Guest patrikcaesar Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Fick lite trevlig information från Vivid Audio, vill ni kika på det? Jag lägger in allt på en gång så kan ni läsa och det finns mer information på deras hemsida http://www.vividaudio.com. Där kan man läsa om hur Laurence Dickie har tänkt i en intervju och annat matnyttigt. "Browsa" runt under Technology, press och News så får ni läsa intressanta tankegångar. Patrik Caesar Quote
Guest patrikcaesar Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Det finns mer att läsa om högtalares utveckling på hemsidan och lite bilder på uppställningsinformation och information om hur man sätter upp ett par V1 på väggen m.m, kanske skulle vara intressant? Jag kikar in i morgon så får vi se om ni vill att jag skall lägga upp mer information om Vivid Audio. Ni vet väl om att det kommer en JÄTTE som går under namnet G1 som tydligen skall vara något alldeles i hästväg. Skall se om jag kan luska ut något från Vivid om dem. Patrik Quote
Guest asimov66 Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 superintressant lägg upp allt du kan Quote
Timbre™ Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Ni vet väl om att det kommer en JÄTTE som går under namnet G1 som tydligen skall vara något alldeles i hästväg. Ett fyrvägssystem som släpps i höst enligt tillverkaren. Finns inte mycket info på nätet än så länge och det hade ju varit spännande läsning om det finns något som är klart. Quote
Absolute Audio Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Här finns en interjuv med Laurence Dickie. interjuv Quote
Guest patrikcaesar Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Ja precis, det var den jag menade. Jag fick lite information som är hemligstämplat ännu, pga FLERA stundande patent, men jag kan säga att det jag sett än sålänge när det gäller den bas drivern, så kommer detta bli något helt speciellt. Som ni vet gör Vivid Audio en högtalare som heter V1 som i vägghängt utförande spelar alldeles utmärkt trots att den sitter på väggen. Alla drivers i Vivids konstruktion sitter fastskruvade genom en stav som går genom kabinettet och fästs där bak och hänger så att säga fast utan infästning på en o-ring i fronten. Detta gör att om man har en stabil vägg så kommer man att skruva in högtalarens "basdriver" i väggen och då hänger chassit löst omkring.....detta är svårt att beskriva med text, lägger ut en bild så att ni ser hur det funkar. Quote
Guest patrikcaesar Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Så här ser allstå en hembio lösning ut med V1 på väggarna. Sen har man naturligtvis ett par K1or och en C1 som center. Quote
Guest Peo Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Klart spännande. Jag tycker din demo i Malmö senast gav mersmak trots de något extrema besvären med rummet! Kommer vi att få se och höra K1 på någon mässa framöver, Patrik? Det vore verkligen skoj. Quote
Guest patrikcaesar Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Jovisst kommer dessa att spela igen, men nästa mässa lär handla om de STORA G1 Dessa kommer förhoppningsvis att vara med på Japans HIFI mässa och sen hoppas jag att det blir lagom till Julklappsförsäljningen komma till Sverige. Förresten hur leker livet med din trevliga anläggning? Skall snart upp till Eliot och lyssna på de nya tweaken han gjort, han säger att det är kusligt bra, vilket för mig verkar helt underbart eftersom jag satt som en fågelholk sist jag var där. Patrik Klart spännande. Jag tycker din demo i Malmö senast gav mersmak trots de något extrema besvären med rummet! Kommer vi att få se och höra K1 på någon mässa framöver, Patrik? Det vore verkligen skoj. Quote
Guest patrikcaesar Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Det som är trevligt med pojkarna på Vivid Audio är att de är riktigt ödmjuka, Philip Guttentag är en av de trevligaste personer jag träffat inom HIFI branschen. En god vän bjöd in oss på en trevlig middag då vi naturligtvis drack ett gott sydafrikanskt vin och massa andra läckerheter och väl förfriskade talade Philip om hur intressant Vivid Audio egentligen är och hur man lägger ner en otrolig möda för att få till en så väl/ljudande/spelande högtalare som möjligt. De skulle ju göra en SUB WOOFER, men eftersom all energi läggs på G1 så har denna fått stryka på foten så länge. Så fort jag har något jag får lov att visa er något så återkommer jag i ämnet. Deras teknologi när det gäller deras drivers är otroligt intressant och jag förstår att jag måste lägga upp länkarna direkt till er, så här är en t.ex. http://www.vividaudio.com/tech_story.php?id=26 och här är en annan http://www.vividaudio.com/tech_story.php?id=22 eller den här kanske… http://www.vividaudio.com/tech_story.php?id=23 Quote
