Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha då var årets sommarsemester avverkad och idag stundar jobbet igen efter fyra veckors avkoppling på skärgårdsstället, med några nyttiga avbrott hos Robert för avlyssning av hans nya MBL 101:or. Ja jag passade även på att tillbringa några kvällar på jazzfestivalen också med höjdpunkter som Steely Dan, Tingvall Trio och Fibes, oh Fibes. Vädret under perioden har mest haft karaktären av varannan dag sol, varannan dag regn. Men vad gör det när man kan lyssna på andrasystemet. Ett hopkok av pensionerade prylar från mina och sonens tidigare system. En Rega Planet svarar för ljudkällan, en förförstärkare av märket Adcom kan inte modellbeteckningen men för den som kan så är det den med tre vippströmbrytare på fronten. Den låter fruktansvärt bra och utgör en helt brusfri input till ett Musical Fidelity A3 slutsteg. Svagheten ligger nog i högtalarna som jag inte fått till det riktigt med, ett par B&W 602:or. Kablaget är lite blandat, Red Dawn från CD till förförstärkare och ett par Nordost Quadrofil till slutsteget. Högtalarkablarna är pga av krav på längd, någon metervara av obestämt slag. Nätkablar av skärmad typ med blandade kontakter av märket Furutech. Ljudet har sina begränsningar, men djupet i ljudbilden är imponerande kanske pga högtalarna står på ömse sidor av en stor dörröppning mot en glasveranda, där man i vart fall får illusionen att djupet bakom är större än de två och en halv meter som ligger bakom högtalarna. Ja här har jag lyssnat igenom de CD:n som jag köpte på jazzfestivalen och har riktigt fastnat för Tingvalls trio med Skagerak. Fantastisk driv och en bra ljud, framförallt på pianot.

Kom hem igår till stan, åkte med en tidigare båt för att kunna tillbringa några timmar med lyssning. Fann till min stora glädje ett kuvert från CDON, med Fibes, oh Fibes Emotional i och senaste nummret av Stereophile. Ett späckat nummer med bl.a test på SF Guarneri som fick mycket bra betyg av Michael Fremer. Fanns också en intervju med pianisten Tord Gustavsen, vilket naturligtvis till en återlyssning av deras tre CD:n. Testade den nya espressobryggarn som jag hittade på rea hos en nedläggningsbutik i stan. Inte lika gott kaffe som hos Robert, men jag tror det beror på sorten. Skall kolla med honom vad han använder i sin apparat, när jag besöker honom för att kolla in det senaste och kanske lite lyssning på MBL 101:orna igen. Tar med mig Tinvall och Fibes, oh Fibes som jag tycker är höjdarplattor. Någon som vet något om Fibes, oh Fibes? Hör dem för första gången på jazzfestivalen.

Ja detta blev en riktigt bra avslutning på semestern och nu känner jag mig riktigt laddad för jobbet idag!

Hur såg din hifi-sommar ut?

Calm

Posted

Semester? Är man lika fiffig som jag och byter jobb 1 juni, får ut semesterlönen från gamla jobbet och köper stereo för pengarna, då får man ingen semester. :D Jag tar igen det i kvalitetslyssning för avslappnings skull varje kväll istället.

/Stefan

Posted
Hur såg din hifi-sommar ut?

Ett kort besök i hufudstaden. Asha Ali såg verkligen ut trivas på scen, vilken spelglädje. Fibes, oh Fibes var en trevlig överraskning, synd för Gary Kemp att inhoppet skulle förstöras av en trilskande förstärkare. Måste erkänna att det inte bara var regn i ögat under Steely Dans framträdande. Calm jag satt 7-8 rader nedanför mixertornet och hade kanonljud, vad tyckte du om ljudet? (DN var inte nöjda). Några misslyckade hifi-butiks besök, en skit sommar, vädermässigt. Bara typiskt att bästa vädret kommer när semestern är slut. :(

Posted
Ett kort besök i hufudstaden. Asha Ali såg verkligen ut trivas på scen, vilken spelglädje. Fibes, oh Fibes var en trevlig överraskning, synd för Gary Kemp att inhoppet skulle förstöras av en trilskande förstärkare. Måste erkänna att inte bara var regn i ögat under Steely Dan’s framträdande. Calm jag satt 7-8 rader nedanför mixertornet och hade kanonljud, vad tyckte du om ljudet? (DN var inte nöjda). Några misslyckade hifi-butiks besök, en skit sommar, vädermässigt. Bara typiskt att bästa vädret kommer när semestern är slut. :(

Satt i samma centerposition som du fast 3 rader högre upp och tyckte ljudet var helt ok. Fibes, oh Fibes CD håller en bra musikalisk standard men dom är ett typiskt liveband. Sångaren Christian Olsson gör bandet med sin soulrika röst och ett framträdande som om han kom direkt från festen. Att Gary Kemps gitarr strulade hanterade han på ett superproffsigt sätt och fortsatte som inget hänt.

