Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej "alla" glada? medlemmar ^^

Är ny här på forumet och en rookie i hifi-sammanhang :)

Har försökt söka lite i forumet om Cayin HA-1A och hittat lite men tänkte fråga om det är nån som äger en sådan i kombination med HD650.

Har själv en HD650 som jag kopplar till mit Creative X-fi Elite Pro men är givetvis på jakt efter en hörlursförstärkare och frågan är då vilken.

Har fått lite tips om Cayin HA-1A men skulle gärna vilja ha fler åsikter då sådant här ofta är subjektivt och gärna tips om vad för andra hörlursförstärkare jag borde kolla på?

Finns det nån litteratur man som nybörjare borde läsa för att lära sig grundläggande om hur allt funkar rent tekniskt?

Tack på förhand!

Posted

Hej!

HD650 är en ypperlig lur som växer med kringutrustningen. En bra förstärkare är ett måste för att få ut vad den är kapabel till!

Jag är tyvärr inte hört Cayin som du nämner, så den kan jag inte hjälpa dig med. Rent allmänt kan väl sägas att HD600 och 650 trivs med strömstarka förstärkare, gärna med en neutral till ljus karaktär då det annars kan bli lite väl mörkt och gosigt.. Undvik gärna varma rör således, det kan bli lite för mycket av det goda. Rör i sig brukar den gilla dock, men inte vilka som helst. :) Jag har t.ex. en Musical Fideliy X-Can v3 som jag tycker passar utmärkt med HD650, och den är rördriven. Bor du i Stockholmstrakten kan vi ju ordna en lyssning? :)

En annan sak som är i princip ett krav (enligt mig) är att byta kabel till hörlurarna. Det finns en hel del bra här, t.ex. Zu Mobius, Moon Audios olika Dragonkablar, Equinox och en uppsjö till. Silverkablar är att föredra, åter igen för att undvika att det blir för bastungt och "gosigt". Men det här är en smaksak - man får testa runt lite!

En utmärkt site för hörlurar i allmänhet är Head-Fi (www.head-fi.org) som dock är amerikansk. Där testas och skrivs det om det mesta i hörlursvärlden, allt från enkla portabla lösningar till extrem high-end. Enda nackdelen är att den är något rörig - de har en hemsk massa medlemmar som skriver väldigt många inlägg dagligen.. Det tar ett tag att lära sig söka effektivt, och hitta det man behöver.

Enjoy!

Posted
Hej!

HD650 är en ypperlig lur som växer med kringutrustningen. En bra förstärkare är ett måste för att få ut vad den är kapabel till!

Jag är tyvärr inte hört Cayin som du nämner, så den kan jag inte hjälpa dig med. Rent allmänt kan väl sägas att HD600 och 650 trivs med strömstarka förstärkare, gärna med en neutral till ljus karaktär då det annars kan bli lite väl mörkt och gosigt.. Undvik gärna varma rör således, det kan bli lite för mycket av det goda. Rör i sig brukar den gilla dock, men inte vilka som helst. :) Jag har t.ex. en Musical Fideliy X-Can v3 som jag tycker passar utmärkt med HD650, och den är rördriven. Bor du i Stockholmstrakten kan vi ju ordna en lyssning? :)

En annan sak som är i princip ett krav (enligt mig) är att byta kabel till hörlurarna. Det finns en hel del bra här, t.ex. Zu Mobius, Moon Audios olika Dragonkablar, Equinox och en uppsjö till. Silverkablar är att föredra, åter igen för att undvika att det blir för bastungt och "gosigt". Men det här är en smaksak - man får testa runt lite!

En utmärkt site för hörlurar i allmänhet är Head-Fi (www.head-fi.org) som dock är amerikansk. Där testas och skrivs det om det mesta i hörlursvärlden, allt från enkla portabla lösningar till extrem high-end. Enda nackdelen är att den är något rörig - de har en hemsk massa medlemmar som skriver väldigt många inlägg dagligen.. Det tar ett tag att lära sig söka effektivt, och hitta det man behöver.

Enjoy!

Man tackar.

Har börjat söka mycket på Head-Fi och där fanns rätt mycket att hämta om Cayin HA-1A så nu är det bara att försöka reda ut djungeln :)

Är det krångligt att byta kabel?

Posted

Byta kabel, inte alls! De sitter fast med en kontakt så det är bara att dra rakt ut så lossnar de.. Och in med nya. :)

Tänk om andra tillverkare kunde lära sig det! De flesta sitter tyvärr fastlödda inuti, och det kan vara ett litet helsicke att få till det..

Jag har själv Zu Mobius och gillar den mycket. Välbalanserad och fin, inget som sticker ut direkt. Dock är den ett markant lyft från standardkabeln. Jag har även beställt Silver Dragon i balanserad form, det kommer bli lite tester härinne framåt hösten. Cardas Headphone har jag förresten också, och den rekommenderas inte. Zu är betydligt bättre på precis allting.