Timbre™ Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Tiden bara snurrar iväg... Senast var det en mörk novembermorgon 2003 men det känns som igår när historien upprepar sig i denna sommarversion år 2007... :cool: Återbesök i Herning, två dagar med Hans-Ole Vitus och däremellan snurrade vi runt... Stora förändringar i både lyssningsrum och produktion, microlinsen fanns med i bagaget så häng med på en bildrapport av det närgångna slaget... Kattegatt once again... Quote
Timbre™ Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Motorn har hållit propellern igång och Vitus Audio har kraftigt breddat sitt sortiment. Nya modeller, nya produktgrupper och nya produktionslokaler har tagit form. Vi ramlade även på ett par högtalare som jag hittills bara har sett på bild... Quote
Timbre™ Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Stängd lucka men öppna dörrar :cool: och i denna rapport finns no secrets så här blir mycket av Odyssey's megahit Inside Out över det hela. Luckan tillhör den toppmatade CD-spelaren SCD-010 Integrated CD-player, en apparat som Hans-Ole Vitus har jobbat intensivt med och som nu kan räknas in bland nykomlingarna i sortimentet. Här kommer luppen att plockas fram. Quote
Timbre™ Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Innan dess snurrade vi dock runt i Herningtrakten och stötte ihop med en maktfigur ur historieböckernas värld. Numera med benen i vädret kan man säga. Quote
Timbre™ Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Även näsan pekar uppåt och någon kanske härmed listar ut vem som har hamnat i denna ställning mitt på Jylland... Quote
Timbre™ Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Återkommer i politikerfrågan men först en titt på Hans-Oles lyssningrum som det tog sig ut vid förra besöket när Coltrane hade installerats. foto: Hans-Ole Vitus Quote
Timbre™ Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Här har vi Coltraneinstallatören Jorma i november 2003. Quote
Absolute Audio Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Spännande med lite Euphoniansk semester i Danmark. Vilken dräggelrigg! Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Vilken dräggelrigg! Ja, traditionen lever vidare men objekten växlar... SCD-010 ger ett verkligt solitt intryck och även om jag aldrig har ägt någon toppmatad CD-spelare med manuell lucka typ Audioaéro, Burmester och MBL så är det definitivt detta som framkallar de rätta känslorna för min del. Man skall ju leva länge med en CD-spelare i den här prisklassen. Här testas även apparatfötter. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Senast fastnade vi i Miles Davis Kind of Blue så valet av musik och CD (Columbia CK 52861) blev ju lätt... Hans-Ole Vitus har annars en enorm vinylsamling och vi skall visa bilder på en intressant vinylsvarv lite längre fram. Freddie Freeloader & Co tuffade på i behaglig volym och med dagens rundstrålande högtalare var det även njutbart mitt under pågående fotografering. Quote
Guest Peo Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Kul med lite Vitus! Får man fråga vad det är för rack som används där..? Jag känner inte riktigt igen det. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Racket är givetvis danskt och kommer från Audio Magic Production. Quote
eliot Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Efter att precis återvänt från en endags HiFi-utflykt till Jylland och Viborg så skall det bli kul att läsa fortsättningen av reportaget om Jyllandshifi - Det verkar finnas mycket HiFi på Jylland //Eliot Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Frestande att stanna till vid Kind of Blue men Euphonia går ett steg längre och plockar ut själva drivenheten... :cool: En vital del i alla CD-spelare/transporter och det handlar om en tung pjäs som säkert väger mer än många kompletta CD-maskiner. Här hittar vi en Philips CDPro2LF. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Efter att precis återvänt från en endags HiFi-utflykt till Jylland och Viborg så skall det bli kul att läsa fortsättningen av reportaget om Jyllandshifi - Det verkar finnas mycket HiFi på Jylland //Eliot Se där... Ibland är världen liten och det fanns Viborgskyltar överallt där vi snurrade omkring... Statyn av Vladimir Lljitj Uljanov vilar i ett vackert område i Hernings utkanter. På skylten längst bort står det Lund. Quote
