Jump to content

Nybörjarfråga om effektrör

stargazer

Recommended Posts

Hej alla.

Här kommer en pinsamt simpel fråga från en riktig nybörjare vad gäller rörförstärkare.

Snälla, hjälp / förklara för mig... och skratta inte ("Please Hammer, don't hurt'em") :blush:shy::)

Jag skall byta effektrör i min Primaluna Prologue Two.

Har fått tag i två matchade par NOS-rör, ett par mäter 81 och 83 ma (="par 1") och andra paret mäter 72 och 70 ma ("par 2").

Frågan är då - hur skall jag placera dessa?

Bifogar en bild (ursäkta kvaliteten... kameramobil, dåligt ljus) över hur rörsocklarna ser ut.

rorsocklar2.jpg

Ska jag placera "par 1" i sockelparet a) och "par 2" i sockelparet b), eller ska jag göra på annat sätt? Isf, please berätta hur... kanske med hjälp av denna bild då

rorsocklar3.jpg

Många tack för er rörgurus som kan berätta för mig hur detta magiska med effektrör fungerar....

/ Eder ödmjuke rör-newbie Stargazer

Tack, EAR!

Visst står det att det inte behövs matchade rör, men det står också

While matched tubes are not a requirement, it is still recommended if you want to get the very best

results

...och bästa resultaten vill man ju ha. Juh! ;)

Jag kommer alltså att köra par 1 till a) och par 2 till b).

Sätta rören på inbränning ett tag och sen med _stor_ spänning utvärdera resultaten...

thx igen, EAR :app:

Länk till manualen här ;)http://www.primaluna.nl/pdfmap/PrologueTwoManual_hr.pdf

Jag själv hade dock satt dem enl din bild ett(par 1 till A par 2 till B) även om det i manualen står att det inte behövs matchade rör