Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bor nu nere i Halland men har köpt en bostadsrätt tillsammans med flickvännen. En fin liten etta i kallhäll på 31kvm.

Vardagsrummet är på ca 18 kvm. Har precis lagt golv och ska snart se till att beställa specialtillverkade lister där man kan dra signalkablar i.

Kommer dra nätverks och antenkablar som det ser ut nu, borde jag tänka på att dra något i Hifi-väg också?

Som jag förstått det fungerar streaming och sen vidare till en dac utmärkt så det borde täckas in av nätverkskablaget?

Kommer dessutom i första hand satsa på att få klart mitt system till mina HD650 med förstärkare, dac, streaming.

Har läst lite och förstått det som att det kan vara viktigt att sakerna står stadigt, gäller det endast när man har högtalare eller är det något som jag bör tänka på till hörlursförstärkaren också?

Dock lämnar nog min flickväns stereo lite utrymme för att förnyas kanske?

Jag tycker den rent volymmässigt lämnar ifrån sig fullt tillräckligt för lägenhetens storlek.

Jag har en gammal pioneer förstärkare hemma som jag har för mig lämnar ifrån sig 2x80watt (ingen aning vid vad för ohm men jag gissar på 4).

Kan man kanske börja med att köpa högtalare till den så att man tar det i etapper eller kan man på något sätt skada högtalarna med att köra dem med en dålig förstärkare?

Jag skulle tippa att budget för vanliga stereon ligger på 10000kr det närmaste året.

Hoppas man inte är allt för jobbig med mina nybörjarfrågor.

Tack på förhand!

_MG_7941.jpg

_MG_7946.jpg

Posted

Orkar inte svara på alla frågorna. Jag har ritat istället:

smafragor.jpg

Jag skulle satsa på (i prioritetsordning):

- Att hitta de positioner i rummet där högtalarna (de gamla eller nya) låter bäst

- Fixa till lite mysigare akustikförhållanden (så lite hårda plana ytor som möjligt)

- Köpa nya högtalare

- Klura på vad som skulle kunna bli bättre med ljudet

- Upprepa lite av varje av ovanstående under några veckor eller månader

- Klura på vad som skulle kunna bli bättre med ljudet

- Skriva till mitt favorit-hififorum och be om några tips utifrån vad som inte tycks stämma med ljudet

Velourkram

/Ronnie

Posted

Att täcka hela det nylagda trägolvet med matta kan väl kännas lite....frustrerande kan jag tänka, men en rejäl matta mellan lyssninsposition och högtalarna gör en del.

Pioneer är ju ändå ett kvalitetsmärke, så om du inte skall driva något trögt, är det liten risk att det blir tokigt. Jag provkörde en Pioneerförstärkare som jag köpt begagnad till min lillasyter i min fetingrigg och det funkade utmärkt. Den jag testade var från 97 o lät oväntat trevligt. Är det en "lite ädre"(+15år) finns risk att den är lite slamrig i karrraktären. Som sagt, inget farligt dock. Lägg resten av budgeten på ett par ok högtalare som är hjälpligt lättdrivna. Detta förutsätter såklart att du kan fixa någon typ av signalkälla. Där kan man komma undan billigare än på högtalarsidan, och jag hade kört med någon kompromiss tills du vet om Pioneern behöver bytas ut näst eller inte. Om Pioneern orkar med bra, så kan nästa steg vara en vettig cd-spelare.

Du pratar om att streama digitalt till lurriggen. blir det över ethernet, eller USB? Jag har viss erfarenhet av USB kommunikationsutveckling från jobbet och det kan bli problem vid långa kabellängder om miljön i övrigt är "störig" elektriskt.

Att planera kabeldragning innan är smart. Det är dock inte alltid lika välljudande som det kan vara snyggt att knö ihop olika typer av kablar i samma kabelränna. tex nät(spänning)kablar bör inte dras parallellt med kablar som bär musiksignal. Jag har även upplevt problem med att lägga 100Mbit Ethernet kabel till datorn i samband med coaxial digital/SPDIF kabel. Jag kör en optisk kabel från Supra numer från datorn till CD-processor och slipper därigenom oskadd förbi trasslet bakom datorn. Dessutom är det mindre risk att hifin brinner upp.

Bara fortsätt att fråga. Inte alltid man får en sån pedagogisk bild som Ronnie bjöd på dock :)

mvh,

/Henrik

Posted

Man får tacka!.

Nån matta lär ju inte flickvännen gå med på i första taget då golvet kostade ca16000 (iofs inte hon som betalade men ändå)

Däremot har ju hon hela tiden velat ha gardiner så det borde man kunna ha på hela sidan med fönster mer eller mindre.

Hon har även velat ha en bokhylla till alla hennes böcker så det får det ju bli också då.

Tänkte streama via nätverket.

Man kanske ska nöja sig med att dra nätverkskabel och sätta lite uttag med jämna mellanrum och räkna med att kunna streama allt så smånigom?

Ska börja med att köpa högtalare.

Som jag förstått det av tråden och att prata med andra är att det handlar mycket om att prova sig fram och lyssna själv så ska ta och försöka mycket nu framöver med att få till det.

Flickvännen har dock rätt mycket att säga till om när det gäller var saker ska stå och hur det får se ut men jag antar att det kanske är fler som har det problemet?

Posted

Apropå det här med att flytta runt högtalare för att finna den rätta positionen...

Man kan faktiskt gå andra vägen, göra det bästa av situationen och komma långt. Det jag menar är att spika högtalarnas placering i stort och utifrån hur rummet används. Det förutsätter emellertid att man väljer högtalare som klarar av att placeras där man vill ha dem - till exempel nära eller på vägg. Att placeringen man betsämt sig för är vettig, till exempel att man kan fixa sittplatser som är symmetriska med högtalarna, att högtalarna kommer på rätt höjd och står i samma plan, att de de är placerade så öppet som möjligt och att man anpassar deras närmaste omgivnng tilll att det står högtalare i närheten är några andra aspekter att ta hänsyn till.

Jag vet att jag är oortodox i resonemanget - men har man en etta ska rummet användas till mycket och då kan det vara nödvändigt att göra på detta viset. Att det kan fungera vet jag eftersom vi gått den vägen; många bäckar små har givit ett gott resultat. Ibland har det varit väldigt små förändringar som gjort överraskande stor skillnad, så tveka inte att prova inom de ramar som finns även om de kan kännas väldigt begränsande.

Håller för övrigt med om de svar du redan fått och vikten av att ta processen peau om peau för att finna en helhetslösning som blir bra i slutänden.

:) /Jörgen G

Posted

"Man kan faktiskt gå andra vägen"

-Jag kan tänka mig att en vägghängd högtalare kan göra mest nytta i det där rummet som det ser ut nu.

Jag släpade omkring en enkel liten högtalare utmed väggen i mitt då kala rum, och det lät bäst ..ganska nära taket. På en väldigt specifik plats. :)

Kör någon akustisk favorit musik på repeat i ..iTunes(?), släpa omkring högtalaren och lyssna och utvärdera.

Det är jätteroligt. ^_^