Jump to content

Sonus Faber Concerto Grand Piano

Vox

Recommended Posts

Var i går och tittade/lyssnade på ett par SF Concerto Grand Piano.

Högtalarna är i valnöt och i nästan nyskyck trots att de har några år på nacken.

Skulle vara kul att få höra om era erfarenheter av denna lilla vackra skapelse och hur ni tror att den skulle gilla att spela tillsammans med en Copland CTA 405 (helrör).

Som det ser ut nu kommer jag att låna hem högtalarna för att "se" hur de passar hos mig.

Var i går och tittade/lyssnade på ett par SF Concerto Grand Piano.

Högtalarna är i valnöt och i nästan nyskyck trots att de har några år på nacken.

Skulle vara kul att få höra om era erfarenheter av denna lilla vackra skapelse och hur ni tror att den skulle gilla att spela tillsammans med en Copland CTA 405 (helrör).

Som det ser ut nu kommer jag att låna hem högtalarna för att "se" hur de passar hos mig.

Har inte hört den högtalaren, men jag har lyssnat på Domus varianten i lite olika uppställningar.

Har oxå hört Guarneri Homage med Copland elektronik och det lät väldigt bra!

Får du låna hem gejerna så blir det ju en lätt utvärdering. Men min helt oprofessionella gissning är: Kryddat med lite Nordost kablage och du kommer och ha en riktigt mysig stereo för kommande höstmörker.

Låter spännande. Kan du utveckla detta lite mer?

Har upplevt, och många andra för den delen, att Nordost och Sonus faber passar väl ihop. Och med tanke på att du kör ett trevligt rörstärkeri så är en upplöst och neutral kabelhärva av t.ex Nordost något som kan ta anläggningen till en riktigt trevlig nivå. Det är mitt tips, men jag har inte provat denna kombo själv. Det finns säkert någon som förespråkar något annat!?

Högtalarna har enligt säljaren varit nerpackade de senaste 2 åren så de kanske ännu inte visar sitt rätta jag.

Lyssnade hemma under x antal timmar i går kväll och kan konstatera att diskanten och mellanregistret är något helt fantastiskt. Luftigt, detaljrikt, homogent är några ord som poppar upp, men tyvärr finns inte det riktiga basfundamentet där vilket gör att jag uppfattar den som lite tunn i basen. Det är kanske inte så konstigt då de är specade till 40 Hz och jag jämför mot mina PMC som går ner till 22 Hz.

Jag ska ge dem en ny chans i kväll så får vi se vart detta leder.

Nej, hos mig passade inte SF Concerto Grand Piano. Diskant och mellanregistret var enastående, men jag är bortskämd med den underbara basen som mina PMC FB1 presterar.

Kanske är mitt avstånd på 4 meter till väggen bakom högtalarna för stort för att SF ska komma till sin rätt.

Grand Piano är definitivt inga lättplacerade konstruktioner men med lite tålamod och noggrannhet blommar dom ut och spelar precis så underbart som de italienska instrumentmakarna tänkt sig.

Det är många faktorer som skall stämma in men en av dom viktigaste är ändå att högtalaren spelar ihop med rummet/lokalen och självklart att man tycker om det man får höra.

Sonus Faber = Hand made sound

Kanske är mitt avstånd på 4 meter till väggen bakom högtalarna för stort för att SF ska komma till sin rätt.

Kör ibland ett par Minima Amator med drygt fyra meter till bakväggen och det blir kanske inte den tyngd som många föredrar.

Dock kan man få ett fint perspektiv när det stämmer.

RRR> Läcker setup! Men jag undrar lite om högtalarnas placering, visst är det olika i olika rum och alla har olika preferenser men... I alla fall jag hört Sonus faber har de mått väl av kraftig invinkling och rejält med luft.

Jag kör själv med SFGPhome och axis möts ca 1m framför min lyssningsposition, man ska i alla fall se alla fyra mässingsnitarna på utsidan från lyssningspositionen. Det tar en stund att vänja sig men om man bara lyssnar utan att titta ska ni höra ett fantastiskt stereoperspektiv med enorm rymd bakåt och uppåt. I stora orkesterverk ges en mycket trovärdig och behaglig illusion av avstådet i djup och bredd även höjd. Det var ett rejält tag sedan jag mätte men jag vill minnas att mina SFGPH står ca 1.35m från bakvägg. OK Grandpianoserien är väl inget för basnarkomanen direkt, även om den senaste modellen (Domus) har en mycket mäktig bastämma.

Jag kan bara instämma i den gänse åsikten att SF presterar ypperligt med kablage från NO, själv kör jag på gladeligen med Red dawn rev2, den har rätt mängd basinnehåll för en så slank högtalare som SFGPH.

NOs kvaliteter är ju som bekant energi och luftighet vilket gör sig säderles bra med SF eftersom det aldrig blir ansträngande eller påfrestande med dessa högtalare.

En del säger att SF är lite "gubbiga" högtalare, i så fall är jag gubbe, komfort och skönhet prioriteras framför extrem prestanda.