eliot Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Skall snart upp till Eliot och lyssna på de nya tweaken han gjort, han säger att det är kusligt bra, vilket för mig verkar helt underbart eftersom jag satt som en fågelholk sist jag var där. Patrik Ja, när kommer Du - Jag skulle inte kalla det ett tweak - utan högtalarna har blivit ombyggda och det kommer strax en bildberättelse //Eliot Quote
Guest patrikcaesar Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Ja, jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla det och jag ville inte förbigå dig med att det kommer en berättelse, man har ju non disclosure agreement överallt Jag är ju uppe i flytten som du vet, men efter den, skall ta kontakt med Robert också så att jag kan komma upp med Vivid till honom. Ja, när kommer Du - Jag skulle inte kalla det ett tweak - utan högtalarna har blivit ombyggda och det kommer strax en bildberättelse //Eliot Quote
Guest patrikcaesar Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Ja ni kan ju få se det "nya" huset.....eller magasinet som jag köpt, det kommer vara bra ljudmässigt när det blir färdigt med sina metertjocka stenväggar som inte kommer att stå och spela med Jag har ju en annan byggnad som också är något alldeles speciellt.....Eliot har bilder på detta, om ni ber snällt lägger han säkert in så ni får se. To be continued........ Quote
Guest patrikcaesar Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Ni som har frågor eller vill lyssna på ett par Vivid Audio, ta kontakt med mig, var inte blyga. Ring eller maila mig. patrikcaesar@yahoo.com 070-309 22 12 Om jag inte skulle svara så försök igen, eller så ringer jag upp om ni ringer från ett nummer som syns i displayen. Ha nu en go´ helg som vi säger här nere i SKÅNE Patrik Quote
eliot Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Jag har ju en annan byggnad som också är något alldeles speciellt.....Eliot har bilder på detta, om ni ber snällt lägger han säkert in så ni får se. To be continued........ Det är det gamla vattentornet i Eslöv som Patrik äger Som han sa på telefon: "Ibland tänker man inte på hur knäpp man är" Quote
eliot Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Ja ni kan ju få se det "nya" huset.....eller magasinet som jag köpt, det kommer vara bra ljudmässigt när det blir färdigt med sina metertjocka stenväggar som inte kommer att stå och spela med Jag har även bilder på "magasinet" med sina metertjocka väggar och detta är vaktens rustning :cool: Quote
zood Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Fantastisk hus Något liknande är vårat drömhus, lite ont om dem på västkusten bara Quote
Timbre™ Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Det är det gamla vattentornet i Eslöv som Patrik äger Som han sa på telefon: "Ibland tänker man inte på hur knäpp man är" Ja, jösses... Det kan ju bli både bastiljhifi och Tower of Power... Det var kul och annorlunda! Quote
calle_jr Posted August 19, 2007 Posted August 19, 2007 Sicken våning, kejsaren i Eslöv. Men pust för att bära upp hifin Mobilkran? Quote
Tompa Posted August 19, 2007 Posted August 19, 2007 Hallå Patrik !! Det var ett tag sedan vi sågs, hoppa att allt är bra med dig ! Måste bara säga, himla härligt hus du skaffat dig, det blir nog attans så bra de !! Ha de/Vi höres å störes ! :cool: //-- Tompa -- Quote
Guest patrikcaesar Posted August 20, 2007 Posted August 20, 2007 Hahahaha, visst Eliot har rätt, lite knäpp är man kanske :clown: men det är skönt för folk som umgås med mig, de får känna sig så "normala" Ja, det kommer nog att bli bra då det blir färdigt, men en annan har ju fått gamla Sovjets femårsplaner att framstå som korta Men visst skulle det vara intressant att ha ett showroom i Vattentornet? Varje våning blir 4 meter i takhöjd och ca 30kwm sexkantigt. Hallå Patrik !! Det var ett tag sedan vi sågs, hoppa att allt är bra med dig ! Måste bara säga, himla härligt hus du skaffat dig, det blir nog attans så bra de !! Ha de/Vi höres å störes ! :cool: //-- Tompa -- Quote
Guest patrikcaesar Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Javisst är det fräckt och det kommer bli otroligt läckert när det blir färdigt, det är 4 våningar högt och tillsammans blir det 400kvm. 130 på de första 2 = 260 sen är det 80 och 60 i ståhöjd alltså. Blir lite lättare att fixa uppän vattentornet. Var uppe i Vattentornet idag måndag 27, Mats och jag stod och tittade på Malmö, Öresundsbron och Turning Torso. Vi skrattade gott åt att jag faktiskt äger det där tornet och vi pratade om hur läckert det blir med den där inomhuspoolen 40 meter upp i luften och hur han kommer vara ständig badgäst där uppe. Vilket hus, helt fantastiskt vackert. Quote
Recommended Posts