Jump to content

Nytt boende (igen) - nya möjligheter!

Recommended Posts

Nytt boende...

December 2006 flyttade jag och sambon ihop samtidigt som vi köpte hus! Två drömmar i en, kan jag säga. :blush:) Huset var (och är fortfarande) i god vigör. Vi hade våra ögon på att tapetsera och måla om vårt sovrum till något mysigt, mer modernt och jag hade sjlävklart siktet inställt på ett lyssningsrum, något sambon var väl införstådd i.

När sovrummet var klart fick jag ta tag i lyssningsrummet. Ut åkte 4 garderober som visade sig stå direkt på husets (betong-) platta. Men vi börjar med en bild i motsatt riktning:

rum2.jpg

Om vi vänder oss om ser vi 1 garderob och den tidigare nämnda betongplattan:

rum3.jpg

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min tanke var att inreda rummet för musiklyssning samtidigt som bild/film kan tänkas längre fram men som sekundär prioritet. Estetiskt är jag lagd åt det varma hållet med mjuka färger och toner. Jag och Plind har t.ex. helt olika hållningar till ordet lagom. Se t.ex. förra tråden som aktualiserades nyligen: länk. :D

Sovrummet målades i fossil-vit färg och min sambo överdimmensionerade målarburken ordentligt. I sovrummet är det ek som gäller tillsammans med övrigt varma lugna, jordnära färger. Det blev således ett lätt val att köra slut på den förgburken även i musikrummet! :clown: Samma sak med taket även om jag nån gång funderade på att köra mörkare färg än standard takvitt - mest för att ge en framtida projektor bättre förutsättningar. Anyhow - enkelheten vann och det blev vitt tak tillsammans med fossilvita väggar.

:)

Musiklyssnandet för mig är total avkoppling och jag vill ha ett rent ljud, inte bara ett ljud som man säger är rent, utan jag vill ha tekniskt stöd för den upplevda renheten. För detta finns det ett antal olika aspekter att titta på även om man bara tittar på rummets egenskaper (dvs inte direkt blandar in stereon):

• efterklangstid
  • direkt vs reflekterat ljud ("första reflexerna")
  • bakgrunds-störnivå

Till detta kommer en allmän hållning som livsnjutare! Mat är gott! :)

IMG_3826.jpg

Svensk oxfile med potatisgratäng...

IMG_3849.jpg

Jag tillåter gärna en viss blodighet...

IMG_3850.jpg

Till denna helgen har jag numera också ny blixt (Canon Speed light 580 EX II) samt nytt allt-i-allo-objektiv, Sigmas 18-200! :)

Men åter till rumsproblematiken - eller skall jag i positiv anda skriva "rumsmöjligheterna"? :) Jag väljer det senare!

Som sagt - åter till ämnet:

• efterklangstid
  • direkt vs reflekterat ljud ("första reflexerna")
  • bakgrunds-störnivå

Dessa tre olika delar är både väsenskilda men sammakopplade! :shy: Jag kan inte tänka mig ett bra ljud i ett rum med kort efterklangstid men med hårda, täta första reflexer. Om det ändå låter bra, dvs nån two wrongs make a right så anser jag att man med säkerhet kan komma ännu längre genom att istället göra two rights! :clown: Men det är ju jag det...

Mitt rum då. Om vi börjar med efterklangstiden har vi följande graf:

rtc60_5_orig.jpg

Nästa inlägg blir en förklaring till hur man tolkar grafen...frågor är otroligt välkomna - dom hjälper mig förklara bättre.

Ursäkta off topic men bara namnet Casillero del Diablo indikerar ju intensiva smakupplevelser... :D Hittade årgång 2005 på Kattegatt och jag har för mig att den också är fin.

Intensiva smakupplevelser - intensiva musikupplevelser!

Det är topp 5 av röda viner för min del. Kraftigt, fylligt, smakrikt - utmärkt till kraftiga köttbitar. Vettigt pris om man åker en sväng söder ut:

Länk (där har dom stavat fel ser jag nu...ett "t" för mkt).

Ps. Kan knappast skylla dig för OT när jag själv lägger in bilderna! ;)

Mitt rum då. Om vi börjar med efterklangstiden har vi följande graf:

rtc60_5_orig.jpg

Nästa inlägg blir en förklaring till hur man tolkar grafen...frågor är otroligt välkomna - dom hjälper mig förklara bättre.

Okej - i grafen ovan är högervänsterled är frekvens, dvs 500 till 20'000 Hz. Lätt. Uppnerled är tid, sekunder. Enkelt uttryckt kan man gå in på tidsskalan och läsa av hur lång tid det tar för den frekvensen att dö ut/absorberas/dämpas med 60 dB.

Väljer man en enskild frekvens ser man från vänster en hög nivå. Vid straxt efter 10 sekunder slås ljudet av abrupt och vi ser en lutning på hur ljuder dör ut. Denna lutning bestämer efterklangstiden för just den frekvensen.

rtc60_4.jpg

"kapish"? :)

I lyssningsrummet är det Audio Magic som gäller. Här cdhyllan...

