Jump to content

HiFi i äktenskapet

Absolute Audio

Recommended Posts

Hej

I Lördags så vigdes jag och flickvän en sju år tillbaka. :)

Prästen träffade vi en gång hemma hos oss innan bröllopet och det var en trevlig kille. Han hade själv en rigg med Elac högtalare och Primare grejer tror jag. Så han var lite hifi intresserad.

Och under cermonin hade han den goda smaken att berätta om high fidelity, hög trohet, i äktenskapet. Han försökte oxå sälja in flerkanals och SACD mitt under pågående bröllop. :cool:

En riktig lyckoträff, och många gäster kommenterade hur bra han var.

Grattis! Låter som en bra inledning på ett hifi-äktenskap.Man skall dela intressen då blir saker mycket lättare och roligare. Här kommer ett litet tips för er som inte haft denna turliga start. Man bör regelbundet ta med frun på livekonserter. Oavsett musik så brukar de flesta gilla att se artister och lyssna i verkliga livet. Köp sedan musiken på platta och spela någon dag därefter. Garanterat får ni kommentaren "är inte det här.....?". Jo och kom här och jämför ljudet. Funkar i alla lägen. Intresset är väckt och sedan är det bara att oförtrutet jobba vidare. Nästa steg är nog att av en händelse slinka förbi någon hifi-handlare en lördagförmiddag och lyssna på något vassare än vad du har. Slutfasen bör bli att något nytt införskaffas som ni båda är överens om låter bättre än det som redan finns och dessutom är snyggare. Den sista faktorn skall inte underskattas.

Än en gång grattis!

Calm

Grattis!

Väldigt passande med en Hifi-präst. Coolt!

Det finns ju fler med detta yrke som avnjuter denna hobby - vi har ju en skön snubbe här på forumet eller hur IHS :cool: - kanske det här med hög trogenhet/trovärdighet är den gemensamma faktorn?

/ stargazer, lite filosofisk för en gångs skull :blush:)

Grattis! Låter som en bra inledning på ett hifi-äktenskap.Man skall dela intressen då blir saker mycket lättare och roligare. Här kommer ett litet tips för er som inte haft denna turliga start. Man bör regelbundet ta med frun på livekonserter. Oavsett musik så brukar de flesta gilla att se artister och lyssna i verkliga livet. Köp sedan musiken på platta och spela någon dag därefter. Garanterat får ni kommentaren "är inte det här.....?". Jo och kom här och jämför ljudet. Funkar i alla lägen. Intresset är väckt och sedan är det bara att oförtrutet jobba vidare. Nästa steg är nog att av en händelse slinka förbi någon hifi-handlare en lördagförmiddag och lyssna på något vassare än vad du har. Slutfasen bör bli att något nytt införskaffas som ni båda är överens om låter bättre än det som redan finns och dessutom är snyggare. Den sista faktorn skall inte underskattas.

Än en gång grattis!

Calm

Det ligger väldigt mycket i det du säger. Väldigt goda råd. Och jag har märkt att även musik som de flesta tjejer inte gillar hemma, som jazz-fusion m.m. uppskattar de flesta live. När man sätter det i ett sammanhang, och den kvällen behöver man ju inte bara sitta tyst och tok-digga utan umgås till musiken.

Grattis!

Väldigt passande med en Hifi-präst. Coolt!

Det finns ju fler med detta yrke som avnjuter denna hobby - vi har ju en skön snubbe här på forumet eller hur IHS :cool: - kanske det här med hög trogenhet/trovärdighet är den gemensamma faktorn?

/ stargazer, lite filosofisk för en gångs skull :blush:)

"Skön snubbe" - det har jag aldrig blivit kallad förut :D Låter ungdomligt liksom...

Grattis på dig Kansas (och fru Kansas förstås) :D

Det som är meningen med äktenskapet ju att Två ska bli Ett, och att då prata om flerkanal tycker jag är snudd på bigami ;)

Kul Kansas, och grattis!

När jag gifte mig för ett par år sen så hade jag berättat för vår pastor att något av det största som verkligen kändes som att "nu är det på allvar", det var när jag och min då blivande fru slog ihop våra skivsamlingar. Det tog han upp i sin bröllopspredikan. :-)

Jag har också sån tur att min kära hustru tycker det är viktigt med bra ljud. Hon har förvisso haft ett uppehåll från ordentliga prylar ett tag tills hon träffade mig, men hennes första riktiga anläggning bestod av NAD och Dalihögtalare! Och det var hon som föreslog att vi skulle köpa en Leben! :-) Nu har vi precis fått tvillingar, så det blev stereo även där!

Nu har vi precis fått tvillingar, så det blev stereo även där!

Grattis Lindvall!!! Tur att det inte blev till en hembio ... Det kan vara knepigt nog att hitta namn till en men i det här fallet blir det lättare. Får jag föreslå Lefty and Righty!

Bebop

Hifi-prälle! :cool: Försökte han sälja konceptet flerkanal i samband med "hög tro(gen)het", att vara fler än två är väl inte helt i kyrkans linje? Om gud velat ha multikanal hade han(hon/den/det) gett människan fler öron, som någon vis person har som signatur på hififorum.