För visst finns det betydligare "basigare" högtalare, detaljrikare, mer dynamiska men sammantaget har SF tillräcklig prestanda i alla grenar för att prestera en homogen autentisk och framför allt vacker klang som ger mig en underbar musikupplevelse varje dag. "There are beuty in truth, but there is always truth in beuty." Läste detta i en artikel ang Sonusfaber vs Wilson.

axis möts ca 1m framför min lyssningsposition, man ska i alla fall se alla fyra mässingsnitarna på utsidan från lyssningspositionen

Intressant, detta skall jag test när jag kommer hem i kväll.

I mitt fall ligger axis korsningspunkt ca 70cm framför öronen. Högtalarna står 250cm isär, 118cm till bakvägg, 63cm till sidovägg, 280cm till öronen och slutligen 80cm från öron till väggen bakom lyssningspositionen. Alla mått från diskantens centrum.

Tillse även rätt sitthöjd, på SFGPH får man inte sitta för lågt. En viss Orpheus som också har SFGPH hade stora problem med basen eller snarare utan basen, den lät knappt något, om man inte ställde sig upp förstås, då mulrade den på.

När jag kom dit konstaterade jag snbbt att problemet var sitthöjden på de iofs både sköna och snygga fåtöljerna, dessvärre lät det mycket bättre på en kontorsstol, vi konkade in ett par lite högre fåtöljer vill jag minnas och helt plötsligt fanns en jämn och snygg bas. Hur det är ställt med SFGPC vet jag inte men jag antar att du bör sitta med öronen i höjd med eller över diskanten.

Som det var sagt SF måste justeras och justeras, när allt stämmer då hör du det verkligen.

Mitt rum är sex meter långt utan väggar.

Utan väggar?

Ja när jag avnjuter denna uppställning så upphör vissa fysiska lagar att gälla.

Åtminstone när jag blundar.

Det räcker för mig. :)

Med ökande avstånd från öron till baffelinje minskar invinklingsbehovet som jag upplever det, Kraftig invinkling hänger nog oftast ihop med närfältslyssning och det fanns en trevlig bild på Serblin Franco med en Musica och ett par Amati Homage i kraftig invinkling. Någon som kan hitta en länk till den... :?:

Jo det stämmer nog, det ger en riktigt trevlig upplevelse att ligga i soffan i vardagsrummet med dubbeldörrarna öppna in till ljudrummet och lyssna till en bra platta. Stereoperspektivet är i detta läge både obefintligt och oväsäntligt. Då ligger jag och lyssnar(eller sitter) ca 10-11m ifrån. I en idealisk värld skulle man ha ett rum på ca 150m2, ca 10mX15m.

I ett mer normalt dimensionerat rum, som mitt, ca 5X4m måste man leva med kompromisser.

RRR> Endast du kan avgöra vad som låter bäst i din akustiska miljö, dessutom har jag inte haft möjlighet att avnjuta SFGPC, så du vet mer om dom än jag. Jag utgår från att du provat alla möjliga (och omöjliga) uppstälningar. Med tanke på din avangardistiska kabeldragning :D så verkar det inte finnas några restrektioner från ev sambo iaf.

Jo det stämmer nog, det ger en riktigt trevlig upplevelse att ligga i soffan i vardagsrummet med dubbeldörrarna öppna in till ljudrummet och lyssna till en bra platta.
Din musikupplevelse skiljer sig markant ifrån min. Vem sa något om dubbeldörrar? Nej min vän, här snackar vi dimensioner :)

Stereoperspektivet är i detta läge både obefintligt och oväsäntligt.
:?:

Hur som haver Adagio, jag mår bra och är mycket nöjd men det är klart det har varit en lång resa innan jag hittade hem den började 1972 med Carlssons eminenta produkter och nu när jag tänker efter så mådde jag bra redan då :) Kan man annat med en sådan härlig hobby som HiFi :)

No hard feelings.

Regards

RRR

Oj,en Sonus tråd som jag missat!Vet inte om jag kan instämma i att S.F och Nordost är en så perfekt matchning.Nog finns det andra kabelfabrikat som jag föredrar framför det alternativet.Men det är tycke och smak,som i vanlig ordning.Är ärligt talat personligen inget stort fan av Nordost.Finns andra kabeltillverkare som jag föredrar och detta trots att jag själv har ett par S.F.

"There are beauty in truth, but there is always truth in beauty",oj så läckert citat. :)

RRR> Härligt, jag tycker också att jag "hittade hem" i min ljudvärld när jag introdecerade SF hemma. Min hifikariär är inte lika gedigen som din min lilla resa började typ..`91 eller så, har gått igenom både dunkabas (QRS500) hifiparameter (B&W 804) samt en resa in i ett fenomen (Mosen och mosens under) som tur var hittade jag hem snabbt till Sonus Faber och har inga planer på byten de närmsta åren... sen kanske..elipsa eller cremona, vem vet. Cool Krell du har, jag kör Krell själv dock lite snikigare kav280cd men ändå.