eliot Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Statyn av Vladimir Lljitj Uljanov vilar i ett vackert område i Hernings utkanter. På skylten längst bort står det Lund. Lenin, Vladimir Iljitj Uljanov Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Ja, Danmark är ju ett överraskningarnas land så det är kanske dags att visa Vladimir Lenin från en ny sida. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Denna Philips CDPro2LF är kraftigt modifierad och naturligtvis vänder vi på steken. Vibrationsdämpning med teflonbaserade material för exakt informationsavläsning. Quote
eliot Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 ... och med dagens rundstrålande högtalare var det även njutbart mitt under pågående fotografering. Rundstrålande högtalare och MBL i synnerhet verkar vara på modet - men dagens rundstrålande högtalare är av ett annat märke Quote
stargazer Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Ara-pappa-pappa-papadija! *ROTFL* Peo, d var lätt dagens bästa! Quote
T.B Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 En semestertripp till Danmark. Nu lyser avundsjukan kraftigt. En sak jag reagerade på är att du måste ha mängder av bilder att förmedla till oss, detta då tempot är högre än vanligt. Gillas skarpt. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Rundstrålande högtalare och MBL i synnerhet verkar vara på modet - men dagens rundstrålande högtalare är av ett annat märke Ja, här passar det bra med en liten ledtråd... Vi lyssnade på ett par rundstrålare från German Physics och första reflektionen var att man kunde röra sig fritt i rummet med väl bibehållen tonal balans. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 En sak jag reagerade på är att du måste ha mängder av bilder att förmedla till oss, detta då tempot är högre än vanligt. Här finns mycket bilder och tempot beror på att semestern går in i sitt slutskede.... Vi avrundar Leninkapitlet med en bild i helfigur men det kommer mer Jyllandsmiljöer. Quote
Guest Peo Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 *ROTFL* Peo, d var lätt dagens bästa! Skönt att det inte bara är jag som ser det roliga i den bilden, hihi.. Quote
K-man Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Semesterturer är inte så fel ibland! ...men jag funderar på var Lenin kom in i hifiträsket... ...Nejdå Peo, du är inte ensam om det...hehee \\K-man Quote
Timbre™ Posted August 4, 2007 Author Posted August 4, 2007 ...men jag funderar på var Lenin kom in i hifiträsket... Sovjethifi... Här har vi en jylländsk hifikatt som inte ville vara med från början men som vaknade till i takt med musiken. Nä, måste dom dra igång just nu... :angry: Kanske ändå säkrast att kolla upp svenskerne... :cool: Quote
Timbre™ Posted August 4, 2007 Author Posted August 4, 2007 German Physiks var det och under tiden jag mixtrade med kamerastativet kunde jag ändå uppleva ett tydligt stereoperspektiv en bra bit från lyssningssoffan. Väl på plats fanns det dessutom ett bra djup i detta soundstage. Quote
Timbre™ Posted August 4, 2007 Author Posted August 4, 2007 German Physiks har några högtalarbjässar i sitt sortiment där uppställningsvikten lätt glider över ett ton men vi lyssnade på en mer hanterbar och modest variant med den anspråkslösa beteckningen HRS 120. Det genomgående temat i produktsortimentet är denna rundstrålande DDD driver som utmärks av hög snabbhet och följsamhet. En mycket trevlig modell som verkar anpassningsbar till de flesta rum. Quote
Engelholm Audio Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Det genomgående temat i produktsortimentet är denna rundstrålande DDD driver som utmärks av hög snabbhet och följsamhet. En mycket trevlig modell som verkar anpassningsbar till de flesta rum. Intressant är också det stora frekvensomfång ett ensamt element klarar: 20W (120- 21,500Hz)! Fräckare ändå är att det finns kolfiber-diton numera som klarar sig än bättre: 50W (70 – 24,000Hz)!!! :mm: Referens: Länk Quote
Recommended Posts