alltid bra, och musikerna är otroligt skickliga. Men i min smak har man inte tillräcklig kontakt med tonerna för att det ska bli musik i denna lokal. Det blir för tamt, dovt och ljummigt. Men det var fullt av folk och de allra flesta var i djup trans. Så det är nog mest min smak som avviker

Link to comment
Share on other sites

Det är en fantastisk natur och väldigt trevligt att man rustar upp såhär fina ställen och ordnar publika arrangemang. Det doftar lite illa från tången bara.

Nästa band spelade i Garaget.

Snap Happy

Richard Burns (trumpet) | Carlo Barbaro (sax) | Ben Gillespie (trombon, sång) | Craig Fermanis (gitarr) | Mark Elton (bas, sång) | Sam Bates (trummor)

169126.jpg

Bandet kommer från Melbourne, Australien. Frontfigur är trombonisten och sångaren Ben Gillespie (!?), men samtliga medlemmar släpptes fram som solister. Ett jäkla bra driv och bra låtar, som var en mix av eget material och covers.

169093.jpg

Japp, här svängde det rejält. Ett komplett band med bra tryck i instrumenten och en bra sångare. Starka bluesinfluenser och en fartig och lekfull uppvisning.

Link to comment
Share on other sites

Ja!

Det var några band till men detta var det bästa:

Gunhild Carling Big Band & Carling Family

Gunhild och en hel drös musiker, bl.a hennes syster

170072.jpg

Gunhild själv påpekade samma ansikten, andra instrument när det var dags för nya sättningar (med en outtalad antydan om lågbudget). Men det var ändå gott om musiker på scen.

Link to comment
Share on other sites

Gunhild var dock inte lika extrem som trummisen. Han spelade på golvet, takbjälkar, trumpetarens huvud och allt möjligt annat som fanns tillhands. Här smyger han fram en gång bakom stolpen. Trumpetaren har precis fått några tillslag i nacken och undrar vad som pågår:

170222.jpg

Här kommer han! Just här fick scengolvet vara trumskinn:

170223.jpg

170224.jpg

Här har han klippt av sig slipsen och trasslat in sig i kavajen:

170225.jpg

Sanslös trummis :D

Gunhild Carling Big Band kan rekommenderas till alla, även icke storbandsjazzfdiggare. Det är show!

Link to comment
Share on other sites

Trevliga bilder som verkligen förmedlar showen :app:

- Du kom ju mycket närmare än vi som tyvärr satt rätt långt bak - det är fördelen när man har kamera ;)

Favoritbilden är nog bilden där den lilla flickan kramade Gunhilds ben :D

170072.jpg
Link to comment
Share on other sites

Som hifiskadad undrar man ju genast hur liveljudet gestaltade sig bland dessa träbjälkar och tjocka vitkalkade väggar... :?: :cool:
Det var detta som var Gunhild Carlings starkaste kort. Det viktigaste vid så'na här tillfällen är att bandet lyckas förmedla en känsla. Det funkar inte med en akustisk trio i den här typen av lokal. Det måste vara ett gäng musiker med blås, trummor osv - fullt ös på alla instrument!

Tonalt och klangmässigt lät det hur bra som helst därinne, men som hifiskadad hade man en del att önska av ljudbild, perspektiv, efterklang, resonanser et cetera :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...