Jump to content

Jag bygger om mina Acapella Violon


eliot

Recommended Posts

Jag skall i denna tråden i ord och bild beskriva hur jag bygger om mina Acapella Violon :)

Mellanregisterhornet är monterat ovanför plasmadiskanten och värmen från plasmadiskanten stiger upp och värmer träet som håller mellanregisterhornet på plats. Detta blir med tiden uppluckrat och skall nu ersättas av flygplansaluminium :mm:

acapella1.jpg

Bakifrån ser vi också tydligt hur mellanregisterhornet är placerat och vi ser den bakre skruven med vilken det är fäst med basmodulen.

acapella2.jpg

Jag skruvar nu ut de främre och bakre skruvarna och lyfter av mellanregisterhornet

acapella3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Huu, att du vågar!! :D

Jättekul tråd, det är ju inte varje dag man ser sånt här direkt.

Hoppas vi kan ta en session under veckan som kommer nu (på båda ställena) - jag hör av mig! :)

Link to comment
Share on other sites

När jag var nere i Zürich förra sommaren besökte jag en vän (klicka på länken!) som hade låtit bygga om sina Violon och även om det var ett år sedan jag hade hört anläggningen så upplevde jag en tydlig förbättring. Alla kunder till René - som är min vän och handlare i Zürich - som har ett par Violon har låtit bygga om dessa och René hade bett mig ta med trästycket och i gengäld fick jag ett betydligt tyngre paket

acapella9.jpg

och här ser vi vad det innehöll :mm:

acapella10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Huu, att du vågar!! :D

Jättekul tråd, det är ju inte varje dag man ser sånt här direkt.

Hoppas vi kan ta en session under veckan som kommer nu (på båda ställena) - jag hör av mig! :)

Det ser jag fram mot :mm:

Link to comment
Share on other sites

Mellanregisterhornet är monterat ovanför plasmadiskanten och värmen från plasmadiskanten stiger upp och värmer träet som håller mellanregisterhornet på plats. Detta blir med tiden uppluckrat och skall nu ersättas av flygplansaluminium :mm:

Det låter äventyrligt... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, när jag skruvade låss de långa skruvarna som höll fast träbiten så var en lös och Audionet har berättat att han har spännt någon skruv som varit lös på hans Violon. Detta är ett problem som bara finns på Violon som ju i Acapella's sortiment är den billigaste modellen med plasmadiskant. Tydligen är Acapella själva ointresserade att utföra denna modifikation ...

Det låter äventyrligt... :)

Det är ju inte så att det skulle innebära någon risk ;)

- men rent ljudmässigt händer så mycket att min resekompis, som känner min anläggning väl, menade att det var en ny högtalare :o

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte så att det skulle innebära någon risk ;)

Du är så blygsam.. ;)

Jag skulle då verkligen inte ge mig på att demontera ett par högtalare! :o

Link to comment
Share on other sites

Alla kunder till René - som är min vän och handlare i Zürich - som har ett par Violon har låtit bygga om dessa och René hade bett mig ta med trästycket och i gengäld fick jag ett betydligt tyngre paket

Kommer dessa stycken i aircraft aluminium ursprungligen från Acapella eller är modifikationen framtagen av användare/entusiaster/återförsäljare... :?:

Link to comment
Share on other sites

Acapella är inte inblandad utan det är René som tagit fram det och det är en god vän till oss båda som tillverkar delarna och allt han gör är med extrem precision så delarna passade perfekt :app:

- Men naturligtvis provar man innan man monterar aluminiumbiten på mellanregisterhornet :D

acapella11.jpg

och utan fronttyg

acapella12.jpg

Det är alltså i det "vecket" som mellanregisterhornet är monterat ;)

Link to comment
Share on other sites

Här har jag monterat aluminiumbiten på den högra högtalaren

acapella13.jpg

och har just lossnat högtalaranslutningen på den vänstra för att säkerställa att jag monterar anslutningarna på den högra högtalaren likadant som det var från början ;)

- Jag gör alltså en högtalare i taget så att en högtalare kan utgöra facit så att jag inte gör något fel....

acapella14.jpg

Jag kan alltså titta efter noggrannt och se i vilken ordning kablarna är monterade

acapella15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Modigt Eliot! :o

Kan tänka mig att Eliot sitter och lyssnar...... Skall bli kul att höra resultatet.

/Mattias :)

Jag hörde resultatet dvs vid första besöket var Eliot i full färd med arbetet så det blev då inget stereolyssnade men väl mono-lyssnande dvs jag/vi satt och lyssnade på den ena högtalaren!! Detta var en upplevelse i sig och det lät oförskämt bra. :) Jag tänkte hur låter detta med båda talarna inkopplade. :?:

Vid mitt nästa besök fick jag erfara/uppleva detta. Jag kan direkt säga att det var den mest välljudande hifi-eftermiddag jag varit med om. :app: Jag har aldrig tidigare upplevt vinylmediet så här: en upplösning utan dess like, en diskant där artisternas andningar och allt hördes ja, jag kunde höra näshåren fladdra :) Basen var torr och bra/snabb men framförallt var det upplösning/diskant som var rent skrämmande bra. :app::o Kusligt, haksläppet var totalt.

Allting lät fullständigt naket och så att säga verkligt. Vet egentligen inte hur jag mer skall beskriva ljudet, jo jag kan säga det att det inte var kul att komma hem ett par dagar senare och ha denna upplevelse i saligt minne, när jag drog igång min egen svarv. :( Men men nu har det lagt sig och jag har hittat tillbaka.

