Uffe71 Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Hej alla här...Jag har laborerat lite med betongplattor och olika mjuka material under min Pathos logos rörhybrid och ju mer jag lagt under desto renare har ljudet blivit känns det som nästan. Först vek jag en vanlig plastmatta på 2 meters längd så det blev en ca 30 cm klump av den och la den under en betongplatta som har måtten 500x500x50 mm och det blev ett klart lyft jämfört med att ha stärkaren direkt på golvet. Mer luft och stramare bas. Idag la jag ytterligare en likadan platta över den andra med 4 SD fötter imellan och det gav ytterligare renare ljud, högtalarna liksom försvinner mer ur ljudbilden nu. Frågan är hur bra det kan bli med ett riktigt bra rack typ Finite element eller liknande...Tyvärr så kostar de ju en hel del så man skulle nog behäva prova innan man bestämmer sig...Nån här som vet mer om Finite elements racks? Quote
Uffe71 Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Du behöver en BASE-platta. Hehe hej Peo...Jo skulle vara riktigt kul att kunna testa en baseplatta på öppet köp...Det är Audio concept som tar in dom i Sverige väl? Quote
calm Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Hehe hej Peo...Jo skulle vara riktigt kul att kunna testa en baseplatta på öppet köp...Det är Audio concept som tar in dom i Sverige väl? Håller med Peo, Baseplattorna gör susen. Har testat dem i olika applikationer med samma goda resultat. Alla basproblems främsta vän. Calm Quote
Guest Peo Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Hehe hej Peo...Jo skulle vara riktigt kul att kunna testa en baseplatta på öppet köp...Det är Audio concept som tar in dom i Sverige väl? Yep! De gör även underverk (bokstavligt talat, heh) med CD-spelare.. Quote
Uffe71 Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Håller med Peo, Baseplattorna gör susen. Har testat dem i olika applikationer med samma goda resultat. Alla basproblems främsta vän. Calm Ok det låter riktigt lovande. Rör verkar vara extremt känsliga för vibrationer även om det i mitt fall bara handlar om förstegsrör men iof så borde ju de vara mer känsliga än slutstegsrör tycker man. Quote
das Boot Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Jag kan varmt rekommendera Solid Techs "Feet of Silence". Har även Solid Techs "IsoClear" men dessa är inte alls lika bra som de förstnämnda. Du kan ju dessutom testa dämpning av själva ingångsrören. Det finns bl a en produkt som heter "EAT dampers" som man trär över rören. Här finns tydligen lite att hämta också. Har dock inte själv testat detta. das Boot Quote
Guest Peo Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Har testat Feet of Silence själv, och visst funkar de. Däremot spelar BASE i en annan sfär - mycket bättre. Men de kostar också lite mer. De där rördämparna du nämner tror jag mer är ett komplement och inte en komplett lösning, eller hur? Jag har inte testat dem hur som helst, men har sett att vissa använder dem tillsammans med andra lösningar. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Hej alla här...Jag har laborerat lite med betongplattor och olika mjuka material under min Pathos logos rörhybrid och ju mer jag lagt under desto renare har ljudet blivit känns det som nästan. Betongplattan har du ju redan och då kan du alltid laborera med själva kopplingen till underlaget. Tre stycken A.R.T. Big Feet direkt mot bottenplåten kan vara ett alternativ om de fortfarande går att få tag på. Fungerar utmärkt med mina rörslutsteg. Quote
Uffe71 Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Jag kan varmt rekommendera Solid Techs "Feet of Silence". Har även Solid Techs "IsoClear" men dessa är inte alls lika bra som de förstnämnda. Du kan ju dessutom testa dämpning av själva ingångsrören. Det finns bl a en produkt som heter "EAT dampers" som man trär över rören. Här finns tydligen lite att hämta också. Har dock inte själv testat detta. das Boot Hej...Jag har dämpringarna som Svalander säljer, Duende tube rings och dom gör inte mycket tyvärr...Men jag har funderat på EAT:s dämpare då dom också fungerar som en kylare till röret dom monteras på. Kan du kolla diametern på dina EAT? Måste ju veta att dom får plats innan man köper dom Quote
Uffe71 Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Betongplattan har du ju redan och då kan du alltid laborera med själva kopplingen till underlaget. Tre stycken A.R.T. Big Feet direkt mot bottenplåten kan vara ett alternativ om de fortfarande går att få tag på. Fungerar utmärkt med mina rörslutsteg. Hej Timbre...Jo A.R.T:s produkter lovordas ju mycket på många siter och av många personer. Men de du har kan man bara köpa begagnat nu då eller? Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Hej Timbre...Jo A.R.T:s produkter lovordas ju mycket på många siter och av många personer. Men de du har kan man bara köpa begagnat nu då eller? Tyvärr är det nog så men du kan ju alltid kolla upp vad som finns i svenska butikslager. Kanske går att få låna hem... Quote
stargazer Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Som f.d. Pathos-ägare kan jag dela med mig av mina erfarenheter (för vad det är värt): Tube rings: visst, men prova Hal'O istället för Duende Criatura. klart bättre IMHO och till nästan samma pris. "Fötter": Har bara provat Ceraballs och två storlekar av PolyCrystal. Ceraballs en klar besvikelse, lilla Polycrystal gav liten förbättring och stora Polycrystalkonerna gav klar förbättring. Jag vet att new order provat flera prylar, bl.a. Rollerblocks som han kärade ner sig i :cool: Som vanligt, dina öron bestämmer vad som är bra och/eller prisvärt. Quote
Recommended Posts