Jump to content

Skivspelare DIY?

Guest justaudiomagic

Recommended Posts

Guest justaudiomagic

Hej

undrar om någon har eller håller på med en DIY skivspelare?

Undrar oxå om någon vet var man kan få tag på alla grejer som behövs för att bygga en?

Vänligen

Scheu har en del högkvalitativa delar som man kan köpa, som tallrik, motor och lager: http://www.scheu-analog.de/files/preisliste.pdf (på tyska).

Rigktigt macho-byggd tonarmslösning: http://www.altmann.haan.de/tonearm/default.htm

Tillhörande skivspelare: http://www.altmann.haan.de/turntable/

Galleri över DIY-skivspelare: http://www.krishu.de/de/index.php?id=76 (inspirerande)

På samma sajt också en manual om hur man bygger och vilka optioner som finns (åter på tyska)

Om att bygga DIY skivspelare på engelska: http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/turntables.html

Lycka till!

Guest justaudiomagic

Tack för länkarna.... Planerna är att bygga en helt egen typ av spelare som vi ska ha i vårt sortiment och sälja.

Några tips och eller ider?

Hade tanke om;

Själva basen som allt står på, 4 x 12 mm MDF = 48 mm

Måtten på basen har jag inte bestämt ännu, men en 350 x 450 mm

Talriken tänkte jag mig en 6 x 12 eller 7 x 12 mm MDF = 72 - 84 mm

Guest justaudiomagic

Nya tankar kring vår spelare;

Tallriken kommer inte bli speciellt tjock.

Kommer använda ett par olika material på olika tallrikar, från glas till keramik.

Tonarm valfritt men standard kommer bli med Rega RB250 och pickup från Clearaudio i form av Aurum Alpha.

Självklart kan spelaren fås med vilken tonarm som helst från vårt sortiment, t ex en tangentialarm från Clearaudio och vilken pickup som helst. (Eller helt utan tonarm eller pickup).

Hmm... Glas är sällan använt i skivspelarsammanhang på goda grunder. Det är ett material med en egen "akustik", kristallglas är det extrema exemplet. Det finns en svensk högtalare i 1.000.000+-klassen som är gjord av glas, men annars vet jag inte att glas varit ett framgånsgrikt audio-material.

Keramiska material tror jag man har större chanser att lyckas med. Men egentligen bör man, om man ska hitta en bra lösning, börja med att studera olika materials egenskaper. När man har några bra kandidater får man prova och lyssna helt enkelt. Trä som du tänkte från början är inte så dumt, sedan finns et en massa andra material som är ganska stumma, akryl, grafit m.m. En del metaller tror jag funkar också.

Guest justaudiomagic
Hmm... Glas är sällan använt i skivspelarsammanhang på goda grunder. Det är ett material med en egen "akustik", kristallglas är det extrema exemplet. Det finns en svensk högtalare i 1.000.000+-klassen som är gjord av glas, men annars vet jag inte att glas varit ett framgånsgrikt audio-material.

Keramiska material tror jag man har större chanser att lyckas med. Men egentligen bör man, om man ska hitta en bra lösning, börja med att studera olika materials egenskaper. När man har några bra kandidater får man prova och lyssna helt enkelt. Trä som du tänkte från början är inte så dumt, sedan finns et en massa andra material som är ganska stumma, akryl, grafit m.m. En del metaller tror jag funkar också.

Hej

Jag förstår dig till 100 % när du pratar om kristall etc. Jag vet att glas inte är "känt" att användas inom audio branshen och det är just det som gör att vi vill satsa på detta. Troligen kommer både trä och akryl oxå att användas i olika modeller, men första blir i glas. Kul med inlägg och egna tankar / idéer. Keramik är riktigt bra men dyrt material, så jag ser det som en positiv egenskap om man kan få till en lite billigare, men fortfarande bra, spelare med en tallrik i glas

Guest justaudiomagic
En till användbar länk till delar för ett DIY bygge.

http://www.highend-sound.com/produkter/type.asp?iType=24

Hej

Tack för tipset!

Har varit inne på sidan och mailat med Gert på Highend-Sound i Danmark.

Han har bra komponenter och väldigt bra kvalitet.

Akryl tallrikar från 30, 50 och 80 mm tjocka.

Lagert plus spindeln, 1900 :-, känns som väldigt överpris

Rega hade väl glastallrikar på sin Planar 3 tidigare? Kanske fortfarande har? Svårt att svarva och borra men de är säkert plana och bra med jämn tjocklek. Fast om jag minns rätt så är det mycket lång efterklang på den och kräver en tjockmatta uppepå för att dämpa.