Dessvärre håller inte plattan Emotional inspelningsmässigt vilket jag nu kan konstatera efter några lyssningar. Synd!

Tyvärr kan jag inte hålla med dig angående Asha Ali som säkert trivdes men det gjorde inte jag. Hon hade i mitt tycke svårt att hålla tonen förmodligen beroende på att högtalarna för medhörning var fel inställda eller också är det hennes sångstil som är sådan. Har inte hört henne tidigare. Men man har mycket lätt att fördra sådana banaliteter när man väntar på Steely Dan.

Calm

Posted

När jag tänker efter, kan vi nog ha suttit på samma rad. Jag satt med frugan och hade vita regn caper. Du tog väl aldrig några bilder? Jag tog och lyssnade lite på Asha innan och det är lite av hennes stil, ändå strongt att inleda Jazzfestivalen.

Posted

Jag har hela anläggningen nerpackad sedan 3 veckor pga renovering/ombyggnad så jag har fruktansvärd abstinens för tillfället. Om allt går som tänkt kan jag packa upp i morgon tisdag och påbörja möbleringen för optimalt ljud utan att behöva bli osams med övriga i familjen. :D

Posted

Det där med sommarstugestereo kan man göra till ett rätt roligt kapitel! Satsa på utrustning som du inte vanligtvis skulle vilja leva med, men ändå uppskattar. Jag funderar på några riktigt lättdrivna högtalare, kanske någon gammal tannoy. Och matcha det med någon enklare rörstärkare och endast vinylspelare till det. Vi har sommarstuga i småland så det finns mycket loppisar med fyllda skivbackar i krokarna. Då får man utmana sin musiksmak lite eftersom utbudet varierar så väldigt.

Posted

Det där med sommarstugestereo kan man göra till ett rätt roligt kapitel! Satsa på utrustning som du inte vanligtvis skulle vilja leva med, men ändå uppskattar. Jag funderar på några riktigt lättdrivna högtalare, kanske någon gammal tannoy. Och matcha det med någon enklare rörstärkare och endast vinylspelare till det. Vi har sommarstuga i småland så det finns mycket loppisar med fyllda skivbackar i krokarna. Då får man utmana sin musiksmak lite eftersom utbudet varierar så väldigt.

[/quote

Ja sommarstugan har i mitt fall blivit lite av en kyrkogård för avlagda produkter. Här kommer en beskrivning av sovrumssystemet som består av mitt första seriösa system. Quad 33/303 drivandes ett par B&W DM 2. Mit högtalarkablar Terminator 6 och en Naimkabel mellan CD och försteg. Här talar vi 70-talsstereo. Den tidigare Unamco T1-vinylsvarven har fått ersättas av en Yamha-CD. I gästrummet finns en gammal NAD-förstärkare med tuner som driver ett par Martin Persson MP 2:or. De senare ett soprumsfynd. I grovsoprum kan man finna godbitar, har ett par Sonab OA 14 under renovering som jag tänkte koppla ihop med en Yamhaförstärkare som står och skrotar. Skall bli ett nytt system för vinylsvarven.

Calm

Posted
Ja sommarstugan har i mitt fall blivit lite av en kyrkogård för avlagda produkter. Här kommer en beskrivning av sovrumssystemet som består av mitt första seriösa system. Quad 33/303 drivandes ett par B&W DM 2. Mit högtalarkablar Terminator 6 och en Naimkabel mellan CD och försteg. Här talar vi 70-talsstereo. Den tidigare Unamco T1-vinylsvarven har fått ersättas av en Yamha-CD. I gästrummet finns en gammal NAD-förstärkare med tuner som driver ett par Martin Persson MP 2:or. De senare ett soprumsfynd. I grovsoprum kan man finna godbitar, har ett par Sonab OA 14 under renovering som jag tänkte koppla ihop med en Yamhaförstärkare som står och skrotar. Skall bli ett nytt system för vinylsvarven.

Calm

En stereo för varje rum :D Alltid när jag ska uppgradera ställs jag inför beslutet om att sälja för att finansiera det nya köpet eller spara för att använda någon annanstans. Hitills har det mesta hamnat på hifimagasinet. Men det gör ju att man får titta på lite nytt & begagnat till rigg #2. Och visst finns det mycket att fynda i soprum, på 90-talet fanns väl de flesta vinylskivorna där :angry: