Jump to content

Butik eller bostad?


Hultan47

Recommended Posts

Jo, jag hade möjligheten för några månader sedan att besöka en butik i grannlandet Norge, närmare bestämt den nya butiken i Oslo i Hifisenter-kedjan.

Min syster har bosatt sig i Norge med en norsk pojkvän som råkar vara hifi-tokig. En av hans bättre vänner är Ivar (Haraldstad tror jag), butikschef.

Av den anledningen gjorde vi ett litet studiobesök, mycket fin butik!

En butik man skulle kunna bosätta sig i. Detta kommer visa sig senare, men största anledningen till besöket var denna.

Hificenter1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den CD-spelaren kommer från Teac, tror den heter Esoteric nånting(rätta mej den som kan,snälla). Består av en spelardel, 2st DAC,ar och resten är strömförsörjning och filter. Stegen är inte heller så dumma, den korta förklaring vi fick var att delen med VU-mätarna är kontrolldelen och de andra två är tydligen +1000 watt i ena och -1000 watt i andra. För mej blir det 0, men det finns säkert en bättre förklaring :)

Vi lyssnade på allehanda musik, tyvärr glömde vi ju bägge två att ta med oss egen musik :blush

PS! För er med fotokunskaper kan jag avslöja att i denna något mörka lokal blev inte bilderna bättre, ISO1600, Bländare 3,2, tider på 1/30-1/50 sekund,handhållet(glömde stativet oxå) DS!

Link to comment
Share on other sites

Bländare på 3.2? Tycker skärpedjupet är väldigt bra! :)

Japp, Tamrons 28-75/2,8 optik på 28 mm för att få med så mycket som möjligt. Eftersom focus hamnade såpass långt bort från mej på den korta brännvidden så blir det så. Önskade att man hade 10-22 optik från Canon men då blir det inga stereoprylar på ett bra tag. :(

Link to comment
Share on other sites

Jo, den butiken är väldigt fin och fantastiskt stor. Mycket gångar med små bås och enklare hemmabioanläggningar, högtalare och mycket plasma upp till 60" tror jag det var, på övervåningen. I källaren hade man flertalet lyssningsrum, ett med rejäla McIntosh hemmabiogrejer.

Bredvid detta den fina stereon på bilden tidigare.

Högtalarna har vi ju sett i en annan tråd tidigare, men jag tyckte dessa behövde en egen tråd tillsammans med resten :)

Hificenter2.jpg

JBL Everest, japanbyggd högtalare med dubbla 15" basar. Avstämd till 45Hz tror jag, hur otroligt det än låter.

Link to comment
Share on other sites

Förstärkeriet påminner om ett system som Anders på HifiStället hade till avlyssning för något eller några är sedan. McIntosh rakt igenom i deras referenssystem med alternativa signalkällor och förförstärkare tube/solid state och ett par högtalare som innehöll 110 element per st. Måste kostat miljoner. Lät hyfsat bra. Hur lät det i Norge?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Bernt
Förstärkeriet påminner om ett system som Anders på HifiStället hade till avlyssning för något eller några är sedan. McIntosh rakt igenom i deras referenssystem med alternativa signalkällor och förförstärkare tube/solid state och ett par högtalare som innehöll 110 element per st. Måste kostat miljoner. Lät hyfsat bra. Hur lät det i Norge?

Calm

Tror det systemet står kvar på Hifistället.

JBL-högtalarna vill jag också gärna veta mera om.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Nu är helgen slut och jag fick tillgång till internet igen :) Så är det att bo så lång ut i skogen att ingen uppfunnit det än!

Jo, ljudet, de JBL högtalarna tyckte jag hade en kuslig förmåga att inte märkas. Det var inga som helst problem att placera ut varenda medlem i bandet när man blundade och bara lyssnade. Det var det som imponerade mej absolut mest. Sen hade basen en grym förmåga att kännas men aldrig bli bumlig och påträngande. Vid det tillfället vi lyssnade så hade man flyttat isär högtalarna lite sen man hade haft en visning för branschfolket. Tidigare så stod alla McIntosh-grejer på varandra i en stapel, så vi kan bara gissa hur mycket det var.

Vad gäller stegen så fick vi inte VU-mätarna att gå över 20 watt så effektreserver lär det finnas.

Link to comment
Share on other sites

20 watt bara, lite reserv finns de nog kvar ;)

Tror att JBL är nog ganska lätt drivna så det behövs nog inte mera.

Lyssnade på Klispch-horn hos SköntLjud nyss och där spelade vi bara ca 2watt som mest, och det var riktigt högt :D

Så JBL är nog hyffast lättdrivna...

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på Klispch-horn hos SköntLjud nyss och där spelade vi bara ca 2watt som mest, och det var riktigt högt :D

Så JBL är nog hyffast lättdrivna...

Med digitala effektmätare på mina A-50V är det ju väldigt lätt att snöa in på uttagen effekt i olika sammanhang och över Amati med 92 dB känslighet står mätarna för det mesta på noll vid vanlig vardagslyssning. All lyssning har alltså skett på mindre än 1 watt och uttrycket "det är första watten som räknas" passar ju bra här även om resterande 199 watt naturligtvis är bra att ha i beredskap. Vad är det då som drar effekt... :?:

Ja, inte är det kvinnliga vokalister, kontrabasar eller saxofoner utan i första hand trummor. Yim Hok-Man och Poem of Chinese Drums är ett lysande exempel på det.

Link to comment
Share on other sites

Angående VU mätarna på McIntosh stegen så fanns det flera "modes"på den. Det var ganska kul att jämföra för vi körde med en "sirapsvariant" på ena sidan och en snabb "realtidsvariant" på andra sidan, så vissa peakar kunde man se gick ganska högt i effekt, medan den långsammare sällan gick ända upp till 20 watt.

I mina ögon en underbar stereo med ett lugnt och mycket oansträngt behagligt ljud, mina bilstereodagar i 18-årsåldern har medfört viss känslighet mot skräniga gitarrer och liknande ljud även om det ofta är min favoritmusik. :(

Kostnaden är väl av det slaget att möjligheten att skaffa något liknande inte går, 1,7 miljoner norska kronor, å då använder man NordOst högtalarkabel för "bara" 70 tusen. ;)

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...