Keramik är nog bra men inte lätt att tillverka och gratis är det inte. Fasen vet hur Rega har råd med sin tallrik till Planar 9. Men de säger ju också att mer än halva priset är tallriken på den. Jag visade vid tillfälle upp den tallriken för forskarna på Svenska Keraminstituet (gjorde mitt exjobb där) och de trodde knappt att det fanns någon som kunde tillverka en sådan stor tallrik i Al2O3 för de pengarna.

Metall i tallriken var jättevanligt förr men då använde man också tjocka gummimattor uppepå för att dämpa dem. Rekord hittills tror jag var en Sonab med svarvad aluminiumtallrik som klingade i nästan en hel minut utan mattan! Den lät väldigt mycket bättre efter att jag dämpade den med asfalt på undersidan.

Trä är ett mycket spännande material men kan vara svårt att använda homogent till skivspelare då det både krymper, sväller och slår sig med lite otur. Och att köpa lamelllimmat är inte gratis i en bra kvalité.

Då jag gör "knacktestet" på trä så får man ofta ett ganska ihåligt ljud med tydliga resonanser, väldigt lika plywood eller mdf på det sättet. Akryl låter mera dött men känns samtidigt tråkigt eftersom det redan finns 100st tillverkare som använder. Och Michael Framer är skeptisk till tjocka akryltallrikar så då är jag det också. Även om jag tidigare använde det själv. (Har nu hittat roligare alternativ.)

Det fanns på mässan i stockholm för ett par tre år sedan en herre som visde upp en stereobänk fräst i glas som skulle kosta ca 30 000kr och var jättesnygg, nån som vet var han tagit vägen?

Guest justaudiomagic
Rega hade väl glastallrikar på sin Planar 3 tidigare? Kanske fortfarande har? Svårt att svarva och borra men de är säkert plana och bra med jämn tjocklek. Fast om jag minns rätt så är det mycket lång efterklang på den och kräver en tjockmatta uppepå för att dämpa.

Keramik är nog bra men inte lätt att tillverka och gratis är det inte. Fasen vet hur Rega har råd med sin tallrik till Planar 9. Men de säger ju också att mer än halva priset är tallriken på den. Jag visade vid tillfälle upp den tallriken för forskarna på Svenska Keraminstituet (gjorde mitt exjobb där) och de trodde knappt att det fanns någon som kunde tillverka en sådan stor tallrik i Al2O3 för de pengarna.

Metall i tallriken var jättevanligt förr men då använde man också tjocka gummimattor uppepå för att dämpa dem. Rekord hittills tror jag var en Sonab med svarvad aluminiumtallrik som klingade i nästan en hel minut utan mattan! Den lät väldigt mycket bättre efter att jag dämpade den med asfalt på undersidan.

Trä är ett mycket spännande material men kan vara svårt att använda homogent till skivspelare då det både krymper, sväller och slår sig med lite otur. Och att köpa lamelllimmat är inte gratis i en bra kvalité.

Då jag gör "knacktestet" på trä så får man ofta ett ganska ihåligt ljud med tydliga resonanser, väldigt lika plywood eller mdf på det sättet. Akryl låter mera dött men känns samtidigt tråkigt eftersom det redan finns 100st tillverkare som använder. Och Michael Framer är skeptisk till tjocka akryltallrikar så då är jag det också. Även om jag tidigare använde det själv. (Har nu hittat roligare alternativ.)

Det fanns på mässan i stockholm för ett par tre år sedan en herre som visde upp en stereobänk fräst i glas som skulle kosta ca 30 000kr och var jättesnygg, nån som vet var han tagit vägen?

Tack för ditt inlägg!

Själv är jag inte alls tveksam när det gäller akryl. Skulle isf vara kostnaden. Hade det varit något tveksamt så hade ju inte t ex Clearaudio använt det till sina spelare. Alla har som sagt sina kriterium vad gäller design, utseende, finish och ljud. Det jag tycker om kanske du tycker är mindre bra, eller tvärtom.

Nä, trä har jag gått ifrån när det gäller tallrik. Ska man få det bra och inte riskera att massivt trä slår sig så är det krysslimmat som gäller. Sen ska man gärna höja temperaturen så att man..... Ja, ni förstår, det är en ganska avancerad process för att få det att funka. Dessutom kanske limmfogarna håller en 3-4 år (om man har otur) på tallriken och då sitter man där. Akryl är det som gäller nu bland annat.

Tack Kansas!

Tallriken är i polyeten. Verket är en gammal Thorens TD166 MK2.

Sen bilden togs har jag satt fötter under, samma som OPUS3 Continuo.

Pickupen har jag bytt till en Miyabi Standard, jag är fantastiskt nöjd med den.