IMG_3901.jpg

Både cdhyllan och stereobänken var två produkter jag plötligt blev med. En trevlig affär med cd- och stereobänken som grädde på moset!

IMG_3902.jpg

Gårkvällen gick faktiskt åt att välja ut, sortera och placera alla ~100 cdskivorna som får den ärofyllda platsen inne i lyssnignsrummet. Straxt utanför står det ett gäng till.

Jag är inte heltokig i svart/silver erkänns gärna. :mm: Vi får se om framtiden har nån ny bänk som platsar. :)

Skönt att bilderna kom tillbaka, de var borta ett tag på min skärm. Audio Magic har ju varit med ett bra tag och de produkter jag har kommit i kontakt med har utstrålat kvalitet.

Ja danskarna gör ett gott jobb och trots mångproduktion ges inget intryck av massproduktionens negativa sidor! :)

Härligt!!

Har väntat på detta ända sedan reportaget i High Fidelity.

//Richard

Kul att höra Richard. Det kommer mera...

Ok, Engeln! Sätt lite fart nu!

Varför ska ni alltid hålla på och dra ut på de mest spännande trådarna :?:

Ser mycket trevligt och genomtänkt ut så långt :)

Förresten, sluta visa matbilder i forumet, inte bra för formen på magen! Man blir ju hungrig när man ser så läcker mat, ju ;)

Ok, Engeln! Sätt lite fart nu!

Varför ska ni alltid hålla på och dra ut på de mest spännande trådarna :?:

Ser mycket trevligt och genomtänkt ut så långt :)

Förresten, sluta visa matbilder i forumet, inte bra för formen på magen! Man blir ju hungrig när man ser så läcker mat, ju ;)

Omständigheterna gör att det går saktare än vanligt, men det kommer!

Åh maten ja...var tvungen att träna med nya objektivet inför spännande fotografering i spännande miljö.

Håll ut!

Mat & fika är fina objekt för att testa zoomoptik. Som en slags belöning när bilderna väl är tagna... :mm::D

Är inte zoomobjektiv kameravärldens motsvarighet till CD-växlare? :D

Inte riktigt lika bra, lite klumpigare, men ganska bekvämt.

Efter att ha fastnat i de fasta brännviddernas träsk är det mycket sällan jag använder mina zoomar.

Åter till ämnet.

Den här tråden kan lätt urarta... :D Många av dagens zoomobjektiv är trots allt överraskande bra.

De är kanske bra, men inte riktigt koscher. Precis som CD-växlare. Vad gäller Nikkor och vidvinkel

tvingas jag nog hålla med om att det kan vara frestande att köpa zoom.

:D

Ja zoom-objektiv är ju inte helt rumsrent i fotosammanhang... I en av recensionerna jag läste kring mitt nya objektiv skrev recensenten att hans kompis hade 4 olika fasta objektiv. Själv hade han tagit mellan 5 och 10 ggr fler bilder, fler tillfällighetsbilder, fler spontana bilder...medan kompisens bilder hade bättre skärpa. Vad vill man ha om man måste välja?

Vi återgår till grafen...

rtc60_5_orig.jpg

Detta är ett kasst rum. Efterklangstiden ligger mellan 0 och 10 sekunder, varierar kraftigt med frekvensen.

Förståsigpåare pratar om efterklangstider mellan 0.2 och 0.3 sekunder, alltså 200 - 300 millisekunder...på så lång/kort tid skall alltså ljudet dö ut/dämpas med 60dB. RTC60 är ett mått på just detta.

Förståsigpåarna menar att detta är viktigt för att hjärnan skall uppfatta och tolka ljudet korrekt, alltså att ljudet inte grumlas av efterklang från rummet (det finns ju redan på (bra) inspelningar).

Min hobby-åsikt är att man kan tillåta längre efterklangstid om man inte lyssnar på så stark ljudvolym, men man bör ändå hålla RTC60 rimligt kort. Dessutom är det viktigt med jämnhet i frekvensavseendet, dvs att RTC för 500 Hz är lika långt som RTC60 för 4000 Hz.

Ett sånthär arbete med ett musikrum är ju kostsamt, främst i tid. Materialet blev småpengar i sammanhanget: Ikea mattor 4 stycken á 695kr, hyllor från byggfirma 7 st totalt ca 1200kr (målade i samma väggfärg).

Med detta inne i rummet blev det lite annat ljud (minst sagt) och mätningarna stämmer rätt bra överens med ljudintrycket jag fått:

rtc60_3.jpg

...lugnare, mer tåligt, stabilare.

Det som stör mig mest här är nog främst oroligheten: jag hade gärna sett ett mer snörrätt rött band istället för som i grafen ovan, huller om bladder från 0.2 till 0.4.

Förutom mätningar är det ju alltid bra att kommendera runt sambon i rummet samtidigt som hon måste säga trevliga saker eller så kan man försöka hitta på något själv... :) Kända röster brukar vara väldigt utslagsgivande men det visste du ju redan.

Visst! :) Hon sjunger dessutom bra (om än blyg) vilket ju knappast stjälper! Själv har jag gått runt med akustisk gitarr och spelat...