Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är på jakt efter litteratur för att bygga på min kunskapsnivå som jag får säga är väldigt låg.

Har sökt lite i forumet men har inte hittat så mycket tycker jag.

Råkade plöja igenom denna tråden men blev inte klokare på om silver eller koppar men lyckades iallafall hålla mig från att bumpa upp den http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=1613

Där vara massa om fas... nånting som jag plöjde igenom också utan egentligen förstå någonting.....

Tror även det var i den tråden denna länken fanns: http://www.vandenhul.com/artpap/cable_faq.htm som jag tänkte ta och studera lite närmare när man får lite fritid.

Det är svårt att säga vad man vill läsa om då jag kan ana mig till att det här med Hifi är ett oerhört brett ämne och då min kunskapsnivå inte ens täcker vad som jag saknar kunskap om (lät kanske lika virrigt som allt är nu i början)

Har hunnit med att rådfråga lite innan i den här tråden så därifrån det kanske går att också rådge lite vad jag borde läsa om för att ha kunskap om det system med mina HD-650 jag försöker få till:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=4332

Det där med kablarna var ju inget jag alls tänkt på eller visste kunde påverka så mycket t.ex. Så det är väl mer sådan grundläggande kunskap jag behöver införskaffa just nu.

Posted

Läro-sugen är trevligt!

Är du intresserad av kablar, kabellteori och materialval eller är det stereo/hifi i största allmänhet? Jag kan tänka mig områden som är starkare påverkande än material i kablar. :)

Posted
Läro-sugen är trevligt!

Är du intresserad av kablar, kabellteori och materialval eller är det stereo/hifi i största allmänhet? Jag kan tänka mig områden som är starkare påverkande än material i kablar. :)

Jag är intresserad i största allmänhet då jag har mer eller mindre noll koll på hur olika prylar hänger ihop.

Jag har hittils bara grundat vad jag köpt på vad andra rekommenderat utan att kanske alltid förstå argumenten till varför grejorna är bra.

Hade varit kul att kunna lite mer hur sakerna funkar och hänger ihop.

Det bästa hade nog varit en bra bok om det nu finns som behandlar grunderna så man får en överblick om lite av vad mer det finns att fördjupa sig i.

Kan berätta lite om mina närmaste Hifi-planer så kanske ni som kan det här får en bättre bild av vad jag kanske borde satsa på att lära mig mer om.

Jag har just nu ett par HD-650 lurar som jag tänkt köpa en Cayin HA-1A hörlursförstärkare till efter att ha läst mycket positivt om den på http://www.head-fi.org/.

Lär dröja innan jag får råd men då allt ska finnas i en etta på 31kvm tillsammans med en st flickvän till slut.

Så blir det att man försöker planera allt på en gång för att kunna se helheten i lägenheten.

Har tänkt att skaffa en dac och en squeezebox till Cayin:en och HD-650:en sen.

Samt ny sladd till Hörlurarna.

Förutom att jag inte vet vilken dac och vilken sladd så tycker jag att jag börjar få kläm på vad jag vill ha nu.

Designen på Cayinen och squeezeboxen är dessutom godkända av flickvännen vilket också är viktigt för mig att ta hänsyn till då hon går mycket upp i design på saker.

Har även tänkt och kolla lite på hur uppgraderingsmöjligheterna ser ut på vanliga stereofronten.

Samt ta lite bilder i lägenheten för att få tips på hur jag ska lösa det rent möbleringsmässigt.

Hoppas det här gav lite bättre idéer av vad som kan vara nyttigt för mig att läsa.

Verkligen tacksam för all hjälp jag får!

Posted
Ett förslag är Robert Harleys "The Complete Guide To High-End Audio". Finns på Adlibris.se till exempel.

Beställd :) Tackar för tipset.

Skönt med något man kan läsa utan att behöva sitta vid datorn så fler sådana tips mottages gärna.