Jump to content

På HiFi-äventyr i Skåne & Danmark


eliot

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag förstår verkligen folk som undrar vad vi håller på med när vi kommer med vårt kameraartilleri.

Man får en känsla av att det är en brottsplatsundersökning eller liknande. :D

177008.jpg

Där har vi objektivet som alla fotointresserade borde testa ;) men är det inte inställt på autofokus... :?::o:D

Link to comment
Share on other sites

Där har vi objektivet som alla fotointresserade borde testa ;) men är det inte inställt på autofokus... :?::o:D

Jo, jag hade det mestadels inställt på AF - och det har visat sig efteråt att det skulle jag kanske inte haft. Jag fotograferade med bländarförval och använde stor bländare (liten öppning) för att få stort skärpedjup och "slowsync" :blush

- Objektivet är relativt nytt för mig så jag håller fortfarande på att lära mig det ;)

Link to comment
Share on other sites

Har testat lite själv och jag ser att du redan har låst Micron på bländare 32 och då blir det ju lätt att styra bländaröppning och vitbalans i läge A. Många trevliga bilder i den här tråden och kul med Avantgarde Acoustic! Det kommer enligt planerna snart att bli mer av den varan... ;):)

Link to comment
Share on other sites

Tillhörande slutsteg var Red Rose Music model 2 dual monaural amplifier

danmark064.jpg

Mark Levinson (personen!) startade 1998 Red Rose Music. Detta var tredje gången som han startade ett företag efter Mark Levinson (företaget) och Cello. När han startade Cello tog han med sig Tom Colangelo som ligger bakom flera av de klassiska ML konstruktionerna men nu gick de skilda vägar och Tom startade Viola Audio Labs.

Mark hade blivit förtjust i Bo Bengtssons högtalare och det var hans konstruktioner som blev Red Rose Music R1, R2, and R3. Vid denna tidpunkt fanns det ett företag som hette AudioPrism vars rörförstärkare tydligen fungerade så bra med Bo Bengtssons högtalare att dessa konstruktioner sedan övertogs av Red Rose Music och "the [AudioPrism] Debut Mk.II stereo power amp is now known as the Red Rose Model 2"

Läs mer här (artikeln är nog inte up-to-date!)

- Jag får säga att jag inte trodde att Red Rose Music existerade längre då det ju varit så mycket negativ publicitet om att deras transistorprodukter kunde köpas för en bråkdel av priset under namnet Korsun. Red Rose Affirmation skulle då vara identisk med Korsun V8i ....

Link to comment
Share on other sites

plundin...:o:D Du är ju stor radiofantast och Audio Prism tillverkar FM-antenner för livslångt användande... :cool:

Såg det, fast det får nog vara tils jag har uppgraderat till en MD-109a eller flyttat in i stadsdjungeln, för mej med fri sikt mot brudaremossen så funkar en trådantenn förvånansvärt bra (defakto var det ingen förbättring med någon av dom tre antenner jag lånade hem från Ågrens för ett antal år sedan)..

Så när det gäller FM, så är var man bor, bra mycket viktigare än vilken antenn man har! :cool: ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Som en parentes måste jag säga att SACDn Live Recordings at Red Rose Music kan rekommenderas.

Mark Levinson har gjort många fina inspelningar.

"Live Recordings at Red Rose Music" är inspelad i deras showroom i New York

RRM-01.jpg

SACDn Live Recordings at Red Rose Music

den skall enligt deras webbsida finnas på Acoustic Sounds men verkar utgången. Äldre analoga inspelningar (på Mark Levinson etiketten) finns också som SACD och de finns nu som SACD och de finns tillgängliga på acoustic sounds, se länk. Vinylutgåvorna är mycket eftersökta och betingar höga priser på ebay :mm:

Link to comment
Share on other sites

Med den något utdragna beskrivningen av uppställningen hos Hans, inser man att det inte är kattskit som står och spelar.

Det är ett stort lyssningsrum och det är stora högtalare. Detta kommer igen i återgivningen med Duo Mezzo - stort och pompöst!

Det tar inte emot nå'nstans och integrationen till bashornen är perfekt.