En sak till som måste kommenteras är mjukvaran dvs vinylen. Denna del, upplever jag ibland fullständigt bedrövlig hemma hos vissa hifi-euntusiaster, men här var det rena guldgruvan. :mm: Jag har sett flera och större orginal lp-samlingar men jag har aldrig sett så mycket fina utgåvor tidigare. Detta var en våt dröm för mig för här stod alla cd jag inhandlat de senaste åren, fast här stod de i form av vinyl dels 180 eller i 200 grams utgåva dels i 45-varvsutgåvor. Varför har jag inte gjort detsamma!?! :( Även eliots samling av Jazz men framförallt den klassiska delen var av förstklassiskt snitt. Oh vad jag gillar att hålla i de gamla 60-tals orginalen de andas så mycket glädje till mediet, allt är genomtänkt och bra, musiken, inspelningen, Omslaget och även innerpåsen, det finns så mycket musikhistoria insprängt på dessa gamla skivor och de berättar så mycket för oss.

Eliot är en bekantskap som var berikande och mycket trevlig att lära känna och jag är mycket glad han tog kontakt med mig vid sitt årliga skånebesök. Veckan var riktigt trevlig med olika besök hos hifi-människor och vi fick även chans att rota igenom några tusen vinyler som var till salu och jag fick även träffa eliots föräldrar vilket kändes hedrande.

Att jag veckan därpå var hemma hos eliot beror på att min särbo katarina bor i uppsala. Känner ni Eliot och får chans att komma hem till honom, ta den. Ni kommer att åka på en lyssningsrunda som ni sent skall glömma och släpper han loss er bland vinylerna och ni förstår att uppskatta det, så är det som att öppna Tutankamos grav.

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni hade trevligt, iroise! Tyvärr gick det inte att sammanstråla den här gången, men du kanske kommer till våra breddgrader igen? Skrik till i så fall så kan vi ses hos mig också. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni hade trevligt, iroise! Tyvärr gick det inte att sammanstråla den här gången, men du kanske kommer till våra breddgrader igen? Skrik till i så fall så kan vi ses hos mig också. :)

Ja det var synd, jag hade tänkt pm:a dig men, ja, det blev inte så, men tack, jag hör gärna av mig nästa gång jag är i uppsala. Det kommer ju att förekomma lite då och då, framöver. Antar att den lyssningen också blir något utöver det vanliga då jag vet att du precis införskaffat MBL och det hade varit synnerligen roligt att lyssna på ditt system dessutom är det väldans trevligt att träffa likasinnade. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde resultatet dvs vid första besöket var Eliot i full färd med arbetet så det blev då inget stereolyssnade men väl mono-lyssnande dvs jag/vi satt och lyssnade på den ena högtalaren!! Detta var en upplevelse i sig och det lät oförskämt bra. :) Jag tänkte hur låter detta med båda talarna inkopplade. :?:

Det glömmer jag aldrig när vi satt där och lyssnade på en högtalare :D

- Iroise har en fantastisk kunskap när det gäller vinylutgåvor av pop/rock och detta ledde till att vi satt och tog tiden på tredje stycket på sida 2 på Rolling Stones LK4605: Tell me eftersom han trodde att jag hade en mycket ovanlig utgåva där just detta stycke varade i 3min15s. Tiden gick och klockan passerade 2:30, 3min, 3:30, 4min och slutade vid 4:15. :o

Det var helt klart att det var den värdefulla utgåvan som tydligen är värd 1000£ i mint tillstånd (min är i bra skick men ej mint!) - nu vågar man väl inte spela den mer ;)

Vi har haft mycket trevligt tillsammans i Skåne och det kommer lite bildbevis i tråden På HiFi-äventyr i Skåne & Danmark :)

Så här ser min anläggning ut nu

acapella19.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kollade upp denna Stones-info när jag kom hem och då framkom det att jag lurade dig eliot :( Förstautgåvan spelar tell me i 2,52 min. nummer lk4605 matrix xarl 6272-1a och denna är värd cirka 1000 pund. Den andra utgåvan, även denna med nummer lk4605 men som är en andrapressning spelar tell me i 4,06 version denna är endast värd 100-180 pund 180 pund om en av låtarna kallas mona och 100 pund om samma låt kallas i need you baby dvs samma låt står med olika namn. Av detta drar vi slutsatsen att det finns en förstapress med ovannämnda matrixnummer och två andrapressningar med ovannämnda skillnader i namngivning av låtarna!!! Alaa är fö i röd decca, oboxad. Skivpressar är en djungel och jag måste nästan alltid kolla in mina egna innan jag kan säga sådant här med säkerhet. Ber om ursäkt! :blush

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

trevligt att få se bilder på modifikationen, spännande att se hur dessa högtaalre är konstruerade med (lite indirekt) hoppas att det blir många trevliga lyssningstimmar även i framtiden. Blev det "nya" högtalare i ljudet?

Link to comment
Share on other sites

Skivpressar är en djungel och jag måste nästan alltid kolla in mina egna innan jag kan säga sådant här med säkerhet. Ber om ursäkt! :blush

Det gör inget - det är ett kul minne där vi satt och tog tiden :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det var synnerligen trevligt. Kul att höra denna ganska platta inspelning på eliots system, lät mycket bra, verkar som att denna anläggning kan spela allt på ett vettigt sätt. Vi lyssnade även på annat dvs orginalmusik utgiven 1957 med ett fantastiskt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...