176906.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som riaa användes EAR 834P Deluxe, och elektroniken stod uppställd på två Solid-Tech Radius Duo i ek-utförande.

danmark045.jpg

Överst i racket ser vi också den digitala källan: en Opera Audio Consonance Droplet CDP5.0 och under den befinner sig till vänster nätdelen till skivspelaren och till höger RIAA-steget EAR 834P Deluxe.

- Längst ner till vänster ser vi en förstärkare från Avantgarde Acoustics

danmark120.jpg

det rör sig om Avantgarde Acoustics Model 5:

Model 5 is a solid-state integrated amplifier, delivering 2 x 0.4 watts @ 8 ohms (2 x 1.1 watts @ 20 ohms) in optimal CLASS A operation mode. Floating to CLASS AB mode if required, the amplifier delivers up to 27 watts @ 8 ohm. Combined with Avantgarde Acoustic‘s highly efficient horn speakers these specifications provide for more than sufficient power at any time.

danmark120b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med Air Tight-monoblocken inkopplade höjdes ljudkvaliten flera snäpp, tycker jag. Jag hade ett helt gäng välkända vax med mig, så en slags referenslyssning kunde genomföras åtminstone för mig. Det blev Donald Fagen, Elvis, Stan Getz, Madeleine Peyroux, Patricia Barber och Oscar Peterson i rak följd.

En mycket musikalisk presentation spelades upp för oss. Snärtigt och snabbt, tyst och rent och med häftiga dynamikeffekter i det stora rummet. De 211-baserade förstärkarna bidrar starkt till att det låter som en kombination av det goda från SET-världen och någon betydligt kraftigare förstärkare. Ja, jag vet att det sitter 4x500W i bashornen, men det var inte alls denna precision, snärtighet och kontroll med Red Rose-förstärkaren, som ändå är av hög klass. Jag skulle inte vara ett dugg bekymrad för att koppla dem till andra högtalare med lite lägre känslighet, säg 92-93dB.

Jag vågar inte uttala mig mer om vad förstärkarna eventuellt bidrar med i detalj, men jag skulle bra gärna vilja stifta ytterligare bekantskap med dem. Och det är ett understatement :D

Bilderna skvallrar en del om att detta är fin byggkvalitet vad man kan se utvändigt.

177124.jpg

177125.jpg

177116.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänk om svenska HiFitillverkare hade samma slags deltaljnogranhet
Jag kan faktiskt inte komma på så många europeiska eller amerikanska heller. En och annan kanske :)

We've had the pleasure of auditioning a LOT of good audio electronics in our time, but nothing has impressed us like the superb equipment from Air Tight.Many of you have probably heard of this brand name before. For those of you who have not - here's the story:

Air Tight is the brainchild, and long-cherished dream, of Atasushi Miura (shown at right with his new LP warp remover, the DF-01). His father, who began by building transformers for the budding Japanese audio industry back in the '30's, was the head of Luxman Corporation, a manufacturer of fine audio equipment with worldwide recognition for their high quality sound and construction. To this day, among the audiophiles who remember it, the original Luxman line is still spoken of with a certain amount of reverence. Thus, Mr. Miura was "born" into audio. Under his father's guidance, he worked his way through the company, attaining the status of audio engineer, designing the circuits for many of the famous Luxman tube amps. The company grew and, eventually he took over the reins at Luxman.

Miura%20wDF.jpg

In the mid-'80's, Mr. Miura began sensing a shift in the audio industry toward lower quality components. Rather than become part of the slide into mediocre, mass-market products, he decided to sell off Luxman (to Alpine) and start his own new company, Air Tight, dedicated to producing the highest quality audio components possible.

Ovanstående inklippt härifrån.

Link to comment
Share on other sites

Är det ett sånnt här eller?
Ja, eller något liknande (föregångare/efterföljare). Ser ut som en OTL med 12 KT88:or. De hade ett som kallades något i stil med Air Tight Reference på Munchen-mässan. Kanske StefanB vet eller t.o.m har en bild.

Nåväl, Eliot och jag fick chans att klämma lite på den här:

176859.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...